بازدید 8258

کدام بنگاه‎ها در اولویت پرداخت تسهیلات کرونا هستند؟

طبق اعلام وزارت کار در پرداخت تسهیلات کرونا، اولویت با واحد‌هایی است که لیست بیمه شاغلین مربوط به فروردین ۹۹ را تا پایان اردیبهشت ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند؛ اما برخی کارفرمایان از این شرط سوءاستفاده می‌کنند.
کد خبر: ۹۷۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 17 May 2020

به گزارش تابناک به نقل از  تسنیم، از هفته گذشته ثبت نام کارفرمایان بنگاه‌های آسیب دیده برای دریافت تسهیلات کرونا آغاز شده است و طبق اظهارات محمد شریعتمداری، وزیرکار ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۳ رشته شغلی آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شده است.

شریعتمداری با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد اقتصادی دولت، با همکاری بانک مرکزی و از محل منابع شبکه بانکی، ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌هایی تخصیص خواهد یافت که در ۱۳ رسته‌ای که مستقیم یا غیر مستقیم از شیوع کرونا آسیب دیده اند، فعال هستند.

وی ادامه داد: بر مبنای اطلاعات موجود در سازمان تامین اجتماعی، یک میلیون کارگاه دارای شماره و ثبت شده، با ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر و نیروی انسانی مشمول این مصوبه می‌شوند و این واحد‌ها به شرط قبول تعهد حفظ نیروی کار خود که بر اساس فهرست بیمه ارسالی به تامین اجتماعی در ماه‌های دی و بهمن سال ۱۳۹۸ محاسبه می‌شود، مشمول دریافت پیامک مراجعه به سامانه کارا و ثبت نام دریافت وام خواهند شد.

اصلی‌ترین شرط دریافت این تسهیلات حفظ اشتغال نیروی کار است و کارفرمان به شرط عدم اخراج می‌توانند از این تسهیلات بهره مندشوند.

در سامانه کارا ۴ نکته برای متقاضیان این تسهیلات یادآوری شده است.

۱. واحد‌های مشمول، باید لیست بیمه شاغلین مربوط به اسفندماه ۹۸ را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.

۲. در پرداخت تسهیلات، اولویت با واحد‌هایی است که لیست بیمه شاغلین مربوط به فروردین ۹۹ را تا پایان اردیبهشت ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.

۳. در صورتی که شاغل واحد‌های مشمول از مقرری بیمه بیکاری در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۹ استفاده نماید مشمول بهره مندی از این تسهیلات نخواهد شد.

۴. ثبت نام در این سایت هیچ حقی را برای متقاضی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش تسنیم، بر اساس این نکات مشخص می‌شود که در پرداخت تسهیلات، اولویت با واحد‌هایی است که لیست بیمه شاغلین مربوط به فروردین ۹۹ را تا پایان اردیبهشت ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند. یعنی بنگاه‌هایی که لیست بیمه شاغلین فروردین ماه ۹۹ خود را تا پایان اردیبهشت پرداخت نکرده باشند در اولویت بعدی هستند. این شرط وزارت کار آسیبی هم برای کارگران به دنبال داشته است. برخی از کارفرمایان سودجو برای دریافت تسهیلات، لیست حق بیمه کارگران خود را پرداخت کردند، اما خبری از دستمزد نشد. این موضوعی است که محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع کارگران استان تهران خبر داد، برخی کارفرمایان برای بهره مندی از تسهیلات حمایتی کرونا، کارگران خود را اخراج نکرده و حق بیمه آن‌ها را هم پرداخت کرده اند، اما به کارگرانشان حقوق نداده اند.

به نظر می‌رسد دولت می‌بایست برای این آسیب مهم فکری کند. چرا که وقتی برای کارگر لیست بیمه در تأمین اجتماعی لحاظ می‌شود امکان ثبت نام در بیمه بیکاری ندارد از سوی دیگر درآمدی از کارگاه محل اشتغال خود دریافت نکرده است و در اصل کارگر بدون درآمد بوده است، ولی از ترس اخراج به وضعیت اینچنینی تن داده است و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دولت باید روند پرداخت تسهیلات را به گونه‌ای دیگر و با اجرای دقیق تری دنبال کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر