بازدید 9081

واکنش ترکیه به بیانیه ۵ کشور درباره اعزام نیرو به لیبی

سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه مشترک فرانسه، مصر، یونان، امارات و قبرس در محکومیت اعزام نیروی مزدوران سوری توسط آنکارا به لیبی، این ائتلاف را ائتلاف شرارت خواند.
کد خبر: ۹۷۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵ 12 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، "حامی آکسوی" سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه خطاب به پنج کشور یاد شده افزود: این بیانیه مثال روشن و بارزی از نفاق کشورهاست که با سیاست‌هایی حود برای بی‌ثباتی و هرج و مرج در منطقه در تلاش هستند.

وی اظهار کرد، این کشورها از اینکه آرزوی ملت‌ها برای دستیابی به دمکراسی، قربانی دیکتاتورهای کودتاچی ددمنش شود هیچ مشکلی ندارند، اما به محض اینکه ترکیه نقشه‌های آنان را ناکام می‌گذارد، هذیان گویی می‌کنند.

اکسوی گفت، یونان و قبرس جنوبی به جای گفت‌وگو با ترکیه و قبرس شمالی از کشورهای خارج از دریای مدیترانه کمک خواسته‌اند که هیچ ارتباطی به موضوع ندارند و این مسأله نشانگر منطق استعماری و وابستگی است.

وی تصریح کرد که این مسأله بر مصر نیز صادق است و دولت قاهره به جای حفظ منافع ملت‌ خود، حقوق آنان را کنار گذاشته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه افزود، امارات هیچ ارتباطی با مدیترانه شرقی ندارد و همکاری آن با کشورهای این حوزه در واقع دشمنی با ترکیه است و کارنامه ضد ترکیه‌ای و علیه [دولت وفاق ملی] لیبی بر همگان روشن است.

اکسوی خطاب به دولت فرانسه نیز اظهار کرد، به نظر می‌رسد دولت پاریس با توجه به ضربه سنگینی که در شمال سوریه خورد و در تشکیل دولت کوچک تروریستی (کردی) در شمال سوریه ناکام ماند، به ائتلاف شرارت و ضد ترکیه پیوسته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه از این کشورها خواست که عاقلانه رفتار کرده و اقدامات خود را با حقوق بین‌الملل منطبق کنند، چرا که صلح در منطقه مدیترانه با آنچه وی ائتلاف شرارت خواند، تأمین نمی‌شود، بلکه از راه همکاری و گفت‌وگوی واقعی و صادقانه محقق خواهد شد.

مصر، امارات متحده عربی، فرانسه، یونان و قبرس دوشنبه شب در بیانیه‌ مشترکی آنچه را که دخالت نظامی ترکیه در لیبی نامیدند، محکوم کرده و از دولت آنکارا خواستند، اعزام جنگجویان خارجی از سوریه به لیبی را متوقف کند و به تحریم تسلیحاتی وضع شده توسط سازمان ملل متحد بر لیبی کاملا متعهد باشد.

این کشورها تاکید کردند که ۲ یادداشت تفاهم امضا شده توسط ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی با حقوق بین‌الملل و تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد بر لیبی مغایرت دارد.

ترکیه و لیبی ششم آذرماه ۹۸ و در جریان سفر "فایز السراج " رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با اردوغان دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل