بازدید 6771
۴
آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی

کرونا در سه سطح شهرداری مشهد را با خطر کسری بودجه مواجه کرده است

در حمل و نقل عمومی تا به امروز هم یارانه اختصاص داده می‌شد تا هزینه‌ها تامین شود چراکه درآمد آن‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد، اما در دوران بحران کرونا مجبور به تعطیلی ناوگان بودیم که به معنای چشم پوشی بر درآمد‌ها بود در حالی که حقوق و دستمزد پرسنل باید پرداخت می‌شد. پیش بینی‌ها برای آینده هم حکایت از کاهش استفاده از این ناوگان و کاهش درآمدهای آن دارد.
کد خبر: ۹۷۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲ 04 May 2020
تابناک اجتماعیمعاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد از تاثیر نامطلوب شیوع ویروس کرونا بر بودجه این نهاد مدیریت شهری در سال جاری خبر داد و گفت: شیوع کرونا در سه سطح بودجه شهرداری را تحت تاثیر قرار داده و با احتمال کسری مواجه می‌کند.

به گزارش «تابناک»، به فاصله حدود ۷۵ روز از شروع بحران کرونا در کشورمان و در شرایطی که به مدد همراهی مردم و اقدامات بهداشتی و درمانی صورت گرفته، شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران به وضعیت «مدیریت شده» رسیده است، بررسی تاثیرات این بحران در اقتصاد کشورمان در دستور کار مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف قرار گرفته است.

از جمله مجموعه‌هایی که با این بحران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و دورنمای نامطلوبی پیش رویشان است، مجموعه‌های مدیریت شهری هستند که بودجه شان تا حدود زیادی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن قرار گرفته است؛ شهرداری‌ها که بخش غالب درآمدهایشان وابسته به کسب و کار‌هایی است که در دو ماه و نیم اخیر به شدت تحت تاثیر شیوع بیماری قرار گرفته و آسیب دیده اند.

از جمله این شهرداری ها، شهرداری مشهد مقدس است که پیش بینی‌ها و ارزیابی‌ها حکایت از افزایش هزینه‌های آن و احتمال کسری بودجه اش دارد. این نکته‌ای است که شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد بر آن تاکید دارد و یادآور می‌شود که امیدوارند در سایه تدابیر مختلف، از تاثیر آن بکاهند و مانع از کسری بودجه شوند.
 
کرونا در سه سطح شهرداری مشهد را با خطر کسری بودجه مواجه کرده است

وی که در ویدئو کنفرانسی با موضوع «اقتصاد شهر» در قالب «سلسله نشست‌های مجازی تحلیل شرایط اقتصادی پساکرونا» و در حضور جمعی از کارشناسان، فعالان رسانه‌ای و صاحبان کسب و کار‌های مختلف سخن می‌گفت، در تشریح آسیب‌های کرونا به شهرداری‌ها گفت: کرونا اثرات مخرب زیادی بر اقتصاد شهر‌ها داشته و به طور ویژه، هزینه‌های آن برای مشهد بسیار زیادتر بوده چراکه اقتصاد اصلی مشهد، گردشگری است.

وی با اشاره به هزینه‌های سربار کرونا به بودجه شهرداری‌ها گفت: از ضدعفونی معابر و ناوگان حمل و نقل شهری تا هزینه انسانی انجام این امور و دایر کردن اقامتگاه‌هایی ویژه برای مدیریت بحران کرونا -از جمله اقامتگاه‌هایی که معتادان متجاهر در آن‌ها اسکان داده شوند-، هزینه‌های جدیدی به شهرداری تحمیل شده که در بودجه دیده نشده است.

آل شیخ در ادامه گفت: این در حالی است که کمک‌هایی هم به مجموعه علوم پزشکی در مبارزه با کرونا ارائه داده‌ایم و سوای اینها، بحث تدارک بسته‌های حمایتی را هم در دستور کار داشتیم؛ در نوبت دوم بالغ بر ۲۵۰ هزار بسته حمایتی برای کارگران استان تهیه شد که بالغ بر ۵۰ هزار تایش را شهرداری مشهد تامین کرد. تاکنون افزون بر ۴۰ میلیارد تومان صرف کمک و انجام اقدامات مقابله با کرونا کرده‌ایم و از این به بعد هم لازم است این کار را انجام دهیم و هزینه کرد در این موارد ادامه خواهد داشت.

معاون شهردار مشهد با اشاره به افزایش برخی هزینه‌های جاری شهرداری گفت: به عنوان مثال در حمل و نقل عمومی تا به امروز هم یارانه اختصاص داده می‌شد تا هزینه‌ها تامین شود چراکه درآمد آن‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد، اما در دوران بحران کرونا مجبور به تعطیلی ناوگان بودیم که به معنای چشم پوشی بر درآمد‌ها بود در حالی که حقوق و دستمزد پرسنل باید پرداخت می‌شد. البته پیش بینی‌ها برای آینده هم حکایت از کاهش استفاده از این ناوگان به دلیل رعایت الزامات فاصله گذاری و کاهش درآمد دارد که باید با افزایش یارانه تخصیصی جبران شود.
 
کرونا در سه سطح شهرداری مشهد را با خطر کسری بودجه مواجه کرده است

وی با یادآوری نقش گردشگری در اقتصاد مشهد، افزود: یکی از محل‌های درآمدی شهرداری مشهد سهمی است که از مالیات بر ارزش افزوده از بخش گردشگری دریافت می‌کند که این درآمد هم به دلیل شرایط موجود در کشور محقق نخواهد شد و آسیب دیگری است که از کرونا دیده‌ایم و در ارائه خدمات شهری تاثیر خواهد گذاشت.

آل شیخ آسیب دیگری که شیوع ویروس متوجه شهرداری ها، از جمله شهرداری مشهد خواهد کرد را این گونه تشریح کرد: از جمله تاثیرات شیوع کرونا در کشور، آسیب‌های اقتصادی کلان است که بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی، «رکود» و «افزایش بیکاری» از جمله آنهاست که ممکن است موجب مشکلاتی از جمله افزایش نشانه‌های وندالیسم شود که یکی از آسیب‌های آن، تخریب زیرساخت‌های شهری است که بر بودجه شهرداری‌ها تاثیر خواهد گذاشت و هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

ضرورت توجه مجموعه‌های مدیریت شهری در کشورمان به مسائلی مانند گرایش و اقبال عمومی در ایران و جهان به خدمات آنلاین و اینترنتی، موضوعی بود که معاون شهردار مشهد با تاکید بر آن گفت: می‌بایست با اتخاذ ترکیبی از توجه به استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های خرد، خانگی و محلی بکوشیم تا حدی این کسری بودجه را جبران کنیم، هرچند این مسائل در مقابل آسیب‌های کرونا، خیلی نحیف هستند و لازم است تدابیری ویژه برای جبران این کسری بودجه در دستور کار قرار گیرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
هیچ بودجه ای به شهرداری ها ندید دریغ از ایجاد یک مکان برای شستشوی دست در مکان های عمومی و یا توزیع ماسک
بودجه شهرداری را اراذل سد معبر تهدید نمی کنند ؟
شهرداری ،و شورای شهر تهران با مصوبه های من درآوردی فقط میخواهند جیب خالی مردم را خالیتر بکنند ؟ ورود به طرح باید اکیدن ممنوع باشد نه اینکه بشود محلی برای درآمد شهر داری و دیگر اینکه خروج از طرح باید آزاد باشند نه اینکه آنهم پولی گردد ؟
کمی از حقوقهای نجومی و رانتها کم کنید نه تنها کسر بودجه پیدا نمی کنید که مازاد بودجه هم خواهید داشت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر