ورود مجلس به مشکلات سامانه «شاد» / آیا نحوه آموزش مجازی دانش آموزان تغییر می‌کند؟

ورود کرونا به کشور تبعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشت که دولت تلاش کرد برای مواجهه با هر یک از آن‌ها برنامه‌ای داشته باشد. یکی از این تبعات، نحوه ادامه آموزش دانش آموزان علی رغم تعطیلی مدارس بود. دانش آموزانی که تا پیش از این با متد تدریس در کلاس با حضور معلم پیش می‌رفتند و یکباره با شیوه آموزش مجازی آن هم بدون آمادگی قبلی مواجه شدند. استفاده از سامانه شاد، یکی از این روش هاست که خانواده‌ها را دچار سردرگمی کرده است.
کد خبر: ۹۷۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱ 02 May 2020

ورود کرونا به کشور تبعات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشت که دولت تلاش کرد برای مواجهه با هر یک از آن‌ها برنامه‌ای داشته باشد. یکی از این تبعات، نحوه ادامه آموزش دانش آموزان علی رغم تعطیلی مدارس بود. دانش آموزانی که تا پیش از این با متد تدریس در کلاس با حضور معلم پیش می‌رفتند و یکباره با شیوه آموزش مجازی آن هم بدون آمادگی قبلی مواجه شدند. استفاده از سامانه شاد، یکی از این روش هاست که خانواده‌ها را دچار سردرگمی کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت آموزش و پروش بعد از مواجهه با تعطیلی طولانی مدت مدارس برای پیشگیری از شیوع کرونا به دنبال روش‌های جایگزین برای ادامه آموزش دانش آموزان رفت؛ گام اول استفاده از ظرفیت تلویزیون برای پخش برنامه‌های آموزشی در پایه‌های مختلف و در ساعات مشخص بود که این کار از دهم اسفند سال گذشته، رسما آغاز شد؛ اقدامی که عملا نمی‌توانست دوازده پایه تحصیلی با بیش از ۲۵۰ درس را تحت پوشش قرار دهد؛ لذا در همان ایام از معلمان خواسته شد به میدان آمده و آموزش از راه دور داشته باشند.

وزارت آموزش و پرورش این بار در گام دوم برای انجام اقدامی هماهنگ و سراسری در کل کشور، با استفاده از بستر اینترنت از سامانه شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) در ۲۱ فرودین رونمایی کرد تا تمامی مدارس عضو این سامانه شده و آموزش هماهنگ ادامه پیدا کند.

بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش، این سامانه حدود ۹۰ درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده و برای کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند، برنامه دیگری در نظر گرفته شده است. البته حاجی میرزایی این وعده را هم داده که مدیران و معلمان، حضوری و با ارائه بسته‌های آموزشی حتی با تماس‌های تلفنی آموزش را پیگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهد دانش‌آموزی از آموزش جا بماند.

علی رغم وعده وزیر آموزش و پرورش خانواده‌ها گلایه‌های بسیاری در استفاده از سامانه شاد دارند، بخشی از آن به کندی اینترنت و بخشی دیگر به نبود تمکن مالی برای تهیه تلفن همراه بر میگردد که با وضعیت اقتصادی فعلی مشکلات خانواده‌ها را دوچندان کرده است. گلایه‌هایی که پای مجلس شورای اسلامی را هم به این موضوع وارد کرد.

نمایندگان در جلسات علنی هفته گذشته در تذکرات متعددی به وزیر آموزش و پرورش، اجبار معلمان و دانش آموزان را در استفاده از سامانه شاد نادرست خواندند و از فشار مضاعف به قشر ضعیف جامعه و خانواده‌های مستضعف گفتند که تفلن همراه نداشته و برای تهیه آن و ادامه آموزش فرزندان خود با مشکل مواجه شده اند. محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یکی از این نمایندگان است که خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: «چرا این وزارتخانه دانش‌آموزان را مجبور به استفاده از نرم‌افزار شاد می‌کند، مگر نمی‌دانید که مردم چقدر محروم هستند و همه مردم توان و امکان خرید تلفن همراه هوشمند ندارد. به فرض هم که داشته باشند، بهای اینترنت چه می‌شود؟ چه کسی اعلام کرده که باید دانش‌آموزان مجبور به استفاده از شبکه نرم‌افزار شاد باشند، در حالی که بسیاری از معلمان در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند».

تذکری که با تایید عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس مواجه شد که کمیسون آموزش را مامور بررسی مشکلات استفاده از سامانه شاد با حضور وزیر آموزش و پرورش کرد. او گفت که دولت باید راهکار دیگری هم داشته باشد که در صورت نبود چنین راهکاری کمیسیون آموزش طرح دو فوریتی ارائه کرده تا تکلیف مردم مشخص شود.

بعد از آن زاهدی در گفت و گویی از برگزاری جلسه هفته آینده کمیسیون آموزش با حضور وزرای آموزش و پرورش برای رسیدن به جمع بندی سخن گفت. او این توضیح را داد که پیشنهاد کمیسیون آموزش این است که ملاک عمل برای سنجش نهایی دانش آموزان ۸۰ درصد محتوای کتب درسی باشد که قاعدتا در تمام کشور تا پایان سال گذشته تدریس شده است، معلمان می‌توانند دو یا سه سوال اختیاری از مابقی سرفصل‌های باقی مانده از هر درس را در سوالات امتحان طرح کنند که در نتیجه دیگر حق هیچ یک از دانش‌آموزان در مناطق محروم و غیرمحروم ضایع نخواهد شد. موضوعی که جبار کوچکی نژاد عضو دیگر این کمیسیون هم آن را مطرح کرد. او سامانه «شاد» را تنها برای رفع اشکال مفید دانست و گفت، وزارت آموزش و پرورش باید امتحانات را بر اساس ۸۰ درصد محتوای کتب درسی برگزار کند و در ابتدای سال تحصیلی جدید مروری بر درس‌های قبلی داشته باشد.

برخی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش نظر دیگری دارند؛ از جمله آن‌ها قاسم احمدی لاشکی، نایب رییس کمیسیون آموزش است که با اشاره به جلسه اش با وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد خرید موبایل برای خانواده‌های کم بضاعت را داده تا فرزندان آن‌ها هم بتوانند از امکانات سامانه «شاد» استفاده کنند. راهکار او برای تامین اعتبار خرید گوشی تلفن همراه، استفاده از بودجه سهم آموزش و پرورش از درآمد‌های حاصل از عوارض دریافتی از مصرف کنندگان گاز است که از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ طبق توضیحات احمدی لاشکی، در احکام دایمی بودجه مقرر شده که مابه‌التفاوت این عوارض به وزارت نفت برای تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس داده شود که این رقمی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود. ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای هوشمندسازی مدارس داده می‌شود که مجموع آن ۲۲۰۰ میلیارد تومان است، می‌توان این رقم را صرف خرید گوشی موبایل برای خانواده‌هایی کرد که امکان خرید آن را ندارند تا فرزندانشان از سامانه «شاد» برای آموزش استفاده کنند.

با توجه به ورود مجلس شورای اسلامی به مشکلات استفاده از سامانه «شاد» و تاکید برخی از آن‌ها بر تجدیدنظر در استفاده از این سامانه، باید منتظر نتیجه جلسه کمیسیون آموزش و ارائه گزارش آن به صحن علنی پارلمان بود تا تکلیف دانش آموزان و معلمان تعیین شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
با توجه به وضع موجود چرا هنوز به رایتل اجازه برقراری دوباره تماس تصویری را نمیدهند؟ آیا استفاده از نرم افزارهای خارجی مثل ایمو و واتساپ مجاز است ولی رایتل که یک اپراتور داخلی است حق ندارد تماس تصویری رابرقرار کند؟
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
با نرم افزاراینترنتی دریافت تصویر حلاله ولی دریافت مستقیم ازتماس تلفنی حرامه.
واقعاً باید یک تجدید نظر اساسی در مورد استفاده از واژه "مجازی" صورت بگیره. خیلی چیزها که در موردش پسوند مجازی رو به کار میبریم، واقعاً مجازی نیستند. باید بپذیریم که در دنیای امروز و آینده بسیاری از فعالیت ها از راه دور انجام میشه و هر رویدادی یا فرآیندی که از راه دور و از طریق اینترنت انجام میشه، لزوماً مجازی نیست. مجازی یعنی اینکه چیزی وجود نداره و خیالی یا موهومیه و عینیت پیدا نمیکنه.

طبق لغت نامه دهخدا، مجازی یعنی غیر حقیقی.

در مورد آموزش هم نباید بگید آموزش مجازی. چون از طریق این سامانه، یک دانش آموز حقیقی یک معلم حقیقی رو میبینه و صداشو میشونه و مطالب حقیقی و واقعی رو با استفاده از محتوای واقعی که در سامانه بازگذاری شده ، به طور واقعی فرا میگیره. پس این وسط هیچ چیز مجازی یا خیالی نیست. این واژه مجازی باید کنار گذاشته بشه.
من امسال یه چند ساعتی تدریس داشتم کل پولی که بهم میدادن ماهی چهارصد پونصد بود که اونم هنوز درست ندادن گوشی موبایل هوشمند هم نداشتم اینقدر اصرار کردند تا یه گوشی با وام یه میلیونی روحانی گرفتم الان خود شبکه شاد از کار افتاده برای متوسطه اول عرض میکنم اومدیم دو ریال کاسبی کنیم یه چیزیم ضرر کردیم البته تهدید مستقیم نبود ولی یه طوری تهدید و اجبار میکردن که مجبور بشی بگیری
چرت ترین نرم افزار
فقط به دنبال کسب درامد هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
و البته دنبال شناسایی با کد ملی و غیره، دو روز دیگرم حرف حقی بزنی که به گذاشتن خوش نیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
به عنوان یک معلم :
_ نرم افزار شاد جوابگو نیست.
_ آمادگی قبلی در این مورد ایجاد نشده
حتی معلمها سرگردانند.
_ فشار بزرگی بر خانواده ها تحمیل شد.
_ هزینه ای اینترنت از پول نان خانواده ها پرداخت میشه و والدین بیچاره فکر میکنند اگر بچه اونها گوشی نداشته باشه از درس عقب می افته و اگر داشته باشه حتما موفق میشه همه درسها رو یاد بگیره .
_ دانش آموزی که تا حالا گوشی هوشمند نداشته از این به بعد یه گوشی هوشمند که متعلق به خودشه همراه همیشگی او خواهد بود و مطمئنا باعث افت تحصیلی خیلی ها میشه .
_ اگر هر شبکه تلویزیونی فقط یک پایه و در هر روز دو ساعت برنامه به عهده میگرفت خیلی بهتر بود .
و در آخر ، پدر روستایی به من زنگ زد و گفت برای هر یک از بچه هایم ( چهارم و ششم ) یک گوشی خریده ام حالا باید چکار کنم ؟
ای کاش مجلس به قیمت خودرو و گوشی موبایل هم ورود میکرد البته ای کاش
هر روز یک نقضه ی جدید برای خالی کردن جیب ملت

گران کردن گاز به بهانه کمک به آموزش و پرورش !!!

بر فرض هم که واقعا نیتشان از گران کردن گاز یا افزایش عوارض آن ، کمک به خانواده های بی بضاعت برای خرید گوشی باشد ، به مردم چه ؟؟؟ چرا از جیب خودشان و از ناحیه حقوق های نجومی ، برای بی بضاعت ها گوشی نمی خرند ؟ چرا از نهادهای اقتصادی عظیم که از مالیات معاف هستند ، مالیات نمی گیرند و پول آنرا صرف کمک به بی بضاعت ها نمی کنند ؟؟؟؟؟ همان بهتر که مجلس به ماجرای شاد ورود پیدا نکند و مردم را با دردهایشان به حال خودشان واگذارد
چرا حجم کتابای درسی را کم نمیکنند من به عنوان ولی دانش اموز بیشتر ساعت روزم مشغول رسیدگی و پیگیری درس و تکلیفی هستم که معلم به بچه ام میگه و انتظار داره مثل یک معلم باشم تازه من کارمند هم هستم نصف روزم توی اداره ام
تابناك محترم اين شايد بار دهم باشد اين مطلب را مينويسم وشما هم منتشر ميكنيد ولي كسي جواب من والدين را نميدهد از فرمانداري گرفته تانمايندگان مجلس هم مراجعه كرده ام به علت نبود زيرساخت هيچيك از دانشجويان ازاد نتوانستند به كلاس انلاين متصل شود حالا ميگويند خرداد ماه امتحان ميگيرند اگر قبول نشديد دوباره مبلغ ترم را واريز كنيد ازنو بخوانيد ايا باعث تعطيلي ونبود زيرساخت من والدين هستم كه دراين شرايط سخت بايد تاوان بدهم ازكجا بياوريم بدهيم چرا كسي جوابگو نيست تابناك محترم اگر دسستان ميرسد از مسولان دانشگاه ازاد جوابيه بگيريد متشكرم
اول زیرساختها بعد شاد! بابا روستاییان اصلا اینترنت ندارند
قابل توجه شرکت ارتباطات سیار ایران

بنده امروز به یکی از روستاها رفتم، در این روستا دانشچویان و دانش آموزان برای حضور در سر کلاس و استفاده از برنامه شاد مجبور بودند به نزدیکترین مکان که دکل موبایل 3G یا 4G داشت بروند و در کنار کوچه و خیابان بنشینند و با گوشی سر کلاس حضور پیدا کنند. نزدیکترین مکان به آنها 15 کیلومتر و بعدی 30 کیلومتر است.
پاسخ ها
فرمانفرماییان
| Netherlands |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
روستا در کدام استان؟
متاسفانه
اپلیکشن های خیلی زیادی را وقتی باز می کنیم
متاسفانه توسط برنامه نویس های بی سواد
یا بدون برنامه نویسی و تسط اپ ساز ها ساخته شده اند حتی برای بانک ها و...
و در هیچکدام از قوانین مهندسی نرم افزار رعایت نشده و نمی شود
مردم عزیز و کارشناسان و دستگاه های زیربط
نمایندگان مجلس اطلاع داشته باشید
که همانطور که در ساختن یک ساختمان و آپارتمان باید
اصول نظام مهندسی ساختمان رعایت شود
ما در ساخت اپلیکشن و نرم افزار و درگاه های پرداخت و سایت های مختلف و.. قوانینی به نام نظام مهندسی نرم افزار داریم
تمام کارشناسان it و نرم افزار درس مهندسی نرم افزار را برای چه هدفی خوانده اند !
برای تست و کنکور !
نظام مهندسی نرم افزار مثل نظام مهندسی ساختمان
باید برای اپلیکشن های ملی و نرم افزارهای ملی و ...
رعایت شود
به عنوان یک انسان دلسوز کشور و مردم عرض می کنم
نباید هر فرد یا شرکت های بی سوادی صرف اعلام آمادگی برای ساخت اپ های ملی ساخت این اپ ها را به آنها سپرد
متاسفانه به دلیل نا آگاهی دولتمردان و نمایندگان مجلس ، وزیران و رئیس جمهور
این مشکل پدید می آید
مختصر توضیح ذکر مراحل مهندسی نرم افزار
۱.تحلیل و آنالیز محیط کاربرد
۲.تحلیل روشها و ...
۳.طراحی و تحلیل محیط طراحی و طرح ها

۴.اجرای عملیات
۵.تست و آزمایش توسط برنامه نویسان و طراحان
۶.آزمایش عمومی
۷.آزمایش های سخت توسط نطام مهندسی نرم افزار
۸.اجرای آزمایش عمومی تحت پروتکل های نظام مهندسی نرم افزار و نظارت مدام
۹....
و...
امید است هر چه زودتر به صورت جدی پیگری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
ای کاش فقط بی سواد بودند. نیت اصلیشان جمع آوری اطلاعات از گوشی های مردم و فروش این اطلاعات است. چه لزومی دارد که یک اپلیکیشن که فقط به دسترسی به اینترنت نیاز دارد ، دسترسی به فیهاخالدون گوشی را از
کاربر بخواهد ؟ گندش را درآورده اند و کوچکترین احترامی به حریم خصوصی مردم نمی گذارند
من معلمم
اینکه خیلی ها موبایل ندارند.خیلی ها اینترنت ندارند.خیلی ها ....
اینها به کنار
اینکه یک برنامه مزخرف به نام ناشاد رو موظف کنی به همه با اینکه برنامه های عمومی تر و سریع تر و راحت تر مثل واتس اپ و تلگرام رو ممنوع کنی.چیزی جز بی سوادی نیست.
یکی از مشکلات ،و معضلات مسئولان ،اینست که فقط یک چشم دارند و میخواهند همهٔ ایران را با یک چشم ببینند ؟ شهری مانند تهران که بیشترین فوتی ،و مبتلا را داشته ،و دارد ،و اکثر خانواده های محصلین هم با فضای مجازی آشنایی دارند ، پس مشخص است که با روستاها ،و شهرهای کوچک متفاوت باشد ، نوهٔ من هر روز صبح ،و عصر کلاس آیلاین دارد ،و قبل ،و بعد از کلاس با همکلاسی هایش گفتگوی زنده و تصویری دارد ،و قبل از شروع درس ،و بعد از پایان درس هم با معلم گفتگو دارد ، سوال ،و جواب بین معلم ،و دانش آموزان بر قرار است ،و حجم تکالیف نیز بیش از کلاس حضوری میباشد ؟ پس برای همهٔ‌مدارس در همهٔ مناطق ایران یک نظر ندهیم ،و یک نسخه نپیچیم ؟،، در تهران بیش از چند سال است آموزشهای الکترونیکی وجود دارد ؟و مدارس هوشمند بر قرار است ؟،، نظام آموزشی باید ناحیه ای ،و منطقه ای بر اساس جغرافیا تهیه گردد ؟،،و از تمرکز گرایی پرهیز گردد ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
اینقدر علامت سؤال گذاشتی
آدم نمی‌فهمه جمله خبریه یا سؤالیه!
این چه جور فارسی نوشتنه آخر؟
حیثیت زبان را بر باد داده‌اید.
بهترین برنامه با امکان گرفتن تست و آنلاین بودن و سرعت و .... تلگرام هست که به خاطر بغض کوته فکران باید محروم باشیم
آقای نماینده می دانی خرید گوشی و ناتوانی مالی برای خرید آن باعث چه دردسرها و رنجشها و اختلافاتی در خانواده ها شد ؟ می دانی چند پدر شرمنده زن و بچه اش شد ؟ میدانی چند پدر و مادر و بچه بینشان اختلاف افتاد که شاید تا مدتها این اختلافات و اثرات آن ترمیم نیابد ؟ میدانید چند دانش آموز از همکلاسی هایش به خاطر نداشتن یک گوشی خجالت کشید؟ میدانید چند دانش آموز بابت نداشتن گوشی گریه کرد ؟ میدانید ناتوانی در تامین یک گوشی برای بچه دانش آموزش چه اثرات روانی تخریب کننده ای بر پدر خانواده خواهد داشت ؟ میدانی پیامد این اختلافات در آینده چه خواهد بود ؟ چرا الان ؟ تا حالا کجا بودید ؟ چرا اینقدر عقبید ؟ مگر شما بین همین مردم زندگی نمی کنید ؟مگر شما نماینده همین مردم نیستید ؟ حالا که مردم با هزار قرض و بدبختی و .. گوشی خریده اند دارید کاری می کنید که داشتن و نداشتن ان فرقی نکند پ چرا مردم آن همه بدبختی کشیدند ؟
به نظر من تمامی پایه ها مثل سال دوازدهم باید بشه که از ۸۰ درصد محتوای کتاب که درسال تحصیلی درس داده شده امتحان بیاد که نه لازم به امورش مجاری در کانالهاست نه سامانه شاد میخواد و معلمینی که امتحاناتی در فضای مجازی از بچه ها میگیرن بعنوان نمره مستمر و پایانی حساب بکنند و سال تحصیلی رو جمع کنند در حال حاضر روشی که انجام میدن نیاز به یک زیر ساخت قوی و اینترنت قوی میخواد که نه ما مثل کشورهای پیشرفته هستیم ونه دارای افراد کاربلد .
از کلاس های ۳۰ نفره ی من در مسجدسلیمان.نهایتا هر کلاس ۱۰ تا ۱۲ نفر عضو هستن.متاسفانه بقیه ی توان خرید گوشی ندارند.میشه گفت تو شهر ما ۱۰ درصد تونستن به این شبکه وصل بشن.
هزینه اینترنت برای خانواده های ضعیف کمرشکن است. حداقل این سامانه طوری طراحی شود که هزینه اینترنت نداشته باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار