کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک مطرح کرد

تخفیف ۲۰ درصدی صندوق‌های ETF منوط به سهامداری یک ساله / پیش بینی شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی

مشکل صندوق‌های ETF فشار فروش بعد از امکان برقراری معامله یونیت‌های صندوق بعد از دو ماه و تخفیف ۲۰ درصدی غیراثربخش دولت است که باید برداشته شود، چون تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی نسبت به قیمت روز به دلیل شیوه قیمت واگذاری و عرضه وجود دارد؛ بنابراین، ۲۰ درصد تخفیف مورد پذیرش دولت به یک سال نگهداری یونیت‌ها منوط می شود و به این ترتیب به بازار نیز فشار عرضه وارد نمی‌شود.
کد خبر: ۹۷۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 01 May 2020

صندوق‌های «ETF» در واقع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس هستند، این صندوق‌ها معمولا در انواع مختلف دارایی‌ها (وجه نقد، اوراق مشارکت، سهام و سایر دارایی ها) با نسبت گوناگون سرمایه گذاری می‌کنند.

به گزارش بورس تابناک؛ پس از آنکه شورای هماهنگی سران قوا، تشکیل صندوق‌های «ETF» برای واگذاری بنگاه‌های دولتی را تصویب کرد، وزیر امور اقتصادی و دارایی از عرضه نخستین صندوق قابل معامله در بورس (ای تی اف) شامل سه بانک با ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس خبر داد؛ بنابراین، به جای اینکه مجموعه‌های بزرگ به مانند پالایشگاه یا نیروگاه به افراد خاص واگذار شوند ـ که مشکلاتی را ایجاد می‌کند ـ سهام آن‌ها از طریق بورس به مردم واگذار می‌شود، ضمن آنکه برخی از بنگاه‌های دولتی وجود دارند که بخش خصوصی توان خرید آن‌ها را ندارد و همچنین با تشکیل صندوق‌های «ETF» بنگاه‌های دولتی منحصربه فرد و استراتژیک در اختیار افراد خاص قرار نمی‌گیرد؛ به طور مثال پالایشگاهی با ارزش ۱۰ میلیارد دلاری، قطعا هیچ فرد یا شرکتی توان خرید آن را ندارد که از طریق «ای تی اف» می‌توان آن‌ها را واگذار کرد.

از دیگر ویژگی‌های این صندوق‌ها می‌توان به ضد تورمی بودن آن‌ها اشاره کرد که می‌توان از طریق آن‌ها نقدینگی سرگردان در دست مردم را جمع آوری کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکل صندوق‌های ETF فشار فروش بعد از امکان برقراری معامله یونیت‌های صندوق بعد از دو ماه و تخفیف ۲۰ درصدی غیراثربخش دولت است که باید برداشته شود، چون تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی نسبت به قیمت روز به دلیل شیوه قیمت واگذاری و عرضه وجود دارد؛ بنابراین، ۲۰ درصد تخفیف مورد پذیرش دولت به یک سال نگهداری یونیت‌ها منوط می شود و به این ترتیب به بازار نیز فشار عرضه وارد نمی‌شود.

سید محمد مهدی بحرالعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص صندوق‌های ETF گفت: مشکل ساز و کار معاملاتی این صندوق‌ها، بحث امکان معامله واحد‌های سرمایه گذاری پس از دو ماه است.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری یونیت‌های این صندوق‌ها بر اساس میانگین ارزش دارایی‌های تشکیل دهنده آن طی یک ماه منتهی به عرضه با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است، عملا حدود ۵۰ درصد تخفیف نسبت به NAV را در پی خواهد داشت.

وی با تشریح تخفیف ۵۰ درصدی با بیان اینکه اکثر سهام صندوق بانکی و بیمه‌ای طی یک ماه اخیر صف خرید بودند، ادامه داد: چنانچه میانگین را قیمت پایه عرضه محاسبه کنیم طی یک ماه اخیر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت NAV واگذاری انجام شده و با توجه به تخفیف ۲۰ درصدی دولت برای یونیت ها، در نهایت حدودا ۵۰ درصد نسبت به NAV، تخفیف در عرضه واحد‌های سرمایه گذاری عملیاتی می‌شود.

وی افزود: پس از دو ماه افراد می‌توانند این یونیت‌ها را به فروش برسانند و این موضوع منجر به ایجاد صف فروش یونیت‌های صندوق‌ها می‌شود و بازارگردان با در اختیار داشتن ۵ درصد منابع نمی‌تواند صف فروش را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد این است که با توجه به اینکه قیمت گذاری دارایی‌های صندوق ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت روز است، این ۲۰ درصد به افرادی تخصیص یابد که یونیت‌ها را از زمان پذیره نویسی به مدت یکسال نگهداری کنند و این راه حل از شکل گیری صفوف فروش و فشار عرضه پس از دو ماه جلوگیری می‌کند.

بحرالعلوم ادامه داد: اکنون نرخ سپرده بانکی بلندمدت ۱۵ درصد و کوتاه مدت ۸ درصد است؛ بنابراین نرخ سود ۲۰ درصد برای افراد عادی که با گزینه‌های جایگزین سرمایه گذاری آشنا نیستند جذاب است. به عبارت دیگر به جای اینکه پس از دو ماه یونیت‌ها را به فروش برسانند، آن را نگهداری کرده و پس از یک سال با ۲۰ درصد سود می‌فروشند. به این ترتیب هم فرهنگ سهامداری بلند مدت نهادینه می‌شود و همچنین پس از یک سال این افراد عملاً وارد پروسه تقسیم سود و حضور در مجامع می شوند؛ یعنی با یک پروسه یک ساله شاهد گسترش فرهنگ سهامداری خواهیم بود.

وی در خصوص وضعیت بازارسرمایه و چشم انداز رشد شاخص نیز گفت: ۶۰ درصد بازار سرمایه کشور را نماد‌های بنیادی معدنی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی تشکیل می‌دهند که طی چند وقت اخیر با اقبال مواجه شده‌اند و بخش عمده‌ای از نقدینگی به سمت این نماد‌های بنیادی و بزرگ حرکت کرده است.

بحرالعلوم تصریح کرد: در شرایط فعلی با توجه به ویروس کرونا در جهان و برخلاف بورس‌های دنیا که با رکود مواجه هستند، شاهد روند فزاینده صعودی شاخص کل و افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه کشور هستیم که این موضوع با مبانی تئوریک همخوانی کامل ندارد، ولی حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه و حرکت نقدینگی به سمت بورس این شرایط را موجب شده است.

وی ادامه داد: فاصله معناداری بین قیمت‌ها با ارزش جایگزینی در سهام بزرگ بازار وجود دارد وبا توجه به اینکه دولت نمی‌خواهد سهم الشرکه خود را با هر قیمتی واگذار کند، این سهام که P/E نسبی پایین تری نیز دارند از بعد مولفه‌های ارزشگذاری مورد استقبال قرار گرفته اند.

بحرالعلوم در پایان گفت: بعد ازبین‌رفتن کرونا در نیمه دوم امسال و در آینده نزدیک مجدداً سودآوری شرکت‌ها به سطوح نرمال برمی‌گردد، لذا از بعد سودآوری و ارزش جایگزینی، نقدینگی کانالیزه شده در بازار سرمایه به طرف ۶۰ درصد سهام بنیادی و بزرگ حرکت می‌کند و به همین دلیل روزانه شاخص را بالا می‌برد.

وی در پایان گفت: با توجه به جمیع جهات، شاخص کل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی در آینده نه چندان دور، محتمل است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
یکی درباره سهام عدالت توضیح بده، ایا مشمول مالیات میشن؟ اگر آره، نحوه پرداخت مالیاتمون خود اضحاریه یا خودشون موقغ فروش ازمون اتوماتیک کم میکنند؟ ضمنا نمیدونم سهام عدالتم رو مستقیم یا غیر مستقیم انتخاب کنم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
نفروش
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
به نضرم شما حیچ کار خاسی نکن.نگران نباش اطفاقی نمیوفطه
شاخص میشه ۱۰۰ میلیون بزودی
دولت سهام رو تا 150 درصد گرون میکنه بعد با 20 درصد تخفیف میفروشه به مردم که می حوان از بورس سود کنن عجیب نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
اینکه چگونه مانور پیچیده ای برای نفهمیدن ما از فروش بخشی از پشتوانه مال ملت به بخش خصوصی صورت میگیرد ،توانایی نخبگانمان و حماقت مارا رقم میزند!
اینها نمیخواهند این شرکتها را به مردم بفروشند میگویند مردم توانش را ندارند اینها را توی بورس عرضه کنند ببینند مردم توانش را دارتد یا ته. با این کار میخواهنذ پول مردم را بگیرند و قفل کنند
امیدواریم این بورس هرگز سقوط نکند و مردم و دولت از این راه دست دلالان و رانتخواران و مفسدان اقتصادی را قطع کنند و اقتصاد کشور از کنترل خواص و بستگانشان رها شود .
اولا فروش صنایع مادر مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ،پشتوانه کشور به افراد و یا مجموعه متمرکز سر مایه داری خصوصی داخل کشور مجاز نیست.
دوما با این عملیات مشکل تولید نتنها حل نمیشود ،بلکه ثروت ملی هم خصوصی میشود و فاصله فقیر وغنی اضافه میابد فقط برای جمع اوری پولهایی که قبلا بشکلی در دست افراد امده است که مسلما قانونی نبوده است.
سوما این دور کذائی در داخل کشور کمکی به تولید و پیشرفت نخواهد کرد چون تکنولوژی و سرمایه مناسب خارجی را تشویق نمی کند.
.
بورس نورچشمی اکنون در استانه فتح ابرکانال ۹۰۰ هزارواحدی است وظرف چند روز اینده از یک میلیون واحد هم عبور خواهد کرد !!! این روزها رشد ۲۰-۳۰ هزارواحدی بورس تبدیل به یک اتفاق عادی شده و چیزی که در سالهای قبل در مدت چند ماه رخ میداد حالا در ظرف چند ساعت اتفاق می افتد !!! هیچکس به هشدارهای اقتصاددانان متعهد و دلسوز درمورد عنقریب بودن انفجار حباب عظیم بورس اهمیتی نمیدهد
باادامه این روند بزودی زود تاریخ در مورد سقوط عظیم بورس نیویورک درسال ۱۹۲۹ و خودکشی ها وسکته های پس از ان تکرار خواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
شاخص کل بورس نورچشمی چند لحظه پیش ۹۰۰ هزارواحدراهم رد کرد !!!
فقط درظرف یکساعت حدود ۳۰ هزارواحد دیگه رشد کرد ( رشدش دادن)
دیگر هیچ چیز جلوداررشدربی منطق بورس نیست
شمارش معکوس برای انفجارمهیب حباب اغاز شد
بنظر مي رسد اين يک تصميم هوشمندانه و خردمندانه اي است که دولت اتخاذ کرده تا از بازار حمايت کند که تبعات مثبت اجتماعي-سياسي بلندمدت و تبعات اقتصادي کوتاه و بلند مدتي خواهد داشت.
قیمت نفت اگه بشکه ای ۱ دلاربشه
کرونا اگه نصف جمعیت جهان رونابود کنه
تحریمها اگه تاابدادامه داشته باشه
رکود اقتصادی اگه هر روز بدتر بشه
کسب وکارها اگه هر روز کسادتربشه
احتمال رویایی نظامی بین ایران وامریگا اگه هر روزبیشتربشه
بازم همچنان شاهد رکورد زنی روزانه ۳۰-۲۰ هزارواحدی بورس نورچشمی خواهیم بود !!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
تو دلال ارز و طلا و مسکنی که ناراحتی؟؟؟؟؟
دولت داره ازطریق واگذاری شرکتهای عمدتا ضررده وورشکسته دربورس بایک تیر سه نشون میزنه
اول فروش فوری شرکتهای زیانده وخلاص شدن از شر انها
دوم جمع اوری نقدینگی سرگردان که به حجم سرسام اوری رسیده
سوم جبران بخشی از کسری عظیم بودجه
نتیجه اینکار اما چیزی جزهجوم نقدینگی مردم ذوقزده وطمعکار ! به بازار سرمایه و باد شدن بیشتر بادکنک اماده انفجار بورس نخواهدبود که عنقریب اتفاق خواهدافتاد
اکثرکارشناسان اقتصادی هم که فقط نظاره گر بادشدن مستمر این بادکنک هستند وصداشون درنمیاد
اندک افرادی هم که هشدار میدن صداشون به جایی نمیرسه
خواجه نصیری نائب رئیس شرکت بورس تهران:
مطالعات صورت گرفته بر روی سهام شرکت‌های حاضر در بورس نشان می‌دهد رشد قیمتی ۷۵ درصد شرکت‌های بورس از نظر تعداد و ۵۵ درصد آنها از نظر ارزش، با عملکرد این شرکت‌ها همخوانی ندارد.
زمانیکه بورس بخاطر شروع جنگ باهرعلت دیگه ای درسراشیبی سقوط ونابودی قرارگرفت من هرروز میام اینجا و فقط مینویسم
جانمی جان (:
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
به چه دلیل عزیز؟؟
متاسفم که برخی ها به خاطر منافع خود واقعیتها را نادیده می گیرند بنای نامتوازن بورس دیر یا زود سر عده ای کثیر آوار خواهد شد به طوری که آوار برداری آن سالها طول خواهد کشید،البته آنها که پشت اوضاع کنونی هستند با تکیه بر رانتهای وسیع اطلاعاتی به موقع بار خود را می بندند و مردم عادی شکست خوردگان این وضعیت مصنوعی خواهند بود،یک سوال ؛امکان تزریق نقدینگی روزانه در این سطح عملا تا کجا ممکن است؟؟
نابودی بورس بسیارنزدیک است
شاخص یک میلیون و دویست هزار واحدی در کمین است
به زودی همانند سریال مال باختگان صندوق ها و موسسات اعتباری که پول مردم را بالا کشیدند و هیچکسی به فریاد مردم نرسید خواهیم دید مالباختگان بورسی هم به این جرگه اضافه می شوند کجای دنیا نرخ رشد اقتصادی منفی ۱۰ درصد است و بورس همچنان رشد می کند؟؟؟؟ اقتصاد کشور دارد با سرعت ۱۰ درصد کوچک و نابود می شود اما بورس رشد می کند!!!!! همان مهندسی که در انتخابات و کرونا و بقیه چیزها می بینیم در بورس هم با شدت انجام می شود.
خلاصه به هر شکل ممکن سر مردم بدبخت کلاه گذاشته و پس از یکسال و سود مثلا بیست درصدی عملا ارزش آن نصف یک سوم و شاید یک چهارم می گردد. واقعا شیطان باید بیاد درس پس بده
سلام
امروز شنبه 13 اردیبهشت سال 1399
شاخص کل بورس در حال حاضر 907.541 واحد
رشد امروز شاخص بورس 29.440. واحد
و تمامی سهام ها در نوبت خرید می باشند و صفهای نجومی
پولهای مردم از کجا آمده است که بورس سرازیر شده
و پولهای کدام باند مافیایی دولتی و خصوصی است
قبلا این پولها کجا بود ؟؟
چرا با این حجم پولی سنگین که مانند سیل است و خدا کند ماند همنام واقعیش ویرانگر نباشد در گذشته برای آبادانی کشور تلاش نمی شد
چرا بزرگراه تهران شما 15-20 سال طول کشیده و هنوز به اتمام واقعی نرسیده است
چرا در سیستان و بلوچستان فقر و قاچاق بیداد می کند
چرا بخش غرب کشور در تنگنای اقتصادی بسر می برند
و هزاران چرا های دیگر که بسادگی می شد و می شود با این پولهای مردمی و بعضا نامردمی آبادانی و رفاه کشور را رقم زد
حالا که دولت مجبور شده است بخاطر فقر بودجه دارایی هایش را به مردم بفروش (البته بسیار گرانتر از سالهای گذشته)این سرمایه سر از کجا درآورده است
و درنهایت چرا جمهوری اسلامی از این مزیت ثروت پخش شده اما نامتعادل صرف فقرزدایی و توزیع ثروت بصورت عمومی نکرده است
نمی دانم بیسوادم یا آرمان خواهم یا طلبکار این نظام
بورس امروز هم مجددا صعود!!!!
کارگران بیکار منتهی بورس فوران رو به بالا!!!
رشد بورس با پشتوانه تورم موجود و انتظاري و حمايت هوشمندانه و خردمندانه دولت مشتي محکم بر تمام ياوه گوييهاي امريکا و اياديش در تحريم ايران و اقتصاد ان با هدف نابودي ملت ايران و کاسبان ارز و زمين خوران و رباخواران و کارچاق کن هاي غارتگران سپرده هاي باکي مردم مظلوم است
هدف شاخص‌کل حدود ۲ میلبون واحد است. پی بر ای بورس نسبت به تورم باید در حدود ۸۰ باشه. هم اکنون زیر ۲۰ هست. بهتره عوام الناس در مورد بورس اینقد نظر ندن
به بورس دژپسند اعتماد نکنید .
عزیزان لطفا تابوت غم رها کنید.
قبلاً در ایران ملت سهم می‌خریدند برای دریافت سود سالیانه ولی الان جهت افزایش قیمتی که بواسطه افزایش سودآوری یا افزایش سرمایه از محل بروز کردن دارایی‌ها ‌رخ می دهد، کافیه تحریم ها شل شوند یا قرار شود بخشی از سهام شرکت های بزرگ در بورس مالزی یا جاهای دیگر عرضه شود، چه خواهد شد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار