بازدید 12723
۴

چرایی افزایش فروش زیورآلات توسط دهک‌ پایین و بالای جامعه در روزهای کرونایی؟

به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این وضعیت، واحدهای صنفی نیز تحت فشار اقتصادی قرار دارند و توانایی و نقدینگی لازم برای خرید از مردم را ندارند. در حقیقت طلافروشی‌ها، پولی ندارند که طلا و جواهر را از مردم بخرند!
کد خبر: ۹۷۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 28 April 2020

چرایی افزایش فروش زیورآلات توسط دهک‌ پایین و بالای جامعه در روزهای کرونایی؟

تابناک اقتصادیبازار طلا و سکه این روزها، هم زمان با بازگشایی برخی کسب و کارها،  فعالیت خود را پس سی و چند روز تعطیلی، آغاز کرده است. اما نرخ‌ها در این بازار، همانند روزهای تعطیلی، تحت تأثیر دو سیگنال داخلی و خارجی است؛ نرخ دلار و نرخ جهانی اونس طلا.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این میان، خرید و فروش‌ها به رغم بازگشایی واحدهای صنفی، تغییر چندانی نداشته است. زیرا از یک سو با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید مسئولان وزارت بهداشت و اجرایی کشور، تردد مردم در بازار مثل سابق نیست و از سوی دیگر نقدینگی مورد نیاز برای خرید و فروش، در سطح قابل قبولی قرار ندارد.

جریان نقدینگی به دنبال کسادی بسیاری از کسب و کارها، حالا در مسیر تهیه مایحتاج و کالای اساسی خانوار در جریان است تا خرید کالایی لوکس و ارزشمند همچون طلا.

در این میان، واحدهای صنفی طلا و جواهر با پدیده جدیدی مواجه شده‌اند و آن ورود افراد مختلف از دهک‌های پایین و بالای جامعه برای فروش زیورآلات و جواهر به بازار است.

در این خصوص، اما کسبه این صنف از عدم توانایی خرید این حجم از عرضه می‌گویند. زیرا در این شرایط که واحدهای صنفی مدت زیادی در تعطیلی به سر برده‌اند، حالا قدرت خرید و نقدینگی لازم برای خرید از مردم را ندارند.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با تایید ورود مردم به بازار برای فروش زیورآلات و جواهرات، اظهار داشت: آنچه این روزها در واحدهای صنفی طلا و جواهر در حال رقم خوردن است، عرضه از سوی مردم و عدم توانایی خرید از سوی واحدهای صنفی طلا و جواهر است. به گفته این فعال بازار طلا و سکه، در شرایط کنونی، به دنبال کاهش درآمد اقشار مختلف، شاهد ورود افراد از دهک‌های پایین جامعه برای فروش زیورآلات خود هستیم؛ هدف این گروه در این مقطع، دریافت پول نقد و سپس تأمین امرار معاش است. اما در مقابل، دهک‌های بالای جامعه نیز در این شرایط، حاضر به فروش زیورآلات و جواهرات خانگی خود هستند تا بتوانند نقدینگی لازم برای پاس کردن چک‌های خود را داشته باشند. هرچند این قشر صاحب ملک و املاک هستند، اما جواهرات بهترین گزینه برای تبدیل به پول و نقدینگی است.

کشتی آرای در ادامه افزود: در این وضعیت، واحدهای صنفی نیز تحت فشار اقتصادی قرار دارند و توانایی و نقدینگی لازم برای خرید از مردم را ندارند. در حقیقت طلافروشی‌ها، پولی ندارند که طلا و جواهر را از مردم بخرند!

چرایی افزایش فروش زیورآلات توسط دهک‌ پایین و بالای جامعه در روزهای کرونایی؟

کشتی آرای در این خصوص اظهار داشت: وقتی 50 روز است که فروشی نداشته‌اند، از کجا پول خرید بیاورند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع سکه و زیورآلات با یکدیگر متفاوت است، افزود: در این شرایط ممکن است کارگری که با بیکاری مواجه شده است به بازار مراجعه کند و زنجیر طلای 2 گرمی را به عنوان مثال به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان بفروشد تا برود مایحتاج ضروری خودش را تهیه کند.

خرید سکه تنها برای سرمایه گذاری است و در این شرایط کمتر کسی حاضر به فروش و عرضه در بازار است که گواه این کاهش عرضه نیز، حباب به وجود آمده در بهای سکه تمام بهار آزادی است.

مردم در شرایط کنونی به دنبال تعطیلی و کسادی کسب و کارهای خود، رو به فروش زیورآلات آورده‌اند و خرید و فروش سکه بحث سرمایه گذاری است و ربطی به این موضوع ندارد.

وی در پایان یادآور شد در مقطع کنونی به دلیل عدم برگزاری مراسم جشن و عروسی و همچنین ماه مبارک رمضان، تقاضای خرید زیورآلات از سوی مردم، بسیار کم شده است و از طرفی هم مردم در این شرایط که با ویروس کرونا مواجه هستند، دغدغه خرید طلا و جواهر و زیورآلات ندارند، در نتیجه فعلاً برخی از مردم، به جهت مشکلات مالی که دارند، برای فروش زیورآلات خود به بازار مراجعه می‌کنند، اما متأسفانه واحدهای صنفی نیز با کمبود پول و نقدینگی برای خرید مواجه هستند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
دهک های بالا یعنی خودیها انچنان پولدار هستند که نیازی به فروش جواهرات وطلا ندارند همان مردم مستضعف کارگران .بازنشستگان وبیکاران هستند که برای زنده ماندن هرچه دارند میفروشند.دیگر ادامه نمی دهم چون منتشر نمی کنید
اغلب مردم طلا می فروشند تا در بورس سرمایه گذاری کنند. دولت هم بر طبل بورس می کوبد!
راستی چرا طلا هر گرم 650 هزار تومان شده است؟
چرا ملک متری 25 میلیون شده است؟ افزایش حقوق 15%؟!
کرونا بر اقتصاد تاثیر منفی گذاشته است. ولی لطفا صورت مشکلات اساسی کشور و سوء مدیریت ها را با کرونا شستشو ندهید! آدرس غلط ندهید.
سود سپرده هاي بانكي كم شده است وپول ملي هرروز ارزش خود را ازدست ميدهد ولي طلا هميشه طلاست هر كجاي دنيا ببريد خريدار دارد
بازارطلا اگر این است که نقدینگی برای خریدش نیست خدا واقعا به فریاد فروشندگان مسکن برسد که اینهمه فروشنده اگهی های فروش مسکن زیر قیمت بازار میدن دریغ از یک خریدار وحتی تماس تلفنی برای پرسش وضعیت مسکن البته ابازارطلا قاعدتا بعداز ماه مبارک رمضان شاید اندکی فروش انجام بگیرد ولی بازارمسکن تا پنج سال دیگر علی برکت الله در رکود عمیق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل