بازدید 18871

پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است؟!

پرتاب موشک ماهواره‌بر «نور یک» به فضا و قرار گرفتن آن در مدار زمین، توجهات زیادی را به خود جلب کرد، به ویژه مقامات آمریکایی با فوریت و در بلندترین سطح واکنش نشان داده و حتی مدعی شدند شورای امنیت سازمان ملل، باید به عنوان نقض قطعنامه ۲۲۳۱ به اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد.
کد خبر: ۹۷۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱ 25 April 2020

پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت بوده است!؟

بین الملل تابناک: پرتاب ماهواره نظامی «نور یک» به فضا و قرار گرفتن آن در مدار زمین، توجهات زیادی را به خود جلب کرد، به ویژه مقامات آمریکایی با فوریت و در بلندترین سطح واکنش نشان داده و حتی مدعی شدند، شورای امنیت سازمان ملل باید به عنوان نقض قطعنامه ۲۲۳۱ به اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد.

متعاقب واکنش واشنگتن، برخی دیگر از کشور‌های غربی و از جمله فرانسه و انگلیس نیز به پرتاب ماهواره نور واکنش نشان دادند و نگرانی خود را اعلام کردند.

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص ادعای اخیر آمریکا در خصوص نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران اعلام کرد: ایران با پرتاب ماهواره نظامی نور ۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض نکرده و ادعای طرف آمریکایی در این باره بی‌اساس است.

وی افزود: این تاکتیک آمریکا را بی اعتبار می‌خوانیم و در شورای امنیت نیز چنین حرکتی را مردود خوانده‌ایم، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام، ایران را از حضور صلح آمیز در فضا و امور فضایی منع نکرده است؛ ضمن اینکه ادعای آمریکا مبنی بر این که موشک‌های فضایی ایرانی می‌تواند سلاح هسته‌ای حمل کند، بی‌اساس است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی در رابطه با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط تهران گفت: آمریکا از سال ۲۰۱۷ در رابطه با این قطعنامه به همه تحکم کرده و اروپا هم به جای این قطعنامه از آمریکا پیروی می‌کند.

ظریف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: هیچ کس نمی‌تواند بر مبنای خوانش‌های نادرست از این قطعنامه برای ایران نطق کند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ایران نه سلاح هسته‌ای و نه موشکی برای حمل چنین تسلیحات وحشتناک دارد. حدس بزنید که چه کسی دارد؟

قطعنامه ۲۲۳۱ چه می‌گوید؟

در رابطه با ادعای آمریکا، دکتر «حیدر علی مسعودی» عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با تابناک عنوان کرد که ادعای آمریکایی‌ها در مورد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران، مبنای حقوقی ندارد و پرتاب ماهواره نور نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب نمی‌شود.

پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت بوده است!؟

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: نکته‌ای که وجود دارد این که قطعنامه ۲۲۳۱ نتیجه یک مصالحه سیاسی بر سر برجام بود. در شرایطی که ایران خط قرمز خودش را عدم مذاکره در حوزه موشکی قرار داده بود، کشور‌های غربی به این نتیجه رسیده بودند که یک راه میانه سیاسی را پیدا کنند، برای اینکه در عین پذیرش این خط قرمز از سوی ایران، بتوانند دغدغه خودشان برای محدودسازی برنامه موشکی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرایی کنند؛ بنابراین در شرایط فعلی که ایران تا چند ماه آینده، مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شاهد لغو تحریم‌های سلاح‌های متعارف علیه ایران خواهیم بود، هرگونه سوءاستفاده آمریکا از بستر حقوقی قطعنامه بیش از آنکه براساس استدلالات صرفا حقوقی در شورای امنیت انجام بشود، نتیجه تلاش‌های واشنگتن برای امنیتی سازی مجدد برنامه موشکی ایران و توجیه جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی و نظامی علیه ایران است.

وی در ادامه افزود: بنابراین هدف آمریکا طی ماه‌های گذشته، همواره این بوده که بهانه‌ای را پیدا کند برای اینکه لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران انجام نشود. زمانی بهانه آمریکایی‌ها فعالیت‌های ایران در یمن بود و اتهاماتی که به تهران در زمینه صدور تجهیزات نظامی و موشک به یمن منسوب می‌شد و اکنون بر ماجرای ماهواره نظامی ایران تمرکز کرده اند که توسط سپاه پاسداران با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت؛ لذا به نظر می‌رسد هدف آمریکایی‌ها بیش از هر چیز امنیتی و سیاسی کردن برنامه موشکی ایران در راستای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی است و مبنای حقوقی ندارد.

در این رابطه، پروفسور سید حسن امین، حقوقدان، استاد بازنشسته دانشگاه کلدونین گلاسکو در رشته حقوق بین الملل و استاد حقوق بین الملل در دانشگاه پکن نیز در گفت‌وگو با دیپلماسی ایران گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ اشاره‌ای به صنایع متعارف نظامی و حتی موشک‌های بالستیک ایران نکرده، بلکه این قطعنامه در بند سوم ضمیمه ب. صرفاً از ایران «درخواست» ـ تاکید دارم «درخواست» ـ کرده است که هیچ گونه فعالیتی در خصوص طراحی و استفاده از موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نداشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۳۳
خواهشا فکری به حال وضعیت خودرو کپید
پاسخ ها
س ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
مثبت دادم چون حرفت درست بود
منفی میدم چون جای گفتنش درست نبود


تعدادی از دانشمندانمون چنین افتخاری آفریدن نباید گند زدن تعدادی از سیاسیون و بچاپیون رو توی سر اونها بزنیم
نمیخواد صغری کبری بچینی ماهواره نظامی صلح امیز هست ؟؟؟؟حالا مجبور بودید بگید نظامی بود میگفتید ظفر دو بود شما از عمد گفتید نظامی هدفتون چی بود به زودی مشخص میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
كاسبان تحريم داداش مي فهمي كاسبات تحريم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
گرون کردن نفت
ممنون از این پیشرفت و حرکت رو به جلو . فقط یه سوال کوچیک اینکه چرا همیشه در زمان حساس که کشور در لبه پرتگاه قرار دارد دست به چنین اقداماتی می زنیم. نه فقط الان قبلا هم در زمان برجام موشک هوا شد و نگاه ها به روی ایران متمرکز شد. چرا عادت کردیم انگشت نما باشیم. چرا کسانی که سالهاست دارند از بیت المال حقوق می گیرند و خودشون و خانوادشون در بهترین شرایط هستند نمیخان بفهمن که من شغل آزاد نون ندارم بخورم کار نیست اقتصاد داغونه تحریم ها کار رو غیر ممکن کرده . ولی اونی که موشک هوا میکنه بخدا قسم اگه تحریم و فشار ذره ای روش اثر داشته باشه. برادر خودتو جای ما بذار . یه کم به من که تو همسایگی خونت هستم فکر کن. بخدا که این دشمنایی که واسه خودت درست کردی نصفش توهمات ذهنی
تکنولوژی موشک های ماهواره بر با موشک های قاره پیما بسیار نزدیک است موشک قاره پیما هم قطعا باید کلاهک نامتعارف داشته باشد این موشک پراکنی هم کار یک ارگان نظامی بوده است پس همه نشانه ها تایید نقض قطعنامه 2231 است.در شرایطی که حتی یک سرنگ هم نمی توانند در کشور تولید کنند و حتی مواد ضد عفونی کننده و ماسک بهداشتی نمی توانند برای مردم تامین کنند مشخص نیست این موشک پرانی دقیقا بر طبق منافع کدام کشور انجام می شود.
پاسخ ها
دارکوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
شما از آمریکا برای ما نسخه صادر نکن دوست گرامی. ما اینجا ماسک و الکل داریم و آمار بهبودی بیمارهای ما خیلی بهتر از کدخدا هست. سرنگ و ماسک تولید میکنیم، خوبش رو هم تولید میکنیم. بهتر از اون چیزهای دیگه ای هم میسازیم که شما در آینده خیلی بیشتر ناراحت خواهید شد. در زمان مذاکرات هرکس باید قدرت خودش رو به رخ بکشه تا موضع قوی تری در مذاکره داشته باشه، منتهی خیلی ها نمیخان قبول کنند و سرشون رو مثل کبک کردن زیر برف و حرفهای بی بی سی و سعودی اینترنشنال رو تکرارا میکنند و خیلی هم ادعای همه چیزدانی دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
امریکایی! ، اول برو به امریکات بگو انقدر موشک پرانی نکنه بعدش بیا سراغ کشور ایران
س ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
از آلبانی چه خبر؟
به کوری چشم دشمنان ایران اسلامی قوی هست و قویتر هم میشه و به زودی به اقتدار باستانیش و شکوه اسلامیش میرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
در عصر حجر زندگی می کنی؟بی اطلاعی از صنعت مملکتت
ماهواره نظامی به فضا فرستادن از طرف کشوری که طی دو ماه گذشته تمام امور درمانی آن با مشارکت مردم اداره شده و دولت رسما اعلام کرده از عمل به وظایف ذاتی خود به‌خاطر فقر اقتصادی عاجز است، دقیقا مصداق چنین دیوانگیی است.

همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دیوار آهنینی که ۴ دهه پیش به دور ایران کشیده شد، ایران را به یک کشور منزوی و عقب‌افتاده در همه زمینه‌ها خصوصا در حوزه علمی و به تبع آن نظامی در حوزه نرم‌افزار و تسلحاتی تبدیل کرده‌است. تمام رجز‌خوانی‌های نظامی و ادعاهای ایران تحت عنوان دست‌یافتن به سخت‌افزار پیچیده نظامی و موشک‌های نقطه‌زن و …جنبه تبلغاتی داخلی، و برای ارضای غرور ملی جمع اندکی ساده‌لوح که نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند کاربرد داشته است.

این رجز‌خوانی‌ها البته در سطح جهانی بهترین بهانه‌ها برای اعمال فشار و تحریم و شکنجه مردم ایران را به دست کشور‌های بزرگ و نهادهای بین‌المللی می‌دهد.

شوربختانه تاوان این تحریم و فشار و شکنجه را زنگیان مستی نمی‌دهند که رجز می‌خوانند و اسباب‌بازی موشک و ماهواره هوا می‌کنند. تاوان این رجز‌ها را مردم نگون‌بخت ایران می‌دهند که این‌روز‌ها علاوه بر نگرانی از کرونا باید نگران بلایی باشند که سپاهیان شیرین‌عقل برای‌شان تدارک می‌بینند.

اما این‌که کاربرد تبلیغاتی این ماهواره‌پرانی، به‌جز تلاش برای به فراموشی سپردن کرونا‌یاب تاریخی- در این شرایط گیج و مات و مبهم چیست، و سود این دیوانگی و تیغ به دست زنگیان مست سپاه دادن به جیب چه کس یا کسانی می‌رود! پرسشی است باید برای یافتن پاسخ دقیق آن اندکی صبر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
زیاد حالت خوب نیست
خخخ.. امریکایی ها بیشتر از این که خود ماهواره نگرانشون کنه بیشتر نگران پرتابگرش هستن. چون میدونن این ماهواره ها عملا کار خاصی برای مملکت نمیتونن بکنن با اون عمرهای چند ماهه و هزینه های کلان... بیشتر به نفع خارجی هاس...چون سرمایه مون رو از دست میدیم...
نکنه روسیه در ساخت و هدایت این ماهواره دست داشته که اینچنینی از آن حمایت می کند !؟
منظور من این نیست که ایران باید در تحقیقات علمی محدود شود.
باسلام . وقتی امریکای جنایتکار از برجام خارج شد قطعا قطعنامه هم نقض شد و افتضاحتر اینکه این کشور دیگران را تشویق و تحدید به نقض قطعنامه 2231 نمود و این کشور نباید در باره قطعنامه مذکور حتی اظهار نظر کند .
از انجاییکه انگلیس مکار به کاسه لیس امریکا مبدل شد پس باید حرفهای امریکا را دنبال کند .
صد در صد
من فقط یه سوال دارم واقعا رفت بالا؟ موشک رو می گم
چون از ارگان های دولتی بعید می دونم لابد می پرسیدچرا بعید؟ و عده ای هم رگ گردن زده بالا می گم ما تکنولوژی پیشرفته ای داریم! اجازه بدید فدایتون بشم بذارید با یک سوال و مثال آغاز کنم اما سوال
آیا سازمان نقشه برداری کشور یک سازمان کاملا تخصصی هست یا خیر؟ به قطع جوابتون مثبته ما مثبت بودن رو فرض می کنیم می ریم سراغ مثال

این سازمان فکر کنم از سال 1332 شروع به کار کرده امسال یا بهتر بگم از آخر سال گذشته سایت خرید فروش اینترنتی محصولات خود را افتتاح کرد تا اینجا چیز بدی نیست خیلی هم خوبه موافقید نه؟

ما هم، هم نظر با شما و خوشحال چون سایر فرزندان ایران گفتیم خدای شکر دمشون گرم دیگه لازم نیست از شهرستان بکوبیم بریم پایتخت احسنت
رفتیم با خوشحالی چند محصولی سفارش دادیم آقا چشمانتان روز بد نبینه تازه مشکل آغاز شد می گید چجوری؟
هزینه خدمات و پست رو دادیم لازمه بگم درخواست ما چند شیت نقشه 1:1000 بود
اول یک سی دی پست کردن ما با خوشحالی گذاشتیم روی کامپیوتر برای آغاز شبیه سازی سی دی باز شد به نظر شما از 10 شیت نقشه چندتا ارسال شد؟
بذار خودم بگم یکی ی ی ی ی
خلاصه با پشتکار فراوان بعد از چند روز تماس از سازمان یک نفر گوشی رو برداشت ما موضوع رو با روی خوش و بسیار محترمانه در جریان گذاشتیم انصافا برخوردش خوب بود ما خوشحال شدیم که اشتباه بود پیش می آید مهم اینه که مشکل ما حل شد
دوباره بعد از یک هفته یک سی دی دیگر پست کردن
سی دی رو گذاشتم در کامپیوتر بعد از چند لحظه با صدای بلند این ضرب المثل رو گفتم که از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت نمائید ما را مس کنید
خوب می پرسید چرا؟
سی دی ارسالی حاوی یک شیت نقشه با مقیاس 1:25000 بود

تابناک خواهشا چاپ کن چون توهین به کسی نکردم که کردم؟ فقط یکم بلند بود همین
یا علی
گیرم خلاف این شورای امنیت سازمان ملل باشد وقتی شورای امنیتی بین کشورها فرق می گذارد نباید به دستوراتش عمل کرد
تازه خود این کشورهای عضو شورای امنیت همشون بمب اتمی دارن و حتی استفاده هم کردن پس نباید به ان ها اعتنا کرد
اصلا به فرض هم که بوده! مگه دنیا بخصوص این کشورهای گردن کلفت به عهدو پیمانی پایبند هستن که ما باشیم؟ .. دیگه الان موقعش که جلو اینا وایساد! کشوری مثل عربستان هر غلطی بکنه هیچ کس باهاش کاری نداره چون نوکر اوناست ... از این به بعد ما هم باید به فکر منافع خودمون بدون درنظر گرفتن معاهدات مسخره بین المللی باشیم! به نظر من باید بریم برای فناوری هسته ای با تمام قدرت و به هیچکس هم ربطی نداره .... الان بهترین موقعیته که خود قلدرهای دنیا هم درگیر کرونا هستن
مردم دارن از بیکاری و گرسنگی تلف میشن هرروز محمدجواد موشک پرتاب می کنه
مستعان چی شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
مستعان نکته انحرافی برای دور کردن ذهن از پروژه اصلی که ماهواره بر قاصد و ماهواره نور بود ، واقعا درکش واست انقدر سخته؟
پرتاب موفقیت آمیز یک ماهواره با موشک بالستیک و قرار گرفتن آن در مدار زمین در روزهای اخیر چنان تبلیغ می شود این درحالی است که تمام متخصصان نظامی و غیر نظامی آن با بودجه عمومی و از جیب مردم ایران تحصیل کرده اند و آنچه که ساخته شده نیز با بودجه عمومی و باز هم از جیب مردم ساخته شده است و اساسا چرا تمام مدت تبلیغ می شود که ماهواره نظامی به فضا پرتاب شده است؟ به ندرت در کشورهای دیگر اینگونه فن آوری ها را فورا نظامی اعلام می کنند. حتی اگر اهداف نظامی هم داشته باشند آن را پشت اهداف دیگری پنهان می کنند. در جمهوری اسلامی کار برعکس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
اتفاقا كار بعضي ها حيلي حساب شده است چه بازي هاي سياسي داخلي و چه منفعتهاي مادي و معنوي
حالا نظر دشمنان ملت ایران اصلا چه اهمیتی دارد که ما به آن اهمیت میدهیم. به نظر من بهتر است با یک جمله کوبنده کوتاه آن ها راخفه کرد. نیازی نیست ما از ده جا بخواهیم ماده و تبصره قانونی پیدا کنیم آن ها هیچوقت حق ما را اذعان نخواهند کرد فقط با این کار تنور کار آن ها را داغ نگه میداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
مي گم چطوره پرچمهاي زيادي از اين دشمنان در كوچه
پس كوچه بكشيم و روزي سه نوبت لگد كنيم فقط بايد عزيزان نظر بدن كه قبل غذا لگد كنيم يا بعد غذا
خودتان بهتر ميدانيد بوده يا نبوده از مردم چرا ميپرسيد
سلام
بابا دلمون خواست پرتاب کردیم.به اینا چه دخلی داره.یعنی باید از اینا اجازه بگیریم.که ماهواره پرتاب کنیم.واقعا نوبرشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
من كه خودم و اطرافيانم نگاه مي كنم هيچكس دلش نمي خواد شما دلتان خواسته احتمالا از كاسبان تحريم هستيد
اول یاد بگیریم که حق قابل مذاکره نیست.
سامانه مستعان کی به تولید انبوه میرسه؟ تا قبل پاییز ایا مورد بهره برداری در شهرستانها قرار می گیره؟
با سپاس
اگر با اینهمه محدودیت که برای ما ایجاد کرده اند باز هم به این سازمانهای بیت المللی بی خاصیت اعتماد دارید باز هم مملکت را از پیشرفت باز بدارید اید خود امریکا از هیچ سازملن بین المللی برای خوشایتد دیگران بیرون نیامده ول کتید بابا دیگه هر کاری برای میشرفت کشور لازمه سریع بکنید و بد طناب این غربیها کشور را عقب تیندازید و بازدارندگی را فدای خوشایتد اینها و مقررات بیخاصیت کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر