بازدید 3382

جزییات تجارت ۸۵ میلیارد دلاری ایران در سال۹۸

کد خبر: ۹۷۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 25 April 2020

رییس کل گمرک با بیان اعلام کرد: کارنامه تجارت خارجی کشور در سال ۹۸ نشان می‌ دهد با وجود تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه، کشورمان توانسته به ۱۲۸ کشورجهان کالا صادر کند و از ۱۱۲ کشور نیز کالا وارد کند.

به گزارش ایبِنا از گمرک، مهدی میراشرفی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد تجارت خارجی ایران با آسیاست و اروپا دومین شریک کشورمان است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ ارزش تجارت خارجی کشور بالغ بر۸۵میلیارد و۱۰۷ میلیون دلار و به وزن ۱۶۹میلیون و۳۰۲ هزار تن  بوده است که از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و۳۷۰ میلیون دلار سهم صادراتی ایران و۴۳ میلیارد و۷۳۷ میلیون دلار نیز سهم واردات کشور بوده است.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: در طی سال ۹۸ ایران، در مجموع به بیش از ۱۲۸ کشور جهان صادرات و از ۱۱۲ کشور واردات کالا داشته است. به طوری‌که به ۴۰ کشور اروپایی، ۲۱کشور آسیایی، ۲۸ کشور آفریقایی و۱۲ کشور آمریکایی صادرات و همچنین از ۴۱ کشور اروپایی، ۳۱ کشور آسیایی ۱۲ کشور آمریکایی و۱۱ کشور در آفریقا واردات کالا داشته ایم.

 

۶۸ درصد تجارت خارجی کشور با کشورهای آسیایی

وی گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشور به ترتیب در قاره آسیا وسپس اروپا وآفریقا هستند به شکلی که حجم تجارت خارجی ایران با آسیا بیش از ۵۷ میلیارد دلار یعنی بیش از ۶۸ درصد تجارت خارجی کشور است.

میر اشرفی در ادامه افزود: میزان صادرات ایران به آسیا بیش از ۳۰ میلیارد دلار و میزان واردات از آسیا نیز بیش از ۲۷ میلیارد و۷۳۶ میلیون و۴هزارو ۳۰۰ دلار است. همچنین میزان صادرات کشور به اروپا بیش از ۹میلیارد دلار بوده و میزان واردات نیز ازاین قاره ۱۵ میلیارد دلار بوده  است. این در حالی است که علی رغم تعدد شرکای آفریقایی میزان صادرات کشور به آفریقا  حدود۴۰۰ میلیون دلار ومیزان واردات از این قاره نیز ۲۲ میلیون دلار بوده است.

رییس کل گمرک ادامه داد: در نهایت میزان صادرات کشور به قاره آمریکا برابر با ۱۳۰ میلیون و۷۵۶ هزارو۵۸۶ دلار و میزان واردات از این قاره نیز ۸۶۰ میلیون و۸۵ هزارو ۲۱۴ دلار است.

معاون وزیر امور اقتصادی ودارای گفت: در بین شرکای آسیایی چین با ۹میلیارد و۴۶ میلیون و۴۹ هزارو۵۷۳ دلار وعراق با ۸میلیارد و۹۹۱ میلیون و۵۸۵ هزارو۹۱۰ دلاروهمچنین امارات متحد عربی با ۴میلیارد و۵۰۱ میلیون و۴۴۹ هزار ۸۴۱ دلار به ترتیب بزرگترین مقاصد صادرات کالاهای تجاری ایران هستند.

میراشرفی افزود: سه شریک اول ایران در قاره آسیا درحوزه واردات نیز کشورهای چین با بیش از ۱۱ میلیارد و۲۰۶ میلیون دلار، پس از آن امارات با ۸میلیارد و۹۱۲ میلیون و۶۴۸ هزارو ۶۸۲ دلار وهندوستان با بیش از سه میلیارد و۴۶۴ میلیون و۱۱۲ هزارو ۵۲۹ دلار، بودند.

وی ادامه داد: درمیان کشورهای اروپایی نیز، ترکیه با ۵میلیارد و۴۶ میلیون و۴۹ هزارو۵۷۳ دلار و روسیه با ۴۵۷ میلیون و۶۳۴ هزار و ۱۲۴ دلار و کشور آذربایجان با ۴۲۹ میلیون ۷۸۴ هزار و ۳۱۷ دلار اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. ضمن آنکه کشورمان بیشترین میزان واردات خود از قاره اروپا را به ترتیب از ترکیه با چهار میلیارد و۹۹۵ میلیون و۶۳۱ هزار و۹۶۳ دلار، آلمان با دو میلیارد و۱۰۳ میلیون و۱۹ هزارو۹۳۷ دلارو روسیه با یک میلیارد و۱۷۰ میلیون و۸۰۹ هزارو ۶۲ دلار داشته است.

رییس کل گمرک گفت: در قاره آمریکا بیشترین صادرات کشور به برزیل با ۱۰۵ میلیون و۷۲۳ هزارو۱۳۵ دلار وپس از آن به کانادا با حدود۱۹ میلیون دلار وونزوئلا با بیش از یک میلیون و۱۸۴ هزارو ۸۳۲ دلار بوده است. همچنین بیشترین واردات از میان کشورهای قاره آمریکا از برزیل با ۵۵۵ میلیون و۵۷۳ هزارو۶۹۶ دلار وبعد از آن آرژانتین با ۵۵۵میلیون و۵۷۳ هزارو۶۹۶ دلار ودر نهایت کانادا با بیش از ۵۲ میلیون و۱۰۲ هزارو۴۲۳ دلار بوده است.

وی با اشاره به شرکای اقتصادی ایران در قاره آفریقا افزود: کشورمان در سال ۹۸ به میزان ۷۲ میلیون و۵۹ هزارو۹۵۸ دلار به موزامبیک، ۶۲ میلیون ۹۱۷ هزارو۶۸۵ دلار به سودان و۵۲ میلیون و۲۵۶ هزارو ۱۶۳ دلار به کنیا کالای تجاری غیرنفتی صادر کرده است و همچنین به میزان ۶میلیون ۳۶۹ هزارو۷۸۷ دلار ازکشور کنیا، پنج میلیون و۴۱۲ هزار و۴۹ دلار از اتیوپی وبیش از چهار میلیون و۶۶۸ هزارو ۹۷۴ دلار کالا نیز از تونس واردات داشته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان