بازدید 9482

ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بازار سرمایه کدامند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر رشد پرشتاب این روزهای بورس، رفتار هیجانی موجود در بازار از سوی سرمایه‌گذاران را از جمله ریسک‌های تهدیدکننده بازار سرمایه عنوان کرد.
کد خبر: ۹۷۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷ 24 April 2020

 

به گزارش تابناک، «نیما آگاهی» در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: مشکلات سیستمی در هسته معاملاتی و مشکلات دسترسی کارگزاری‌ها از جمله موضوعاتی است که اخیرا ذهنیت فعالان بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و نیز سرمایه‌گذاران عام را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: مسوولان حاضر در بازار سرمایه باید تا قبل از رسیدن به این مرحله و ورود گسترده نقدینگی به بازار سرمایه پیش‌بینی این حجم از ورود نقدینگی به بازار را می‌کردند و برخی از مشکلات احتمالی را برطرف می‌کردند.

وی اظهار داشت: در چند ماه اخیر روند بازار متفاوت با انتظارات موجود بود و شاهد عکس‌العمل‌های متفاوتی نسبت به برخی از اتفاقات بودیم؛ که این موضوع نشانگر وجود یک رفتار هیجانی در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه به تغییر رویکرد بازار سرمایه متناسب با تصمیماتی که دولت برای بازار سرمایه اتخاذ کرده است، اشاره کرد و افزود: در یک ماه گذشته چندین بار رییس جمهوری و وزیر اقتصاد در مورد عرضه دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه سخن گفته‌اند؛ اکنون مهمترین وظیفه سکاندار جدید بازار سرمایه هدایت عرضه دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه است تا این مسیر با موفقیت به پایان برسد.

وی به ریسک‌هایی که اکنون در این برهه از زمان معاملات بازار سرمایه را مورد تهدید قرار داده است، تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین ریسک‌هایی که اکنون در بازار با آن مواجه هستیم تصمیم‌‍‌گیری‌های عجولانه برای تغییر برخی از قوانین بازار است که این موضوع می‌تواند بسیار بر دید سرمایه‌گذاران تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود اشتیاق زیاد برای خرید در بازار سرمایه حتی در روزهایی که بازار جهانی به شدت منفی است، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از بورس ایران کامودیتی محور است و در چند وقت اخیر به دلیل روند منفی بورس‌های جهانی انتظار می‌رفت که بازار ایران هم از این موضوع تاثیر پذیرد و روند نزولی را در پیش بگیرد.

وی با بیان اینکه اشتیاق زیاد برای خرید باعث ایجاد رفتارهای هیجانی در بازار می‌شود، گفت: این موضوع آینده بازار را به شدت پرخطر خواهد کرد.

آگاهی اضافه کرد: رفتار بازار در چند ماه اخیر نشان داده است که همه اتفاقات را در مدت کوتاهی هضم می‌کند و دوباره به مسیر صعود باز می‌گردد که این موضوع ناشی از ورود گسترده نقدینگی به بازار سرمایه است.

آگاهی گفت: روند صعودی بازار سرمایه در طول یکسال گذشته با توجه به ورود گسترده نقدینگی به این بازار از آنچه که انتظار می‌رفت شدیدتر است.

وی ادامه داد: بیشترین نگرانی فعالان قدیمی بازار این است که هر چه رشد بازار سرمایه پرشتاب‌تر باشد احتمال بازگشت آن سریع‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی از تصمیمات جدیدی که از سوی سازمان بورس اتخاذ می‌شود برای جلوگیری از رشد عجیب بازار سرمایه است، گفت: این نگرانی در بازار سرمایه وجود دارد که با توجه به ورود حجم نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران تازه وارد و عدم تجربه و آموزش کافی از معاملات بورس، روند بازار هیجانی شود و این بازار در نقطه‌ای از معاملات به دلیل رفتارهای هیجانی با ریزش همراه شود.

وی با بیان اینکه ورود نقدینگی جدید مهمترین شاخصی است که بر معاملات اخیر این بازار تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: سهامداران حقیقی و حقوقی که از گذشته در این بازار حضور داشتند روند کنونی معاملات بورس را متفاوت با آنچه که در گذشته تجربه کرده‌اند می‌بینند.

آگاهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رشد بازار سرمایه تا کجا ادامه‌دار است؟ گفت: تا زمانی که نقدینگی جایی برای ورود نداشته باشد و بهترین فرصت را در بازار سرمایه ببیند رشد بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود، اما مهمترین مساله‌ای که در چند وقت اخیر در بازار باید مورد توجه قرار گیرد ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در سال‌های گذشته ابهامات زیادی در بازار وجود داشت، این ابهامات از صورت‌های مالی گرفته که شفاف‌سازی نداشت و محدودیت‌های نماد که تا مدت‌ها بسته می‌شدند اما خوشبختانه این موضوع در دوران مدیریت شاپور محمدی تا حدودی بهبود پیدا کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان