بازدید 3572
دکتر حسن عباسی معروفان؛

خرید ۴۲ هزار تن مازاد تولید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام

با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته شدن تالار‌های پذیرایی و رستوران ها، مصرف گوشت مرغ, ۳۵ درصد کاهش یافت به همین علت، این تولید مازاد را جمع آوری و ذخیره کردیم تا تولیدکنندگان، ضرر نکنند.
کد خبر: ۹۷۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ 23 April 2020

خرید ۴۲ هزار تن مازاد تولید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور داممدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با توجه به شیوع کرونا و کاهش مصرف، واردات نهاده‌های دام و مرغ دچار تنش نسبی شد که اکنون به روال عادی خود برگشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، دکتر حسن عباسی معروفان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به این که تولید کشور بر اساس برنامه ریزی انجام می‌شود، بیان داشت: تولید به ویژه در بخش کشاورزی مراحل مختلفی دارد و بر اساس منابع مالی و منابع نهادها برنامه ریزی می‌شود و کار به طور منظم و بر اساس اصول، پیش می‌رود.

وی افزود: حدود ۱۱۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ تولید محصولات کشاورزی اعم از لبنی، پروتئینی، زراعی و باغی داشتیم در حالی که در سال ۱۳۵۷، این رقم کمتر از ۳۰ میلیون تن بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اقلیم بیابانی، نیمه بیابانی و خشک کشور اضافه کرد: در تولید ذرت که بالای ۶۰ درصد نهاده‌های ما را باید تامین کند، تولید زیادی نداریم و حتما باید آن را وارد کنیم.

وی افزود: تامین این نهاده با ارز است و مرتب و به صورت ماهانه حدود یک میلیون تن توسط بخش خصوصی و بخشی از آن هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: در مقاطعی، برخی بازار‌های جهانی بسته می‌شود و ارسال این نهاده‌ها دچار وقفه می‌شود.

عباسی معروفان ادامه داد: در پایان سال ۹۸ برای تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ برنامه ریزی شده بود و به عللی از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و پیک‌های مصرف، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن جوجه ریزی اضافه انجام شد تا مرغ بیشتری تولید شود، اما با توجه به شیوع کرونا و کاهش مصرف، واردات نهاده‌ها دچار تنش نسبی شد که اکنون به روال عادی خود برگشته است.

وی افزود: مرغ داران بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های خود را پیش از جوجه ریزی تامین می‌کنند و ممکن است حدود ۱۰ درصد کمبود داشته باشند.

این مسوول ادامه داد: قیمت رسمی ذرت، اکنون ۱۵۰۰ تومان در بندر و ۱۷۵۰ تومان در مراکز استان هاست، اما قیمت قبلی آن ۱۳۵۰ تومان در بندر و ۱۶۰۰ تومان در مراکز استان‌ها بود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره نامه اتاق تعاون به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لغو مجوز صادرات ۵۰ هزار تن خوراک دام و طیور گفت: آنها مصوبه ۷ هزار تن را داشتند، اما در این موقعیت، کج سلیقگی است که با وجود نیاز داخلی، صادرات نهاده‌ها انجام شود.

وی در ادامه افزود: تولید مواد لبنی و کشاورزی در کشور به حدی است که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد هم داریم.

عباسی معروفان خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون لیتر شیر تولید شده و این رقم بیش از نیاز کشورمان است و برخی از این تولید، به شیر خشک تبدیل می‌شود که اخیراً مجوز صادرات ۲۰ هزار تن شیر خشک داده شده و قرار است شیر‌های مازاد به صورت تضمینی خریداری شود.

وی با تاکید براینکه آرامش خوبی برای عرضه گوشت مرغ در بازار داریم، گفت: تولید مرغ در سال ۱۳۹۸ در حدی بود که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد هم داشت و صادر شد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت، قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان باید باشد، افزود: در شش ماه گذشته به علت تولید زیاد، قیمت مرغ زیر نرخ این مصوبه بود.

وی اضافه کرد: به تولیدکنندگان مرغ اطمینان دادیم که نگران نباشند، زیرا ضرر آن‌ها از طریق صادرات و ذخیره سازی، جبران می‌شود.

عباسی معروفان ادامه داد: در یک سال گذشته ۴۲ هزار تن مازاد تولید مرغ را خریداری کردیم این در حالی است که همین میزان را فقط در ۳۵ روز گذشته خریداری کردیم.

این مسوول اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته شدن تالار‌های پذیرایی و رستوران ها، مصرف گوشت مرغ, ۳۵ درصد کاهش یافت به همین علت، این تولید مازاد را جمع آوری و ذخیره کردیم تا تولیدکنندگان، ضرر نکنند.

وی افزود: ۲۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد و ۱۵ هزار تن گوشت قرمزمنجمد وارداتی برای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است و کارگروه تنظیم بازار استانی مشخص می‌کند در کدام فروشگاه‌ها توزیع شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: گوشت قرمز وارداتی در بسته‌های ۱.۵ و ۲ و ۲.۵ کیلو به قیمت هر کیلو ۳۸ هزار تومان به فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و آن‌ها هم کیلویی ۴۲ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: مرغ را هم کیلویی ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروشگاه‌ها می‌فروشیم و آن‌ها موظفند آن را به قیمت ۱۲ هزار تومان بفروشند.

عباسی معروفان گفت: پارسال گوشت منجمد سبک و سنگین واردات زیاد داشتیم، اما در سال ۹۸ این واردات به حداقل ممکن رسید و در گوشت مرغ، کاملاً واردات قطع شد و امسال هم همه ذخایر راهبردی خود را از تولید داخلی جمع کردیم.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است تا گوشت قرمز وارداتی را از مسیر‌های جنوب غربی قطع کنیم، افزود: برای حمایت از تولیدکنندگان، ذخایر راهبردی را از محل تولید داخل تامین خواهیم کرد.

این مسوول اضافه کرد: ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز نیاز داریم که پیش بینی شده است امسال بیش از این میزان در داخل تولید شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر