بازدید 5066

صحبت‌های مهم نبی درباره اساسنامه جدید فدراسیون و انتخابات ریاست

کد خبر: ۹۷۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ 19 April 2020

مهدی محمد نبی درباره آخرین وضعیت اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بیان کرد: با توجه به توصیه و تاکید فیفا روی اصلاح اساسنامه که سال گذشته به فدراسیون اعلام شد، در چند مرحله باید این موضوع را پیگیری کنیم. ابتدا باید پیش نویس اساسنامه را تدوین کنیم و برهمین اساس نظرات اصلاحی اعضای مجمع را نسبت به اساسنامه مصوب سال ۹۰ خواستیم.

به گزارش تابناک ورزشی، دبیرکل فدراسیون گفت: اعضای مجمع تا چهارشنبه هفته پیش (۲۷ فروردین) فرصت داشتند نظرات شان را به ما ارائه بدهند. کمیته حقوقی و تدوین مقررات هم کار خود را شروع کرده و پس از تهیه پیش نویس اساسنامه، آن را به هیئت رئیسه فدراسیون برده و مجدد آن را برای اعضای مجمع ارسال می‌کنیم تا نسبت به پیش نویس تهیه شده هم نظر بدهند. متعاقب این موضوع پیش نویس را برای فیفا هم ارسال می‌کنیم تا با توجه به اینکه مرجع بالادستی ما است، نظر نهایی اش را اعلام کند. با توجه به این رفت و آمد‌ها در نهایت اساسنامه باید در مجمع با حضور خود اعضا مصوب شود.

باید اساسنامه فدراسیون را در سازمان ثبت شرکت‌ها ثبت کنیم
نبی تصریح کرد: فیفا به قوانین داخلی کشور احترام می‌گذارد و ما هم باید این اساسنامه را جایی ثبت یا به قول خارجی‌ها رجیستر کنیم. طبیعی است باید چارچوب فدراسیون و اساسنامه هم در هیئت دولت و هم سازمان ثبت شرکت‌ها مصوب شود. در سال‌های اخیر این اتفاق به خوبی نیفتاده و امیدواریم پس از تصویب اساسنامه بتوانیم تاییدیه دولت و ثبت شرکت‌ها را بگیریم. به هر صورت طی این مراحل سخت و در عین حال است.

اصلاح اساسنامه با تعامل بین مجمع و تصمیم گیرندگان فوتبال آسان است
دبیرکل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اگر تعامل بین اعضای مجمع و تصمیم گیرندگان فوتبال برقرار باشد، اصلاح اساسنامه به راحتی انجام می‌شود، اما در غیر این صورت چنین کاری سخت می‌شود. امیدواریم با تعامل و مشارکت خوب بتوانیم زودتر اساسنامه را اصلاح کنیم.

در اساسنامه فعلی فدراسیون «نهاد غیردولتی» است
نبی درباره تعریف مشخص فدراسیون فوتبال ایران گفت: طبق آنچه در سال ۹۰ تصویب شده و در ۲ دوره اخیر فدراسیون با آن پیش رفته ایم، فدراسیون فوتبال «نهاد غیردولتی» است. در واقع برخی اعضای مجمع می‌گویند فدراسیون «نهاد عمومی غیر دولتی» و برخی می‌گویند «نهاد غیر دولتی».

اگر واژه غیردولتی را به کار ببریم فدراسیون باید به قوانین داخلی احترام بگذارد
او درباره تفاوت این ۲ تعریف بیان کرد: نهاد عمومی غیر دولتی مشمول نظارت دستگاه‌های نظارتی نمی‌شود. در کنار آن ما در ایران زندگی می‌کنیم و باید به قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران احترام بگذاریم. البته اگر تنها واژه غیر دولتی را به کار ببریم، فدراسیون فوتبال مانند بخش خصوصی تلقی می‌شود. در این حالت مباحثی که در بخش عمومی وجود دارد مانند سازماندهی، به کار گیری اشخاص، اشتغال و ... تابع قوانین سازمان‌های خصوصی می‌شود.

کمیته حقوقی و تدوین مقررات باید در این هفته پیش نویس اساسنامه را ارائه بدهد
نبی درباره اینکه قرار است در اساسنامه جدید، فدراسیون همچنان «نهاد غیردولتی» باشد، گفت: تاکنون کمیته حقوقی و تدوین مقررات پیش نویس را به من ارائه نکرده است و باید اعضای این کمیته در این هفته پیش نویس را تحویل بدهند.

باید با دستگاه‌های ذی ربط تعامل داشته باشیم
او ادامه داد: به نظر من با توجه به لزوم ایجاد تعامل با مراجع بالادستی نباید روی مواردی اصرار کنیم که فدراسیون را به هدف نرساند. تفاوتی ندارد فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی باشد یا نهاد غیردولتی. در هر صورت باید با دستگاه‌های ذی ربط تعامل داشته باشیم.

فیفا تنها روی حذف وزیر و معاون او از مجمع تاکید ندارد
نبی درباره تاکید فیفا روی حذف وزیر ورزش و جوانان و معاون او از ترکیب اعضای مجمع اظهار داشت: در سال‌های قبل تعداد اعضای مجمع به ۷۵ نفر می‌رسید. به صورت مثال مدیرکل ورزش آموزش و پرورش، وزارت کار، نیرو‌های مسلح و ... بین اعضای مجمع حضور داشتند. فیفا روی حذف مجموعه این افراد تاکید دارد و تنها نگفته وزیر ورزش و معاون او حق حضور در مجمع را ندارند. به هر صورت تاکید فیفا بخش‌های حقوقی دیگر را هم شامل می‌شود که ما روی این مسائل کار می‌کنیم.

فیفا می‌گوید مجمع فدراسیون باید یکپارچه بوده و منابع مالی آن را توسعه بدهد
او افزود: به صورت مثال وزارت کار انجمن ورزشی دارد. این نهاد فدراسیون‌های خاصی را تشکیل داده است. به هر صورت فیفا یکپارچگی را مدنظر دارد و می‌گوید افرادی در مجمع باشند که عضو خانواده فوتبال هستند و منابع مالی فدراسیون را توسعه بدهند. باید دید کمیته حقوقی و تدوین مقررات چه پیش نویسی به ما ارائه می‌دهد.

مجمع باید اعضای کمیته‌های قضایی فدراسیون را انتخاب کند
دبیرکل فدراسیون افزود: در سال‌های قبل رئیس و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون می‌توانستند کمیته‌های قضائی فدراسیون را انتخاب کنند، اما اکنون باید هیئت رئیسه نفرات مدنظرش را برای این کمیته‌ها پیشنهاد بدهد تا مجمع آن‌ها را انتخاب کند.

کمیته‌های اضطرار، انتخاباتی و حسابرسی باید در مجمع مصوب شوند
او تصریح کرد: در گذشته کمیته حسابرسی در فدراسیون نداشتیم، اما اکنون باید این کمیته تشکیل و افراد آن در مجمع انتخاب شوند. همچنین در سال‌های قبل هیئت رئیسه می‌توانست کمیته انتخاباتی را برای برگزاری مجمع انتخاب کند، اما الان باید هیئت رئیسه اعضای این کمیته را به اعضای مجمع پیشنهاد بدهد و انتخاب آن‌ها در مجمع مصوب شود. همچنین ما باید کمیته اضطرار را تشکیل بدهیم و اساسنامه طبق این موارد به روز رسانی شود. اگر ما روی مجموع این مسائل بیشتر کار کرده و تعصبی به خرج ندهیم که اساسنامه تضعیف شود، امید می‌رود اساسنامه خوبی برای فوتبال تدوین شود.

فیفا باید درباره جدول زمان بندی اصلاح اساسنامه نظر بدهد
او درباره مدت زمان مورد نیاز برای اصلاح اساسنامه بیان کرد: جدول زمان بندی مان را به فیفا ارسال کرده ایم. فدراسیون بین المللی هم درباره آن نظر می‌دهد که ما منتظر دریافت نظر فیفا هستیم. در این جدول شروع و انتهای کارمان را مشخص کرده ایم و در نهایت پس از طی تمام این مراحل، مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود.

فکر می‌کنم مجمع انتخاباتی فدراسیون در پاییز برگزار شود
او درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال اوایل مهر را برای برگزاری مجمع انتخاباتی به فیفا پیشنهاد داده است، پاسخ داد: در حال حاضر با جمع بندی که درباره اصلاح اساسنامه داشته ایم فکر می‌کنیم می‌توان مجمع را در پاییز برگزار کرد. به هر صورت این کار مشکلاتی دارد و امیدواریم تمام اعضای مجمع به خوبی مشارکت داشته باشند. البته باید تعامل برقرار شود و فدراسیون به سمتی حرکت کند که نهاد‌های مختلف حامی و پشتیبان آن باشند. البته باید استقلال فدراسیون هم حفظ شود.

باید در زمینه شفاف سازی بهتر عمل کنیم
نبی درباره لزوم شفاف سازی از سوی فدراسیون به ویژه در بحث دریافتی‌ها و پرداختی‌ها مانند بحثی که به تازگی در بحث پرداخت پاداش کی روش به وجود آمده است، گفت: ما فرصت کافی نداریم، اما فدراسیون باید در چندین حوزه به صورت مثال در بخش‌هایی مانند اساسنامه، تیم‌های ملی، اقتصادی کار‌های زیادی انجام بدهد. یکی از مواردی که در گذشته انجام نشده همین شفاف سازی است. تا جایی که می‌توانیم باید از طریق سایت فدراسیون شفاف سازی کنیم. جایی هم جز محفوظات فدراسیون است که نمی‌توان درباره آن‌ها شفاف سازی کرد. البته در این زمینه‌ها کار‌هایی انجام شده، اما سعی می‌کنیم در این زمینه بهتر کار کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان