بازدید 8214
۲

تولید فیلم‌های سینمایی بی‌سروصدا آغاز می‌شود؟!

اساساً این کوشش برای پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید در دوران کرونا، عجیب و دور از منطق حرفه‌ای است، چون اساساً امکان اکران برای چنین آثاری وجود ندارد و اگر فرداروزی سالن‌های سینما فعالیت عادی‌شان را از سر بگیرند، قاعدتاً با صف فشرده‌ای برای اکران عمومی مواجه هستیم و بعید است، فیلم‌هایی که اکنون تولیدشان آغاز می‌شود یا مراحل پس از تولید را می‌گذرانند، شانسی برای اکران تا بهمن ماه داشته باشند.
کد خبر: ۹۷۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴ 15 April 2020

تولید فیلم‌های سینمایی بی‌سروصدا آغاز می‌شود؟!با وجود آنکه سرنوشت اکران فیلم‌های سینمایی همچنان در هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست چه زمان شرایط عادی خواهد شد و ریسک بازگشایی سالن‌های سینما کاهش می‌یابد و فرآیند طبیعی اکران در سینمای ایران آغاز می‌شود، برخی فیلمسازان با شدت و مداومت فرآیند‌های فیلمسازی را پی گرفته‌اند و حتی شنیده‌ها حکایت از پوشش برخی تهیه کنندگان و کارگردان‌ها برای آغاز یا ازسرگیری فیلم‌های سینمایی دارد که مقصد نخست‌شان سی و نهمین جشنواره ملی فجر خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ پشت صحنه فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و محصولات شبکه نمایش خانگی به شکل اجتناب ناپذیری با حضور انبوهی از هنرمندان و تکنیسین‌ها همراه است؛ فیلمبردار، صدابردار، نورپرداز و کارگردان به همراه دستیاران‌شان به اجبار پشت دوربین حضور دارند و به این گروه طراح صحنه و لباس و دستیاران‌شان، گریمور و دستیارانش و... افزوده می‌شوند که مجموعه این عوامل در پشت صحنه گاهی تا سی نفر در سر صحنه و ده‌ها تن در اتاق‌های مجاور همراه می‌شود که به آماده سازی گریم و لباس و... مشغولند.

بنابراین صحنه‌های تولید فیلم‌ها و سریال‌ها که در بسیاری اوقات فضاهای بسته‌ای است، از تراکم جمعیتی بالایی برخوردار است که بستر مناسبی برای انتقال و ابتلای به بیماری چون کروناست. با وجود این، هنوز بسیاری از پروژه‌های سینمایی، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی متوقف نشده و برخی تهیه کننده‌ها بر لزوم حضور عوامل در سر صحنه و تداوم فیلمبرداری تاکید دارند و عوامل نیز با توجه به قرارداد و خسارات تعبیه شده در آن و در نظر گرفته نشدنِ چنین شرایط بی‌سابقه‌ای، راهی برای گریز ندارند و مجبور به حضور در سر صحنه هستند.

تولید فیلم‌های سینمایی بی‌سروصدا آغاز می‌شود؟!

در همین راستا ابتدا ۲۳ صنف، سپس خانه سینما و کانون کارگردانان همراستا با دیدگاه رسانه‌های تخصصی به پروژه‌های در حالا انجام در سینما و تلویزیون توصیه کردند برای حفظ ایمنی و سلامت عوامل حاضر در این پروژه‌ها، آن‌ها را تا زمان کنترل شیوع کرونا متوف کنند؛ توصیه‌ای که به آن توجهی نشد. در نهایت دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، با اشاره به این که عده‌ای از تهیه کنندگان در شرایط کنونی کشور در حال استمرار ساخت و تهیه فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی با حضور انبوه عوامل سازنده هستند، خواستار توقف این پروژه‌ها شد.

سپس با تداوم تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها، ستاد ملی کرونا وارد شد و دستور توقف پروژه‌ها را داد که منجر به افزایش فشار عمومی به پروژه‌های سینمایی و تعطیلی پروژه‌های سینمایی شد. البته برخی پروژه‌ها نیز نه تحت تاثیر فشارها، بلکه به واسطه عدم حضور بازیگر کلیدی فیلم‌ها در سر صحنه به بهانه بیماری و نظایر این‌ها تعطیل شدند، اما از سوی سازندگان ادعا شد برای حفظ سلامتی تیم تولید، فیلمبرداری متوقف شده است. اکنون با گذشت چند هفته از این وضعیت، شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که تحرکاتی برای ازسرگیری پروژه‌های سینمایی در جریان است.

تهیه کنندگان برخی پروژه‌ها درصددند تا مسیر پیش‌تولیدشان نظیر دورخوانی، تست گریم، تست لباس و نظایر این‌ها را پیگیری کنند و تهیه کنندگان برخی پروژه‌های دیگر در پی فیلمبرداری سکانس‌های باقی مانده و تکمیل روند تولید هستند. سازندگان شماری از پروژه‌ها که تولیدشان در اوج کرونا به پایان رسید نیز در حال طی مراحل پس‌تولید هستند و به تصحیح، تدوین، اصلاح رنگ و صداگذاری فیلم‌ها مشغول هستند و در واقع برخلاف آنچه تصور می‌شود، فعالیت دفاتر فیلم سازی متوقف نشده و روابط برخی پروژه‌ها حتی طی مراحل پس تولید آثارشان را نیز اطلاع رسانی کرده‌اند. عوامل فیلم‌ها به ویژه عوامل فنی نیز با تهدید تهیه کنندگان مبنی بر لغو قرارداد، در این شرایط درگیر پیش‌تولید، تولید یا پس‌تولید هستند.

در این میان، تولید فیلم‌های سینمایی پرخطرترین بخش از پروسه ساخت فیلم و سریال است که علت آن در سطور فوق، مورد اشاره قرار گرفت؛ بنابراین ازسرگیری تولید فیلم‌های سینمایی به شدت خطرساز است؛ هرچند ممکن است برخی فیلمسازان تاکید کنند تعداد محدودی سکانس از فیلم‌هایشان باقی مانده و قصد دارند کار را به سرعت تمام کنند و بدین ترتیب از اقدام‌شان دفاع کنند. با این حال غیرقابل دفاع‌ترین روند، آغاز تولید یک فیلم یا سریال در چنین شرایطی است، چرا که به منزله هل دادن یک گروه تولید به موقعیتی پرخطر، آن هم درباره اثری است که هنوز شکل نگرفته و بلاتکلیف چند سکانس نیست.

در عین حال اساساً این کوشش برای پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید در دوران کرونا، عجیب و دور از منطق حرفه‌ای است، چون اساساً امکان اکران برای چنین آثاری وجود ندارد و اگر فرداروزی سالن‌های سینما فعالیت عادی‌شان را از سر بگیرند، قاعدتاً با صف فشرده‌ای برای اکران عمومی مواجه هستیم و بعید است فیلم‌هایی که اکنون تولیدشان آغاز می‌شود یا مراحل پس از تولید را می‌گذرانند، شانسی برای اکران تا بهمن ماه داشته باشند و باید در انتهای یک صف طولانی قرار گیرند. با توجه به آنکه برخی از این فیلم‌ها هدف اولیه‌شان رونمایی از جشنواره ملی فیلم فجر در بهمن سال جاری خواهد بود، طبیعتاً این فشار غیراخلاقی به عوامل تولید فیلم‌های سینمایی در چنین ایام پرخطری، غیراخلاقی است و باید افکارعمومی نسبت به آن حساس باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
.عوامل سینما هم مثل بقیه دوست ندارند بخاطر نان جان وسلامتی را به خطر بیاندازند. منتهی به دلیل نداشتن درامد ثابت و کار پاره وقت مجبور به کار کردن میشوند. دستمزد معوق چند ماهه خیلی ها که حتی با تلویزیون کار میکردند پرداخت نشده . الان حدود دوماه هست که ساخت سریال و فیلم راکد شده . این عوامل نباید امرار معاش کنند .
ديگر با اين مشكلات چه كسي به فكر فيلم است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی