بازدید 8652

ژاپن؛ آوارگی بی‌خانمان‌های کافی‌نتی به دلیل کرونا

اجاره یک آپارتمان در ژاپن موانع اداری دشواری دارد و با پرداخت رهن‌های سنگین ممکن است؛ بنابراین کافی‌نت‌های ۲۴ ساعته گزینه مناسبی برای قشر فقیر و پنهان این کشور محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۷۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹ 15 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از عصر ایران، با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا در ژاپن هزاران بی‌خانمان بیشتر از قبل در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرند و می‌توانند به یکی از عوامل مهم گسترش ویروس تبدیل شوند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت "بی‌خانمان‌های پناهنده به کافی‌نت‌ها" در ژاپن پرداخته و از شرایط آن‌ها می‌گوید.

وضعیت هزاران "بی‌خانمان" در ژاپن با شروع و ادامه کرونا بدتر شده است، زیرا بسیاری از آن‌ها در فروشگاه‌های ۲۴ ساعته کتاب‌های کمیک و کافی‌نت زندگی می‌کردند. اما در حال حاضر این مراکز به طور ناگهانی تعطیل شده و بی‌خانمان‌ها و مهاجرانِ بدونِ مجوز تنها پناهگاه امن خود را از دست داده‌اند.

این کافی‌نت‌ها که در ژاپن با نام "مانگا" شناخته می‌شوند، برای اقامت شبانه به مشتریان خود مبل راحت، کامپیوتر، مجلات سرگرم‌کننده کمیک، نوشیدنی غیرالکلی و امکان یک دوش آب گرم را ارائه می‌دهند که معمولا حدود ۱۸ دلار (۲ هزار ین ژاپن) قیمت دارد.

براساس برآورد‌های یک فعال اجتماعی بیش از ۶۰۰۰ بی‌خانمان در توکیو زندگی می‌کند.

براساس برآورد‌ها به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن "مانگا"ها حدود ۴ هزار نفر از بی‌خانمان‌های کافی‌نتی در توکیو شانس خود را برای زندگی شبانه در این مراکز از دست می‌دهند. به گفته فعالان حقوق بشری این موضوع می‌تواند باعث افزایش میزان خودکشی در این قشر شده یا خوابیدن آن‌ها در فصای باز شهر را افزایش دهد.

برخی از مقامات محلی در حال حاضر در حال بازکردن پناهگا‌هایی برای پذیرش بی‌خانمان‌ها و پناهندگان کافی‌نتی هستند تا مانع خوابیدن آن‌ها در فضای باز شوند.

یک کارگر ۵۸ ساله کارگاه ساخت‌و‌ساز در این باره به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: "فقط می‌خواستم خیس نشوم"؛ بنابراین او یک سرپناه در مرکز هنر‌های رزمی "یوکوهاما" در نزدیکی توکیو را برای خود پیدا کرد.

برخی از مقامات محلی در حال احداث مراکز ویژه برای بی‌خانمان‌های کافی‌نتی ژاپن و ممانعت از خوابیدن آن‌ها در فضای باز هستند.

این مرد ۵۸ ساله با مو‌های جوگندمی که از گفتن نامش طفره می‌رفت، گفت: قبل از پیدا کردن این مرکز به خوابیدن روی نیمکت‌های ایستگاه قطار یا پله‌های مترو فکر کردم.

کافه اینترنتی که او در آن شب را به صبح می‌رساند، از قبل به این کارگر اعلام کرد که به دلیل اقدامات اضطراری دولت برای کاهش شیوع کرونا تا اخر هفته تعطیل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیدا کردن شغلی دائمی در سن و سال او بسیار سخت است، افزود: من قبلا از کافه به محل کار می‌رفتم، اما الان گاهی کار دارم و گاهی بیکار هستم.

اجاره یک آپارتمان در ژاپن موانع اداری بسیار دشواری دارد و با پرداخت رهن‌های سنگین ممکن می‌شود؛ بنابراین کافی‌نت‌های ۲۴ ساعته و هفتگی گزینه بسیار مناسبی برای قشر فقیر و پنهان این کشور محسوب می‌شود.

این مرد مسن گفت: من نه آشنایان زیادی دارم و نه جایی برای رفتن.

پناهگاه‌های موقت در سالن "جودو"ی یوکوهاما توسط مقامات "کانگاوا" منطقه‌ای ساحلی در جنوب توکیو اداره می‌شود. "شیگرو بان" برنده معماری ژاپن این سالن را به گونه‌ای طراحی کرده که بی‌خانمان‌ها در آن حریم شخصی داشته و انتقال بیماری در فضا به حداقل برسد.

در فضای این سالن ورزشی بی‌خانمان‌ها روی تخت‌خواب‌های سبک مقوایی می‌خوابند. هر تخت در فضایی پارچه‌ای قرار گرفته که بیشتر شبیه یک غرفه کوچک است. جنس تخت و دیوار جدا کننده غرفه‌ها از مقوای محکم ساخته شده و روی آن پوشش‌های پارچه‌ای قرار دارد.

"بان" به دلیل ساخت سرپناه و سازه‌های سبک و کاغذی در کلیسا شهر "کرایست چرچ" نیوزلند پس از زلزله سال ۲۰۱۱ در ژاپن معروف شد.

"یوجی میاکو شی" یکی از مقامات شهرداری توکیو در این باره گفت: هدف فعلی ایجاد جایی امن برای بی‌خانمان‌ها در بحران کروناست.

این پناهگاه جدید و رایگان از ۱۱ آوریل بیش از ۴۰ بی‌پناه را در خود جای داده است.

یک مرد ۳۰ ساله در این پناهگاه که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کند در این باره می‌گوید: این مکان را پس از تعطیلی هتل‌های کپسولی پیدا کردم.

او افزود: من به محل کار می‌رفتم و در هتل کپسولی می‌خوابیدم. الان به این سالن می‌آیم و هیچ چیز تغییر نکرده است شرایط و امکانات هر دو مکتن یکی است.

یک سالن جودو در یوکوهامای توکیو به سرپناه جدید بی‌خانمان‌ها در دوران کرونایی تبدیل شده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

اوارگی بیخانم‌های ژاپن در کرونا

میاکوشی، مقام مسئول بی‌خانمان‌ها در این باره گفت: این افراد بی نهایت آرام و محتاطند. گاهی فکر می‌کنم بسیاری از آن‌ها برخلاف ادعای خودشان حال خوبی ندارند.

شرایط خانه ناامن
روی کاغذ و در نگاه سطحی، ژاپن کشوری ثروتمند و مرفه به نظر می‌رسد و بازدیدکنندگان از توکیو و دیگر شهر‌های اصلی این کشور کمتر از دیگر کشور‌های جهان با قشر بی‌خانمان‌ها مواجه می‌شوند.

ژاپن پس از رکود اقتصادی دهه ۱۹۹۰ میلادی سریعا خود را به شرایط مطلوب رساند و میلیون‌ها شغل جدید خلق کرد، اما منتقدین اعلام کردند که بسیاری از این شغل‌ها موقتی بوده و باعث ایجاد طبقه جدید از فقر شهری شده است.

کافه‌های مانگا در ابتدا پناهگاهی برای افراد دیرکار، مست یا کارمندان و کاسبانی بود که آخرین قطار یا مترو به سمت خانه خود را از دست می‌دادند، اما در فاصله کم به سرپناه فقرای ژاپن تبدیل شد.

"تسوناشی اینایا" که مدت زیادی است به بی‌خانمان‌ها کمک می‌کند در این باره گفت: کرونا بی‌خانمان‌ها را به گوشه‌ای رانده است.

بسیاری از ساکنان شیفت شب کافی‌نت‌های اینترنتی به سرپناه‌های جدید در سالن ورزشی توکیو رفته‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

بی‌خانم‌های کافی‌نتی ژاپن به دنبال سرپناه جدید/

"اینابا" پیش‌بینی می‌کند تعداد بی خانمان‌های توکیو ۲ هزار نفر بیش از آمار رسمی مطرح شده از سوی مقامات است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: در کنار بی‌پناهان کافه‌های اینترنتی حدود ۶۰۰۰ نفر از مردم توکیو "در شرایط مسکن ناپایدار و ناامن" در توکیو حضور دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار