بازدید 59297

آیا ۴.۸ میلیارد دلار دولتی گم شده است؟ حقیقت ماجرا چیست؟

روز گذشته، دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد، با بیش از ۴.۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ گونه کالایی وارد کشور نشده است. این گزارش با واکنش رسانه‌ها همراه شد و برخی از رسانه‌ها اعلام کردند، این میزان ارز گم شده است؛ موضوعی که با واکنش رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهور همراه شد.
کد خبر: ۹۷۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 15 April 2020

آیا ۴.۸ میلیارد دلار دولتی گم شده است؟ حقیقت ماجرا چیست؟

تابناک اقتصادیپس از شهریور ماه سال ۱۳۹۶ بود که دلار روند صعودی به خود گرفت. تدابیر بانک مرکزی از جمله اقدامات پلیسی و اجرایی کردن یک بسته با سه طرح هم نتوانست جلوی صعودی شدن قیمت دلار را بگیرد و با آغاز سال ۱۳۹۷ اوضاع در بازار ارز بدتر شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت برای اینکه بتواند از صعود قیمت دلار و همچنین ورود نوسانات بازار ارز به بازار کالا و خدمات جلوگیری کند، به زعم خود دست به تک نرخی کردن ارز زد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بیستم فروردین ۱۳۹۷ و بعد از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز خبر داد که از فردا سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیاز‌های قانونی، نیاز‌های مسافران، دانشجویان و محققان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

جهانگیری تاکید نمود که ارز مورد نیاز همه بخش‌ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می‌شود و مردم و فعالان اقتصادی برای تامین ارزشان با این نرخ نباید نگران باشند. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد که دولت هیچ نرخ ارز دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده قاچاق تلقی خواهد شد. درست مثل قاچاق مواد مخدر که کسی حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، برخورد می‌شود، نرخ دیگری هم اگر در بازار شکل بگیرد، دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی برخورد خواهند کرد و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

این تصمیم دولت با واکنش کارشناسان اقتصاد همراه شد و تقریباً قریب به اتفاق کارشناسان این تصمیم دولت را در راستای توزیع رانتی بزرگ و شکل گیری فسادی گسترده دانستند. هر چه زمان می‌گذشت، ناکارآمدی این تصمیم دولت بیش از پیش مشخص‌تر می‌شد. از یک سو، ثبت سفارش‌ها جهت واردات رشد چشمگیری را نسبت به گذشته پیدا کرد و از سوی دیگر فساد شکل گرفته پیرامون دلار ۴۲۰۰ تومانی پرونده‌های گسترده‌ای را پیش روی قوه قضائیه گشود.

دیوان محاسبات: بیش از ۴.۸ میلیارد دلار از ارزهای دولتی تخصیص یافته، با واردات کالایی همراه نبوده است

روز گذشته مورخه ۲۶ فروردین ماه سال جاری در دو سالگی دلار ۴۲۰۰ تومانی، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات به مجلس رفت تا گزارش تفریغ بودجه ۹۷ را قرائت کند. بخشی از این گزارش که مربوط به دلار ۴۲۰۰ تومانی بود، در رسانه‌ها، جنجال بسیاری به پا کرد.

گزارش دیوان محاسبات و صحبت‌های عادل آذر نشان می‌داد که بیش از ۴.۸ میلیارد دلار از ارز‌های دولتی تخصیص یافته، با واردات کالایی همراه نبوده است.

آیا ۴.۸ میلیارد دلار دولتی گم شده است؟ حقیقت ماجرا چیست؟

در گزارش روز گذشته دیوان محاسبات ذکر شده بود؛

در سال ۱۳۹۷ بابت واردات کالا‌ها و خدمات اساسی و غیراساسی معادل سی و یک میلیارد و چهارصد و شانزده میلیون دلار ارز به نرخ دولتی تامین شده است. مطابق بررسی‌ها در این دیوان و اطلاعات اخذ شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران تا تاریخ ۱۲/۹/۱۳۹۸، موارد زیر قابل ذکر است.

۱- تعداد ۹,۶۵۸ ردیف تأمین اعتبار ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مجموعا بالغ بر چهار میلیارد و هشتصد و بیست و یک میلیون (۴٫۸۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار علی رغم دریافت ارز ۴۲,۰۰۰ ریالی، وارداتی صورت نگرفته است. برای نمونه:

1 - ۱ - از تعداد ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بیش از یکصد میلیون ( ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار، تعداد ۳۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعأ بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون ( ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار وارداتی نداشته اند.

2 - ۱ - از تعداد ۴۸ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین پنجاه میلیون ( ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ) تا یکصد میلیون ( ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار، تعداد ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی مجموعأ بالغ بر هشتصد و پنجاه و دو میلیون (۸۵۲٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار کالایی وارد ننموده اند.

3 - ۱- از تعداد ۳۸۵ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین ده میلیون ( ۱۰,۰۰۰,۰۰۰) تا پنجاه میلیون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار)، تعداد ۲۱۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعا بالغ بر یک میلیارد و دویست و سی و هفت میلیون ( ۱,۲۳۷,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار واردات انجام نداده اند.

4 - ۱- تعداد ۹۹ فقره از تأمین ارز ثبت سفارش های بالای پنج میلیون ( ۵,۰۰۰,۰۰۰ ) دلار، جمعا بالغ بر یک میلیارد و نود و نه میلیون (۱,۰۹۹٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار هیچ گونه وارداتی بابت ارز دریافتی نداشته اند.

۲- در ۷۰ فقره ثبت سفارش به ارزش دو میلیارد و نود و چهار میلیون (۲۰۰۹۴٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار، تعداد ۲۲ شرکت نسبت به تعیین ارزش کالاهای وارداتی بیش اظهاری نموده اند که این اقدام خلاف قانون، موجب دریافت حداقل یکصد و هفتاد و دو میلیون (۱۷۲٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار بیش از ارزش کالاهای وارداتی توسط اشخاص مذکور شده است.

3- بررسی اقلام تأمین ارز بانک مرکزی نشان از آن دارد، در شرایطی که بخش صنعت بیشترین نیاز ارزی برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات را داشته و کشور دست به گریبان تأمین ارز کالاهای اساسی به ویژه غذا و دارو بوده که بدون توجه به شرایط کشور و تحریم ظالمانه استکبار جهانی، در سال ۱۳۹۷، معادل دو میلیارد و هفتصد و شش میلیون  دلار ارز به نرخ دولتی ۴۲,۰۰۰ ریالی به واردات کالاهای غیر اساسی از قبیل نخ دندان، عروسک، اسباب بازی، تشک، لوازم آشپزخانه، لوازم بدن سازی، لامپ، درب قوطی، درپوش، غذای سگ و گربه، چوب بستنی، انواع خاک، پاک کننده و پارچه اختصاص یافته که بعضا دارای تولید مشابه داخلی بوده است.

۴- به موجب تصویب نامه شماره ۷۰۲۲۰/ت۵۵۶۳۳ه مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۹ هیأت وزیران، بانک های عامل موظف شده اند در خصوص تأمین ارز قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سامانه نیما، مربوط به کالای ترخیص نشده، به استثنای کالاهای اساسی، با اخذ تعهدنامه از وارد کننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معادل ۲۸٫۰۰۰ ریالی به ازای هر دلار و واریز آن به حساب خزانه داری کل کشور اقدام نمایند.

واکنش رسانه ها: ۴.۸ میلیارد دلار گم شده است

این گزارش دیوان محاسبات در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی و ذکر این مطلب که ما به ازای تخصیص بیش از ۴.۸ میلیارد دلار هیچ کالایی وارد نشده است باعث شد تا بسیاری از رسانه ها در مورد آن واکنش نشان دهند. برخی از رسانه ها این رقم را معادل 5 میلیارد دلار وام درخواستی ایران از صندوق بین المللی پول می دانستند و برخی دیگر تیتر زدند که ۴.۸میلیارد دلار گم شده است.

به هر صورت پیش بینی این که با انتشار این گزارش بانک مرکزی و دولتی ها به آن واکنش سختی نشان دهند دور از انتظار نبود.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی: رقم اعلامی ۴.۸ میلیارد دلار نیست

اولین واکنش به این موضوع شب گذشته توسط عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نشان داده شد. وی که در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، گفت:  این اتفاق در زمان مدیریت بنده نیفتاده است اما باید از این موضوع دفاع کنم و این ۴.۸ میلیارد دلار آن گونه که دوستان دیوان محاسبات گزارش داده اند، نیست.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز بانکی (ارز ۴۲۰۰ تومانی) تامین شده که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای چهار ماهه اول بوده است و از ۱۶ مرداد ماه ۹۷ که بنده مسئولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم، دولت سیاست‌های ارزی را عوض کرد و سیاست جدید ارزی را در پیش گرفت و از آن زمان به بعد بحث کالاهای اساسی و غیر اساسی مطرح شد و قبل از آن همه کالاهایی که وزارت صمت ثبت سفارش می‌کرد بانک مرکزی موظف بود که از طریق بانک های عامل تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی کند. با بسیاری از این ارزها واردات انجام شده است.

آیا ۴.۸ میلیارد دلار دولتی گم شده است؟ حقیقت ماجرا چیست؟

همتی افزود: این گزارش در دوازدهم آذر ۹۸ تهیه شده و در همین فاصله ۵ درصد از این ارز‌ها رفع تعهد و اکنون آن رقم ۴.۸ میلیارد دلاری که عنوان شده تبدیل به ۳ میلیارد دلار شده است؛ بنابراین، رقم اعلامی ۴.۸ میلیارد دلار نیست. دلایل اینکه این ۳ میلیارد دلار رفع تعهد نمی‌شود، این نیست که گم شده باشد، بلکه این است که: ۱- فروشنده ارز را گرفته، ولی به دلیل تحریم‌ها نتوانسته است رفع تعهد کند، ۲- کالا ممکن است هنوز در راه باشد، چون ما به برخی کالا‌ها از جمله ماشین آلات ۹ تا ۱۲ ماه فرصت می‌دهیم که وارد شوند، ۳- بخشی ممکن است به میزان محاسبات گمرک باز گردد. همه این دلایل موثر است و نمی‌توان گفت که ۳ میلیارد دلار دیگر وجود خارجی ندارد! رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از این سه میلیارد دلار، یک و نیم میلیارد دلار آن را با مشخصات اشخاصی که رفع تعهد نکرده‌اند به سازمان تعزیرات اعلام کرده‌ایم و چند صدمیلیون دلار نیز به مرحله کیفری رسیده که قوه قضاییه در حال پیگیری است و افرادی نیز از این بابت در زندان هستند؛ بنابراین این چنین نیست که ۴.۸ میلیارد دلار گم شده باشد.

همتی ادامه داد: من فکر می‌کنم در این شرایط که ما نیاز به ثبات اقتصادی داریم، یک مقدار دوستان باید در اطلاعات و آمار به ما کمک کنند. حداقل می‌آمدند از ما دقیق این موارد را می‌پرسیدند و بعد اعلام می‌کردند.


رئیس جمهور: گزارش دیوان محاسبات کاملا غلط بود

همچنین رئیس جمهور روحانی نیز امروز مورخه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت در واکنش به این گزارش دیوان محاسبات گفت: هر کس از بودجه استفاده می‌کند باید مورد نظارت باشد و باید دیوان محاسبات آنچه لازم است بیان کند.

آیا ۴.۸ میلیارد دلار دولتی گم شده است؟ حقیقت ماجرا چیست؟

روحانی با بیان این موضوع که خواهش می‌کنم از همه عزیزان بیانشان به گونه‌ای نباشد که مردم را دچار شبهه بکند، افزود: در مورد گزارش دیوان محاسبات، یک بخشی را شنیدم درباره ارز. آن بخشی که من شنیدم، آن بخش‌ صد در صد غلط بود. آن بخشی که من شنیدم، کاملاً بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور است. این خیلی برای ما بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف منطبق نباشد. خواهش می‌کنم همه عزیزان پاسخ لازم را بدهند؛ این پاسخ نه بخاطر دفاع از دولت بلکه بخاطر دفاع از حق و واقعیت است و اینکه دستگاه‌ها مراقبت کنند و بدانند که هر چیزی را نمی‌توانند بدون دقت بیان و اعلام کنند و باید دقت لازم را داشته باشیم.»

به هر صورت، در پایان اشاره به این نکته ضروری است، به نظر می‌رسد با صحبت‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهور در این زمینه داشته اند، این میزان ارز که رفع تعهد نشده است ۴.۸ میلیارد دلار نیست و حدود ۳ میلیارد دلار است که ۱.۵ میلیارد دلار آن به تعزیرات جهت بررسی معرفی شده است و چند صد میلیونی نیز توسط قوه قضائیه در حال پیگیری است. باقی نیز بنا به سه دلیلی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، یا در حال رفع تعهد است، یا به دلیل تحریم‌ها رفع تعهد نشده و یا به دلیل محاسبات گمرک است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۱
قبلا اتفاق افتاده الانم مثل همون
قطعا گم شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
عجبببب یعنی کجا میتونه باشه:/
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
گشتم نبود نگرد نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
گم نشده جاش امنه زیر بالش ژن های خوب است
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
در ایران می توانید 5 میلیارد دلار پول نفت ملت ایران را غیب کنید و از اساس منکر ان شوید و هر کس بگوید او را البانی نشین و مزاحم تهمت بزنید. ولی در بانک جهانی نمی توانید چون دولتها از مالیات ملتهایشان در ان سهم دارند و حساب و کتاب داره و بابت هر دلارش باید به ملتشان پاسخگو باشند و نخواهند امد به بهانه کرونا به شما 5 میلیارد دلار وام بدهند که ان را هم غیب کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
معادل همان پولی که گم کردند می خواهند وام بگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
اي بابا مبلغي نيست بيخيال شيد زياد پيگيري نكنيد احتمالا به يقين كاردشمنه!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
یادتون مجلس وزیر صنعت و معدن رو موظف کرد که
لیست افرادی که ارز گرفتن رو اعلام کنه ؟

یادتونه که گفت من این کار رو نمیکنم

این کار یعنی جنگ با بخش خصوصی! حالا فهمیدید

منظورش چی بود؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
این4/8میلیارد از 18 میلیارد دلار گم شده تازه چگونگی هزینه 18 میلیارد دلار هم زیر سئوال است با این تحریم ونیاز کشور به ارز که چرا غذای سگ وگربه و چیزهای بنجل و بدرد نخور را وارد کردند؟ اینجا قوه قضاییه قاطع را می طلبد که از حلقوم مفسدین اقتصادی بیرون بکشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
یکی دوبار که خزانه کشور را تبدیل به سکه وارز کردند وچوب حراج زدند واز این طریق بعضی ها ره صد ساله را یک شبه طی کردند من نمیدانم کارمند بانک مگر چقدر حقوق میگیرند در مدت دو سال خانه میگیرند ماشین گران قیمت سوار میشوند ملک وزمین خریداری میکنند من رزمدن دوران 8سال دفاع مقدس با 30 سال خدمت یک خودرو ندارم
عجب . دیوان و این همه سازمان ....... اشتباه می کنند
عجب بخور بخوریه
دکل با اون یال و کوپالش گم شد، این که دیگه آب خوردنه!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
دکل زمان احمدی نژاد گم شد! نه حالا. از قوه قضائیه که دنبال آن است باید پرسید، به کجا رسید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
کدوم دکل؟؟ مگه دروغ نبود؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
میخواهی پول دکل رو حساب کنیم ببینیم به یک صدم پول ارز دولتی میرسه یا نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
دکل با اون همه یال و کوپال 500 میلیون دلار بود این ده برابر یال و کوپالش بیشتره
تو ایران، فساد مثل سرطان ریشه زده و قابل درمان نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
نه ! این فساد نیست. بیماری حاد گم شدن است.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
حالا شما چرا اینقدر غر غر می کنید و بی انصافی می کنید. اگر اسناد دارید بیاورید و اگر ندارید همان البانی یا امریکا بمانید. لازم به یاد اوری است که این همه زباله گرد و دهها میلیون فقیر که زندگی برایشان بسیار سخت می گذرد به عنوان مدرک و سند شناخته نمیشه و فقط غر غره!
تقی معمولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
فساد کجا بوده الکی گندش میکنی گم شده تو نشده تا حالا چیزی گم کنی یک کم بگردند پیدا میشیه جای دوری نیست همین دور وبراست شاید هم همون دور وبرا
همش 4.8 میلیارد دلار ارز 4200
بيخال اينم كاردشمن است ارزش پيگيري نداره!!!!!!!!!!
لطفا با انتشار اخبار نادرست باعث رنجش آقایان نشوید! 4و هشت میلیارد نبوده 3 میلیارد دلار بوده! (که رقم ناچیزی هست لطفا گدابازی در نیارید) تازه فقط دو سال گذشته دیگه!! (کشتی تا از اون سر دنیا بیاد برسه بندر خودمون چند سالی طول می کشه) بزارید چند ساله دیگه بگذره اصلا کل قضیه یادتون میره!! واقعا متحیرم از حجم و عمق و طول و عرض فساد ...!!
این ۵ میلیارد رو هم خوردن و یک لیوان آب هم روش...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
یکی از دستیاران کیروش گفته چرا اینقدر حرف منفی در مورد کیروش و میزان درامد نجومی اش که بسیار بیشتر از قراردادش بوده می زنید. او افزوده که من خودم شاهدم که کیروش پول بین بچه ها و کادر فنی پخش می کرد و با اینکه هیچکس اطلاع نداشت پول فیفا را در موسسه خیریه خرج می کرد. حالا معلوم نیست اگر هیچکس! اطلاع نداشت ایشان از کجا اطلاع داشته. وقتی کیروش موزامبیکی در ایران میشه قدیس می خوایید پول گم نشه.
کاش دولتیان اینقدر که وقت می گذارند برای تعریف از خود و توجیه نقاط ضعف خود کمی واقع بین باشند و کار کنند که البته دیگر دیر است
نه گم نشده
جاش مناسب و خوب است ولی گم شده ها
اوه....... رفته کنار دکل نفتی گمشده..... حالا انقدر قضیه رو کش ندید!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
تو ماله کش حزب کارگزاران سازندگی هستی؟
اگر حرفهای دیوان محاسبات غلط است پس حرفی کی درست است مردم از مجا و با چه مستنداتی باور داشته باشند که حرف شما درست است اگر مسولان حرفهای همدیگر را زیر سوال ببرند این می شود یعنی بی قانونی مردم حق دارند به مسولان اعتماد نکنند خوب اگر اینطور نیست و این دلار ها حیف و میل نشده است چرا هر روز گرانی و تورم بیداد می کند و هر سال بدتر از سال دیگر می شود حالا مشخص می شود که در کشور مدیریت اصلا وجود ندارد و کشور به حال خود رها شده است برخی که زندگی ما فوق تصور دارند و عده ای هم با حد افل امکانات زندگی می کنند و اگر یک روز بیکار شوند برای روز دیگر پول ندارند مفهومش چیست وقتی در کشور اتفاقی می افتد به تحریم ربط می دهید چرا تحریمها در زندگی نورچشمیها تاثیر ندارد فقط برای مردم ایسب پذیر تاثیر دارد در زمان تصویب بر جام چند میلیارد پول ایران ازاد شد ایا این پولها در زندگی مردم تاثیر داشت ؟ اینهمه کالی قاچاق به کشور وارد می شود توسط چه کسانی اینکار صورت می گیرد از مسولان خواهش می کنم مردم را نادان فرض نکنند همه مردم می دانند در کشور چه خبر است ...
پاسخ ها
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
هرچه به گندد نمکش میزنند وای بحالی که نمک بگندد
بیخیال آقا ، اصلا کار منه شما نیستید ، الان راحت شدی ؟ نگران نباش ، نیاز هم به تکذیب و لاپوشانی نیست
مگه خبر جدیدی محسوب میشه ...!؟
من که نشنوم تعجب میکنم
در حال رفع تعهد است؟ دو سال گذشته مثل اینکه تاریخ ها رو فراموش کردن
خیالم راحت شد که پول ها گم شده و الکی یک جنگ زرگری راه انداخته اند که حواس ها رو از کرونا پرت کنند.
اقا سال ۹۸ را دریابید و الان را
تا ارز ۴۲۰۰ حذف نشود این گم شدنها ادامه دارد .
لااقل مبنا را ارز نیمایی کنند تا حیف و میل ارز کمتر شود.
هر کسی باشی و ارز ۴۲۰۰ در اختیارت باشد و بازار ازاد ۱۶۵۰۰ تومان باشد این گم شدن بیداد خواهد کرد.
ارز نیمایی هم در سامانه اش مشکلاتی است و یکسری از فعالان اقتصادی از دست یکسری صرافی ها شکایت و پولهایشان معلوم نیست چه شده
یعنی آدم به حال خودش باید گریه کنه ، تو هر زمینه ای یه ذره سررشته داشته باشی ، تازه متوجه میشی توضیحات مسئولین چقدر عجیبه.
1- ماشین آلات 9 تا 12 ماه وقت می خواد وارد شه ؟ از کجا وارد میشه که این همه طول میکشه ؟ حتی اگه تخصصی باشند و فقط بعد از دریافت پول تولیدشون شروع بشه ، چرا 12 ماه طول میکشه ؟
2- چرا قیمت گمرک باید با قیمتی که فروشنده میگیره فرق داشته باشه ؟ بالاخره یه پولی دادند دیگه.
3- 5% از 4.8 میلیارد دلار کم بشه ، میشه 3 میلیارد ؟

دیوان رو گذاشتند که به شما نظارت کنه ، میگه کاش میومدن عدد درستش رو از خودمون می پرسیدن !!
قبل از تاریخی هم که آقای همتی میگن ، ارز 4200 رو میگفتن به همه تخصیص بدید ولی بانک مرکزی که نمیداد ، بعد کلی ارز یهو دست شرکت های صوری افتاد که کاغذ وارد کنند ! نخ دندون و غذای سگ و گربه و ... هم همینطور
دست منه...
پاسخ ها
ننه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
آدرس بده بیاییم
نععع اقا گم چیه
این حرفا تو این مملکت غیر ممکنه
دکل نفتی نیست که گم بشه
روال منطقی و جاری در مورد هر گونه گزارش رسیدگی این است که قبل از نهایی شدن گزارش باید پیش نویس آن به واحد مورد رسیدگی داده شود و قبل از انتشار گزارش کلیه دفاعیات رسیدگی شونده شامل مستندات آن اخذ و بررسی و سپس اقدام به صدور و انتشار گزارش شود.
این رویه هم از ریسک کاهش شهرت و کاهش قابلیت اعتماد نهاد رسیدگی کننده می کاهد، هم حق رسیدگی شونده محفوظ می ماند و هم آرامش روانی مستمعین دستخوش نوسان بی دلیل نمی شود.
چرا این اتفاق منطقی در مورد این گزارش نیافتاده است؟!
پاسخ ها
پپه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
جناح بازی است
اقاجان الان بگوییم برای جمع کردن کازینوهای بنگاهی خودرو در شهر و بنگاههای خاص که وحشتناک در حال معاملات خودروهای خارجی هستند با قیمتهای وحشتناک هستند تعدادی خودرو روز وارد کنید تا مردم به قیمت مناسب استفاده کنند و این کازینوهای خودرویی هم قیمتهایشان را بیاورند پایین نه ۳ برابر قیمت خودروهایشان ارزش گذاری شود اقای همتی میگوید ارز نداریم منتهی برای این رقم گمشده میگوید نه گم نشده!!!!!!
مشکل را دربابید!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
شما از آب گل آلود ماهی نگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
درستش اینه که هرکسی که دنبال واردات خودروی خارجی در این شرایط باشد را به اضافه اون کسانی که ارز دولتی گرفتن و پس ندادن رو مجازات کنند
این گزارشات در هم و برهم نشان از گل آلودگی آب است حال با قصد ویا از عدم شفافیت!
با سلام و خسته نباشین به دولت مردان. خب تکلیف 4.8 میلیارد مشخص شد. 1.8 میلیارد که هیچی و 3 میلیارد دیگشم باز هیچی.خسته نباشین دلاور خدا قوت به پهلوانان. گفتن صدرصد اشتباه کرده. ما هم پذیرفتیم
دوره ی این دولت تموم شد و هنوز می گن باید این کار بشه و باید اون کار بشه
کاش یه بار این مجالس گذشته تو 8 سال احمدی نژاد که وفور نعمت بود ازین کارا میکردن. دست این مجلس درد نکنه. امیدوارم اختلاس نشده باشه حتی همون 3 میلیارد.. دیگه آبرو برا مملکت نموند از بس اختلاس دیدیم
وقتی دکل نفتی گم می شود، خاوری گم می شود،مرجان آل آقا گم می شود، پول برجام‌گم‌می شود،نی شکر هفت تپه،ماشین سازی تبریز،هپکو اراک .... دارند گم می شوند،۴.۸ میلیارد که چیزی نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
5 میلیارد چیزی نیست؟ همه ی اینایی کع گفتی 10 درصد 5 میلیارد هم نیست
آقای روحانی زمانی که سیستم هلی بازرسی به صرف اختلاف نظر با دولت ریختند در ادارات و خیلی از کارمندان خدوم را با اتهامات واهی و دروغین و غیر کارشناسی و طعمه وار به مراجع قضایی معرفی کردند حضرتعالی باید به دفاع از زید مجموعه خود می پرداختید. وقتی این اراده را در شما ندیدند این شبهه در ایشان به وجود آمد که به هر بهانه ای خلک دولت را به توبره بکشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
این اختلاف نظر با دولت هم برای مدیران دولتی حربه خوبی شده...
در ایران پولی گم نمی شود ،چون اگر گم بشود یکی از همان پاکبانان درستکار پیدا می کند و آنرا بدون هیچ چشم داشتی به صاحبش بر می گرداند. ...
حقیقت همین است که گمشده مخصوصا اینکه تکذیب هم شده پس صددرصد گمشده است
مگه میشه دیوان محاسبات اشتباه کرده باشه!
شاید منظور رئیس بانک مرکز و رئیس دولت اینه که کل 20 میلیارد دلار گم شده!!؟؟

ما که 15 میلیارد کالا که با ارز 4200 اومده باشه تو بازار ندیدیم.
حتی همان زمان دیجی کالا هم تمام اجناسش را با قیمت دلار 20 هزار تومان فروخت

لطفا منتشر شود
شاید
شاید گوش شنوایی پیدا شود

التماس دعا
پاسخ ها
دده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
بستگی دارد از کدام جناح باشد
مگر کسی هم به این شکایت ها و نظر ها وگم شدن ها توجهی هم میکند. یا فقط گفته سخنگوی دولت که گم نشده کفایت میکن.؟
ما مردم به گم شدن عادت کرده این
گم شدن ثروت کشور
گم شدن اخلاق
گم شدن مسئولیت پذیری
گم شدن عاطفه
....
پاسخ ها
اا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
بیایید گم شده ها را از خودمان شروع کنیم

وگرنه مجلس و دولت بعدی از خودمان و از جنس خودمان خواهند بود
دفعه اول نیست از این اتفاقات تو این مملکت گل وبلبل میفته
از عجبم در وجدانهایی که شرایط زندگی مردم رو میدونن و اینجوری عمل می کنند...
از این جور پولها زیاد گم شده
واقعا گم شدن و اختلاس و ...
این ارقام که چیزی نیست و سالها است که عادی شده !!!
متاسفانه فقط برای مخارج مردم که میشود
پول نیست !!
و برای یک میلیون تومان وام با چنین افتخار هم میکنند !!!!!
صلوات....تمام شد.سوژه بعدی انشالله در اولین فرصت جهت سرگرمی هم وطنان اعلام میشود
ما کرونا رو شکست میدهیم !!!!!!!!!!!!!!ربطشو با متن خودتون پیدا کنید
بسمه تعالی
گم نشده خورده شده....
ظاهراً ما مردم محرم نیستیم و نباید از تخلفات پشت پرده اطلاع پیدا کنیم، بقیه هم که همش در حال پوشاندن تخلفات دوستان و آشنایان هستند
پاسخ ها
میل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
اون پولا ارث باباشونه مجبور نیستن به ما مردم جواب پس بدن
آنطوری که شما سوال کردید انگار خیلی عجیب است. مگر شهرام جزایری 12 میلیارد دلار اختلاس نکرد؟ خوب اینهم 4.8 میلیارد دلار در این دوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
بدبخت شهرام جزایری اسمش بد در رفته، رقم پولهای شهرام خیلی خیلی خیلی کمتر از اختلاس ها و دزدی های بعد از اوست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
دوازده میلیارد !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
900 میلیون تومان
شما گفتید و ما هم قبول کردیم!
چی بگم که منتشر بشه. بی خیال . واگذارتون بخدا . ما که زورمون نمی‌رسه. از آبان ماه تا الان داریم از جیب میخوریم. همینجور ادامه میدیم تا ببینیم کی از غصه میترکیم.
خیلی راحت هر کس گرفته و کالایی وارد نکرده دوباره ارز رو ازش بگیرید
به هر حال آن 18 میلیارد دلار ساختار اجتماعی ایران را به هم زد. بسیاری یک شبه میلیاردر شدند. بقیه مردم هم با تحمل فقر و گرانی دارند هزینه میلیاردر شدن آن عده را میدهند.
ما فقرا هم که هیچ وقت آدم به حساب نمی آییم.
مملکتی که 4.8 میلیارد دلار در اون گم می شه بعضی ها باید با زباله گردی گدایی سر چهار راه ها یا خودفروشی زندگی کنند. یا به سیم آخر بزنند و سر و زن بچه شان را ببرند.
وقتی روحانی میگه نه، یعنی حتما
مگه ميشه اقاي عادل آذر و تيمش در ديوان محاسبات از قوانين و مقررات بي اطلاع باشند؟ و گزارش كاملا اشتباه باشد؟
حتما این پولی که به تازگی آزاد شده را به این بهانه میخان هاپولی کنن
وقتى اقاى رئيس جمهور كفته 100%غلطه با توجه به سوابقشون 100%حقيقته
جای دوری نرفته، نهایتا سواحل اسپانیا ، فوتبال .... انشاالله کرونا بگیرن بعضی ها
کیهان نظری نداره. شرم بر شما که میلیاردی میدزدید آنوقت اون دختر بچه ایلامی از فقر خودشو کشت
گم نشده ....اختلاس شده.....بگم کجاست؟.....بگم تابناک؟.....بگم؟...بگم؟.....بگم؟؟؟
ظاهرا اغلب دوستانی که نظر میدهند بخود زحمت خواندن کامل مطلب را نمی دهند و مطلب را نقد نمی کنند بلکه با داشته های قبلی از موضوعاتی اغلب نامرتبط نظر می دهند و کار به محتوای مطلب ارائه شده ندارند
چرا گیر دادید مگر تو مملکت کسی هست که حساب کشی از دولت ناامیدی کند؟؟؟!! دولتی که فقط حرف درمانی دارد .شما نگاه کن یک شبه قیمت بنزین نجومی میشود و قیمت های مسکن و طلا و خدمات دولتی و ... دیگه روز و شب ندارند از همدیگه سبقت میگیرند ؟؟!!کسی هم نیست یقه این دولت ناامیدی را بگیرد که چرا؟؟؟؟!! خدا اموات اقای احمدی نژاد را بیامورزد که حداقل یک مسکن مهر برای ضعفا به ارمغان گذاشت .ولی این دولت فقط چاپیدن را به ارمغان گذاشته است.
شیخ حسن روحانی جواب درست بده
؟ این پول چی شده ؟ این مدلی که تو حاشا کردی چیزی رو مشخص نمی کنه . شفاف و درست برای مردم و کشور مشخص کن .
روحانی مگر در یزد نفرمودید دو ملیارد دلار کوش چی شد و...چه جور در برخی جا ها شده ومی شود بعد توی دولت شما هنوز کالا ها تو راه اند می ایند می گیریم و....یعنی چی مملکت رو بازی بازی دارید به باد می دهید بس ست دیگه
آقای همتی چرا تاکنون درمورد ارزهایی که تعیین تکلیف نشده ویا بعبارتی حیف و میل شده به ملت اطلاع رسانی نکرده و اسامی افرادی را که این ارزها را گرفته و انجام تکلیف نکرده آند را با انتساب های آنها اعلام نمی کند ...
اقا نگران نباشید
جاش امن بهش گفتن برو لندن کنفرانس از اون ور هم برو کانادا.
رانت يعنى همين ! وقتى واردات به طور انحصارى در دست يك عده نورچشمى باشه طبيعى است كه سوء استفاده بشه .
عجببببببببب علی برکه الله....................
همیشه سال آخر دولتها، پولهای کلان گم میشه معلوم هم نیست کجاست شایدهم پیدا نشه!
گم شده دیگه...البته به قول همتی گم نشده که بیخودی شلوغش میکنین ...یه مقدارش هاپولی شده یه مقدارشم رفته تو جیب برو بچ!
گم شده یا نشده کی راست میگه کی اشتباه به من چه ربطی داره چه دردی دوا میشه این جور اخبار فقط میتونه جنبه سرگرمی برای مردم داشته باشه
هيس.....هيس......صداشو در نياريد.....دشمن سوء استفاده ميكند.......مسئولان اين همه كار ميكنند......زحمت ميكشند.......5ميليارد هم كم و زياد شده مكه جيزي شده.......شما وامهاى 60 دلارى رو نميبنيد.....شما يارانه3 دلارى رو نميبينيد.....
گم نشده صرف خودروسازی شده
پراید دومیلیون تومن میخری درسایه همین پول
۴ میلیاردیه که گم شده
بانک مرکزی و وزارت صمت «دولت تدبیر و امید» فهرست و جزئیات خریدها با ارز دولتی را منتشر کنند تا شفاف سازی شود.
روز بخیر. ، آول باید تشکر کرد از دیوان محاسبات
دوم آقای همتی که 3 میلیارد دلار را که قبول کردن
سوم قطعا اگر بیشتر نباشد همان حداقل ۴/۸؛با توجه به اظهارات آقای همتی باید صحیح باشد
دلایل صحت
۱- قابل قبول نیست که در طی بررسی دیوان محاسبات با دولت و مجلس هماهنگ نکرده باشد
۲- اگر واقعا برای ۱/۵ میلیارد اقدام ،به تعزیرات کرده اند چرا همان موقع به آگاهی عموم نرسیده
۳- در تمام جلسات مجلس نماینده دولت و یا وزارتخانه مرتبط در جلسه حضور داشته چرا بعد از ارائه گزارش
در همان جلسه مواردی که آقای همتی فرمودند عنوان نکردن ؟
۴- جالب‌تر انکار ریاست جمهوری است دیکه ایشان چه بهانه ای دارند ؟ آیا این بار هم میکن تحت فشار
قدرتهای موازی بوده اند ؟
۵- ایشان که مدعی شفافیت هستند چرا همیشه به سازمانهای کنترلی پیشنهاد مماشات می‌دهند

واقعا آفرین به مدیریت و کارشناسان دیوان محاسبات
راست میگه. گم نشده. دست آقازاده ها و خواص بوده رفتن باهاش عشق و حال کردن. چرا به دروغ میگین گم شده؟ فقط بلدین تشویش اذهان عمومی کنین
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد
خدایا من در حسرت یه خونه موندم دیگه بیخیال ماشین. روز ب روز هی این پولا گم میشه هی من از ارزوهام دورتر میشم
پاسخ ها
شهباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
سعی کن اول ماشین بخری
سلام تابناک
من مدتی به کار واردات کالا مشغول بودم به دلیل نداشتن آشنا در ادارات دولتی نتوانستم ادامه بدهم امروز بی کارم.
از تمامی چم و خم هاپولی کردن سرمایه های کشور اطلاع دارم و این را هم فهمیدم تا زمانی کسانی هستند از مزایای بانکی گمرکی مالیاتی و تبلیغاتی سود میبرند جایی برای رقابت و فعالیت سالم برای امرار معاش نیست:
امروز خانه نیشن هستم خانه نشین معنای این کلمه را فکر می کنم همه خوب می فهمند:
در نهایت می گویم خانه نشین شوید کسانی که باعث خانه نشینی فعالین اقتصادی شده اید وبه ناحق دارید در بازار مملکت جولان می دهید
اگر میخواهید بدانید ۴.۸ میلیارد دلار چقدر است همین بس که در کشمکش کنگره و رییس جمهور آمریکا با ۷ تریلیون دلار بودجه سالیانه بر سر ۴.۵ میلیارد دلار بودجه دیوار کشی، دولت آمریکا یک ماه تعطیل بود!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
با این مبلغ میتوانستند یک سال به همه مردم ماهی یک میلیون تومان نقدی کمک کنند
تا کرونا ریشه کن شود
من که یک عوام هیچ کاره هستم در ۱۵خرداد ۹۷ در هتل ...تهران شاهد تبانی یک وارد کننده با نماینده شرکت اروپاییش برای صدور پیش فاکتور بیش اظهاری بودم آنوقت دولت از این موارد بی اطلاع است ؟
پاکبانها ب رن پیدا کنن
اولا از فروردين ٩٧ تا فروردين ٩٩ ، ٢٤ ماه ميگذرد. حتى اگر ساخت و تحويل ماشين آلات به قول آقاى دكتر همتى نياز به ١٢-٩ ماه زمان داشته باشد ، حدود يكسال از تاريخ تحويل ان ها ميگذرد پس گزارش ديوان محاسبات مبنى بر مفقود شدن ( بخوانيد حيف و ميل ) انها معتبر است. ولى انچه كه در دعواى ٤/٨ و ٣ ميليارد دلار مسولين محترم ارشد مسكوت و مغفول مانده اين است كه ايا الباقى ارز هاى ٤٢٠٠ تومانى كه بالغ بر ١٤ ميليارد دلار ميباشد به فرض برگشت به كشور برمبناى نرخ ٤٢٠٠ تومان به مردم عرضه شده يا نرخ دلار ازاد؟؟ جواب خيلى ساده است : اگر قيمت كالا و خدمات از قبيل روغن نباتى، چاى، قند وشكر تا توليدات داخلى همچون خودرو ، وسائل خانگى، مواد شوينده و بهداشتي و ده ها كالاى مشابه ديگر ثابت مانده باشد فرض اول صحيح است وإلا مابه التفاوت ارز ٤٢٠٠ تومانى با قيمت ارز ازاد همان رانتى است كه از آحاد ملت وصول و به جيب هاى گشاد مشتى حريص سرازير شده است.
تابناک چرا واقعیت رو نمی نویسی
۹۰۰میلیارد دلار دوره دمتر احمدی نژاذ هنوز تکلیفش مشخص نیست یکی میگه هنده یکی میگه چینه ....
حالا شما گیر دادی به همتی میخوای برش داری دلارات رو بفروشی دونه ای ۵۰تومن
بابا هرکی ارز گرفته مشخصه یا تعاد رو انجام میده یا موظف ارز رو‌برگردونه یا میفرستن خدمت قوه قضاییه
توی این وانفسای کرونا به بی اعتمادی بیشتر دامن نزنید
اینجا ایران است بهشت رانتخواران
گم نشده...... حق یه مشت کارگر.. عدالت یعنی این
دوماهه بیکار شدیم بدون یه هزار تومنی کمک دولت.. کسی هم جواب گو نیست.. صاحب خونه.. شکم زن وبچه.. هزینه ها زندگی مثل کوه فشار آورده سرمون.. دیگه به این گم شدنها عادت کردیم.. یکی 50 میلیون حقوق میگیره یکی چشمش سفید شده دولت کمک معیشتی بهش بکنه بده چهار تا نون بگیره بده بچش بخوره.. مسلمانم هستیم
مگه حالا چطور شده آخر های دره دوساله احمدی نژاد هم هشت و نیم ملییارد دلار گم شد همان بهتر که پول آمریکا گم بشه و ریال ایران گم نشه
اقا من دزدیدم . زورتون هم به من نمیرسه به جایی هم نمیرسید خوردم و خوردنش هم لذت داره
دمشون گرم ۵میلیارد دلار... حالا به ما وام ۱م تومنی میدن حال کنیم تنهاخورنیستن مرام دارن
کجای گزارش غلط بوده دوستان؟
اولا: دیوان محاسبات نگفته گم شده گفته ارز پرداخت شده ولی وارداتی معادل آن انجام نشده که خب این مطلب رو رییس بانک مرکزی تایید کرده فقط گفته قبل از زمان من بوده.
دوما: رییس بانک مرکزی گفته این گزارش مربوط به آذر 98 هست از اون موقع تا حالا بخشیش تعیین تکلیف شده. خب دیوان محاسباتم که نگفته گزارش برای امروز هست گزارش دیوان معمولا برای بازه های یکساله هست در گزارش سال بعد اگر چیزی تعیین تکلیف شده باشه مسلما ذکر میشه. پس اینم درسته.
سوما: رییس بانک مرکزی هم میگه لااقل 3 میلیارد دلار از این 4.8 به دلایل 3 گانه ارز پرداخت شده ولی هنوز جنسی وارد نشده. خب دیوان محاسباتم همین رو میگه دیگه، میگه جنس وارد نشده. کار دیوان این نیست که بگرده ببینه چرا وارد نشده،کار دیوان حساب و کتاب مالیه به همین سادگی چقدر پرداخت شده چقدر وارد شده هر وقت اون دلایل رفع شد و جنس معادل وارد شد یا ارز به خزانه برگشت دیوان میگه حساب الان تراز شده. پس اینم مشکلی نداره
چهارم: اینکه رییس بانک مرکزی میگه بعضی کالاها در راه اند ولی نرسیدند چون بعضا تا 12 ماه مهلت دارند. این رو نفهمیدم از سال 97 تا 99 هنوز 12 ماه تموم نشده با اینکه خودشون هم اذعان دارند که این پرداختها برای دوران قبل از حضورشون بوده !!!
پنجم: آقای روحانی همزمان با تاختن به گزارش دیوان میگه باید حساب همه ارگانهایی که بودجه میگیرن توسط دیوان بررسی بشه. خب جناب بزرگوار اگر همه مثل شما گزارش دیوان رو قبول نداشته باشند و دروغ یا خطای صد در صد خطاب کنند این کار چه فایده ای داره؟ بهتره برای اینکه این فرهنگ رو جا بندازید بجای جبهه گیری و ناراحتی اگر مدارکی دارید دال بر خطا بودن گزارش خیلی محترمانه به دیوان بدید تا بقیه ارگانها هم ، از شما تمکین به ساختارهای قانونی رو بیاموزند.
دولت باید به صورت مستند از خودش دفاع کنه. این وقایع به اعتماد عمومی به کل حکومت ضربه می زنند و فقط علیه جناح خاصی نیست.
به امید حق علیه باطلل پیدا میشه
انوقت افزایش حقوق ۱۵درصد تورم ۴۲ درصد
زور شون میاد حقوق کارگر ۲/۸۰۰بدن
سلام بابا بی خیال چهارتا ریش سفید بیارین تا خاتمه پیدا کند ...شاید کار دشمن باشه اشکال نداره حالا کمی بگردین شاید افتاده او زیر پیدا شد یه کم هم فکر بکنید شاید برای کسی فرستادین...
ای آقااین که مبلغی نیست خوب کم شده دیکه هیچ کدوم ازشماتاحالاپول کم نکردید بنده خداهادادن دست بچشون بره پفک بخره کم کرده.
مشکل فقط گم شدنه خب بالاخره پیدا میشه. وقتی پیدا شد دیگه مشکل حله و ماموریت تمامه
مابه التفاوت ارز 4200تومانی و ارز آزاد میشود سیصدهزارمیلیارد تومان یعنی بزرگترین رانت تاریخ ایران که سهم افراد محدودی شد و هیچ نظارتی در واردات و عرضه کالای وارداتی نبوده است ،دولت باید ارز را تک نرخی کند و درآمد حاصل از مابه تفاوت ارز را که سهم هر ایرانی چهارمیلیون می شود به طور مستقیم برای هر ایرانی واریز نماید. چند درصد ارز گرفته شد ولی واردات صورت نپذیرفت؟ چند در صد پس از ورود دوباره قاچاقاق شد به کشورهای اطراف؟ چند درصد کالای وارداتی با دلار 4200تومانی به نرخ دلار آزاد یا کمی پایین تر از قیمت دلار آزاد محاصبه و عرضه شد؟ آیا واقعا دولت نظارتی بر عرضه کالا در سطح کشور دارد؟ پس چرا این سیاست اجرا شد؟ هدف چه بود؟؟؟
پاسخ ها
احد
| United States of America |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
كاملا با شما موافقم
انچه كه بيشتر مايه تاسف و تحير است ادامه اين روش غلط به بهانه تثبيت قيمت هاست
مگر چند بار بايد از يك سوراخ گزيده شد؟
از نمايندگان محترم مجلس و روساى محترم سه قوه استدعا دارم جلوى اين رانت خوارى را هر چه سريع تَر بگيرند تنها با پذيرفتن اشتباه است كه ميتوان تصميم صحيح و در اين مورد تاريخى گرفت
همش تقصیر امریکاست
بيچاره مردم
تو ایران چیزی گم نمیشه فقط غیب میشه وکسی هم دنبال چیز غیبی نمیره.
من یه سوال دارم...
مگه میشه این همه پول بعد ۲ سال تازه بفهمن گم شده...مگه هزارتومنی کم آوردن که بعد از ۲سال فهمیدن...؟؟؟؟
آقا من خودم هزارتومن گم کنم آمارش همون لحظه دستمه...نهایتا تا شب در میارم که چی شد...
اونوقت تومملکت ما و دولت ۴.۸میلیارد دلار گم شده...رئیس جمهور میفرماد...قطعا غلطه وقطعا اشتباهه...
من یکم گیج شدم...
لدفن کمک کنید...خخخ
فقط میتونم بگم نوششششششششششششششششششششششششششششش جان
هجده میلیارد دلار ارز دولتی دادند و هیچ نظارتی نکردند و تجار زرنگ و ژنهای خوب و ... با واردات کالا و فروش آنها بر مبنای نرخ آزاد دلار بار خودشان و خانوادشان را برای ابد بستند و به آن سوی آبها کوچ کردند. در بهترین شرایط این ۴/۸میلیارد دلار هم صرف واردات می شود و همین سیکل را طی خواهد کرد. مهم آن است که فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر