بازدید 3672

وعده خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در یک ماه، شوخی است!

کد خبر: ۹۷۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰ 15 April 2020

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است وعده رئیس جمهور برای کمک به خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در یک ماه برای تهران یا ناشی از بی‌اطلاعی یا شوخی با افکار عمومی است.

به گزارش مهر، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در خصوص اینکه اگر مدیران شهری بتوانند اتوبوس داخلی یا خارجی را ظرف ماه اردیبهشت به خدمت بگیرند، آن وقت ما حاضریم قسط اول را پرداخت کنیم، گفت: اگر آقای رئیس جمهور تا پایان اردیبهشت بتوانند یک فروند هواپیما خریداری و به کشور وارد کنند، من تعهد می‌دهم کل هزینه آن را پرداخت کنم.

او در ادامه گفت: رئیس جمهور در بخش‌های دیگر اظهارنظر خود گفته‌اند «مردم به جای استفاده از حمل و نقل عمومی، از وسایل شخصی، تاکسی و اسنپ استفاده کنند و اینها بهتر از وسیله نقلیه عمومی است!» این سخنان یکسری توصیه به مردم است. وظیفه رئیس جمهور توصیه نیست بلکه وی باید به وظایفش عمل کند. رئیس جمهور، رئیس جمهور نیستند بلکه در برابر جمهور مسئول هستند و وضعیت موجود، نیاز به مدیریت و عمل دارد. واقعیت آن است که به دلیل بی‌تدبیری‌ها، کرونا به آن شکل گسترده وارد کشور شد، شیوع پیدا کرد و مردم گرفتار شدند پس دولت باید هزینه‌های آن را بپردازد و بر گردن دولت است که به مردم، به‌خاطر این بی‌تدبیری غرامت پرداخت کند. همچنین بر اساس مصوبه هیأت وزیران در خصوص دستورالعمل طرح خرید اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا رانندگان حمل و نقل عمومی نیز قشر آسیب پذیر بوده و مشمول این بسته کمک معیشتی می‌شوند و عدم اجرای این قانون برای رانندگان اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه کمترین هزینه‌ای که دولت باید در این زمینه بپردازد، تأمین هزینه بهداشت عمومی و ضدعفونی کردن معابر، مکان‌های عمومی و توزیع ماسک رایگان برای افرادی است که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، گفت: اگر دولت نمی‌تواند این هزینه‌ها را تأمین کند، باید حمل و نقل عمومی تعطیل شود. با نصیحت‌کردن کشور اداره نمی‌شود.

او با اشاره به وعده رئیس جمهور در خصوص پرداخت قسط اول خرید ۵۰۰ اتوبوس برای تهران، گفت: رئیس جمهور انگار اطلاعی از وضعیت کشور ندارد؟ در وضعیتی که کشور در تحریم است، چگونه طی یک‌ماه آن‌هم تا پایان اردیبهشت ۵۰۰ اتوبوس وارد کشور شود یا از خودروسازان خریداری شود؟ در شرایطی که ما بیش از دو سال است که در شورای پنجم پیگیر تحقق مصوبه شورای اقتصاد و وعده دولت برای خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران هستیم و هنوز پیش پرداخت آن به شرکت خارجی داده نشده، آن وقت چطور از مدیریت شهری می‌خواهند تا آخر اردیبهشت اتوبوس بخرد و قسط اول آن را دولت بپردازد؟

علیخانی گفت: وقتی قرار است کاری انجام نشود، شرطی نشدنی برای آن می‌گذارند. اگر تمامی شرایط آماده باشد و امروز به خودروساز داخلی سفارش تولید اتوبوس را بدهیم، شش ماه طول می‌کشد، اتوبوس تولید و تحویل داده شود. اگر قرار باشد اتوبوس‌ها از خارج وارد شود، در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، یک سال زمان می‌برد. آن وقت می‌گویند اگر تا پایان اردیبهشت، ۵۰۰ اتوبوس وارد ناوگان کنید قسط اولش را می‌دهیم! این سخنان یا ناشی از بی‌اطلاعی است و یا شوخی کردن با مدیریت شهری و افکار عمومی.

او با اشاره به تنها جلسه‌ای که اعضای شورای شهر با رئیس جمهور داشته‌اند، گفت: در آن دیدار تمام مشکلات تهران را از جمله کمبود اتوبوس، نیازهای حمل و نقل ریلی درون شهری و… مطرح کردیم. ایشان وعده‌های قشنگی دادند اما در عمل، چیزی ندیدیم.

علیخانی تأکید کرد: اگر قرار است در این حوزه کمکی به شهرداری شود، اعتبار لازم به حساب شهرداری واریز شود تا اقدامات اجرایی لازم، از سوی مدیریت شهری آغاز شود تا امکان نقد کردن این وعده طی شش ماه آینده میسر باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان