بازدید 13675

ضد عفونی معابر، فایده‌ای هم دارد؟

ضدعفونی کردن معابر، دستگاه های خودپرداز، خطوط مترو، اتوبوس ها و... از اولین اقداماتی بود که از سوی نهادهای مختلف در دستور کار قرار گرفت و گروه های خودجوش زیادی هم برای کمک به این کار تشکیل شد و تصاویر زیادی هم از این گروه ها که در حال گندزدایی بوده و هستند در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.
کد خبر: ۹۷۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ 14 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، اما اندک اندک علامت سوال های جدی مقابل این شیوه قرار گرفت وعملا برخی از کارشناسان این شیوه از گندزدایی را نه تنها موثر ندانستند بلکه معتقدند جدای از اتلاف منابع و انرژی باعث تخریب هم می شود.

این کارشناسان معتقدند هدف از گندزدایی در کنترل کووید-19 حذف عامل بیماری‌زا از روی سطوحی است که مردم در تماس با آن قرار می‌گیرند، در حالی که در گندزدایی عمومی خیابان‌ها و معابر شهری و روستایی بخش اعظم ماده گندزدا روی سطوحی مصرف می‌شود که مردم با آن تماس چندانی ندارند و لذا این نوع گندزدایی در کاهش تماس مردم با سطوح آلوده تأثیر اندکی دارد.

از سوی دیگر گندزدایی باید به طور متناوب صورت بگیرد و الا در اولین تماس فرد آلوده با سطوح ضدعفونی شده دوباره ویروس بر سطح می ماند و احتمال آلوده کردن افراد دیگر را دارد. امروز باهم ضمن بررسی تجربه کشورهای دیگر در خصوص ضدعفونی معابر به دلایلی که این کارشناسان برای ناکارآمدی این نوع از ضدعفونی مطرح کرده اند اشاره می کنیم.

تجربه دیگر کشورها اولین تصاویری که از ضد عفونی خیابان ها و معابر در شبکه های اجتماعی دست به دست شد مربوط به ووهان چین بود که در آن تصاویر خودروهای غول پیکری که در حال ضدعفونی کردن معابر و خودروها بودند دیده می شد.

بعضی بر این باورند که در ووهان ضد عفونی به شکلی که شرح دادیم مفید بوده زیرا سخت گیری های شدید برای آمد و شد باعث می شده که سطوح در معابر بعد از گندزدایی ،احتمال آلوده شدن به ویروس شان بسیار اندک باشد.

به غیر از چین در کره جنوبی و ایتالیا هم در روزهای ابتدایی شیوع کرونا گندزدایی و ضدعفونی معابر اتفاق افتاد اما خیلی زود متوقف شد و دیگر خبری از خودروهای ضد عفونی کننده نبود.چک اما برای تمیز کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای استفاده از مواد گندزدا به سراغ فناوری‌نانو رفت تا بتواند سرعت شیوع کرونا را کم کند. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت های مختلف کشور چک دو نوع ماده ضدعفونی‌کننده با استفاده از مواد نانوپلیمری ساخته شده که می‌تواند برای از بین بردن باکتری‌ها، مخمرها، ویروس‌ها و انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها به کار رود.

مواد ضدعفونی‌کننده معمولی دارای بازه زمانی کارکردی محدودی هستند و معمولا بین چند دقیقه تا چند ساعت موثرند. در همین حال، نانوپلیمرها می‌توانند تا سه هفته موثر باشند. دلایل ناکارآمدی ضدعفونی معابر و دستگاه ها غیر از تخریب چندین دستگاه خودپرداز به دلیل ضدعفونی کردن های غیر اصولی برخی کارشناسان حوزه بهداشت، استادان دانشگاه علوم پزشکی و فعالان محیط زیست هم به این شیوه از گندزدایی انتقاداتی داشته اند و معتقدند این شیوه نه تنها از شیوع ویروس جلوگیری نمی کند که باعث تخریب هم می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۱
ضد عفونی معابر، فایده‌ای هم دارد؟
بله واقعا تاثیر دارد بعلت اینکه با توجه به ریزش آب دهان و سرفه و ..... این ویروس روی هر سطحی مینشیند اگر کشته نشود به آب های شرب راه پیدا کرده و شیوع گسترده ای پیدا میکند البته برای گندزدایی بهتر است از مواد مورد نیاز استفاده شود نه وایتکس
این مواد یا همان وایتکس است یا آب ژاول یا همان هیپوکلرید سدیم با نام های مختلف که بعضا شکل تبلیغات هم می کیرد که بعضی جاها مدعی هستند محصل آنها منحصر بفرد است و با بقیه جاها متفاوت است و اگر دقت شود در همه آنها هیپوکلرید سدیم وجود دارد که همان وایتکس است و بشدت برای ریه افراد مضر بنظر می رسد در آینده نزدیک شاهد ریه های تخریب شده زیادی ناشی از این مواد باشیم که ویروس کرونا هیچوقت به پای آن نمی رسد.
خیر اقدام عوام پسندانه است. بهتر است این مواد در اختیار کسبه و مردم قرار گیرد تا مکانهایی که لازم است ضد عفونی شوند را گند زدایی کنند.
در کنار این کار کم ارزش از نظر بهداشتی و علمی نبودنش ، بسیار دیدنی است حضور عکاسان و خبرنگاران گروههای سیاسی بانفوذ و مداخله گر در امور سیاسی کشور جهت گرفتن ماهی از آب گل آلود

بویژه گروههای فشار .
فایدهای که ندارد ضرر هم دارد این مواد شیمایی اثرات بدی را انسان و طیعت دارد
افراط در این کار هم به سلامت افراد بخصوص شد عفونی کنندگان و هم به محیط زیست صدمه می زند. این همه مواد ضد عفونی کننده وشوینده که مردم بکار می برند اخرش می ریزه تو فاضلاب و وارد آبهای زیر زمینی میشه. بعد این اب رو باید بخوریم. فقط هی ضد عفونی کنیم و مایع دستشویی استفاده کنیم فکر اون طرفش رو هم بکینم. مصرف ابش هیچ.
من داوطلبان زیادی می شناسم که حاضرند با یک اسپری الکل و دستکش و دستمال هر ساعت یکبار خودپرداز کنار مغازه یا خانه شان را ضدعفونی کنند اما متاسفانه الکل ندارند و محلول های مانند هیپوکلریت سدیم خورنده است و به دستگاه آسیب می زند.
می بینید مشکل کجاست؟
در ایران اما برای شو آف خیلی مناسبه
پس ديگه نمايش تعطيل شد
خسته نباشی بسیجی !
ضررش خیلی بشتر از منفعت احتمالیش هست!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس