بازدید 8427
رییس کنفدراسیون صادرات ایران تشریح کرد

تصویر صادرات در فضای پساکرونا

رییس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است نه تنها اقتصاد ایران که اقتصاد سراسر جهان پس از شیوع ویروس کرونا تصویری جدید پیدا کرده که باید دید تاثیرگذاری این ویروس بر اقتصاد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۷۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 13 April 2020

به گزارش تابناک محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اقتصاد ایران در حوزه صادرات به دو بخش عمده تقسیم می‌شود. بخش نخست مربوط به صادرات مشتقات نفتی و میعانات گازی است و قسمت دیگر به کالاهای کشاورزی، معدنی و صنعتی مربوط می‌شود.

وی با اشاره به کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: قطعا این موضوع در آمار عملکرد کلی صادرات ما نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و باید دید قیمت نفت در نهایت به چه کانالی می‌رسد و پس از آن درآمدهای کشور در این حوزه مشخص شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که در دیگر کالاهای صادراتی ایران نه تنها کاهشی رخ نمی‌دهد که حتی می‌توان پیش‌بینی افزایش نیز داشت، توضیح داد: در وهله‌ی نخست باید توجه کنیم که بسیاری از کشورهای خریدار کالا از ما اقتصاد خود را براساس توریسم می‌چرخاند برای مثال عراق یا امارات متحده عربی با بسته‌ شدن مرزها و کاهش مسافر عملا کاهش تقاضا نیز داشته‌اند و همین مساله می‌تواند بر میزان صادرات ما به آنها تاثیر منفی بگذارد.

لاهوتی ادامه داد: اما در صورت عبور از کرونا و از درگیری مراودات اقتصادی ما در حوزه کالاهای کشاورزی و صنعتی حتی می‌توانیم به افزایش صادرات نیز فکر کنیم زیرا با بالارفتن قیمت ارز میزان رقابت‌پذیری کالاها نیز افزایش یافته است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که پیش‌بینی‌های بین‌المللی حاکی از رشد منفی برای اقتصاد جهان در بسیاری از کشورهاست، بیان کرد: آنچه که در فرآیند مبارزه با کرونا اهمیت دارد زمان به پایان رسیدن شیوع این ویروس است هرچه این فرآیند طولانی‌تر شود بازگشت به اقتصاد به حالت ثابت خود و جبران خسارت‌های ناشی از این ویروس دشوارتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورهای جهان برای کاهش سرعت انتقال بیماری مرزهای خود را بسته‌اند یا محدودیت‌های جدی برای تردد وضع کرده‌اند.

به دنبال این اتفاق تجارت جهانی و صادرات میان کشورهای مختلف به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر