بازدید 6796
۲

کاهش ۸۸ درصدی درآمد شهرداری تهران در اسفند

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نشست اینستاگرامی چالش‌های مدیریت شهری در دوران کرونا به بحث و بررسی در مورد مشکلات پایتخت پرداخت.
کد خبر: ۹۷۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ 13 April 2020

 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید فراهانی، در نشست مجازی چالش‌های مدیریت شهری در دوران کرونا، با اشاره به نظرسنجی ایسپا در مورد پایتخت که بین ۱۶ تا ۱۹ فروردین انجام گرفته است، افزود: در این نظرسنجی که به خاطر کرونا انجام شده در مورد نیمه تعطیل شدن شهر، حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان گفته‌اند همین الان از نظر اقتصادی مشکل دارند یا نهایتاً یکی دو ماه دیگر می‌توانند ادامه دهند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در بین گروه‌های مختلف، بازنشستگان کمتر از دیگران نگران تداوم تعطیلی و اثر آن بر زندگی‌شان هستند؛ ۵۰ درصد آنها گفته‌اند بیش از ۵ ماه دوام می‌آورند. بیشتر نگرانی در میان گروه‌های شغلی نیز به کارکنان مستقل تعلق دارد که ۵۰ درصدشان اعلام کرده‌اند همین الان هم از نظر اقتصادی مشکل دارند.

فراهانی اضافه کرد: از مردم تهران سؤال شده که ترجیح می‌دهند مردم سر کار خود برگردند تا شغل مردم حفظ شود یا تا مهار کرونا تعطیلی ادامه پیدا کند. سه‌چهارم مردم موافق تعطیل ماندن هستند. میزان موافقت با تعطیلی در بین حقوق‌بگیران بخش دولتی و خصوصی بالای ۸۰ درصد و در میان کارکنان مستقل و کارفرما حدود ۶۸ درصد است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: مهم‌ترین مسئله و رسالت مدیریت شهری این است که در خصوص مسائل اجتماعی اقداماتی کند و به تامین ارزاق عمومی به اقشار آسیب‌پذیر بپردازد و به کم کردن هزینه کمک کند.

فراهانی با اشاره به برخی اقدامات مدیریت شهری در این زمینه، گفت: نیروهای مشارکت محلی در ایام کرونا ساماندهی شدند و یکی از مهم‌ترین اقدامات همین امر بود. امروز در همه مناطق شهر تهران گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد فعالیت دارند و به تولید ماسک و گان و ... می‌پردازند. در روزهای اول گرچه ساماندهی‌ها به خوبی انجام نشد اما در حال حاضر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت شهرداری تهران اظهار کرد: با کاهش جدی منابع شهرداری تهران مواجه هستیم. درآمد شهرداری در اسفند ۹۸ نسبت به سال گذشته ۸۸ درصد کمتر شده است. نزدیک به نیمی از درآمد شهرداری در حوزه شهرسازی است که در اسفند ۹۸ شاهد تحقق درآمدها نبودیم و درآمد ارزش‌افزوده بخش زیادی از درآمد شهرداری بود که با خواب اقتصاد شاهد افت جدی در این حوزه بودیم.

فراهانی با بیان اینکه درآمد شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری کم شده است، افزود: اماکن فرهنگی و ورزشی شهرداری تعطیل است اما هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر وجود دارد. هزینه‌های نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد، پروژه‌ها و دیون وجود دارد. نه تنها هزینه‌ها کم نشده بلکه هزینه ضدعفونی و مقابله با کرونا بر دوش شهرداری است. هزینه‌های بهداشت و سلامت کارکنان شهرداری نیز بر عهده شهرداری است اما درآمدها اضافه نشده است.

عضو شورای شهر تهران ضمن گلایه از دولت بیان کرد: دولت‌ها در همه دنیا هنگام بحران وارد عرصه می‌شوند و هماهنگی میان دولت ملی و محلی برای خدمت‌رسانی باید وجود داشته باشد که این اتفاق تا کنون در پایتخت نیفتاده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در رابطه با راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت بیان کرد: سرمایه‌گذاران در برخی کلان‌شهرها از جمله تهران نتوانسته‌اند باری از دوش شهرداری بردارند. برای سرمایه‌گذار باید فرش قرمز پهن کرد و باید بدانند پول‌شان در امان است؛ ما در این حوزه فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که خوشبختانه توفیقاتی نصیب‌مان شده است.

فراهانی با اشاره به بحث شهرسازی گفت: باید کارگروه ویژه برای تامین درآمد جدید داشته باشیم. بحران عمیق است و باید برنامه‌ریزی تحول‌گرایانه صورت بگیرد. با روش‌های قدیمی نمی‌توانیم از این بحران عبور کنیم و اقتصاد شهری باید مورد توجه باشد. مردم به درستی انتظار دارند شهرها ارزان اداره شوند و باید هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: در شهرداری تهران حدود ۷۰ هزار پرونده راکد تخلف ماده ۱۰۰ داریم که مربوط به گذشته است گرچه حکم صادر شده اما اجرا نمی‌شود و همچنان راکد مانده است.

وی تاکید کرد: باید با آسان‌گیری و روش تحولی این پرونده‌های راکد را تعیین تکلیف کنیم. در این رابطه شهردار تهران مکلف شده تا با دستگاه قضایی رایزنی کند بدین ترتیب پرونده‌های راکد تعیین تکلیف شوند.

فراهانی افزود: فروشگاه زنجیره‌ای شهروند اگر وارد بورس شود علاوه بر اینکه می‌تواند ۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد کند، کار هم به مردم واگذار می‌شود. این اتفاق هم می‌تواند برای مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب رخ دهد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به برخی فرصت‌های کرونا گفت: کرونا فرصتی برای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری و هوشمندسازی را در اختیار قرار داد. از همان ابتدا دولت‌های محلی به صورت یکپارچه تشکیل نشدند و شهرداری‌ها کمتر از نصف اختیارات را برعهده دارند. اما شهرداری‌ها در همه دنیا در قالب مدیریت یکپارچه شهری فعالیت می‌کنند و هماهنگی دولت ملی و محلی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به مشکلات اصلی کلانشهر تهران گفت: عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری از مهم‌ترین مشکلات است که در قضیه طرح ترافیک این مشکل به صورت آشکار مشخص شد، اعتقاد شورای شهر بر لغو طرح ترافیک بود اما گفته شده که شورای ترافیک باید نظر بدهند و شورا باید تنها نرخ‌گذاری کند. همچنین مسئله حمل و نقل عمومی از دیگر مسائل بود. معتقد بودیم روزهای پایانی استفند ماه ۹۸ باید اتوبوس و مترو تعطیل می‌شد اما این اتفاق رخ نداد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اضافه کرد: علی رغم اینکه شورای شهر تهران در تعطیلی حمل و نقل عمومی اصرار داشت اما دولت تعطیلی را نپذیرفت.

به گفته عضو شورای شهر تهران، مهم‌ترین درس‌آموخته‌های کرونا، ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.

یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال کرونا تجمع افراد در ناوگان حمل و نقل عمومی است

فراهانی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال کرونا حضور و تجمع افراد در ناوگان حمل و نقل عمومی است. در این رابطه اتوبوس‌ها در ابتدا و انتهای خط ضدعفونی می‌شود و واگن‌های مترو نیز ضدعفونی می‌شود و فضای بین رانندگان تاکسی و اتوبوس جداسازی شده است. اما این‌ها کافی نیست.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به کمبود اتوبوس و واگن مترو، گفت: دولت باید نیمی از هزینه توسعه مترو و واگن‌ها را پرداخت کند؛ وقتی دولت سهم خود را در تامین یک سوم یارانه نمی‌پردازد واگن جدیدی هم اضافه نمی‌شود.

فراهانی افزود: در شرایط عادی ۲.۵ میلیون سفر در مترو انجام می‌شود و اگر ارتقا پیدا می‌کرد، می‌توانستیم به ۸ میلیون افزایش بدهیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه این نشست مجازی با بیان اینکه دولت تصمیم جدی برای توسعه حمل و نقل عمومی ندارد، گفت: متاسفانه شاهد عزم جدی از سوی دولت نیستیم. خیلی از پول‌های ما در ژاپن و سایر کشورها بلوکه است در صورتی که می‌توانستیم واگن دریافت کنیم.

وی با اشاره به فرآیند عادی‌سازی در شهر که از سوی دولت اعلام شد، بیان کرد: دولت با این تصمیم به عادی‌سازی به موج دوم کرونا دامن زد اما همچنان تامین اعتبار برای توسعه مترو و اتوبوس نمی‌کند. در حالی که پایتخت ۵۰۰۰ اتوبوس و ۲۰۰۰ واگن نیاز دارد.

وی با اشاره به ضرورت هوشمندسازی گفت: تصور می‌شد شهر الکترونیک و آنلاین شدن خدمات، امر فانتزی است. ایام کرونا نشان داد که زیرساخت‌های شهر الکترونیک تا چه میزان ضرورت است.

فراهانی تاکید کرد: به میزانی که به سمت هوشمندسازی و دولت و شهر الکترونیک حرکت کنیم به همان میزان موفق خواهیم بود.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: همه مراحل اقدامات در حوزه شهرسازی خصوصا فرایند صدور پروانه در کشورهای در حال توسعه الکترونیکی است همچنین از شدنی‌ترین کارها، آنلاین کردن فروش الکترونیک در فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار است که لازم است در اسرع وقت اجرایی شوند و مشکلات مسیر با پیگیری‌های مدیریت حل شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
اگر شورای شهر که هیچ تاثیر مثبتی در مدیریت شهری ندارد حذف شود و با هزینه های آن همراه با 10 درصد کاهش حقوق مدیران شهرداری، مشکل حل می شود
یک عمر خوردین وریختین وپاشیدین . فکراین روز ها رو نکرده بودین

خانواده های زیادی هستن که در روز 2 کیلو زباله تولید نمیکنند
اما دریافتی شهرداری از پسماند غیر عادلانه هست
پسماند برای خانواده ها باید سرانه محاسبه شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر