بازدید 34206

نقش مراجع تقلید در «جلوگیری از قرنطینه‌ شدن قم» چه بود؟

پروژه قرنطینه قم اساسا موضوعی ساخته ذهن رسانه‌های معاند خارجی بود که نه در جهت حفظ جان مردم و جلوگیری از شیوع کرونا در ایران، بلکه در راستای تخریب باور‌های مردم و چهره مراجع تقلید و روحانیت صورت گرفت و شاید این تصور وجود داشت که هیچگاه این قشر و مذهبیون زیر بار تعطیلی مراسم مذهبی و اماکن مقدس نخواهند رفت...
کد خبر: ۹۷۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 12 April 2020
نقش مراجع تقلید در «جلوگیری از قرنطینه‌ شدن قم» چه بود؟

سی ام بهمن ماه، اولین موارد ابتلای به «کرونا» در ایران توسط وزارت بهداشت اعلام شد که اتفاقا هر دوی این افراد در شهر مقدس قم سکونت داشتند و در همان روز هم خبر فوت آن‌ها اعلام شد؛ این موضوع یعنی اینکه این دو دست کم هفت روز و حداکثر چهارده روز قبل دچار ویروس «کووید ۱۹» شده بودند و در این مدت حتما افراد دیگری را هم به این ویروس مبتلا کرده اند؛ لذا لازم بود خیلی زود تصمیم گیری لازم در خصوص جلوگیری از شیوع این بیماری صورت بگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ از همان ابتدای کار اقدامات لازم در دولت، وزارت بهداشت و سایر نهاد‌های مسئول برای مبارزه با کرونا انجام و آغاز شد؛ کما ایکه هر چه جلوتر رفتیم به دلیل ناشناخته بودن این بیماری، لازم دیده شد که نهاد‌های بیشتری مثل نیرو‌های مسلح درگیر این موضوع شده و کمک‌های لازم را برای مهار هرچه زودتر «کرونا» در ایران انجام بدهند. البته هرچه جلوتر رفتیم، تجربه بیشتری در مبارزه با این ویروس به دست آوردیم و به سمت بهبود اقدامات و تصمیم گیری‌ها هم رفتیم.

استان‌های قم و مرکزی اولین مراکز شیوع بیماری «کرونا» در کشور اعلام شدند و در ابتدای کار هم وضعیت بغرنج تری نسبت به سایر بخش‌ها داشتند. در همان ابتدای کار، برخی کنشگران سیاسی و اجتماعی اظهارنظر‌هایی در خصوص لزوم قرنطینه شهر‌های آلوده به ویروس «کرونا» مطرح کردند، اما تصمیم دولت هیچ گاه قرنطینه کردن شهر‌ها شبیه آنچه در چین اتفاق افتاد نبود؛ این موضوع را رئیس جمهور در یکی از جلسات اخیر صراحتا هم اعلام کرد.

مراجع مخالف قرنطینه قم بودند یا مخالف؟

اما خب، رسانه‌های معاند فارسی زبان و ساکنان کمپ‌های آلبانی (منافقین) این موضوع را فرصت خوبی برای وارد کردن هجمه به اماکن مقدس، مراجع و حوزه‌های علمیه دیدند، کما اینکه از ابتدای کار هم فضا این گونه نشان داده شده که «مراجع تقلید و علما» با قرنطینه شهر قم و تعطیل کردن مراسم و مناسک مذهبی مخالف هستند؛ موضوعی که اصلا صحت نداشت و در زمانی که لازم بود، اقداماتی برای تعطیل کردن اماکن مقدس، مراسم و مناسک مذهبی و دینی و اقداماتی از این دست صورت بگیرد، مراجع تقلید در جهت حفظ جان مردم وارد عرصه شد و بر لزوم انجام هرگونه اقدامی که مانع از شیوع ویروس می‌شود، نظیر تعطیلی حرم‌های مقدس، نماز جمعه، اعتکاف و ... تاکید کردند.

همان گونه که در ابتدای این موضوع شاهد بودیم، برخی تندرو‌های مذهبی و افرادی که می‌توان آن‌ها را مقدس مأب، کج فهم در امور دینی و دچار افراط در انجام امورات شرعی و مذهبی دانست با اقداماتی مثل تعطیل کردن حرم‌های مقدس در کشور و تعطیلی اعتکاف و نماز جمعه و جماعت مقاومت‌هایی نشان دادند و اگر نبود همراهی و حمایت مراجع تقلید و روحانیت، این دست افراد مشکلات زیادی برای انجام اقدامات در جهت جلوگیری از شیوع بیماری در کشور ایجاد و تصویر بیرونی نادرستی هم از کشورمان به خارج از مرز‌ها مخابره می‌کردند؛ مانند آنچه از سوی «لیسندگان اماکن مقدس» شاهد بودیم که بازتاب منفی هم در جهان پیدا کرد.

چرا قم قرنطینه نشد؟

اما اخیرا رئیس دفتر رئیس جمهور در رابطه با اینکه چرا قم همان ابتدای ورود بیماری قرنطینه نشد، یا فراتر از آن چرا ایران به سمت قرنطینه کامل نرفت، توضیحاتی داده و خاطرنشان کرده است: «این پیش‌فرض که استفاده از قرنطینه کامل، منجر به کنترل سریع‌تر بیماری می‌شد، با توجه به تجربه کشور‌های دیگر و آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، امروز مخدوش شده است.»

محمود واعظی گفت: متخصصان ما در نظام سلامت، از همان ابتدا نگاهشان این بود که قرنطینه کامل ـ چه در خصوص قم و چه در خصوص شهر‌های دیگر ـ کارساز نخواهد بود و به جای آن الگویی خاص جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بیماری طراحی و پیشنهاد کردند که در هفته‌های گذشته، گام به گام اجرایی شده است.

وی ادامه داد: گذشته از این، عجیب این است که امروز کسانی منتقد قرنطینه نشدن قم شده‌اند که در زمان اعلام موضوع بیماری در کشور، آن را پروژه سیاسی دولت برای تأثیر گذاشتن در انتخابات و ... می‌دانستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص تأثیر تحریم‌ها در مقابله با کرونا، تصریح کرد: ما به جرأت، تنها کشوری هستیم که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از تمام ظرفیت خود برای مهار کرونا استفاده کنیم. حتماً اگر تحریم‌ها وجود نداشت و به همه منابع و ظرفیت‌های خودمان دسترسی داشتیم، خصوصاً در مدیریت پیامد‌های اقتصادی کرونا، دستمان بازتر بود.

هیچ‌ یک از مراجع، مخالف قرنطینه قم نبودند

«علی‌اشرف فتحی» پژوهشگر مسائل دینی و حوزه درباره تبیین نوع مواجهه مراجع تقلید با بحران کرونا افزود: در این مورد ما یک مرجع هم نداشتیم که با قرنطینه قم یا بستن حرم مخالفت کرده باشد. این نکته مغفول مانده، چون مراجعِ متولی مرجعیت شیعه، عموماً بالای ۹۰ سال دارند و حتی درس بسیاری از آنان به دلیل سن بالا تعطیل شده است. حتی توان فعالیت‌های عادی یک طلبه یا استاد را ندارند؛ همیشه هم همین‌ طور بود.

همانطور که در توضیحات این گزارش مشخص شد، پروژه قرنطینه قم اساسا یک موضوع ساخته ذهن رسانه‌های معاند خارجی بود که نه در جهت حفظ جان مردم و جلوگیری از شیوع کرونا در ایران، بلکه در راستای تخریب باور‌های مردم و چهره مراجع تقلید و روحانیت صورت گرفت و شاید این تصور وجود داشت که هیچ گاه این قشر و مذهبیون زیر بار تعطیلی مراسم مذهبی و اماکن مقدس نخواهند رفت؛ اما با وجود تهدید جدی جان مردم، اتفاقا مراجع برای این گونه اقدامات توصیه‌های جدی هم کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۳
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۱۲۱
این خبر رو چرا همون روزهای اول قبل انتخابات نزاشتی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
کی بود کی بود من نیودم دستم بود
ناشناس
| Romania |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
تا حالا خیری هم از مراجع به مردم رسیده؟
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
این قرنطینه نیم بندم برداشتن حالا نگاه کنید دو هفته اینده اقا بخدا چهار نفر تو شهر ما تو بیمارستان کرونای مردن ولی فقط یکیشونو کرونا اعلام کردن بقیه گفتن ایست قلبی بود در حالی که کاملا به صورت ویزه و مثل کروناهای دفنشون کردن دیگه نمیدونم
ناشناس
| Switzerland |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
از شانس بد شما, در زمانه ای زندگی می کنید که ابزار های صوت و تصویر اختراع شده و همه چیز ثبت و ضبط است. مقاله ها آنچه ضبط شده را از بین نمی برد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
اتفاقا مراجع عظام از روز اول موافق قرنطینه بوده اند فقط قشر ضریه لیسان و آتش زنندگان کتاب طب مدرن و کاسه های همیشه داغ تر از آش مخالف بودند.
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
یه عده مثل اینکه مطلب رو متوجه نشدند
این مقاله اصلا منظورش اینه که متخصصان حوزه سلامت موضوع قرنطینه رو موثر نمی دونستند
برخی نخونده اومدن اینطور برداشت کردند که باید قرنطینه مشده و حالا همه پای خودشونو پس کشیدن
نه اقایون ببینید الگوی ایران از همه کشورهای پیشرفته بهتر جواب داده و افرین به متخصصان حوزه سلامت
پس چرند و پرند نگید و عقده گشایی نکنید
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
آقاي روحاني هر كارش كني هيچگاه چه از منظر صنفي و چه از نظز سياسي به خود اجازه نمي دهد و اجازه به او نمي دهند كه بر خلاف نظر مراجع سخني بر زبان آورد ، ايشان كه مي فرمايند از همان اول نيز قصد قرنطينه قم را نداشتند پس ماشين هاي ضد شورش نيروي انتظامي كه از تهران به قم اعزام شدند به دستور بنده بود ، باور بفرماييد در اين زمانه ديگر شتر سواري دلا دلا نمي شود ، هر چند شما هنوز از ديدگاه ديگري به مردم نگاه مي كنيد و متاسفانه هستند كساني كه حرف هاي شما براي آنها حجت است حتي در روز بگوييد شب است ، تمام پيامهاي مرا حذف مي كنيد ، اگر دين نداريد آزاده باشيد ، ولي افسوس ازيك جو آزادگي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
فقط ۴ع روز از آن ماجرای قرنطینه قم گذشته
و همه تکذیب کردند !؟
با اینکه در اینترنت و ماهواره و تلویزیون و موبایل و روزنامه ها موجود است
و همه زنده هستند
و همه یادمان هست
همشهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
جالب است امروز کلیسا باز بود و و مراسم نیایش شبانه عید پاک برگزار شد به نقل از بی بی .
و رهبر کاتولیک ها هم حضور داشتند.
هنوز یادمان نرفته چه کسانی بودند که بر خلاف نظر مراجع تقلید میخواستند حرم ها را باز نگه داشته و نماز جمعه برگزار کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
مراجع تقلید همگی مخالف بستن حرم بودند

لطفا تاریخ را تحریف نفرمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
آیت الله سعیدی مسئولیت تولیت حضرت معصومه رو بر عهده داره و دقیقا یادم هست که ایشون مخالف
بستن حرم بود. این افراد بی اطلاع رو باید محاکمه و اعدام کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
شما چه مدرکي داريد ؟
خب اوکی مراجع نقشی نداشتن قبول پس چه کسی باعث و بانی قرنطینه نشدن قم شد؟
قرنطینه و رسیدگی به بیماران و سخت گیری اجتماعی چه ربطی به تحریم ها داره؟ چطور سیگار و نوشابه آمریکایی در ایران به وفور وجود داره؟ چرا کرونا رو به تحریم ربط میدین؟ شما نمیتونید کشور رو قرنطینه کنید به تحریم ربط داره؟ چرا باید فقط دنبال بازی سیاسی باشید به جای سلامتی مردم؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
احتمالا شما سطح درآمدی خوبی دارین که درک نمیکنین بسیاری از مردم از تامین نیاز روزانه شان چقدر عاجز هستند،اونوقت قرنطینه یعنی مرگ تک تک این مردم عزیز.
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
وزیر بهداشت و درمان دولت تدبیر و امید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
احمد 16:00
اگر قم به موقع قرنطینه میشد تامین نیاز روزانه مردم فقط شهر قم خیلی آسان بود و بهتر از فراگیر شدن و کشوری شدن این بیماربود .. لطفا با بی منطقی تامین نیاز مردم سخن نگید.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
جناب تحریما با ایجاد مشکلات اقتصادی باعث میشه دست دولت برا کمک به مردم باز نباشه.
ایشون میگن برنامه برای قرنطینه قم نداشتیم شما میگه چه کساجازه نداد؟
اینقده دنبال مسئول قرنطینه نشدن قم بگرد تا حداقل زمان برات سپری شه.
یعنی اگه قم قرنطینه کامل میشد و یکی از اقوام درجه یک خودت اونجا بود سعی نمیکردی با هر ترفندی بپیچونی و بیاریش بیرون؟
الان که قرنطینه کامل نیست، هر روز یه عده با پلیس و .... درگیرن که چرا جلومون میگیرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
جناب آقای مجید اگر قم همون وقت قرنطینه میشد مطمئن باش ضررهای اقتصادیش خیلی کمتر بود ولی چون مسئولان دنبال کشته سازی بودند تا شاید تحریم ها را کم کند از قرنطینه صرف نظر کرد یعنی جان مردم فدای پولی شد که به دست نیامد و اوضاع اقتصادی هم بسیار نابسامان شد درضمن اگر میخواستند قرنطینه کنند خوب هم بلد بودند این کارو انجام بدند قبلا تو آبان ماه ثابت کردند که این کارو خوب بلدند و تو شرایط تحریم تمام امکاناتش رو کامل تهیه کردند
این حرفها رو یک نفر که در خارج از کشور هست بخونه شاید باور کنه ولی مردم ایران که در بطن قضیه بودند چیزی دیگر مشاهده کردند . اگر باورتان نمیشود میتوانید سخنان آقای علم الهدی را بخوانید که هنوز هم مخالف این تصمیم هستند. و یا کسانی دیگر که میفرمودند مردم برای شفا گرفتن اینجا میایند و نباید تعطیل شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
علی جان یه بار دیگه با دقت بخون. نویسنده گفت مراجع، آقای علم الهدی جز مراجع هست؟
مراجع تقلید که در کوچکترین جزییات زندگی مردم بررسی میکنند و به این افتخار می‌کنند ،چرا در این مورد خودشان را کنار کشیدند و به بازی کی‌بود‌کی‌بود‌من‌نبودم روی اوردن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
هزاران مثبت تقدیم تو باد
وای چقدر خوب تحلیل کردین واقعا خیلی آگاه شدم اصلا نظرم کاملا برگشت ر،خیلی مفید هست شغل روحانیون برای جامعه و جهان،خدا تعدادشون را زیاد کنه تابناک جان
هنر وارونه نشان دادن واقعیت ها !
هیچ آیت الله ای به موقع عکس المعل نشان داد و عملا هم به قرنطینه شدن و کردن قم هنوز یک نظر محکم وجود ندارد!
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
مگه آیت الله قرار بود در مورد قرنطینه دستور صادر کنه که همچین توقعی ازش دارین؟!!!
ظاهرا شما هنوز نمیدونین این کشور دولت داره و وظایفش مشخصه
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
منظورت دولت پنهان است شيطون
مراجع معظم
خواهشمند است بفرمایید معنای فقهی وام ناچیز یک میلیون تومانی با بهره ۱۲٪ به افراد نیازمند و کرونا زده چیست؟ آیا این پول متعلق به مردم نیست؟ پس چرا ۱۲٪ بهره؟ این بهره به چه معناست؟
غرض سیاسی کردن ان نیست. لطفا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
مشکل اینست که چکونه این وام را باید پس پرداخت!؟
شما که راست میگی
من که یک زمان نماز و‌ روضه‌ام سر وقت بود ، مدت ها است دیگه برام مهم نیست، ترجیح می دهم برم‌ جهنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
راه باز جاده دراز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
روزه
ناشناس
| Romania |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
ترجیحی در کار نیست چون الان هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
بنده چون رأی ندادم به گفته ی آقای اعلم الهدی ازدایره ی اسلام خارج شدم،تکلیف جهنم و بهشت من چیه؟
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
آقا شايد منظورش عزاداري باشد
قصد دفاع از مراجع تقلید را ندارم اما بی انصافی است اگر سیاسی کاری برخی مسئولان بی خرد سیاسی و دولتی را به گردن مراجع تقلید بندازیم
الان دیگه اصلا برا کسی فرق نداره چرا فلان جا قرنطینه نشد، چرا از فلان جا به فلان جا پرواز برقرار بود، الان مهم اینه هنوزم کسی باهامون صادق نیست مهم اینه که ما کارگرا با این حقوق فقط میتونیم 5 روز از زندگیمون رو اداره کنیم. مهم اینه که شورای عالی کار بجای افزایش حقوق پایه اومده حق خوار و بار رو زیاد کرده که تو عیدی و سنوات لحاظ نشه مهم اینه که هیچ کس به فکر ما نیست ما مردم تنهایی هستیم
شما لطف کنید اسم آن چند نفری را که نگذاشتند قرنطینه انجام بشود را افشا کنید بعدش مردم در مورد مراجع نظر خواهند داد
مراجع کمترین نقش را در این تصمیم گیری فضاحتبار داشتند و بهتر است بگیم هیچ نقشی نداشتند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
فکر نکنم نیازی باشه اسم ببرن خود شما روحانیونی که با دولت مخالفند را در لیست بگذارید از جمله سعیدی تولیت استان مصباح و .....
ما کلا تکیم. یه دونه ایم توی دنیا! همه چیزمون باید ساخت خودمون باشه حتی قرنطینه مون!
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
داداش خود كفايي يعني همين ديگه ، خومون خواستيم تحريم بشيم كه بتونيم از فرصت ها براي خودكفايي استفاده كنيم ، اگر تحريم نبوديم كه اين همه پيشرفت نمي كرديم ، حالا يك عده دراين شرايط تلف هم بشن شدن ، جامعه هر روز فقير و فقير تر بشه مشكلي نيست مهم اينه كه تو دنيا سرافرازيم
پس كي بود مي گفت نمي گذاريم آمريكا قم راشكست دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
ببخشش
واعظی : «این پیش‌فرض که استفاده از قرنطینه کامل، منجر به کنترل سریع‌تر بیماری می‌شد، با توجه به تجربه کشور‌های دیگر و آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، امروز مخدوش شده است.»

جناب واعظی میشه بگید اطلاعات از کجا آوردید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
ظاهرا جناب واعظی جانشین وسخنگوی مسئولین وزارت بهداشت هستند!!!؟
اقای محمود واعظی شکمت سیره و از گشنه خبر نداری گند زدید با این مملکت داریتون
آقا یه عده مسوول یا نیمه مسوول یا تریبون بدست حالا لازم نیست اسمش رو مراجع بذاریم
کفتنن نه نه یعنی گفتن نه
خب چرا ؟؟ خودشون می دونن. همه چی رو ربط دادن به اعتقاد کار خوبی نیست ،باید مواظب بود جواب بر عکس نده.
.من که با کرونا و بدون کرونا با قرنطینه بدون قرنطینه. احترام
حضرت معصومه س رو دارم .به میکروفن بدست ها هم کاری ندارم!!!!!
در صورتی که
حالا چرا شهر مقدس؟
قم قرنطینه میشد این همه خسارت نمیدادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
آخه روحانیت معزز از قرنطینه شدن ناراحت می شدند ... لطفا اینقدر خشن نباشید
باشه شما راست می گید
فکر میکردند که واقعا در قم بخاطر معنویتی که برایش قائل هستند
بیماری جرات ورود ندارد و اگر آنجا را قرنطینه کنند برای اعتبار آنها بد میشود
آب رفته رو نمیشه به جوب برگردوند ، عدم اطلاع رسانی و شفاف سازی و موازی کاری هنوز هم ادامه داره ، نمونه اش همین طرح ترافیک ، یکی میگه فاصله بگیرید ، اون یکی طرح ترافیک میزاره و مردم رو مجبور میکنه با اون وضع سوار BRT بشن تا بالاخره یکی زورش بچربه. حالا بعد از بیش از 7 هفته یادشون درمورد نظر علما راجع به قرنطینه قم توضیح بدن ؟
خب همون شب میومدی توضیح می دادی و مردم رو قانع می کردی ...
سوال ساده رو هیچ وقت جواب نمی دید : چرا من الان با ماشین نمره تهران نمی تونم به خانواده ام در اهواز سر بزنم ولی در اسفند ماشین های نمره فم در اهواز به وفور یافت می شدند ؟
تازمانی که جنگ اصولگراها واصلاح طلبها تمام نشود
این کشوربه آرامش نميرسه
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
ساده نباشيم اينها همه جنگ زرگري مي باشد و همشون سروته يك كرباسند ، به قول قديمي ها همه اين دعواها سر لحاف ملاست
دليل اصلي چيز ديگري بود.....چون كار از كار گذشته بود
اکثرا وفعالیتهای عادی یک طلبه هم ندارند.
من بشدت قانع شدم
مردم جلوتر از مراجع هستند ونقش آنها را در عدم قرنطینه ی قم به خوبی میدانند
.
مدل شیوع کرونا در ایران شبیه چین بود نه ایتالیا . یعنی از یک منطقه جغرافیایی شیوع آغاز شده بود ، در چین ووهان در ایران قم . ایتالیا و اسپانیا از همان اول در کشورشون پراکنده بود . این مدل هم در چین کاملا موفقیت آمیز بود .
قرنطینه کردن قم چه ربطی دارد به باورهای مردم؟ مثل اینکه بگوئید یک مرجع تقلید اگر بیمار شد و به پزشک مراجعه کرد به باورهای دینی مردم آسیب زده است. با این مطالب است که افراطیون را به حرم لیسی سوق می دهید
همه حرفهای شما درست، پس اون مصاحبه های پشت سرهم تولیت حرم آقای سعیدی چی بود؟ ا
من اصلا نظری روی قم ندارم . ولی هر کجا که ویروس کرونا مشاهده شده بود می بایست قرنطینه میشد که نشد . حالا قم یا تهران یا .... . هر کس هم که مخالفت کرده بود اشتباه مرگباری را در حق مردمش مرتکب شده است ... می خواهد روحانیت باشد یا وزیر بهداشت باشد یا هرکس دیگری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
با تشکر از نظر جامع شما . این مقاله مستقیما به مراجع اشاره دارد دوست عزیز.
لطفا صحبت های اقای سعیدی را در اینترنت جستجو کنید. ایشان فرمودند اینجا شفا است و نمی شود تعطیل گردد
فایده ندارد دیگه حتی ارزش خواندن هم نداشت همه میدانند واقعیت چیست شمای سفارشی نویس هم میدانید
ویروس را چینیها به جان مردم انداختند و حالا طلبکار هم هستند و مراجع معظم تقلید و روحانیت مظلوم که خودشان بیشتر از دیگران صدمه دیدند بدهکار شدند.
معلوم نیست چینیها برای چی به قم رفته بودند .شاید نقشه داشتند .این چینیها که از یک مرکز بیماری امده بودند ایا نمی دانستند ممکن است مردم بیگناه بیمار کنند.
چپیهای ایران هم همان ابتدا به دفاع از چین غیب گوش شدند و غرب را متهم کردند.
لابد غربیها قصد خود کشی داشتند .یا ویروسی ساختند ولی نتوانستند کنترلش کنند
غربیهایی که هر وسیله ای می سازند صد بار امتحانش می کنند ولی حالا ویروسی ساختند که خودشان را نابود کند .
همه این برای دفاع از چین.است ?????
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
چرا زمین و اسمان را بهم می دوزی؟
برادر این یک مشکل جهانی است همه باید همسو شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
شما دوپهلو صحبت میکید ؟؟؟؟
نه من و نه آنها که جانشان از دست رفت و نه آنها که یتیم شدند به دنبال انسانهایی که مسولیتی ندارند نیستیم اما در پیشگاه حداوند از افراد مسئول شکایت به او میبریم.
یکی از پزشکان عضو هیات علمی ادعا می کرد که کرونا در پاییز وارد ایران شده بوده است.
یعنی دوماه پیش از فوت اولین کرونایی در قم!
البته اصلاح طلبان برای تخریب قم کرونای قم را مطرح کردند.
شما هم در برابرش علت عدم قرنطینه قم را مطالبه کنید.
آنقدر فشار بیاورید تا خودشان اقرار کنند که قم نه بندری بوده است و نه فرودگاه دارد و کرونا از تهران به قم رفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
خوب تهرانی ها مقصر بودند و کرونا را با زیارت رفتن به قم انتقال دادند!
...مدیرکل تعزیرات ... ، فروردین 99 بعد از چندبار ردشدن در آزمون زبان انگلیسی مقطع دکترا ، فرد دیگری را با گریم به جای خودش به جلسه آزمون فرستاده اما موضوع لو رفته و صورتجلسه شده است .
باشه شما راست میگی. این همه آدم از قم رفتن سراسر کشور رو آلوده کردن هم الکیه. کسی نگفت مردم قم رو توو خونه حبس کنین که اینقدر از اسم قرنطینه بدتون میاد و بهتون بر خورده. نباید میذاشتین کسی از قم خارج بشه و مواد غذایی و بهداشتی و ملزوماتشون رو براشون تهیه میکردین. ولی لج کردین و نتیجش شده اینکه کل کشور درگیر شدن.
من باور کردم
اگر در ابتدا قم قرنطينه شده بود و تمام امكانات كشور به سوي كنترل قم بسيج مي شد هم مردم قم از امكانات بهتري برخوردار بودند و هم بيماري در كشور سريع منتشر نمي شد …
امام جمعه قم بيشترين مخالفت را با هر نوع محدوديتي در قم داشتند …
اعلام شد نقره ضد ويروس هست
صدا و سيما اعلام مي كرد شايع دشمن هستش …
کی بود؟ کی بود ؟ من نبودم ! پیدا کنید پرتقال فروش را . چطور چین تونست باقرنطینه کردن ووهان جلوی انتشار ویروس رو بگیره؟ و زیرکانه الان جشن بگیره ؟ لطفا به سعور ؟خاطر احترام بگذارید!
عصر اینترنت است لطفاً به سخنانی که گفته شده رجوع کنید ولاپوشانی نکن وله شعور مردم احترام بگذاریدید
لابد عمه من مخالف بود!!!
آیا اون تعطیل کردن های زیاد به بهانه آلودگی هوا در اواخر آذر ماه و اوایل دیماه مدارس و ادارات برخی از استانها از جمله قم-تهران-مرکزی-فارس که سابقه هم نداشت ، به کووید_19 مربوط میشد ؟
همون موقع ها به شیوع آنفولانزای مرگبار هم اشاراتی شد ؟
فقط سران کشورها میدونند توی این دنیا چه خبره چون خودشون بازی هایی رو راه می اندازند !☻
"«مراجع تقلید و علما» با تعطیل کردن مراسم و مناسک مذهبی مخالف هستند؛ موضوعی که اصلا صحت نداشت" ، کرونا 30 بهمن کشف شد ، حرم ها هفته آخر اسفند بسته شدند ، چرا این همه تعلل؟ تازه آنهم اولش گفتند حرم دارالشفاست و نباید بسته شود و دیدیم موقع تعزیلی هم چه الم شنگه ای راه انداختند
البته ارائه نظراتي همچون آنتي ويروس بودن ضريح نقره اي و بقاع متبركه هميشه مامن و شفا دهنده بوده هم كم در تهيه خوراك تبليغاتي بيگانگان تاثير نداشت
رفتارهايي نظير بوسيدن ضريح و تائيد برخي علما در حضور در حرمهاي مذكور
شما راست می گی
خوب نرفتن دیگه. بعدش که کار از کار گذشت و دیدن افکار عمومی پذیرای اون نیستند مجبور شدند
هیچگاه این قشر و مذهبیون زیر بار تعطیلی مراسم مذهبی و اماکن مقدس نخواهند رفت...
نمونه اش کرچ که با این که اینقدر مسولین مبارزه با کرونا تاکید میکنند هنوز در مساجد صبح ، ظهر و شب نماز جماعت برقرار و حتی در بعضی از مراکز مراسم دعا بعد از نماز جماعت برقرار میباشد
ما که از سهم خودمون از مراجع یا هرکسی که باعث و بانی قرنطینه نشدن قم بود نمیگذریم....
بله حق با شما هست و مراجع مخالف بودند. منتهی برای ثبت در تاریخ بفرمایید که چه کسی مخالف قرنطینه قم بود . توجیه دولت هم به هیچ وجه با عقل همخوانی ندارد و مغالطه هست . من نمی فهمم یعنی چی . اگر قم را قرنطینه می کردند . کرونا بیشتر پخش می شد؟!!!!
علمالهدى
بزرگواران بیان توضیح بدن چرا در شروع بحران کرونا و تاکید بر عدم مسافرت و رفت و آمد به شهرهای دیگر، صدا و سیما تبلیغات گسترده بزرگراه تهران شمال رو می کرد؟ چرا وقتی استاندار مازندران دستور داد راههای ورودی مازندران رو ببندن شب بعدش نیمه شب از تهران دستور اومد راهها رو باز کنن و فاجعه به بار اومد در شمال؟
بیانیه هایی که می گفتند حرم دارالشفاست یا یادتون رفته؟
اما برعکس است این علما که سر هر چیزی بویژه شرکت در انتخابات و شرکت در راه پیمایی ها و ..... بدون درنگ اطلاعیه و پیام تشکر آمیز صادر می کنند. چرا در این مورد حداقل یک خط ابراز عقیده نکردند ..... مگر حرف متخصصان و پزشکان حجت نیست ......
عذربدترازگناه.خداوندبشرراآفريدبشرنيزتوجيه را.
مراجع عظام همانطور که گفته شد مخالفتی با قرنطینه کردن قم نداشتن و چه بسا موافق این کار هم بوده باشند ولی متاسفانه هستند کسانی که خود را ایت الله خوانده و یا عالم دینی میدانند که بخاطر مخالفت و عدم تمکین در مقابل توصیه ها دولت ایستادند و از تریبون های نماز جمعه و از مقام تولیت استان مقدس حضرت معصومه این تصمیم دولت را وتو کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
.همه خروجی حوزه های علمیه! هستند
قم دارالشفاست !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
یعنی چی قم دارالشفاست؟؟
اگر منظورتان حضرت معصومه است
بیانتان اشتباه
من نمیدانم چرا دوستانی که نظر دادند نمیتوانند بین مراجع عظام تقلید که در علمشان شکی نیست با ایت الله علم الهدی حجت الاسلام سعیدی و بقیه روحانیون تندرو که همگان انها را در جمع مرجع جامع الشرایط نمیدانند نمیتوانند تفکیک قایل شوند
مراجع از همون روزای اول بیانیه دادن تابع نظر وزارت بهداشتن. حالا وزارت بهداشت قرنطینه نکرد باید تقصیر مراجع بذاریم؟
. مثلا اگر شهری مثل ایلام یا بیرجند یا زاهدان کرونایی میشد ان را قرنطینه نمی کردند.البته که قم تافته جدا بافته است.زمین و زمان را به هم می دوزید که چی را توجیه کنید.مردم رو چی فرض کردید؟؟؟؟
ماستمالی هم حد و حدودی دارد / امیر الموئمنین علی علیه السلام : قولوالحق ولو بزیانه
جهت استحضار....قضییه کرونا مربوط به قرون ماضی نیست در همین دو سه ما اخیر حادث شده.....ممکنه خیلی ها هنوز گفته ها ومصاحبه ها وکلیپ ها شو شنیده یا دیده باشند
ممنون از تلاش نویسنده گرامی. ولی حقیقت در ذهن مردم هستش نه در نوشته های شما.
تابی جان چند گرفتی؟
در نهایت این ویروس به نفع چین تمام میشه بعداز دوران کرونا چین همه کالاهاشو می فروشه به دنیا که سودی سرشار به دست میاره
ولی الان ژاپن داره کارخانه هاو شرکت هاشو از چین خارج می کنه گفته هرکی از چین برود تسهیلات بهش میده
کاری که از الان بقیه دنیام با چین باید بکنن وگرنه چین ابر قدرت دنیا میشه اونوقت حتا آبم بخوای بخوری از چین باید اجازه بگیری چین منابع انسانی زیادی داره که برای دنیا تهدید اقتصادی به حساب میاد مردمشم از رهبرانشون زاضین و حساب می برن متاسفانه تنها راه حارج شدن از چین و قطع همکاری با اوناس اگه دنیا علیه چین متحد نشن
در پاسخ مسئول دفتر ریاست جمهور که گفته "این پیش‌فرض که استفاده از قرنطینه کامل، منجر به کنترل سریع‌تر بیماری می‌شد، با توجه به تجربه کشور‌های دیگر و آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، امروز مخدوش شده است."
اون موقع گشورهای دیگر درگیر نبودن (همه گیر به گونه ای که بتوان از آمار سازمان بهداشت جهانی استفاده کرد) یا شما خبر داشنی و نگفتی .
و اما مراجع محترم باید مانند بقیه مسائل اظهار نظر می کردن . سوال اینجاست چرا نکردن؟ چرا در مقابل افرادی که حتی در برابر بستن حرم مقاومت میکردن نایستادند؟ چرا ....
در همه دنیا ، قرنطینه بصورت " ورود و خروج ممنوع " مثل شهرهای ایتالیا یا " ورود آزاد - خروج ممنوع " مثل ووهان چین اجرا می شود و فقط یک مورد استثنا در دنیا وجود دارد و اون هم " قم " است که " خروج آزاد و ورود ممنوع" بوده .
دانشگاه یا حوزه، مسئله این است؟
بسیار خب! قم را مراجع اجازه ندادن، رشت و امثالهم را کیان؟! اساسا مردمی که شبانه و از فرعیها به شمال میرفتن اتباع بیگانه بودن؟!
تشریف بیارید دانشگاه دوربین زنده تلوزیونی بزارید افکار عمومی سوال ها رو بپرسه نه خبرنگارنما ها که از ترس نون کلمات رو کنار هم می چینند و سرشون رو زیر برف و کلاه رو محکم چسبیده اند. اون وقت جواب این همه کشته و بیماری که هیچوقت خوب نخواهند شد و ریه هاشون تا آخر عمر نابود شده رو بدهید. قرنطینه قرون وسطایی بود.... پس چرا شهرهای کل کشور قرنطینه شدن!!!! ایران کی پیشرو بوده که حالا باشه... کشوری که مسئولینش مسئولیت پذیر نیستند چطور می تونه جلب نظر افکار عمومی بکنه!!!
تابناک تیترت افتضاحه. ایجاد شاعبه های بد می کنه. درستش کن. برات متاسفم
هیچ یک از مراجع مخالف نبودند ولی تولیت آستان خلاف نظر مراجع عالیقدر مصاحبه فرمودند . بهتر نیست تولیت اماکن مقدس هم با مراجع باشد ؟
متاسفانه اکثرا بدون خواندن دقیق متن و فقط متعصبانه نظر میدهد. واقعا باعث تاسف است
کی بود میگفت مردم باید بیان با قدرت هم بیان ؟؟؟
بابا شما هم که داری میشی فارس نیوز
شما حاضر بودي مغازه ات رو از روز اول تعطيل كني كه از مراجع اين انتظار رو داري؟!!!
شیوع کرونا از قم شروع شد و باید از قوه قضاییه مطالبه شود که حکم کسی که مقاومت کرد و نگذاشت پیشگیری‌ها و محدودیت‌ها برای اماکن عمومی زودتر شروع شود چیست؟ نمی‌خواهند حداقل از کسانی‌ که ابتدا مانع ایجاد محدودیت‌ها شدند سوال و جواب کنند؟ آن هم در شرایطی که تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا ایجاد محدودیت برای حضور در اماکن عمومی است.
تابناک نگویید، بوق آقازاده هاو دروغگوها بگویید.
خوبه از قم شروع شد
وگرنه صبح تاشب سخرانی پشت سخنرانی بود که ای داد آی هوار
از بس بی حجابی بود از بس گناه کردید از بس ...
خدا عذاب نازل کرد

حالا خوبه ما مردم مثل خودشون تحلیل کنیم؟
قطعا مخالفت مراجع رو فراموش نمیکنیم!
تابناک هرخودتو شهید نکن.تو برای پول مینویسی، مردم برای شعور میخونند. تلاشت بجایی نمیرسه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان