اوپک چه هدفی از کاهش تولید دارد؟

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت می‌تواند با هدف به تعادل رساندن قیمت‌ها باشد، گفت: اگرچه وزیر نفت عربستان گفته است اعمال تصمیم اوپک منوط به همراهی مکزیک است اما این مکزیک است که باید خود را با تصمیم اوپک تطبیق دهد.
کد خبر: ۹۷۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 11 April 2020

بامداد روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) پس از پایان بیش از ۱۰ ساعت مذاکره میان وزیران نفت و انرژی، ۲۳ کشور عضو و غیرعضو اوپک در نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس از طریق وبینار، توافق برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک حاصل و قرار شد دیگر تولیدکنندگان نفت جهان نیز به این توافق بپیوندند.

توافق برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه در بازه زمانی نخست (از یکم ماه مه تا پایان ژوئن ۲۰۲۰) دو ماهه است، در بازه زمانی دوم یعنی از یکم ماه ژوئیه تا پایان ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش، عرضه روزانه نفت ۸ میلیون بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه نفت می‌شود.

این تصمیم دو ساله خواهد بود و برای نخستین بار در تاریخ اوپک، تصمیمی دو ساله اتخاذ می‌شود.

تصمیم اوپک محافظه‌کارانه و عجولانه است/کاهش تولید با هدف به تعادل رساندن قیمت‌ها

اما بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون انرژی این میزان کاهش تولید را جزو بی‌سابقه‌ترین ارقام کاهش تولید در تاریخ اوپک و غیراوپک دانست و در تحلیل این تصمیم به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: به اعتقاد من تصمیم گرفته شده محافظه‌کارانه و به‌نوعی عجولانه است هرچند وضعیت بازار نفت نامناسب است اما دلیل بر گرفتن چنین تصمیمی نمی‌شود. هرچند کاهش تولید دلایل مختلفی دارد یکی از دلایل می‌تواند با هدف به تعادل رساندن قیمت‌ها باشد، همچنین انتخاب بازه زمانی دو ساله برای این تصمیم میتواند به دلیل بی‌اعتمادی میان برخی از اعضا بوده، البته شرایط اقتصادی دنیا در حال حاضر پیچیده است و تمامی این موارد می‌تواند به نوعی در اتخاذ این تصمیم تاثیر بگذارد.

عوارض تصمیم اوپک...

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مطابق تصمیم اوپک قرار است برای 6 ماهه دوم، عرضه روزانه نفت به ۸ میلیون بشکه کاهش یافته و تا دو سال آینده به 6میلیون بشکه کاهش برسد اما هر کدام از این تصمیم‌ها عوارض خاص خود را خواهد داشت.

ایران جزو کشورهایی -که تولیدشان کاهش پیدا می‌کند- نیست

نعمتی با بیان اینکه ایران، لیبی و ونزوئلا جزو کشورهایی -که تولیدشان کاهش پیدا می‌کند- نیستند، توضیح داد: با توجه به اینکه ایران از قبل تحریم شده، جزو کشورهای کاهش دهنده تولید نیست، چراکه سقف گذاشته شده برای ایران سه میلیون و 970 هزار بشکه است بنابراین اتفاق خاصی برای ایران نمی‌افتد البته ایران قبل از تحریم‌ها بیشتر از این میزان تولید داشت.

این نماینده مجلس با یادآوری اینکه زمانی تولید ایران پنج و نیم میلیون بشکه در روز بود اما در سال 2016 به دلیل تحریم‌ها به سه میلیون و 970 هزار بشکه رسید، اظهار کرد: کشورهایی که قبل از این توافق، سهم کمتری در تولید داشته‌اند جزو کشورهای کاهش‌دهنده تولید به شمار نمی‌آیند اما اگر به‌طور مثال کشوری از تولید 7 میلیون بشکه در روز به 10 میلیون بشکه رسیده، باید تولید خود را مطابق تصمیم اوپک کاهش دهد بنابراین کشورهایی که از قبل تولید خود را کاهش داده‌اند مشمول این تصمیم نمی‌شوند.

وی همچنین توضیح داد: با توجه به اینکه اجلاسیه‌های قبلی و اعضای اوپک به دنبال کاهش سهم ایران بودند، ایران در سال 2016 به این سقف تعادلی رسیده و تولید سه میلیون و 970 هزار بشکه در روز توسط اوپک برای ایران تصویب شد هرچند این میزان تولید پایین‌تر از تولیدات قبل از تحریم‌های ایران است.

کاهش تولید بر روی افزایش قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت

عضو کمیسیون انرژی تحلیل کرد: از آنجا که عرضه نفت بسیار است، بازار کشش این میزان عرضه خارج از سیستم را ندارد که این به معنای کاهش قیمت‌ها و ماندن نفت روی دست صادرکنندگان است، بنابراین احتمالا کاهش تولید بر روی افزایش قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت اما اوپک باید بتواند این تصمیم را حفظ کند، مثلا باید منتظر ماند و دید که آیا عربستان خارج از سهمیه‌بندی خود همچون گذشته نفت عرضه خواهد کرد یا خیر؟

مکزیک باید خود را با تصمیم اوپک تطبیق دهد

وی با بیان اینکه باید موضع دیگر کشورها همچون مکزیک -که مخالف تصمیم اوپک است- در رابطه با این تصمیم مورد بررسی قرار گیرد، به اظهارنظر وزیر نفت عربستان اشاره کرد و گفت: اگرچه وزیر نفت عربستان به تازگی گفته است اعمال تصمیم اوپک منوط به رضایت و همراهی مکزیک است اما مکزیک باید خود را با تصمیم اوپک تطبیق دهد، درواقع عبدالعزیز بن سلمان با این اظهارنظر به دنبال ایجاد چالش جدید برای اوپک است اما باید آن را خنثی کرد.

نقش فعال و پویا ایران در اوپک

عضو هیات رئیسه مجلس به نقش ایران در این تصمیم اشاره کرد و گفت: به یقین نظرات ایران به عنوان یک عضو قدیمی اوپک تاثیرگذار است اما نظرها باید به یک تصمیم واحد برسد، در هر صورت نقش ایران در اوپک فعال و پویا است و ایران جزو کشورهایی است که در اوپک همیشه حرف برای گفتن دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر