بازدید 7634

۴۰۰ استاد زبان فارسی در پویش نه به تحریم

۴۰۰ تن از استادان زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسان سرتاسر جهان، به پویش «نه به تحریم» در مبارزه با کرونا پیوستند. نه به تحریم در مبارزه با کرونا
کد خبر: ۹۷۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ 09 April 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، ۴۰۰ تن از استادان زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسان ایرانی و خارجی از کشورهای عراق، سوریه، ترکیه، هلند، قرقیزستان، هند، پاکستان، روسیه، اوکراین، چین، اوگاندا، استرالیا، آلمان، یونان و بلغارستان، اسلواکی، اسلوونی، پرتغال، ارمنستان، تاجیکستان، اسپانیا، ایتالیا، قزاقستان، یمن، عمان، ساحل عاج، بلاروس، صربستان، تونس و.. در بیانیه ای، خواستار لغو تحریم های بین المللی علیه ایران در مبارزه با کرونا شدند.

در این بیانیه، استادان و علاقه مندان به زبان و فرهنگ ایران، که خود را مروّجان اندیشه‌های ناب، فرهنگ مدار و انسان دوستانه رودکی، خیام، مولانا جلال الدین بلخی، سعدی، حافظ شیرازی و دیگر خورشیدهای تابناک ادب، حکمت و فضیلت این سرزمین توصیف کرده اند، بر همدلی، عشق و امید همه انسان های گستره گیتی تأکید کرده و خاطرنشان کرده‌اند که «نه به تحریم» را فریاد خواهند زد تا در صفحات تاریخ، به یادگار بماند و همراهی و همدلی فرهنگ مداران و فرزانگان جای جای جهان را فرابخواند و زمینه را برای ورود دارو و دیگر اقلام بهداشتی و درمانی ضروری به ایران فراهم کند.

متن بیانیه استادان زبان فارسی و ایرانشناسان داخلی و خارجی به شرح زیر است:

«نه به تحریم در مبارزه با کرونا»

ما جمعی از استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسان و علاقمندان به تاریخ و تمدن ایرانی که با افتخار تمام، خود را شیفتگان و مروّجان اندیشه های ناب، فرهنگ مدار و انسان دوستانه کورش کبیر، رودکی، خیام، مولانا جلال الدین بلخی، سعدی و حافظ شیرازی و دیگر خورشیدهای تابناک ادب و حکمت و فضیلت این سرزمین می دانیم، در جهانی که در هجوم ویرانگر ویروس مرموز کرونا قرار گرفته است، بر این باوریم که انسان های روزهای خاکستری کرونایی امروز، بیش از هر زمان دیگر، به عشق، امید، همدلی و همزبانی نیازمندند.

فرهنگ، تمدن و ادبیات فارسی، از بامداد تاریخ تا کنون، بر عشق، مهرورزی میان انسان ها و نوع دوستی تاکید داشته و بنی آدم را اعضای یک پیکر قلمداد نموده است. سعدی به ما آموخته است؛

تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

حلم و رواداری در شعر رودکی، حماسه آشتی جویانه فردوسی، روح انسان دوستانه مولانا، عشق الهی در آثار عطار و سنایی، عشق زمینی و آسمانی حافظ، گویا و جویای این حقیقتند که اساس آفرینش بر عشق و معرفت است و صلاح و سلامت همه انسان ها در گرو صلاح و سلامت یکدیگر است.

شیخ ابوالحسن خرقانی عارف بزرگ ما چه زیبا گفته است؛

«اگر از ترکستان تا به در شام، کسی را خاری در انگشت شود، آن از آنِ من است؛ و همچنین از ترک تا شام، کسی را قدم در سنگ آید، زیان آن، مراست؛ و اگر اندوهی در دلی است، آن دل از آن من است»

هم اکنون که جهان درحال مبارزه با یکی از شگفت انگیزترین بلاهای همه گیر است، بیش از هر زمان به دوستی و عشق و امید نیاز داریم. هرچند «کرونا» مانع در آغوش گرفتن ها و فشردن دست هاست، اما برای شکستن آن، باید جهانیان دست در دست هم، طلسم این دیو سیاه را، بی درنگ و بی تأمل در هم بشکنند؛ چرا که هیچ کشوری را به تنهایی، یارای مبارزه با این ویروس ویرانگر جهانی نیست.

آشنایان و دوستداران تمدن دیرسال مشرق زمین!

هم اکنون مردم و فعالان حوزه بهداشت و درمان در ایران، در دو جبهه به مبارزه با این بلای جهانی برخاسته اند. از یک سوی، شبانه روز، فداکارانه از مردم بی پناه در برابر کرونا، دفاع می کنند و از دیگر سوی، با محدودیت ها و تنگناهای سیاه تحریم و تبعیض، دست به گریبانند. شکستن دیوارهای تحریم ها و رسیدن دارو و تجهیزات مبارزه با کرونا به ایران، ضروری ترین و انسانی ترین گامی است که باید برداشته شود.

ما استادان زبان و ادبیات فارسی - دری - تاجیکی و ایران شناسان، از همه نخبگان علمی و علاقه مندان به فرهنگ ها و تمدن های بشری در جهان، می خواهیم که مردم و پزشکان و پرستاران ایرانی را در این نبرد دشوار و جان شکار همراهی کنند و به تحریم و تبعیض، یکصدا «نه» بگویند.

«نه به تحریم» را با صدای بلند فریاد خواهیم زد تا در صفحات تاریخ، به یادگار بماند و همراهی و همدلی فرهنگمداران و فرزانگان تأثیرگذار جای جای گیتی را فرابخواند. در هیاهوی خبرهای تلخ و مصیبت بار کرونا، گوش جان به پیام شیوا و شیرین زبان فارسی بسپاریم که می فرماید؛

نباشد همی نیک و بد پایدار همان به که نیکی بود یادگار

دراز است دست فلک بر بدی همه نیکویی کن اگر بخردی

چو نیکی کنی، نیکی آید برت بدی را بدی باشد اندرخورت

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی