بازدید 16264

عدنان الزرفی از نخست وزیری عراق انصراف داد/ مصطفی الکاظمی، مامور تشکیل کابینه شد

سرانجام پس از هفته‌ها کشمکش و چانه زنی‌های سیاسی، «عدنان الزرفی» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، از نخست وزیری انصراف داد و مصطفی الکاظمی از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه معرفی شد.
کد خبر: ۹۷۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳ 09 April 2020

عدنان الزرفی از نخست وزیری عراق انصراف داد/ مصطفی الکاظمی مامور تشکیل کابینه شد

تحریریه تابناک جهان: سرانجام پس از هفته‌ها کشمکش و چانه زنی‌های سیاسی، «عدنان الزرفی» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، از نخست وزیری انصراف داد و مصطفی الکاظمی از سوی برهم صالح رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه معرفی شد.

خبرگزاری رسمی عراق در خبری فوری اعلام کرد که امروز (پنج‌شنبه - ۹ آوریل)، عدنان الزرفی سرانجام مجبور به انصراف از ماموریت خود در تشکیل کابینه جدید این کشور شد.

وی در ۲۷ اسفند در سایه مخالفت شدید اغلب احزاب سیاسی شیعی، طی حکمی از سوی «برهم صالح» رئیس جمهور عراق مامور تشکیل کابینه شد.

الزرفی از رئیس فراکسیون «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او از همان لحظه نخست با موجی از مخالفت‌های احزاب شیعه و فراکسیون بزرگتر پارلمان عراق و تظاهرات‌کنندگان عراقی همراه شد.

او از زمان مکلف شدن طبق قانون ۳۰ روز مهلت داشت تا کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند، موفقیت الزرفی در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و بسیاری از کارشناسان، نخست‌وزیری او را از پیش‌شکست خورده می‌دانستند.

کناره گیری الزرفی در پی اجماع گروه‌های سیاسی شیعه و اعلام رسمی نیروهای سیاسی کُرد و اهل سنت عراق از معرفی «مصطفی الکاظمی» برای تصدی پست نخست وزیری روی داد.

عدنان الزرفی از نخست وزیری عراق انصراف داد/ مصطفی الکاظمی مامور تشکیل کابینه شد

فراکسیون "تحالف القوى" ائتلاف نیرو‌های عراقی به عنوان بزرگترین تشکل اقلیت اهل سنت در پارلمان عراق دیروز حمایت خود را از نامزدی رئیس دستگاه اطلاعات برای تشکیل دولت جدید به ‌جای عدنان الزرفی نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت اعلام کرد.

این فراکسیون از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان حدود ۴۰ کرسی را داشته و ریاست آن را «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان این کشور به‌ عهده دارد.

نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق پیشتر از نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق برای تصدی پست نخست وزیری دولت آینده استقبال کرده بود.

اتحادیه میهنی کردستان عراق که برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز وابسته به آن است با صدور بیانیه‌ای، رسما از نامزدی «مصطفی الکاظمی» اعلام حمایت کرد.

پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در تشکیل دولت ناکام ماند.

عدنان الزرفی در سه دوره مختلف استاندار نجف بوده و از سال ۲۰۱۸ تاکنون نماینده پارلمان عراق است. وی وابسته به حزب الدعوه از پرسابقه‌ترین احزاب سیاسی عراق بود، ولی در سال ۲۰۰۹ از این حزب خارج گشت و تشکل الوفاء را شکل داد و دبیرکل این جنبش شد.

زرفی از سال ۲۰۱۸ تاکنون نماینده پارلمان عراق است و سمت ریاست فراکسیون النصر در پارلمان را به ‌عهده دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
مگه شایع نشده بود که الکاظمی در ترور سردار سلیمانی نقش داشته؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
خب داشته .... حالا که چی؟
خدا امنيت واستقلال هيچ كشوري را نگيرد ايجاد دولت وحكومت كردن ديگر درعراق خيلي مشكل خواهد بود
کشوری که غیر از یک ارتش رسمی گروه نظامی داره براش بخوانید الفاتحه مع الصلوات سامان نمیگیره دیگه
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
اره ولی ارتشی که براش مصالح ملی مهم باشه نه گروه و دسته های سیاسی ارتش عراق همانهایی هستند که اکثرا سنی و طرفدار صدام که در واقع داعشی ها را به قدرت رسوندند و براشون اسلحه تهیه کردند و پادگانها را به اونها تحویل دادند . نه چنین ارتشی یک ارتش ملی نیست و ملت عراق خوب کردند که منتظر ارتش نشدند و حشد الشعبی را تشکیل دادند که در واقع فاتحه داعش را خوند وگرنه عراق هرگز روی همین صلح نیم بند را هم نمی دید و انوقت باید الفاتحع مع الصوات را محکم می خوندند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
احسنت...همه باید از تجربه ایران درس بگیرن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
دوست عزیز بی سواد،تمام کشورهای دنیا گاردهای ویژه و تخصصی دارن.
حشد زیرمجموعه ارتش عراقه طبق قانون عراق.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
اشتباه مثبت زدم...
مثلا منظورت حشد الشعبیه و ارتش خودش!
الفاتحه برای خودت بخون که خیری ازش بلند نمیشه...
فقط حشد الشعبی بود که تونست داعش رو ناکام کنه...

ارتش عراق که روز اول الفرار... 100هزار نیروی ارتش از موصل دومین استان بزرگ عراق، الفرار به ازای حمله‌ی 4000نیروی داعشی در یک عملیات روانی...
اگه از آلبانی نیستی، برو فکر کن بعد حرف بزن.
مانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
حشد شعبی نبود عراق باز میفتاد دست بعثی های جنایتکار
کسی مثل صدام ملعون برای عراق پیدا نمیشود
عراقی ها فقط زبان زور می فهمند . از سیاست هیچ نمی فهمند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
نگو
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
خیلی هم خوب می فهمند اگر دخالت خارجی وجود نداشته باشد
این یک اتفاق خوب می تواند باشد برای عراقی که مشکلات زیادی دارد به نظر می رسد اگر ایشان نخست وزیر شود اتفاقات خوبی برای عراق و منطقه بوجود خواهد امد انشا ا... مردم عراق واقعا گرفتار و در سختی هستند و مانند ایران دشمنان زیادی دارند
خدا اون روز رو نیاره که درکشوری هر گروه وهرطایفه ومذهبی ،دنبال منافع خودش باشه .مباد اون روزی که احزاب وگروهها ذره ای گذشت ودوراندیشی برای منافع جمعی وملتشون نداشته باشن . خدایا همه کشورها وازجمله کشور کهن خودمون رو از این بلای بزرگ درامان بدار
تقسیم یک ملت و جداکردن اقوام ومذاهب بزرگترین خیانت است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل