بازدید 9575
۹

در صورت مهار نشدن کرونا محدودیت‌ها شدیدتر می‌شود

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: کرونا مهار نشود محدودیت ها شدیدتر می شود.
کد خبر: ۹۷۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 08 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ،حسین عرفانی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در شرایط فعلی کشور به منظور جلوگیری از رکود اقتصادی و اجتماعی و ایجاد تعادل در مراودات اجتماعی و فعالیت های اقتصادی، برخی محدودیت ها تحت عنوان فاصله گذاری هوشمند اتخاذ شود. این اقدام از ۲۳ الی ۳۱ فروردین ماه عملیاتی خواهد شد.

او با بیان اینکه همچنان خطر کرونا در کشور وجود دارد ادامه داد: هیچ کجای کشور از کرونا پاک و بی نصیب نیست، اگر بی دقتی و بی احتیاطی از سوی مردم ایجاد شود همه زحمات ۵۰ روز گذشته کادر درمانی کشور به باد خواهد رفت.

سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران در سوی دیگر استودیو گفت: سهم اتاق اصناف ایران از تعطیلی صنوف گوناگون بر اثر کرونا ویروس رتبه بندی صنوف و ارزیابی هر کسب و کار بوده است اما تصمیم نهایی با وزارت بهداشت بود و تاکنون هم هیچگونه لیستی جهت تعطیلی یا محدودیت در فعالیت ابلاغ نشده است.

او ادامه داد: آنچه در لیست بندی حائز اهمیت قرار گرفته پر خطر بودن یا کم خطر بودن مشاغل از حیث میزان تجمع افراد در واحد صنفی می باشد.


عمدتاً این دسته از صنوف حدود 25 الی ۳۰ درصد از مشاغل را شامل می شوند.

ممبینی تصریح کرد: لیستی که در حال حاضر در فضای مجازی دست به دست می شود فاقد اعتبار و تأیید قانونی می باشد. ضمناً لیستی که از سمت ما اعلام خواهد شد مشمول محدودیت و یا دوره زمانی خاصی خواهد بود و هیچ تعطیلی دائمی نیست.

عرفانی در سوی دیگر استودیو گفت: بحث رعایت فاصله گذاری هوشمند، مؤلفه تأثیر پذیری از کرونا جامعه است در این راستا هیچ اجباری برای فعالیت صنوف تا تاریخ ۲۳ فروردین ماه وجود ندارد. ضمناً فاصله گذاری هوشمند یک تصمیم موقت است و منوط به کنترل بیماری در سطح جامعه خواهد بود.
چنانچه بیماری کرونا در این مدت مهار نشود و شدیدتر شود چه بسا محدودیت ها شدیدتری اعمال گردد.

رئیس اداره مراقبت های بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: فعالیت صنوف می تواند جریان یابد به شرطی که متولی اجرای طرح فاصله گذاری وزارت بهداشت باشد.

حسین عرفانی افزود: هر صنفی در مقابل فعالیت های زیر مجموعه اش به شرایط عمومی و بهداشتی صنف خود واقف است و نیازمند آموزش خاص و اضافه ای نیست.
او ادامه داد: صنوف مختلف پس از ورود به درگاه الکترونیکی و مطالعه موارد بهداشتی آموزشی و سپس ثبت نام در سامانه می تواند از فعالیت در مورخه ۲۳ لغایت ۳۱ فروردین ماه بهره مند شود.

مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی و توسعه وزیر کشور در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: طبق مقررات نامه ای که به منظور فاصله گذاری اجتماعی برای کلیه پایانه های مسافربری هوایی، زمینی، اتوبوسرانی و تاکسیرانی میان وزارت کشور ، وزارت بهداشت و شهرداری ها و سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تنظیم شده می تواند به مواردی اشاره کرد که چندان هم بی مشکل نیستند.

او ادامه داد: در مفاد فاصله گذاری اجتماعی برای تاکسیرانی مطرح شد که شهرداری ها موظفند از حداکثر توان و ظرفیت خود برای ارائه خدمات استفاده نمایند یا دیگر اینکه برای تاکسی های درون شهری قید شد تعداد سرنشینان با راننده نباید از ۳ نفر فزونی یابد.

جمالی نژاد تصریح کرد: برعکس آنچه پیشتر از مردم در راستای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می خواستیم، در حال حاضر از شهروندان می خواهیم از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده نمایند زیرا فاصله گذاری در مترو کار بسیار دشواری خواهد بود هر چند این سختی در اتوبوس ها کمی کمتر است اما برای ما راحت تر آن است که مردم را به سمت استفاده از خودروی شخصی تشویق نماییم.

حسین عرفانی در استودیو گفت: اگر میزان فرکانس تردد و تعاملات اجتماعی بالا برود باید دیگر عامل مؤثر بر سرایت کرونا در جامعه کاهش یابد.

او تصریح کرد: بر اساس این اتفاق باید هر کس وارد مترو می شود ماسک بزند و فاصله مطمئنه را رعایت نماید. این اتفاق در اتوبوس ها و تاکسی ها هم باید رعایت گردد. در مغازه ها هم باید فاصله گذاری و ایجاد تهویه سالم رعایت شود.

آقای سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران در سوی دیگر استودیو گفت: اگر قرار باشد از این به بعد در همه واحدهای صنفی و فروشگاه های زنجیره ای مواد ضد عفونی کننده و دستکش و ماسک تأمین و رایگان در اختیار مشتریان قرار گیرد دچار مشکل خواهیم شد زیرا از روز اول شیوع کرونا قرار بوده که وسایل بهداشتی و ضد عفونی کننده از طریق داروخانه ها عرضه گردد و در اختیار واحدهای صنفی نبوده است.

آقای عرفانی از رد شدن پیشنهاد سه فوریتی وزارت بهداشت به مجلس خبر داد و افزود: وزارت بهداشت به عنوان یک جزء از سه جزء تأثیرگذار بر کاهش انتقال کرونا پذیرفته که اگر قرار به از بین رفتن کروناست و قرار است فعالیت های اجتماعی هم تا حدودی برگردند دو جزء دیگر باید به وظیفه خود عمل کنند. یکی از آن دو جزء مردم هستند که روز ۱۳ به در واقعاً همکاری کردند و در خانه ماندند اما روز ۱۶ فروردین به خیابان ها آمدند و همه را متعجب کردند.

او ادامه داد: بازگشت اصناف را می توان جزء سوم تأثیرگذار به مهار کرونا نامید. تعهدات اصناف در قبال حفظ بهداشت و نظافت باید رعایت گردد زیرا تعهدات بهداشتی بیمارستان ها و درمانگاه ها سخت تر از تعهدات اصناف است که در حال رعایت می باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹
برید چهارتا کاغذ پر کنید بنام پروتوکل بهداشتی بعد بگین مغازه داره ۶۰ ساله آن را رعایت کند!!!!
با این اقدامات مسئولین کرونا مهار شدنی نیست
اتوبوس ها و قطارهای مترو دیر می آیند و مسافر هم زیاد دارند، اونوقت چطور میشه فاصله را رعایت کرد؟
به جای اینکه محدودیت های شدید را اجرا کنید تا مهار شود، میگید اگر مهار نشد (یعنی کلی هموطن، کلی انسان دیگر مردن!) اونوقت شدیدترش میکنیم، کلا از نظر شما جان انسانها ارزشی دارد؟ تو مکتب شما جان انسان به اندازه یک دو ریالی ارزش دارد؟
جالبه یکیشون میاد میگه تا اخر اردیبهشت پیروز میشیم یکی میگه اگر نشه محدودیت بیشتر میشه معلوم نیست چند چند هستند با خودشون.
شرایط انقدر وخیم هست تا کشته های زیادی ندیدم شرایط معمولی است همه جا باید تعطیل بشه
احتما اخرش میگن قرنطینه اما.........................
این آقا استاد به تمام معنای یکی به نعل و یکی به میخ هستند
با كدام امكانات كه براي مردم اماده كرده ايد
سیاه بازی که میگن یعنی این! کرونا هم تبدیل به ابزاری برای کنترل مردم شده است. اقتصاد کشور رو به نابودی است و دولت می خواهد به هر ترتیب سیاستهای ویرانگر خود را اجرا کند. کسری بودجه به شدت وحشتناک شده و مردم بدتر از دو سال گذشته تحت فشار خواهند بود. در نتیجه دولت برای مهار اعتراضات احتمالی مردم از ماجرای کرونا استفاده میکند و هر وقت ببیند مردم می خواهند اعتراض کنند ادعا میکند کرونا رو به افزایش است و مردم باید در خانه بمانند! به همین سادگی!
شدیدتر؟
یعنی تا حالا شدید بوده ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر