بازدید 13224

کفن و دفن اموات کرونا طبق دستورالعمل وزارت‌بهداشت

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای انجام غسل میت کرونایی، گفت: با وجود اینکه وزارت بهداشت بر عدم آلودگی و شیوع بیماری ناشی از شستشوی این اموات، تاکید دارد، اما تاکنون بخشنامه‌ای به آرامستان‌ها ابلاغ نشده که با نگرانی کمتر نسبت به این امر مهم برنامه ریزی کنیم.
کد خبر: ۹۷۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸ 07 April 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا, حمیدرضا عسگری گفت: سازمان‌مدیریت آرامستان‌های شهرداری‌کرج مجری دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و مراجع ذیصلاح در خصوص شرایط و نحوه کفن و دفن اموات مبتلا به کرونا است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج افزود: تا دوم فروردین ماه طبق فتوای مراجع عظام، تمامی فوت شدگان کرونا با انجام تیمم بدل از غسل میت، دفن می‌شدند که پس از فتوای مقام معظم رهبری به شرح "مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود، بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، هر چند با صرف هزینه، باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد" و در پی اعلام آمادگی گروه‌های جهادی داوطلب استان جهت همکاری در امر تغسیل و تکفین اموات مبتلا به کرونا، شرایط برای حضور این داوطلبین در بهشت علی (ع) مهیا شد که هم اکنون نیز در همان محل در حال اجراست.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج با اشاره به اظهارات مسئولان امر در وزارت بهداشت گفت: در جلسه‌ای که روز جمعه مورخ ۱۵ فروردین ماه توسط معاون فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور در محل ادارات کل بازرسی استان‌ها و با حضور معاون وزیر بهداشت، سازمان تبلیغات اسلامی، قائم مقام و تعدادی از مدیران ارشد سازمان شهرداری‌های کل کشور، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) از یک سو و مدیران عامل آرامستان کلانشهر‌های کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد که شستشوی میت کرونایی، هیچ مشکل آلودگی و شیوع بیماری برای کارکنان غسالخانه و انتشار در محیط اطراف ندارد، اما هنوز اظهارات معاون وزیر در قالب بخشنامه به سازمان آرامستان‌ها ابلاغ نشده است تا بتوانیم با نگرانی کمتر نسبت به این امر مهم برنامه ریزی کنیم.

عسگری با عنوان اینکه پروتکل‌های ضد و نقیض می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خدمت رسانی شود، گفت: انتظار می‌رود دستورالعمل‌های جامع در این خصوص برای ایجاد وحدت رویه، خدمات رسانی مطلوب و پاسخگویی مناسب به خانواده‌ها از طرف نهاد‌ها و مراجع ذیصلاح برای اجرا به شهرداری‌ها به فوریت ابلاغ شود.
 

برای انتخاب محل دفن هیچ محدودیتی وجود ندارد


این مسئول در ارتباط با محل دفن فوت شدگان کرونا گفت: برای انتخاب محل دفن هیچ محدودیتی وجود ندارد و با حضور نماینده بهداشت و ضمن رعایت پروتکل‌های ابلاغی با استفاده از تجهیزات ایمنی و حفاظتی مناسب عملیات تدفین انجام می‌شود.

عسگری در ارتباط با رعایت بهداشت پرسنل و کارگران آرامستان‌های کرج، گفت: از روز‌های ابتدایی شیوع کرونا، سازمان نسبت به حفاظت سلامت کارکنان و مراجعین با حساسیت ویژه برنامه ریزی کرد به طوریکه در حال حاضر به شدت تاکید ویژه بر نظارت رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط ناظرین مستقر در سازمان انجام می‌شود و روزانه ۳ بار تمام محل‌های رفت و آمد و پر تردد مانند اداره متوفیات، ساختمان معراج و پزشکی قانونی، سرویس‌های بهداشتی و آمبولانس‌ها و ... ضد عفونی می‌شوند.

عسگری با عنوان اینکه نماینده‌های ویژه برای نظارت مستمر رعایت موارد بهداشتی در آرامستان مستقر هستند، اظهار داشت: برای پیشگیری از کرونا در بین همکاران موارد ایمنی کاملا و با جدیت رعایت شده و مراجعه خانواده‌های کرونایی در انجام امور اداری با احتیاط کامل انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در بخش دیگر گفت: بعد از اپیدمی کرونا ویروس، برای شستشو و تغسیل تمامی اموات جوانب احتیاط و ایمنی رعایت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر سازمان آرامستان‌ها تنها متولی دفن اموات و دارای تجهیزات مناسب برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده و با تمام ظرفیت در حال خدمت رسانی در سطح استان است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در ارتباط با جابجایی و انتقال فوت شدگان بیماران کرونا در بین شهر یا استان‌های مختلف، گفت: ممکن است خانواده فرد فوت شده از کرونا، درخواست انتقال جسد به شهر یا استان دیگر و یا برعکس به البرز و کرج را داشته باشد که مراحل انتقال انجام می‌شود.

عسگری افزود: کلانشهر کرج به واسطه حضور اقوام مختلف و شرایط مهاجرپذیری، بیشترین انتقال اجساد کرونایی را دارد که با پیش‌بینی‌های انجام شده این مهم نیز با کمترین خطر انتقال ویروس در حال انجام است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر