بازدید 28361
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری آنلاین

درآمد ۳۰ میلیون تومانی هر گندمکار در سال ۹۸/ نرخ خرید تضمینی گندم با رشد ۴۷ درصدی به ۲۵۰۰ تومان رسید/ یارانه ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای گندم، آرد و نان/ دلیلی برای گران شدن برنج وجود ندارد

یزدان سیف گفت: برآورد شده است در سال جاری ۱۱ میلیون تن گندم به صورت خرید تضمینی خریداری شود. وی با اشاره به اینکه قیمت گندم برای مصارف نان در سال جاری تغییری نکرده است، افزود: دولت در سال جاری، نزدیک به ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه برای گندم، آرد و نان اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۷۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 04 April 2020

درآمد ۳۰ میلیون تومانی هر گندمکار در سال ۹۸/ نرخ خرید تضمینی گندم با رشد ۴۷ درصدی به ۲۵۰۰ تومان رسید/ یارانه ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای گندم، آرد و نان/ دلیلی برای گران شدن برنج وجود ندارد

درآمد ۳۰ میلیون تومانی هر گندمکار در سال ۹۸/ نرخ خرید تضمینی گندم با رشد ۴۷ درصدی به ۲۵۰۰ تومان رسید/ یارانه ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای گندم، آرد و نان/ دلیلی برای گران شدن برنج وجود نداردشرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران در زمینه بازرگانی و سیاستگذاری فعالیت می کند و مدیریت آن هم اکنون بر عهده یزدان سیف است. این شرکت وظایفی چون خرید تضمینی کالاهای اساسی (گندم، برنج، روغن خام، شكرخام، گوشت مرغ و گوشت قرمز...)، تولید داخلی و نیز واردات و توزیع کالاهای اساسی و حفظ ذخیرۀ استراتژیک این کالاها را بر عهده دارد. از این رو، صحبت های مدیر این شرکت می تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزاری می‌شد، گفت: در سال گذشته عملکرد شرکت بازرگانی دولتی ایران به گونه‌ای بود که این شرکت توانست نزدیک ۳۷ میلیون تن کالای اساسی را بخرد، بفروشد، نگهداری و ذخیره سازی کند و از این بابت سال بی نظیری را رقم بزند.

وی ادامه داد: در سال گذشته این شرکت پروژه خرید گندم تضمینی را در دستور کار داشت که بر اساس این پروژه، ۷ میلیون و ۷۶۱ تن گندم در قالب یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۲۱۴ محموله خریداری شد. متوسط وزن تحویلی هر محموله ۶ تن و متوسط وزن تحویلی هر کشاورز قریب به ۱۷ تن بود. میانگین درآمد هر گندمکار نزدیک به ۳۰ میلیون تومان بود که در مقایسه با سال گذشته رشد داشت.

سیف با اشاره به اینکه به لحاظ دریافت گندم تضمینی در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷، ۱۸ درصد کاهش را شاهد بودیم، گفت: اما ۶ درصد وجه بیشتر در پروژه خرید تضمینی گندم پرداخت شد. همچنین میانگین انتظار کشاورزان برای دریافت وجه خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۷، ۲۹ روز بود که این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۱۲ روز کاهش یافت.

معاون وزیر صمت گفت: برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۹، از آبان ماه سال گذشته شروع کردیم. اولین کاری که در این زمینه انجام شد، ارزیابی خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۸ بود. بعد از ارزیابی، برخی از بخشنامه‌ها و فرآیند‌ها در جهت بهبود وضعیت اصلاح شد. وی افزود: در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۱۲۰۰ مرکز خرید گندم در سراسر کشور دایر خواهد بود که این مراکز در برخی استان‌ها دایر شده است.

سیف ادامه داد: مراکز خرید گندم در هفت استان گرمسیر، شامل استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان فعالیت خود را آغاز کرده اند.

مدیر شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه در سال جاری نرخ خرید تضمینی گندم با رشد ۴۷ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۸ رو به رو بوده است، افزود: با تصمیم دولت نرخ خرید تضمینی گندم ۲۵۰۰ تومان تعیین شد.

سیف گفت: نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۲ حدود ۵۵۰ تومان بود که این نرخ در سال ۱۳۹۹ به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته و برای خرید تضمینی گندم در سال جاری نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

وی ادامه داد: از ۲۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی مورد نیاز، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان آن از محل اعتبارات هدفمندی یارانه ها، ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بانک مرکزی و سایر نیز از محل اعتبارات شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین خواهد شد.

یزدان سیف گفت: برآورد شده است در سال جاری ۱۱ میلیون تن گندم به صورت خرید تضمینی خریداری شود. وی با اشاره به اینکه قیمت گندم برای مصارف نان در سال جاری تغییری نکرده است، افزود: دولت در سال جاری قریب به ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه برای گندم، آرد و نان اختصاص داده است.

معاون وزیر صمت گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، از نهاد‌های مربوطه خواسته است پروتکل‌های تخصصی مراکز خرید را تدوین کنند تا خرید تضمینی گندم به درستی انجام شود و مخاطره‌ای برای کشور وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به پروژه کلزا و دانه‌های روغنی که یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، ادامه داد: سال گذشته ۴۳۱ هزار تن کلزا و دانه‌های روغنی خریداری شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌داد.

همچنین امسال در بخش خرید کلزا و دانه‌های روغنی ۵۸۰ هزار تن خریداری خواهد شد و تمام تمهیدات لازم برای آن در نظر گرفته شده است. برای این حوزه نیز دولت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته است. مراکز خرید در نظر گرفته شده برای خرید کلزا و دانه‌های روغنی نیز ۳۲۶ مرکز می‌باشد که در حال حاضر ۱۱۰ مرکز خرید فعال است.

سیف در مورد کیفیت نان در کشور نیز گفت: بر اساس ۲۶۲۸ نمونه‌ای که در نظر گرفته شد، در اسفندماه کیفیت نان در شرایط خوب ارزیابی شد و نسبت به بهمن ماه ارتقا یافته بود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸، حدود ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار تن گندم برای تولید نان، آرد و سایر محصولات و مشتقات توزیع شده است که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰۰ هزار تن کاهش را نشان می‌دهد.

سیف در مورد عملکرد شرکت در حوزه برنج نیز گفت: در سال گذشته، ۲۳۰ هزار تن برنج در ایام پرمصرف برای کنترل قیمت و افزایش عرضه به بازار توزیع شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۷، ۵۳ درصد رشد داشته است.

همچنین در حوزه روغن که از اقلام اساسی است، در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۴۰ هزار تن روغن توزیع شده که رشد ۸۵ درصدی را در مقایسه با سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد. به علاوه نزدیک به یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن توزیع شکر را داشتیم که از این میزان ۶۴۰ هزار تن آن مربوط به واردات بخش خصوصی بود که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود.

وی در مورد ذخایر کالا‌های اساسی گفت: امروز با تمام فشار‌هایی که وجود داشت، ذخایر کالا‌های اساسی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.

معاون وزیر صمت گفت: در حوزه پروژه‌هایی که شرکت بازرگانی دولتی در سال گذشته به پایان رساند می‌توان به فعالسازی بندر چابهار اشاره کرد. ۱۰۰ هزار مترمربع انبار در سال گذشته تجهیز و راه اندازی شد. همچنین در سال گذشته، ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی از بندر چابهار وارد شد. در سال ۱۳۹۸، تمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی که در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ آغاز شده بودند را به بهره برداری رساندیم.

سیف در پایان گزارش عملکرد شرکت، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کشور‌های صادرکننده کالا‌های اساسی هم اکنون درگیر شیوع ویروس کرونا می‌باشند و صادرات را ممنوع کرده اند، آیا این موضوع به تامین کالا‌های اساسی لطمه‌ای وارد نمی‌کند، گفت: اولاً لجستیک و تولید قابلیت تعطیلی ندارد. هم اکنون از سه کشور، کالا‌های مختلف در حال بارگیری است و ظرف ۲۷ تا ۳۰ روز آینده به بنادر ایران خواهند رسید. ثانیا ما در کوتاه مدت و حتی در میان مدت به لحاظ ذخایر استراتژیک خوبی که داریم با مشکل مواجه نخواهیم شد.

مدیر شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای ساماندهی بازار برنج و تخصیص ارز به واردکنندگان اندیشیده شده است گفت: از نیمه آذر تا به امروز، واردات برنج توسط بخش خصوصی حدود ۶۱۰ هزار تن بوده و این در حالی است که کل واردات برنج در یک سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است؛ یعنی حدود یک سوم واردات برنج در همین سه ماه آخر سال بوده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و دولت ارز واردات برنج را تامین کرده است و برنج کافی و لازم با توجه به میانگین مصرف ماهیانه در انبار‌های بخش خصوصی باید موجود باشد. هیچ توجیهی برای افزایش قیمت و کمبود در بخش خصوصی وجود ندارد.

سیف افزود: براساس برنامه توزیع برنج، از اسفندماه حدود ۶۹ هزار تن برنج در کشور توزیع و در حال تحویل داریم. برای ایام ماه رمضان نیز یک هفته قبل از آن توزیع شروع خواهد شد و امیدواریم با توجه به توزیع و واردات، شاهد افزایش قیمت برنج نباشیم و مردم بتوانند با قیمت منطقی این کالا را خریداری کنند.

سیف در پاسخ به این که توزیع سایر اقلام در ماه مبارک رمضان چگونه خواهد بود، گفت: در حوزه شکر خانوار برای توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های منتخب، مقادیر لازم تدارک دیده و تاکنون ۳۰ هزار تن ابلاغ و طرح توزیع آن نیز تهیه شده است. این قلم کالای اساسی با آغاز ماه مبارک با قیمت مشخص و مصوب توزیع خواهد شد.

در حوزه روغن هم به همین مقدار یعنی ۳۰ هزار تن مورد تایید ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است. کارخانجات و شبکه‌های توزیع نیز مشخص شده است. برنج نیز حدود ۳۰ هزار تن پیش بینی شده است. شایان ذکر است که این اقلام و ارقام کاملا منعطف خواهد بود.

معاون وزیر در پاسخ به اینکه چقدر در نانوایی‌ها بهداشت رعایت می‌شود و چه تدابیری برای این موضوع اندیشیده شده است، گفت: حتما در سلامت مردم حاکمیت و دولت حساس است. امروز پروتکل‌هایی تدوین و به نانوایی‌های مختلف ابلاغ شده است. روز گذشته طی گزارشی که از استان لرستان داشتم، عنوان شد که یازده واحد متخلف بسته شدند.

وی افزود: ظرف ماه آینده طبق توافقی که با شورای گندم، آرد و نان انجام شد قرار شد نانوایانی که امکان رعایت پروتکل‌ها را نداشته باشند و یا عمدا رعایت نکنند عملا تعطیل شوند و سهمیه‌های آن‌ها به نانوایی‌های صنعتی اضافه شود. مقدمات این طرح فراهم شده و به زودی تصویب و اجرایی خواهد شد.

سیف در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، آیا قیمت سایر کالا‌ها از جمله جو و کلزا افزایش خواهد یافت، گفت: هنوز برنامه‌ای در این زمینه از سوی دولت به ما ابلاغ نشده است.

مدیر شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت نان در برخی استان‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: تا به امروز تصمیم جدیدی در مورد افزایش قیمت نان نداشته ایم و تنها همان افزایش قیمت 10درصدی بوده است که در سال گذشته ابلاغ شد.

البته در استان مازندران به جهت اینکه این افزایش قیمت نان در سال گذشته اعمال نشده بود، در چند روز اخیر افزایش قیمت نان در دستور کار قرار داده شد که با واکنش‌های وزیر صمت و کشور به ماجرای افزایش قیمت نان در این استان، این موضوع متوقف شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
اکثر گندم کاران منطقه کردستان ۱ الی ۳ هکتار زمین دیمی برای کاشت محصولاتشان دارند که از این ۳ هکتار یک هکتار جهت آیش میباشد ومیماند دو هکتار حال در هر ۵ سال ۲ الی ۳ سال گندم به فنا میرود به جهت سرما و سن و گرمای زودرس تابستان و ... پس میتوان گفت هر کشاور به طور متوسط از یک هکتار زمین بهره میبرد که هزینه متوسط نهایی تا حاصل شدن گندم برای هر هکتار تقریبا ۲.۵ میلیون تومان است اما به طور متوسط ۱۲۰۰ کیلو گرم برداشت گندم دیمی داریم که قیمت ان از قرار کیلویی ۲۵۰۰ تومان میشود ۳ میلیون تومان پس نهایتا هر کشاورز ۵۰۰ هزار تومان در سال درآمد دارد که آن هم از گلویش پایین نمیرود. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
به این اقا بفرمائید درامد با سود فرق دارد و پس از کسر هزینه ها سود کشاورز محاسبه می شود البته نسبت به مساحت زمین و میزان تولید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
حتما مسولین محترم چشم دیدن این سود اندک رو ندارند و بخیل هستند به کل مردم، شاید به این خاطر هست که از گلو پایین نمیره چون همیشه ضعفا رو میپایند که نکنه یه پله کوچک رشد کنند و یه زره به آسایش و رفاه دست یابند
دلیلی برای گران شدن برنج وجود ندارد:
در این دولت برای گرانی دلیل نمیخواهد. با پیشهاد اتحادیه ها و اصناف و تصویب وزات صمت اجناس و کالا گران میشوند.
باید میانگین دآمد به ازای هر هکتار بگید اقلا نه به ازای هر نفر...یه نفر 1 هکتار گندم داشته یکی 300هکتار
برنج گران شده
در امد کشاورزی با افزایش قیمت سموم و بذر با کیفیت و پول سوخت و اب و حمل نقل و کارگری در هتکار بیست میلیون هس کجا خوابیده ای بر اساس درختان میوه حساب میکنه.
هزینه های کشاورز را حساب کن و از میزان فروشش کم کن ببین چقدر درامد داشته (سود کرده) میزان فروش به تنهایی نشانگر سود و درامد نیست
برنج كمياب شده وگران
شما توان كنترل بازار وقيمتها نداريد اين ثابت شده بنابراين بهتره سكوت كنيد
اگه زمین بهصورت ارگانیزنیسم کود حیوانی هم بدهیم هزینه های کشاورزی در هتکار از سی میلیون رد میکنه حساب کن حمل و نقل و کود خیلی گرونه گونی شیراز صد وده هزار تومان هرهتکار حداقل پنجاه کونی لازمه و بیست کامیون کود حیوانی لازمه بذرهلندی با پاکت دلار شانزده هزار تومانی میفرشن مثلا گل کلم کاسپر یا گوچه فرنگی متین اسپانیا ده میلیون تون کودش میشه شش میلیون هم بذر سموم خام چهار میلیون تومان کارگری سه میلیون هزینه شخم زنی وخط زنی تراکتورچهار میلیون هزینه حمل نقل سوخت چهار میلیون هزینه نگهداری وسایل پومپاژ اب و خرابی سه میلیون هم سمپاشی کردن تعمیر نگهداری وسایل سمپاشی خرابی سه چهار میلیون هزینه بسته بندی کشاورزی مرده کسی نیس فقط برایش کنه فکر میکنن در مقابل اقیانوس کلان هزینه پولداره فقط از جانش مایه میگذاره دولت بایستی از زمینهای کشت ابی مانند گل کلم کوچه فرنگی کدو خیار وهندوانه حمایت کنه
همچین میگیدیارانه برای گندم وآردونان که انگارازحساب شخصی پرداخت شده...اولاکه این یارانه ازسالهای خیلی دوربه همه ایرانیهاپرداخت میشده...اونم ازمحل فروش منابع ملی ومردمی...دومادلار7تومنی ومارک 35ریالی وپوند8تومنی الان شده چند؟نان 5ریالی شده چند؟جمع کنیدبابا...پدرصاحب مردم دراومده..تازه پزمیدین که یارانه میدیم..
سلام
این آقایی که خودش رو مسئول و همه چیز دان میدونه، یا نمیدونه کشاورزی چیه یا به دنیال تأمین منافع کسانی هست که این آقا رو اورند سر کار.
قیمت تمام شده برای هر کیلو برنج در سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده!!! چطور نباید قیمت برنج افزایش پیدا کنه؟؟؟؟
شما و امثال شما چه کمکی به هر یک از مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول کشاورز یا برنج کار کردید که براش قیمت هم تعیین میکنین؟
چرا حرف مفت میزنین که توسعه هر کشوری خوداتکایی در حوزه کشاورزیه؟
ooo نرخ گندم کیلوبی 40 سنت هست کشورها 40 سنت هم جایزه میدن!!! ایران همان 40 سنت بخره جرا از جیب کشاورز دزدی می کنید چیزی هم نمیدید نه کود نه سم پس نه سم شما را خواستیم نه کود شما رو همجنین وزارت کشاورزی هم کادوی من کشاورز به دولتمردان اونم منحل کنید یعنی کوچک سازی بکنید فقط به قیمت عادلانه بذارید محصولمان را به دنیا بفروشیم
وقتی به دلیل کاهش ارزش ریال تمام بازار سرمایه ایران معادل تنها صد میلیارد دلار میشه و به در حالت معمول صد میلیارد دلار سهام حداکثر میتونه موجب تولید به اندازه ده درصد خودش یعنی ده میلیارد دلار بشه، اوضاع کشور بهتر از این نمیشه. و دولت برای اینکه هزینه هاش به دلار کم بشه مدام ارزش ریال رو کاهش میده و اصلا به این فکر نمیکنه که کاهش ارزش ریال یعنی کاهش ارزش زحمات مردم عادی و کشاورزان و صنعتگران. در حالیکه اگه ارزش کل بازار سرمایه و بورس ایران به قیمت واقعی و معادل جهانی اش نزدیک میشد یعنی حدود هزار میلیارد دلار اونوقت ارزش تولید سالانه هم تقریبا حدود صد میلیارد دلار میشد و سهم بیشتری به مردم میرسید و قردت خریدشون افزایش پیدا میکرد و تولید ناخالص ملی هم از نظر میانگین در بین کشورها رشد میکرد. چون ارزش ریال این قدر کم شده ارزش کار مردم پایین اومده و در این حالت تولید ناخالص ما با هشتاد و سه میلیون نفر جمعیت با تولید ناخالص یک کشوری مثل دانمارک که جمعیتش حدود پنج میلیون نفره برابر میشه. چون ارزش کار اونا بر حسب دلار چند ده برابر ارزش کار ما میشه.
بابت قیمت یک سوم نرخ جهانی منت سر کشاورز بدبخت نگذارید، قیمت کود و سم و ادوات کشاورزی چند درصد رشد کرده؟ متوسط ۷۵ درصد
ایشون فقط درامد دیده در بهترین شرایط ۵ تن گندم بداشت در یک هکتار زمین نیست و همه کشاورزان ایران ۲ هکتار ندارند
من حاضرم ۵۰ کشاورز درامد گندمشون به این اقا بدهند و ایشون مبلغی و هزینه ای که برای دولت بهشون میده به ۵۰ کشاورز بدهد
به جای اینکه یارانه نان از جیب بیت المال و دولت پرداخت بشه از کشاورز بدبخت و بیچاره پرداخت میشه که روز به روز فقیر و فقیرتر میشند..مثل بقبه کالاها گندم هم قیمتش باید واقعی باشه.. مگه میشه خونه یه شهری چند برابر میشه البته به خاطر تورم ولی زندگی و عمر کشاورز باید خرج سهری ها و کسبه و دولت بشه.. مگه به کشاورز، سوبسید خونه و ملک میدن که باید از حیب ما به مردم سوبسید داده بشه....حالا اگه کشاورز، گندمش را نگه بدارد برای اینکه با قیمت واقعی بفروشد به عنوان محتکر، پدرش را در میآورند..
30000000 تومان فروش اگر بیست درصد سود برده باشد می شوذ 6000000 تومان یعنی ماهی پانصد هزار تومان . میشود اسمش را گذاشت فقر مطلق
آقای سیف شما فقط با اعداد بازی میکنی درآمد سی میلیون تومان برای چند درصد کشاورزان هست اگه یه کشاور باشی و هزینه‌های هنگفت رو از درآمد کم کنی چیزی زیادی برای سود نخواهد داشت روستاییان و کشاورزان جزو کم درآمدترین افراد جامعه هستند...
....ما که کشاورز و روستایی هستیم هرچه حساب کردیم حتی با کیلویی سه هزار تومان هم گندم صرفه نداشت واز خیر کاشت گندم گذشتیم. مرد مومن وقتی علوفه با تمام برگ و گل و ساقه و دانه اش کیلویی 2500 هست و سالی تا پنج بار هم برداشت میشود. چه کسی گندم میکارد تا تنها دانه اش را با هزار زحمت و هزینه جدا کند و به این قیمت ها تحویل شما دهد . مگر کسی که اهل حساب و کتاب نیست یا نیازی به درامد گندم ندارد و صرفا جهت سرگرمی و یا از روی عادت گندم میکارد
سلام
قیمت گندم تضمینی اصلا بصرفه نیست با این همه هزینه بالا تراکتور و کود و کامبین.

تراکتور ساعت یا هکتاری ۱۵۰ تومان امسال بود
کود که الی ماشاءالله
کامباین هکتاری ۳۲۰ تومن و ساعتی ۱۶۵ تومن
بذر هم که ۲۵۰۰ کیلویی
(حداقل ۲۰۰کیلو بذر در هر هکتار)

حالا شما حساب کنید چقدر سود برای کشاورز بدبخت داره با این نرخ تضمینی فوق پایین!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر