بازدید 28820

اصول حقوقی برای قرارداد‌های اجاره در دوران کرونایی چه تمهیداتی در نظر گرفته اند؟

نباید فراموش کرد که شاید تعداد بسیاری از موجران هم باشند که به این درخواست‌ها توجه نداشته و خود را ذی حق دانسته و بر دریافت اجاره بها تاکید دارند؛ لذا اینجاست که باید به قانون مراجعه و مشخص کرد که قوانین موضوعه برای این مواقع چه تمهیداتی پیش بینی کرده اند.
کد خبر: ۹۶۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ 01 April 2020

تاثیر کرونا بر اقتصاد و روابط جامعه برکسی پوشیده نیست و در وضعیت فعلی اقتصاد ایران و بلکه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از اماکن و اصناف به دستور دولت تعطیل شده؛ از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، مهد کودک‌ها و تالار‌ها، اماکن عمومی و تعداد بسیاری از اصناف هم بنا بر این دستورها تعطیل شده اند و جز تعداد معدودی از مشاغل اجازه فعالیت در این دوره را نداشته اند.
 

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر اعلام دولت، این وضعیت تا بیستم فرودین ماه ادامه خواهد یافت، اما شاید بنا بر برخی تمهیدات این وضعیت در برخی استان‌ها یا اماکن تمدید گردد. این اتفاق که باعث پدید آمدن اختلالات زیادی در زندگی و نحوه تعاملات بین افراد شده است، مطمئنا آثار اقتصادی و حقوقی هم خواهد داشت.

نباید فراموش کرد در بخش فعالیت اصناف بسیاری از اماکن تجاری حالت استیجاری داشته و این دستور دولت باعث تعطیلی فعالیت و کسب و کار آن‌ها شده است و نتوانسته اند در این مدت ـ که شاید برای برخی دوره انتظار درآمدی بوده ـ درآمدی داشته باشند. به سبب همین اتفاقات بود که حرکت‌های اجتماعی آغاز شد که توصیه بر مدارا و حفظ اخلاق حسنه و انصاف داشتند و توصیه می‌کردند که صاحبان ملک با مستاجر خود مدارا کرده و از دریافت اجاره بها به مدت مشخص امتناع کنند.

این حرکت‌ها با استقبال هم مواجه شد، ولی نباید فراموش کرد که شاید تعداد بسیاری از موجران هم باشند که به این درخواست‌ها توجه نداشته و خود را ذی حق دانسته و بر دریافت اجاره بها تاکید دارند؛ لذا اینجاست که باید به اصول حقوقی و قانون مراجعه و مشخص کرد که قوانین موضوعه و اصول حقوقی برای این مواقع چه تمهیداتی پیش بینی کرده اند.

بر پایه قانون اگر بنا به دستور مقامات صالحه مستاجر مجبور به تعطیلی واحد تجاری خودش شود، در ایامی که به دلیل تبعیت از این دستور مستاجر انتفاعی را از عین مستاجره نمی‌برد، در مقابل تکلیفی هم به پرداخت مال الاجاره ندارد؛ مضافا بر این، با توجه به اینکه این اتفاقی که افتاده، مانع موقتی برای استفاده از عین مستاجره هست، به نظر می‌رسد مستاجر علاوه بر اینکه تکلیفی به پرداخت اجاره بها ندارد می‌تواند بر اساس خیار تعذر تسلیم اجاره را فسخ و اگر ودیعه‌ای نزد موجر دارد مسترد کند.

براساس اصل انصاف یا قواعد عسر و حرج و هاردشیپ تعدیل قرارداد راهکار دیگری است که در اصول حقوقی برای چنین مواردی پیش بینی شده است. «تعدیل» در لغت به معنای «معتدل‌ کردن» و «تقسیم ‌کردن از روی عدالت» آمده است. تعدیل در عبارت «تعدیل قرارداد» هم از معنای لغوی خود دور نیفتاده است. تعدیل قرارداد یعنی شروط قرارداد یا آثار آن به اجازه قانون و بدون توافق طرفین تغییر پیدا می کند. این تغییر معمولا برای برقرار کردن تعادل بین تعهدات قراردادی است که ممکن است به هر علت از بین رفته باشد؛ به ‌عبارت ‌دیگر، گاهی اوضاع به نحوی پیش می رود که رابطه قراردادی میان اشخاص، به ‌شکلی کاملاً فاحش، به ضرر یکی از طرفین تغییر می کند.

به‌طورکلی باید دانست که تعدیل قرارداد قاعده ای است که در موارد استثنایی اجرا می شود و اصل بر این است که اشخاصی که قراردادی را منعقد می‌ کنند، بدون توجه به اینکه چه تغییرات و تحولاتی در بازار یا در موقعیت این اشخاص رخ می دهد، ملزم و متعهد به قرارداد‌های خود هستند و نمی‌ توانند صرفا به‌ دلیل اینکه اجرای قرارداد برایشان دشوار شده یا سود کمتری می‌ برند از اجرای تعهدات‌شان خودداری کنند.

گفتنی است، دولت هم می‌تواند با تشکیل کمیته‌هایی به بررسی خسارات وارده به مشاغل و اصناف به خاطر تعطیلی‌های این دوره پرداخته و تمهیداتی برای کمک‌های مستقیم و غیر مستقیم به این مشاغل بیندیشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۱
۱-ضروریست نام نویسنده مطالب درج شود!
۲-اگر مطلب منبع دارد بلحاظ رعایت امانت داری منبع را درج می کردین!
۳- متن منتشره مستندبه شماره ویا عنوان قانون و یا اصول حقوقی نمی باشد.
باتشکر
مطالب حقوقی شما بسیار بسیار ضعیف و ناکارامد است حتی برای عوام. نه اختصاصی نوشته میشود برای خواص نه حاوی نکات کاربردی برای عوام است
تنها راه درآمدزایی بسیاری از مالکین واحدهای تجاری کوچک (که کلی از سرمایه خود را برای ساخت و تجهیز واحد تجاری خود صرف کرده اند) دریافت اجاره بهاست. آن پیرمردی که خودش قادر به فعالیت تجاری نیست ملک تجاری اش را به دیگران اجاره می دهد تا هم امور زندگی خودش بچرخد و هم به دیگران فرصت فعالیت بدهد. حال چرا باید فقط مالکین این واحدها خسارت ببینند. با این متنی که شما تنظیم فرمودید از فردا هر کسی مدعی پرواخت نکردن اجاره بها میشه.
چرا همشو عربی نوشتید هیچی نفهمیدم...
در این زمان مردم با مردم کنار می آیند ولی من از دولت می ترسم که بعد این اپیدمی پوست مردم را بکند مانند اداره دارایی که وقتی می گوییم مغازه بسته بوده می گویند به ما ربط ندارد ما طبق دستورالعمل مالیات می گیریم وبه ما ربط ندارد که کار کرده اید یا نه وانگار از کره ماه آمده اند ودر این جامعه زندگی نمی کنند
اگر قرار است موجرین جهت همکاری در مدتی که بدستور ستاد ملی کرویا محل کسب استیجا ری بسته بوده اجاره گرفته نشود ،بهتر است دولت نیز بخشش مالیات مستغلات وعوارض شهرداری را نیز در دستور قرار دهد تا مردم احساس کنند که دولت فقط در اینگونه موارد از مردم انتظار نداشته واز خودش نیز مایه می گذارد .
تعدیل برای موجر ومستاجر مساوی
فقط که مستاجرین نیستند.خیلی تعهد رسمی داشتند که عملی را در این بازه زمانی انجام بدهند ولی بعلت تعطیلی ادارات دولتی و دفاتر رسمی امکان انجام تعهد میسر نگردیده مثل شهرستان ابادان و خرمشهر که از تاربخ ۲۴ اسفند تاکنون تمام شهر تعطیل است.از سایت وزین تابناک در خواست دارم این موضوع را از طریق قوه قضاییه دولت و مجلس پی گیری کنید تا انجام تعهدات به بعد از رفع خطر و باز شدن ادارات موکول بشه و ذینع تعهد هم حق اعتراض و شکایت نداشته باشد .چون مثل جنگ یک مصیبت جهانی است و این قوه قاهره همه را بی اختیار کرده است.تشکر از پی گیرتان
مردم بدلیل عدم شفافیت و ثبات اقتصادی کنترلی بر درآمد و هزینه های دولت ندارند و دولت در مواقع کسری از جیب مردم خرج می کند از جمله بی ارزش کردن ریال و کسر قدرت خرید و داراییهای مردم حالا یکی سوال کند آن زمان که صدها میلیارد دلار فروش نفت داشتیم آن درآمدها کجا رفت که ا لان بااین تحریمها به دادمان برسد . لطفا تابناک تز نده و جنگ بین مالک و مستاجر را شروع نکن آنها می دانند که دولت کار قابل توجهی برای آنها نمی کند و خودشان با هم کنار می آیند .
چند روز است پشت سر هم پيامك برق اب گاز تلفن واقساط باني ميايد وقتي كار نكنيم چطور پرداخت بكنيم وكسي هم پاسخگو نيست رفتم بانك گفتم مگر قرار نيست اقساط سه ماه تمديد بشوند گفتند هركي گفته خودش پرداخت كند
خیلی از افراد زندگیشون با ای اجاره ها میگذرد.دولت بهتر از به جای مایه گذاشتن از جیب مردم خودش دست به جیب شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر