بررسی عملکرد فراکسیون زنان مجلس دهم

تمام اقدامات تمام و نیمه تمام زنان مجلس دهم در یک نگاه

مجلس دهم رکوردار حضور زنان در بین مجالس گذشته بوده است؛ ۱۷ زن که توانستند کرسی‌های مجلس ۲۹۰ نفره را به دست آورند. اقلیتی کم تعداد که انتظارات زیادی از آن‌ها در حوزه زنان و کودکان وجود داشت.
کد خبر: ۹۶۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 29 March 2020

مجلس دهم رکوردار حضور زنان در بین مجالس گذشته بوده است؛ ۱۷ زن که توانستند کرسی‌های مجلس ۲۹۰ نفره را به دست آورند. اقلیتی کم تعداد که انتظارات زیادی از آن‌ها در حوزه زنان و کودکان وجود داشت.

به گزارش «تابناک»؛ با شروع کار مجلس دهم فراکسیون زنان با حضور ۱۷ زن مجلس یعنی پروانه سلحشوری، طیبه سیاووشی، فاطمه سعیدی، فریده اولاد قباد، ناهید تاج الدین، سمیه محمودی، زهرا ساعی، فاطمه حسینی، زهرا سعیدی، هاجر چنارانی، سکینه الماسی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر، معصومه آقاپور، سهیلا جلودارزاده، خدیجه ربیعی و حمیده زرآبادی تشکیل شد؛ ریاست این فراکسیون در دو سال اول با سلحشوری و در دو سال دوم با اولادقباد بود.

در آخرین روز‌های عمر مجلس دهم، اهم عملکرد زنان در این دوره مجلس شورای اسلامی را بررسی کردیم؛ عملکردی مربوط به دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت به عنوان دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس که البته در بسیاری موارد نیز با همراهی نمایندگان مرد رقم خورده است.

**مصوبات مجلس با تلاش نمایندگان زن در بودجه سالیانه

زنان مجلس دهم تلاش کردند تا در زمان بررسی بودجه سالیانه بند‌هایی از بودجه را برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار، زنان معسر و زنان زندانی تصویب کنند یا اینکه اعتبارات دولت در لایحه را افزایش دهند. از جمله این مصوبات در قانون بودجه ۹۸ به شرح زیر است.

۱- تامین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر حداکثر تا سه هزارو پانصد میلیارد ریال

۲- پوشش بیمه اقشار خاص (قالیبافان، زنان سرپرست خانوار) به مبلغ ۲۱۱۶۵ میلیارد ریال

۳- اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور با معرفی دستگاه‌های ذی ربط به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجوی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت تسهیلات قرض الحسنه

۴-اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال کمک مالی به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن نیازمند از طریق ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه

**مصوبات مجلس با تلاش فراکسیون زنان در قانون برنامه ششم توسعه

۱- پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور که شامل سرپرست خانوار و کلیه افراد تحت تکفل آنان است.

۲- حمایت از زنان سرپرست خانوار؛ شامل تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد‌های ذیربط و تأیید برنامه مذکور در هیأت وزیران و تصویب در مجلس شورای اسلامی و نظارت بر اجرایی شدن آن.

۳- سازماندهی و تقویت جایگاه سازمانی امور زنان و خانواده در دستگاه با اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست ها، برنامه‌ها و طرح‌های و ارزیابی آثار و تصمیمات براساس شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۴- مرخصی تشویقی برای کلیه مردان شاغل در قوای سه گانه، بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند.

۵-اختصاص بخشی از اعتبارات عمرانی دولت در قالب بودجه سنواتی به تأمین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان متأهل و اولویت استفاده از این خوابگاه‌ها با زوج دارای فرزند.

**سایر قوانین تصویب شده و اقدامات در حوزه زنان

۱-قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص

۲- تکلیف دولت در قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور برای اجرای طرح‌های حمایت از کودکان در معرض آسیب‌های اجتماعی و یا دارای معلولیت‌ها و نارسایی‌های جسمی، روانی و خانوادگی و یا مبتلا به فقر غذایی، آموزشی و اجرای طرح‌های حمایت از زنان و دختران با اولویت زنان سرپرست خانوار و دختران دارای مشکلات جسمی، روانی و خانوادگی و در معرض آسیب‌های اجتماعی.

۳- تکلیف به سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی به ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به کلیه معلولان، مددجویان و گروه‌های آسیب پذیر از قبیل: زنان، کودکان، سالمندان نیازمند جامعه

۴- معاف شدن از خدمت وظیفه عمومی یکی از فرزندان اولیائی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آن‌ها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آن‌ها ناتوان و معلول باشند. همچنین معاف شدن از خدمت وظیفه عمومی همسرانی که زنان ناتوان و معلول خود را سرپرستی می‌کنند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را بر عهده داشته باشند.

۵-قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی

۶- قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن

۷-تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها

اقدامات نیمه تمام فراکسیون زنان

۱-طرح کودک همسری که با مخالفت مجلس از دستور کار خارج شد.
۲-لایحه تامین امنیت زنان که هنوز در مرحله بررسی قوه قضاییه است.
۳-اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان و جوانان که طبق آمار هنوز این موضوع محقق نشده است.
۴-طرح اصلاح بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه در خصوص اذن خروج زنان از کشور که هنوز در نوبت رسیدگی مجلس قرار دارد.
۵-طرح اصلاح ماده ۲ قانون حمایت خانواده در خصوص قاضی مشاور زن که هنوز در کمیسیون حقوقی بررسی نشده است.

عمر فراکسیون زنان دوره دهم مجلس شورای اسلامی چند صباحی دیگر به پایان می‌رسد، فراکسیونی که تلاش کرد حداقل در حوزه زنان و خانواده اثرگذار باشد، اما قطعا نواقص، ایرادات و کمبود‌هایی داشته که انتظار می‌رود زنان مجلس یازدهم آن را رفع کنند و تاثیرگذار باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اینا هم فکر جیب خودشونن...
فقط میدانم دختران و زنان جوان بسیاری بخاطر بی اطلاعی مفرط از حقوق انسانی و قضایی خود توسط افراد رذل و سواستفاده گر مورد اسیب واقع شده اند, مجلس بعد هر کاری میخواهد در این زمینه انجام دهد ' فقط زودتر
باز هم به نسبت تعدادشون فعالیتهای خوبی داشتند .
مجلس هر قانونی که می خواهد تصویب کند چرا از جیب پسران جامعه هزینه می کندایا ایت الله های محترم از وضع پسران جامعه خبر دارنند به خدا که ندارنند چون که در سن هشتاد یا نود سالگی که شرایط جوان بیست ساله را که درک نمیکنند فمنیست ها ی چادوری هم فعالند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان