بازدید 30009
مهمترین خبر‌های آذرماه ۹۸

پیشنهاد جنجالی نایب رئیس مجلس: دولت مواد مخدر عرضه کند! / سرنوشت ۶۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد چه شد؟ / بالاخره بابک زنجانی عفو می‌شود یا اعدام؟ / انتقاد یک مرجع؛ مدرک‌گرایی به حوزه علمیه هم رسید

ادعای عجیب رئیس‌جمهور درباره گرانی بنزین! انتقاد علم‌الهدی از تبلیغات صدا و سیما، اجتماع آرامش و اقتدار برای خواباندن اغتشاشات بنزینی، اگر می‌توانستیم بسیج را وارد سیاست کنیم، کَلّاش‌ها وارد سیاست نمی‌شدند، ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ تفاوت سرنوشت روحانی و احمدی نژاد از نگاه یک اصلاح طلب، کیفیت زندگی مردم هم مثل بنزین به فوب خلیج فارس برسد، رئیس جمعیت هلال احمر بازداشت شد، استاد نخبه ایرانی یک سال بعد از بازداشت در آمریکا، آزاد شد.
کد خبر: ۹۶۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶ 28 March 2020

مرور مهمترین اتفاقات و رویداد‌های سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات نهمین ماه سال ۱۳۹۸ یعنی آذرماه که در روز‌های آغازین سال ۹۹ پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش‌های جداگانه برای ایام نوروز خلاصه‌ای از مهمترین رویداد‌های خبری و اتفاقات سال ۹۸ را منتشر خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»؛ ادعای عجیب رئیس‌جمهور درباره گرانی بنزین!، درخواست انتشار مذاکرات بنزینی سران قوا، انتقاد علم‌الهدی از تبلیغات صدا و سیما، اجتماع آرامش و اقتدار برای خواباندن اغتشاشات بنزینی، اگر می‌توانستیم بسیج را وارد سیاست کنیم، کَلّاش‌ها وارد سیاست نمی‌شدند، ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ تفاوت سرنوشت روحانی و احمدی نژاد از نگاه یک اصلاح طلب، کیفیت زندگی مردم هم مثل بنزین به فوب خلیج فارس برسد، رئیس جمعیت هلال احمر استعفا کرد و بازداشت شد، استاد نخبه ایرانی یکسال بعد از بازداشت در آمریکا، آزاد شد، سرنوشت ۶۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد چه شد؟، انتقاد یک مرجع؛ مدرک‌گرایی به حوزه علمیه هم رسید، کارگران کشاورزی چقدر دستمزد می‎گیرند؟، سورپرایز بی‌نمک وزیر جوان واکنش‌های طنزآلود به آن، سورپرایز بی‌نمک وزیر جوان واکنش‌های طنزآلود به آن، آمار تکان دهنده از فقر در ۳۲ شهرستان، آلودگی عجیبی که مردم تهران را نکشت!، بالاخره بابک زنجانی عفو می‌شود یا اعدام؟، پیشنهاد جنجالی نایب رئیس مجلس: دولت مواد مخدر عرضه کند! و ... مهمترین اخبار آذرماه سال ۹۸ است.

ادعای عجیب رئیس‌جمهور درباره گرانی بنزین!

رئیس جمهور ششم آذرماه ۹۸ پس از گرانی بنزین در سخنانی عجیب که دستمایه بسیاری از طنزها و شوخی های فضای مجازی شد، گفت: موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. این را من به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ما است. گفتم اجرایش با شما و صداوسیما، بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم که این هفته است یا آن هفته. گفته بودم که هر شبی مناسب بود اجرایش کنید.

روحانی گفت: من هم صبح جمعه فهیدم قیمت تغییر کرده، چون به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم البته قیمت در سران سه قوه مصوب شده بود.

درخواست انتشار مذاکرات بنزینی سران قوا

پس از حرف و حدیث های فراوانی که در خصوص گرانی بنزین ایجاد شد، محمود صادقی با استناد به اصل شفافیت آراء خواستار انتشار مشروح مذاکرات جلسات دبیرخانه‌ شورای هماهنگی سران قوا شد.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «باتوجه به اظهارات ضد و نقیض بعضی از سران قوا درباره‌ مصوبه‌ افزایش قیمت بنزین و نظر به اصل شفافیت حداکثری که رهبری به استناد سیره‌ی امام علی (ع) آن را حق مردم دانستند، دبیرخانه‌ شورای هماهنگی سران قوا مشروح مذاکرات جلسات مربوط به این مصوبه را منتشر کند.»

اجتماع آرامش و اقتدار برای خواباندن اغتشاشات بنزینی

اجتماع بزرگ و خودجوش مردمی در حمایت از امنیت و آرامش و اقتدار کشور چـهارم آذر ۱۳۹۸، با حضور مردم فهیم و بصیر تهران پس از راهپیمایی از مسیرهای چهارگانۀ ذیل در میدان انقلاب اسلامی برگزار شد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز در یک جنگ بزرگ جهانی هستیم و این لحظه در حال شکست دادن همه قدرت استکبار هستیم، گفت: جنگی که در خیابان های ما آغاز شد، یک سناریوی کامل جهانی بود. این جنگ تمام شد، شما دقیق عمل کردید و آن لحظاتی که نباید به پیاده نظام دشمن بپیوندید، نجیبانه صف خود را جمع کردید و امروز به میدان آمدید تا اسلام دوباره سرافراز، ایران جاودانه و دشمن فرو بپاشد.

اگر می‌توانستیم بسیج را وارد سیاست کنیم، کَلّاش‌ها وارد سیاست نمی‌شدند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان گفت: اگر می‌توانستیم بسیج را در سیاست وارد کنیم، نه اینکه حزب تأسیس یا نماینده مشخص کنیم بلکه آن فکر، فرهنگ و نحوه برخورد با مسائل را در سیاست وارد کنیم در این صورت کَلّاش‌ها و زبان‌باز‌ها وارد سیاست نمی‌شدند. دولت فعلی با دولت قبل مشکل داشت لذا تصور کرد کارت سوخت که توسط آن دولت ایجاد شده بود یک موضوع سیاسی است و آن را حذف کرد، در حالی که اشتباه بود و موجب دزدیده شدن بنزین می‌شد حال با وقاحت تمام از موضع خود برمی‌گردند حتی عذرخواهی هم نمی‌کنند و به مردم خبر هم نمی‌دهند. موضوع بنزین بحث سیاسی نیست؛ یک موضوع تخصصی است.

انتقاد علم‌الهدی از تبلیغات صدا و سیما

علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: آفت اعتدال اقتصادی این تبلیغات صدا و سیما و اجناس و کالاهاست که مردم را تهییج بر اصراف می‌کند که زندگی تجملانه داشته باشید. این تحریک در مصرف است و با اعتدال اقتصادی نمی‌سازد. مردمی که اینقدر عزیز و ارزشمند هستند، نباید در طرح‌های مدیریتی کشور غافلگیر شوند، این یک گناه نابخشودنی و هم خلاف انسانیت و اسلامیت است. اصلاح قیمت بنزین عارضه امنیتی دارد، اما از مردم نباید بترسیم، مردمی که اینقدر با صمیمیت در عرصه حضور دارند، آن وقت ما بیاییم به دستگاه امنیتی واگذار کنیم؟ این فکر با صمیمیت مردم نسبت به نظام منافات دارد. مردم در تنگنا‌های معیشتی هستند، نگذاریم دشمنان بگویند تحریم اقتصادی اثر کرده است، تمام فروشگاه‌های ما پر است و هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد، اما دزدی و حرام‌خواری مردم را مستاصل می‌کند.

ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟

آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در ارزان‌ترین منطقه تهران، هر متر مربع واحد مسکونی به طور متوسط به قیمتی برابر با شش میلیون تومان معامله می‌شود. آخرین آمار‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، متوسط قیمت معامله مسکن در تهران به ۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان رسیده است؛ بنابراین، ارزان‌ترین منطقه تهران در حال حاضر منطقه ۱۸ شهرداری است که قیمت خرید و فروش ملک در این منطقه به طور متوسط به اندکی بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است.

تفاوت سرنوشت روحانی و احمدی نژاد از نگاه یک اصلاح طلب

ناصری افزود: «ضروری است به شکل فوری و اضطراری اصلاحاتی انجام شود.» این کارشناس مسائل سیاسی در بخشی دیگر از گفته‌ها خود تصریح کرد: «متاسفانه آقای روحانی به دلیل عملکرد نامناسب خود، علاوه بر این‌که هزینه سنیگنی را بر جریان اصلاحات وارد کرده، هزینه سنگینی بر کلیت ایران تحمیل کرده است. این‌که جامعه به شرایطی برسد که احمدی‌نژاد را آرزو کند، یعنی آقای روحانی بسیار از واقعیت‌های موجود در جامعه و نیز شعار‌های انتخاباتی خود فاصله گرفته است؛ لذا اعتقاد دارم اگر روحانی در یک سال نیم باقی مانده، یعنی تا خرداد یا نهایتا مرداد ۱۴۰۰ کاری انجام ندهد، حتما خداحافظی‌اش با مردم و حکومت به مراتب سخت‌تر و بدتر از خداحافظی احمدی‌نژاد در ۹۲ خواهد بود.» ناصری افزود: «روحانی آدمی است که می‌خواهد هم‌چون چهل سال گذشته بماند. اگر روحانی کار مهمی انجام ندهد که حتی بر این باور هستم کار مهم روحانی در جرات «استعفا دادن» می‌تواند باشد، ۱۴۰۰ او بسیار نازل‌تر از احمدی‌نژاد خواهد بود و خواهد ماند.»

کیفیت زندگی مردم هم مثل بنزین به فوب خلیج فارس برسد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر امروز به پرسش‌ها پاسخ دهیم تهدید را تبدیل فرصت کرده‌ایم، اما اگر این کار را انجام ندهیم یک تهدید را بزرگتر و کلان‌تر ایجاد خواهیم کرد. عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که چرا گاهی مسئولان به جای پاسخگویی به مردم سکوت می‌کنند و یا اگر جوابی می‌دهند قانع‌کننده نیست، گفت: امروز در فضای تصمیم‌گیری کشور شاهد استراتژی و تاکتیک سکوت عمیق هستیم. وی با اشاره به فضای این روز‌های صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: مشاهده می‌کنید در صحن علنی مجلس نمایندگان دائم در حال تذکر، اخطار و نطق هستند، اما رئیس مجلس در سکوت کامل است و در نفع و تایید حرف‌های نمایندگان حرکتی صورت نمی‌گیرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جامعه در خصوص سران قوای کشور تذکراتی دارند، اما آنان سکوت می‌کنند مگر اینکه در جلسات کاملا خصوصی حرفی گفته شود. وی ادامه داد: اتفاق دیگری که در حال رخ دادن است و موازی با این عدم پاسخ‌دهی پیش می‌رود این است که سران قوا تقصیر را گردن یکدیگر می‌اندازند. در مجلس هم رویه این است که حامیان رئیسی، لاریجانی و روحانی در حمایت از آنان در صحن با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند. نماینده مردم اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در شرایط فعلی کشور فرد و حتی سران قوا مهم نیستند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس و سران قوا هرکدام ابزاری در راستای منافع ملی و یک هدف به اسم توسعه کشور هستند. وی خاطرنشان کرد: چیزی که امروز در حال ذبح و به صلیب کشیدن است منافع ملی ماست و سوال اینجاست چرا باید کشور را در این سکوت ببریم؟ آیا از توضیح دادن می‌ترسیم و درست نمی‌دانیمش؟

رئیس جمعیت هلال احمر استعفا کرد و بازداشت شد

۱۲ آذر ۱۳۹۸ رئیس جمعیت هلال احمر پس از کش و قوس‌های فراوان و انتشار چندباره خبر استعفایش و تکذیب آن، بالاخره استعفا کرد؛ استعفایی که پس از به ثمر رسیدن بازداشت علی اصغر پیوندی را به همراه داشت.

علی اصغر پیوندی، روز گذشته (۹۸/۰۹/۱۱) طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور از سمت خود استعفا کرد و دلیلش برای کناره گیری از این سمت را «مشکلات شخصی» عنوان نمود.

البته این اولین بار نبود که خبر استعفای پیوندی منتشر شد و پیشتر هم در مقاطعی (مانند پنجم شهریورماه امسال) خبر استعفای وی منتشر و ساعاتی بعد تکذیب شده بود. البته این بار ماجرا فرق می کرد؛ چراکه پس از استعفاء خبر دستگیری و بازداشت پیوندی هم مکمل خبر استعفای رئیس جمعیت هلال حمر شد.

استاد نخبه ایرانی یکسال بعد از بازداشت در آمریکا، آزاد شد

شانزدهم آذر ۹۸و همزمان با روز دانشجو، وزیر خارجه ایران از آزادی دکتر سلیمانی که حدود یک سال پیش در آمریکا بازداشت شده بود، خبر داد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از آزادی دکتر «مسعود سلیمانی» پزشک و نخبه ایرانی از زندان آمریکا خبر داد. ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «خوشحالم که پروفسور مسعود سلیمانی و آقای "ژیو وانگ" به زودی به خانواده‌های خود ملحق خواهند شد. از کسانی که در این امر شریک بودند، مخصوصا دولت سوئیس، بسیار متشکرم».

سرنوشت ۶۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد چه شد؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بر اساس اطلاعات و آماری که رئیس کل سابق بانک مرکزی ارائه داده، میزان کل مداخله ارزی دولت یازدهم در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ از رقم یک سال دولت احمدی‌نژاد هم کمتر است. در ۱۳ سال از ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بانک مرکزی در کل ۲۸۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای مداخله و مدیریت بازار ارز در بازار فروخته که ۸۱/۸ درصد آن مربوط به سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ یعنی دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم بوده است. اینکه درآمد ارزی ناشی از فروش نفت در آن ۸ سال با کل درآمد نفتی از زمان کشف نفت! برابری می‌کرده است، هرگز مشخص نگردید این نزدیک به ۶۱۸ میلیارد دلار چه سرنوشتی پیدا کرد؟

انتقاد یک مرجع؛ مدرک‌گرایی به حوزه علمیه هم رسید

 آیت الله شبیری زنجانی، با انتقاد از رواج مدرک گرایی در حوزه‌های علمیه فرمودند: علم را یا باید برای خدا و پاداش اخروی فراگرفت و یا برای خود علم و ارزشمندی آن. وقتی که کسی برای مدرک درس می‌خواند ملّا نمی‌شود. آیت الله شبیری زنجانی افزودند: آموختن علم نباید به خاطر امور دنیوی باشد. مرحوم آقای مجتهدی تبریزی، در ابتدای طلبگی به من گفتند که در دانشگاه برای مدرک گرفتن درس می‌خوانند، اما شما برای خود علم موضوعیت قائل هستید، اما الان طوری شده که طلاب وضع دانشگاهی پیدا کرده اند. از سیستم آموزشی دانشگاه، امثال شیخ طوسی و آخوند خراسانی بیرون نمی‌آید. شما افراد را تشویق کنید که این گونه درس بخوانند. ایشان با تأکید بر اینکه جامعه به طلاب باسواد، باتقوا و با اخلاق نیاز دارد فرمودند: در مسائل اخلاقی مشکلی که وجود دارد این است که مسائل دنیوی بسیار پررنگ شده است. در سابق طلاب بیشتر به دنبال مسائل اخلاقی بودند. متأسفانه در حوزه‌های اخلاقی هم کمتر زمینه شاگرد پروری وجود دارد. دوره میرزای شیرازی و دوره مرحوم آخوند چهار چهره اخلاقی تراز اول وجود داشتند: آخوند ملا فتحعلى سلطان آبادى، آخوند ملاحسینقلی همدانی، حاج شیخ اسماعیل قره باغی و حاج سید مرتضی کشمیری. الان متأسفانه اوضاع چنین نیست و موانع مختلف نمی‌گذارند که چنین افرادی تربیت شوند، اما نباید ناامید شد.

کارگران کشاورزی چقدر دستمزد میگیرند؟

بررسی نتایج آمار‌ها در زمستان ۱۳۹۷ در خصوص مزد کارگران مشاغل منتخب کشاورزی نشان می دهد، بیشترین متوسط مزد روزانه در میان مردان با رقم ۷۷۰۴۳۵ ریال به کارگر "بیل زن باغ" و کمترین متوسط مزد روزانه به کارگر "میوه چین" با رقم ۵۷۳۳۳۰ ریال، اختصاص داشته است. همچنین در بین زنان، بیشترین و کمترین مزد روزانه به ترتیب به کارگر "میوه چین" با رقم ۴۱۹۸۸۶ ریال و کارگر " نشاکار" با رقم ۳۹۹۱۱۲ ریال، اختصاص دارد.

سورپرایز بی‌نمک وزیر جوان واکنش‌های طنزآلود به آن

دوشنبه (۱۸ آذرماه) ۹۸ وزیر جوان یعنی «جواد آذری جهرمی» در سومین همایش و نمایشگاه شهر هوشمند وعده یک سورپرایز را داد. پس از این وعده موجی از گمانه زنی‌ها نسبت به وعده وزیر در فضای عمومی و مجازی به راه افتاد. تا اینکه 23 آذرماه ۹۸ خبر سوراپرایز وزیر ارتباطات که با رونمایی پست پلاس اعلام شد که واکنش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

برخی نوشتند: بنویسم وزیر یا جوان، سلبریتی یا پرحاشیه، پوپولیست یا نه، اصلا می‌توانم بنویسم وزیر جوان سلبریتی پرحاشیه که رفتار‌های پوپولیستی را دوست دارد! اغراق نیست اگر بگویم محمدجواد آذری جهرمی در دوران فلاکت بار دولت تدبیر تنها چهره شاخص باقی مانده از کابینه است که هنوز اندک اقبالی به وعده‌ها و تصمیم‌هایش وجود دارد.

عده ای هم گفتند، گمان می‌کنم عبارت «جوان پرحاشیه» برازنده‌ترین لقبی باشد که می‌توانیم به آذری جهرمی اختصاص دهیم، از این روی در ادامه این گزارش، تحلیل، یادداشت یا دل نوشته و یا هر قالبی که بتوانیم بی رودربایستی حرفمان را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بزنیم، هرکجا این عبارت به کار رفته است منظور آقای وزیر! است.

برخی واکنش ها هم اینگونه بود: نه آنقدر وقت داریم که اطاله کلام کنیم و نه آنقدر حوصله که مطالعه، پس یک راست سر اصل مطلب می‌رویم؛ جوان پرحاشیه به مانند گذشته بازهم در شرایطی که جامعه انتظار یک خبر متفاوت و شگفت آور را داشت، آنچنان مردم را سورپرایز کرد که همه انگشت به دهان ماندیم! البته که از کنار هم قرار گرفتن آنچنان و سورپرایز توقعی بیش از نمی‌توان داشت.

آمار تکان دهنده از فقر در ۳۲ شهرستان

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بر اساس پژوهشی که در سال ۹۶ از سوی کمیته امداد در ۳۲ شهرستان در خصوص فقر خوراکی و پوشاکی آغاز شده، به اعداد تکان دهنده‌ای رسیده‌ایم. اگر بخواهیم به سراغ نیازمندان برویم، باید کار‌های مطالعاتی در خصوص جغرافیای فقر و به ویژه فقر در حوزه خوراک و پوشاک به شکل تخصصی انجام شود و سپس این اطلاعات را با موضوع آمایش سرزمینی خط فقر تطبیق دهیم.

آلودگی عجیبی که مردم تهران را نکشت!

سال ۹۸ اتفاقات و حوادث و بلایای طبیعی در انواع و اقسامش بر سر مردم آمد. یکی از این اتفاقات آلودگی عجیبی بود که تهرانی ها ان را با پوست و استخوان که نه، بلکه با هر تنفس خود لمس کردند. 26 آذرماه، آلودگی هوای تهران به جایی رسیده بود که شهروندانِ خو گرفته با آلودگی هم به شدت نگران بودند؛ نگرانی‌ که ظاهرا روی اظهارنظر مسئولان شهری نیز تاثیر گذاشته است!

ساعاتی پس از آنکه پیش بینی‌های هواشناسی درباره بارندگی در تهران به تاخیر افتاده و مسئولان را مجاب کرد تا سراسیمه و حوالی نیمه شب، تصمیم به تعطیلی مدارس شیفت صبح در سراسر استان (به جز دو شهرستان دماوند و فیروزکوه) بگیرند و نیمه شب به این نتیجه برسند که بهتر است مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها را هم مشمول این تعطیلی کنند، باران امیدبخش از راه رسید تا موقتا همه چیز رفع و رجوع شود.

بارندگی بموقعی که معلوم نیست اگر از راه نمی‌رسید، وضعیت هوای تهران چگونه شده بود و شاخص آلودگی هوا چه میزان افزایش می‌یافت. همان شاخصی که ظاهرا دیگر معیار خوبی برای بیان میزان آلودگی هوای پایتخت نیست، چون روز قبل از آن،  تهران غرق در مه دود و آلودگی غلیظ، سنگین و بی سابقه‌ای بود، در حالی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی را ۱۵۴ اعلام می‌کرد!

البته اعتبار شاخص‌های اعلام شده نه فقط در نگاه شهروندان پرشمار تهرانی، که ظاهرا نزد مسئولان شهری نیز مخدوش شده است؛ این را می‌شود از سخنان شهردار تهران در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دریافت که تاکید داشت: «ذرات معلق در هوا به ۲۰۰ پی پی ام رسیده بود و این حالت خطرناک است.»

پیروز حناچی در ادامه سخنانش پا را فراتر از خطرناک توصیف کردن میزان آلودگی هوای پایتخت تاکید کرد: «وقتی در چنین شرایطی آلودگی هوا قرار می‌گیریم، باید شهر تخلیه شود؛ البته این امر ناشی از تمرکز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها، می‌بایست به مسأله تمرکز هم توجه شود.»

بابک زنجانی عفو می‌شود یا اعدام؟

در میان مسئولان قضائی در رابطه با اجرای حکم اعدام بابک زنجانی اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی وعده عفو او را در صورت بازگشت اموال مطرح می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند حکم او قطعی است و باید اعدام اجرا شود. از یک‌سو معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران اعلام کرده است که بابک زنجانی پس از بازگرداندن بدهی خود به دولت اعدام خواهد شد، اما بخشی از این اموال در خارج از کشور است و این قوه به آن دسترسی ندارد.

 از سوی دیگر، اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید: در مورد حکم اعدام در رأی آمده که اگر اموال برگشت، دادگاه، تجدیدنظر کند. تا امروز بخش قابل‌توجهی از اموال در داخل برگشته و برای اموال خارج از کشور در تلاش هستیم. یکی از نکات مهم در پرونده او، قرار گرفتن نامش در لیست تحریم‌های بین‌المللی است. اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۱۲ نام بابک زنجانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. به گفته یکی از دستیاران زنجانی، زنجانی خودخواسته به تحریم‌های اروپا و آمریکا و بلوکه‌شدن پول‌هایش تن داد تا بهانه‌ای برای بازنگرداندن پول‌ها به ایران داشته باشد.

پیشنهاد جنجالی نایب رئیس مجلس: دولت مواد مخدر عرضه کند!

مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در مورد «عرضه دولتی مواد مخدر» پیشنهاد داد و با واکنش تند برخی از صاحب نظران مواجه شد. پزشکیان که در مراسم افتتاح مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر سخن می‌گفت: با اشاره به تلاش‌های مجلس برای تغییر قوانین و سیاست‌های اعتیاد افزود: اگر دولت بتواند عرضه موادمخدر را بر عهده گیرد، اشخاص نیازمند به دارو را می‌توانیم به راحتی درمان کنیم. البته نائب رئیس مجلس این نکته را هم گفت که «هنوز این کار عملیاتی نشده است.» وی تصریح کرد: لایحه فقط نوشته شد و در مجلس ماند و پیگیری نشد تا بتوانیم تمام معتادان را تحت پوشش قرار دهیم و مواد را تحت نظر متخصص در اختیارشان قرار دهیم و بعد درمان کنیم. می‌توانیم وضعیت زندان‌ها را در زمینه اعتیاد و موادمخدر با در دست گرفتن بازار عرضه مواد بهبود بخشیم. بیش از ۷۵ درصد تریاک و مرفین دنیا را در کشورمان کشف می‌کنیم.

 اظهارنظر نائب رئیس مجلس با واکنش سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت رو به رو شد. سرهنگ بخشنده اظهارات پزشکیان را نظر شخصی او دانست و گفت: پزشکیان باید در مورد اظهارات اخیرش پاسخ دهد. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه «در هیچ جای دنیا، دولت مواد مخدر عرضه نمی‌کند» افزود: در حال حاضر نیز همه جا مواد مخدر وجود دارد و اگر دولت هم مواد مخدر عرضه کند، واویلا می‌شود و شهروندان پاک نیز معتاد می‌شوند. سرهنگ بخشنده ادامه داد: اگر دولت مواد مخدر عرضه کند، امنیت، پلیس و قانون زیر سوال می‌رود. این مساله شدنی نیست و توزیع قانونی مواد مخدر تبعات منفی در جامعه خواهد داشت تصور کنید در محله شما، دولت مرکز فروش تریاک ایجاد کند. این مساله باعث اثر منفی در فرزندان شما نمی‌شود؟ مردم و محلات این مساله را قبول نمی‌کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۳
تریاک آریامهری خودش ضد کروناست تا حال هیچ تریاکی مبتلا به کرونا نشده است . سال های 1352 تا 1345 تریاک را داروخانه ها می فروختند فقط به کسانیکه کارت این کار را داشتند و سهمیه می گرفتند . خوب این که خوب است .جوانان دیگر دنبال روانگردانهای جورواجور نمی روند دم این مجلسی گرم خدا کنه تصویب بشه ...کرمانی ها جیرفتی ها وووآنجا همه می کشند خوب آنجا چه اتفاقی افتاده مگر ؟ این ادا و اصول ها را بذارید کنار بگذارید در این ماههای کرونایی یک حالی واسه خودمان بکنیم / دمتون گرم
واقعا اخبار در بر هم و تناقض آمیزی !
چرا به دانشگاه ها توهین می کنند؟ همین پرشکان تحصیل کرده و از جان گذشت ها هستند که در حال حاضر با طاعون قرن مبارزه می کنند؟ کوبیدن‌ قشر دانشگاهی افتخار نیست ...
چرا کسی تزین رییس پلیس سوال نکرد..که چرا اینهمه ارزبخاطرتریاک از ایران خارج میشه..بااینکه میتوانیم درکشورخودمان کشت کنیم بدون نواد اضافی به بیماران و یاحتی صادرات که کمتراز نفت هم درامد ندارد..استفاده کنیم؟
ما هم اسلحه کلاچ میخریم و مثل افغانستان از خودمون دفاع میکنیم آقای پزشکیان!
بنظر میاد پیشنهاد پزشکیان بهترین شیوه کنترل و درمان اعتیاد باشد
چون وقتی توسط دولت پخش شود به مرور مرفین تریاک را کم میکنند و با کاهش دوز به واسطه مرفین اعتیاد را درمان میکنندو از طرفی خیال شخص معتاد مطمن است از اخذ مواد و مصرف بیش از حد نخواهد داشت که اعتیاد را بمرور سنگین تر کند
گندش را در آورديد - چقدر خبر سوخته تاريخ گذشته؟ خبري که آذر ماه سال قبل منتشر کرديد رو دو باره تکرار مي کنيد؟
ترا خدا بیایید آدم شیم.
ترافیک تهران قابل حله
بیکاری تهران قابل حله
جوانهای تهران مشکلاتشون قابل حله اگر بخواهیم و باور داشته باشیم و به مردم فکر کنیم . بخدا شما به فکر مردم نیستید مسولین عزیز
با سلام
وقتی آمار های نشان دهنده نامناسب بودن نحوه برخورد با مساله اعتیاد می باشد باید روش های جایگزین را بررسی کرد . الیته هیچ اطلاعی ندارم که پیشنهاد دکتر پزشکیان درست می باشد یا خیر اما می دانم ایشان ادم با تجربه و با تخصصی هستند و ایمان دارم با شفافیت این بلای خانمان سوز می توان به کاهش آن کمک کرد.
وافعا 618 میلیارد دلار چه شد. چرا هیچ کس جوابگو نیست. با این پول میشد. ایرانراکوبید و ازنو ساخت. واقعا این پول چه شد. جواب بدهید. اقایان مسوول.
درست گفتن . کسانی که معتاد هستن و سنشان بالا هست دیگه امکان ترک ندارند . مسلما میشه به انها از طریق داروخانه مواد داد تا جلو قاچاق و شهادت نیرو های انتظامی گرفته بشه.
معتادان بلاخص معتادان مواد مخدر صنعتی را باید به سبک مائو توی دریا ریخت و معدوم کرد مطمئن باشید با حذف ۱/۵ تا ۲ میلیون انگل مملکت بهتری خواهیم داشت.
یکشنبه ۱۰ فروردین
سکه رکوردتاریخی زد : ۶۳۵۰۰۰۰ تومان !
اسکناس دلار ۱۶۲۰۰
حواله دلار ۱۶۸۰۰
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار