بازدید 12748
دکتر امیدوار رضایی در گفت‌وگو با «تابناک»

مثل وضع عوارض بر سیگار، باید از مسافران و آن‌هایی که به سفر خدمت می‌دهند، جریمه گرفت / اجرای بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام ضروری‌تر از هر زمانی‌ است

رئیس کارگروه سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام می‌گوید: اخذ جریمه از آن‌هایی که در این ایام به سفر رفته‌اند، موضوعی است که در سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید قرار گرفته و پشتوانه کارشناسی دارد. درست همان گونه که دریافت عوارض از سیگار در قانون گنجانده شده و قانون گذار به مدد آن دو هدف مهم را نشانه رفته است.
کد خبر: ۹۶۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳ 27 March 2020
تابناک اجتماعی
«باید مردم را مجاب کرد که سفر نروند، ولو با جریمه و وضع مقررات و تنبهیات سخت تر» یا «راه مقابله با شیوع، اخذ جریمه نیست، چون «سلامت کالای فروشی نیست»؛ نظر شما درباره این دو راهکار چیست؟ قانون در این باره چه می‌گوید؟

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که بسیاری از کشور‌ها می‌کوشند با نهایت سخت گیری مانع از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشورشان شوند، مسئولان کشورمان بر گام به گام بودن تصمیمات و سخت گیری‌ها اصرار دارند تا جایی که می‌بینیم «طرح فاصله گذاری اجتماعی» هم در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده و اجرایی شده، اما تقریبا خبری از جریمه در آن نیست!

جریمه‌ای مشابه آنچه طی روز‌های اخیر دکتر زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران به مسئولان ستاد مقابله با کرونا و به طور ویژه، وزیر بهداشت توصیه کرده است: «جرایمی را برای افرادی که توصیه‌ها را اجرایی نکرده و به سایر استان‌ها رفتند در نظر بگیریم.»

پیشنهادی که در آن بر پاسخگو نبودن برخی از شهروندان به توصیه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاکید شده و نتیجه این امر نیز مورد تذکر قرار گرفته است؛ اینکه متاسفانه اخبار رسیده از برخی از استان‌ها حکایت از افزایش بار بهداشتی و درمانی با شروع سفر‌های نوروزی دارد. با شروع سفر‌هایی که قرار بود انجام نشود تا بتوانیم کرونا را شکست دهیم!

البته در نهایت پیشنهاد سخت گیری به نوعی با «طرح فاصله گذاری اجتماعی» و تصویب و اجرای آن به کار بسته شده، اما جز پاره‌ای محدودیت‌ها، تقریبا اثری از وضع جریمه برای متخلفان از آن در دستور کار نیست. طرحی که سخنگوی وزرات بهداشت می‌گوید بر مبنای مشارکت عمومی بنا گذاشته شده و ممکن است در آینده تشدید شده و به وضع جریمه و تشدید محدودیت‌ها برسد.

اما مگر می‌شود برای مقابله با ویروسی که از ابتلای یکی دو نفر در نقطه‌ای در شرق چین به شیوع در جهان رسیده و نقطه شروع شیوع آن در کشورمان هم ابتلای چند شهروندی است که از سفر چین بازگشته یا با مسافران رسیده از این کشور در ارتباط بوده‌اند، گام به گام عمل کرد و ابزار‌هایی مانند جریمه و حتی تشدید جریمه‌های موجود را به کار نبست و مدعی شد اعمال جریمه برای پایان دادن به این شیوع، عملی مثل قیمت تعیین کردن برای ارتکاب تخلف است؟

پاسخ دکتر امیدوار رضایی به این سوال بسیار قابل تامل است. او که رئیس کارگروه سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام است، با اشاره به بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام ـ که به مقوله «تامین منابع مالی پایدار در بخش سلامت» اختصاص دارد و به همراه دیگر مفاد این سیاست‌های کلی به تایید مقام معظم رهبری رسیده ـ ابلاغ شده و لازم الاجراست، می‌گوید: «اخذ جریمه از آن‌هایی که در این ایام به سفر رفته‌اند، موضوعی است که در سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید قرار گرفته و پشتوانه کارشناسی دارد.»

 
مثل وضع عوارض بر سیگار، باید از مسافران و آن‌هایی که به سفر خدمت می‌دهند، جریمه گرفت/  اجرای بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام ضروری‌تر از هر زمانی‌ست

او می‌افزاید: «در بند ۳ ماده ۱۰ بر "وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان آورِ سلامت" تصریح شده که معنای آن در این روز‌های بحرانی کرونا، اخذ عوارض از آن‌هایی که سفر می‌روند و آن‌هایی که به مسافران خدمت می‌دهند نیز هست، چراکه سفر در این ایام زیان آور است و حوزه سلامت و نظام درمان را دچار مشکلات و هزینه‌هایی می‌کند؛ همان گونه که بر سیگار و برخی اقلام مضر دیگر عوارض وضع شده است و دو هدف عمده را دنبال می‌کند: هم اقدامات پیشگیرانه و کاهش مصرف این مواد مضر و هم تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای بخش سلامت.»

دکتر رضایی با تاکید بر این مهم که جریمه گرفتن از مسافران تفاوتی با جریمه سیگار و مواد مضر دیگر ندارد، می‌گوید: «منابع حاصل از همه این جریمه‌ها در بخش سلامت هزینه خواهد شد؛ بنابراین، در این روز‌ها که سفر مضر است، باید از همه مسافران و امثال شرکت‌های آزادراهی، شرکت‌های مسافربری زمینی، هوایی و دریایی که در خدمت سفر هستند و همچنین همه آن‌هایی که تجمع مردم را زمینه ساز می‌شوند یا حتی آن‌هایی که با احتکار امثال مواد ضدعفونی کننده سلامت مردم را تهدید می‌کنند، جریمه اخذ کرد و در حوزه سلامت و درمان هزینه نمود.»
 
مثل وضع عوارض بر سیگار، باید از مسافران و آن‌هایی که به سفر خدمت می‌دهند، جریمه گرفت/  اجرای بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام ضروری‌تر از هر زمانی‌ستدکتر رضایی که ریاست بیمارستان لقمان حکیم را در اختیار دارد و از نزدیک در جریان بحران ویروس کرونا و حاشیه‌های همراه با آن است، در ادامه می‌گوید: «سیاست‌های کلی نظام ماحصل بررسی ها، پژوهش‌ها و کار‌های کارشناسی فراوان در مجموعه‌های مختلف است و همان‌گونه که در این بند نیز مورد تاکید قرار گرفته، هدفمند است. هدف از این بند نیز تامین منابع مالی پایدار در بخش سلامت است، به این معنی که باید از آن‌هایی که سفر می‌روند و به سفر خدمت می‌دهند، جریمه گرفت و در حوزه سلامت و برای مهار امثال بحران کرونا هزینه کرد.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این روز‌ها فشار مضاعفی روی دوش فعالان عرصه سلامت و متولیان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان و وزارت مربوطه قرار گرفته، می‌افزاید: «از آنجایی که اخذ این عوارض و جریمه می‌تواند در راستای پایان دادن به بحران نقش موثری ایفا کرده و به حفظ فعالان سلامت که با جانشان در حال خدمت به مردم و کشور هستند منجر شود، طی نامه‌ای به وزیر محترم بهداشت سیاست‌های کلی را به ایشان یادآوری کردم.»

«می‌بایست هر آنچه از دستمان برمی‌آید برای پایان دادن به این بحران به کار ببندیم»؛ دکتر رضایی در پایان با تاکید بر این مهم، می‌گوید: «اکنون که مقام معظم رهبری از تلاش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مهار بحران حمایت جامعی به عمل آورده، بهترین زمان برای اجرای بند ۳ ماده ۱۰ سیاست‌های کلی نظام است؛ ضرورتی که باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.»
 
نامه دکتر رضایی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
نامه دکتر رضایی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
آقا جان، من یک منزل شهرستان دارم، یکی در تهران، الان در شهرستان گیر افتادم، میخوام برم تهران میگن نمیشه. ماشین شخصی ندارم، یک قطار کوپه دربست میخوام بگیرم که خودم تنها در کوپه باشم، میگن نمیشه چون ظاهرا قطاری نیست فعلا..... اگر هم رفتم میدان راه آهن با مترو میرم منزل، در مترو هم اینقدر صبر میکنم تا واگن خلوت بیاد نه کسی از من کرونا بگیره (بر فرض اینکه داشته باشم که البته ندارم، نه من از کسی کرونا بگیرم)... خب اینقدر ممنوعیت برقرار نکنید که اونهایی که واقعا کار و زندگی در 2 شهر مختلف دارن دچار مشکل بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
تا برات عبرت بشه که وقتی میگن مسافرت نرید یه جا بمونی و به سلامت دیگران اسیب نرسونی
حالا دیگه چند تا خونه دارم شده بهانه این جماعت
باید همونجا نگهت دارن
کار وفعالیت در یه شهر تعطیل شده چه برسه کار در دو شهر این را درک کن تیمور جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
چشم فقط بخاطر شما که از 2 تا کارت نیافتی اجازه میدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
می خواستید نرید شهرستان. ما هم مثل شما. باید تنبیه بشید.
ناشناس
| Turkey |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
میخواستی نری شهرستان منم یه خونه در انزلی دارم فقط سال پیش عید رفتم امسال حتی یک بارم نرفتم به خدا به پیر به پیغمبر یک سال سفر نرید نمیمیرین هیچیتون نمیشه من یک ساله نرفتم خارج از تهران نمردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
باید از یکی از خونه هات مالیات بگیرند
ایشان هم نظر میدهند اونم اقتصادیش !
باید از کسانی که مسافرت می‌روند جریمه زیاد گرفت و پول درمان بقیه مردم را که اینها باعث انتقال شده اند پرداخت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
مصادره اتومبیل و فروشش و ریختن پولش توی حساب پرستارها بهترین کاره طرف رو هم ببرن در یک طویله ای ببندن تا کرونا تموم بشه
از واژه جریمه متنفرم خودرو فروخته شد پولش را جریمه غورتش داد
به این دکتر محترم بگویید دولت خودش بلد است چطور مردم بیچاره را بوشد نیازی به راهنمایی شما ندارد
انصافا این دکتر امیدوار، دیگه یه دکتر دود چراغ خورده است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
البته دود در چشم مردم هم می کند
هر موقع توانستید وظایف تان را به نحو احسن در زمان قرنطینه انجام دهید بطوریکه مردم دغدغه تامین مایحتاج روزمره را نداشته باشند و در اندیشه آسیب های اقتصادی و شغلی خود نباشند ،آن موقع حق دارید صحبت از جریمه بکنید
له شون کنین اونایی رو که رقتن سفر
مخصوصا اون خانم و آقایی که باهاشون مصاحبه کردن و گفتن اصلا ما خودخواهیم رو.
اینا بااین کارشون باعث فشار بر نظام پزشکی و کادربیمارستانها میشن تا یه کارمند ویا هرکسی که به اجبار باید محل کارباشه و بیمارمیشه نتونه بدرستی خدمات درمانی بگیره بعلت کسرت بیماران در بیمارستانها.
لطفا تمام مسافران رو جریمه سنگین کنین درحد۵ملیون ۱۰ملیون تا حالشون جا بیاد و بفهمن نمیتونن هرکاری دلشون میخاد بکنن و باعث مرگ دیگران بشن.همه سالها رو رفتین گشتین یسال هم میتمرگیدین توی خونه هاتون.خداره شکر همه با جریمه سنگین این افراد موافقن
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
مشکل این هست که نمیشه همه رو شناسایی کرد تا جریمه کنن . اون که ماشین نداره و با اتبوس میره ار اینها خطرناک تر است . اون رو چجوری جریمه کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
نمیدونم حمید درست میگی
مشکل از شعور وفرهنگ ماهاست
بقرآن خانم وبچه من الان۴۰روزه حتی درواحدهم نیومدن
با موضوع جریمه سفر و بصورت قابل توجه که به یادگار بماند موافقم. در این شرایط سخت که کشورهایی با اقتصاد قوی نتوانستند بهتر از ایرانی با تحت تحریم اقتصادی ظالمانه که با کمبود منابع مواجه است عمل کنند. ما ایرانیان برای حفظ جان خود ودیگران موظفیم دولت را در این راستا همراهی و کمک کنیم و اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا شماره کارت ارایه کند قطعا ما مردم حد اقل برای جبران قسمتی از تنگناهای پیشروی ستاد کمک خواهیم کرد.
تاوان مدیریت غلط مسئولین را مردم بدبخت با پرداخت جرایم سنگین مالی باید بپردازند !؟؟!!؟!؟!؟
براحتی توپ را در زمین مردم انداختید .

هواپیمایی ماهان و مدیرانش تشویقی بگیرند و به مردم بخندند !!!!!!!!
آقای دکتر تنها به تامین مالی همکارانشان اهمیت می دهند اگر واقعا نگران سلامتی مردم بودند حداقل به کمبود ماسک و دستکش و ...... هم اشاره می کردند
حتما دولتمردان ما منتظرند که جنازه های مردم تو خیابون ها ریخته بشه و یه قتل عام حسابی شکل بگیره .بعدش تازه آقایون تصمیم به سختگیری میگیرند.
جریمه های سنگین باید اخذ شود
از آب هم کره بگیرید آفرین.
وظیفه قانونی شما بوده که از روز اول قرنطینه رو اجرا کنید ، الان فکر در آمد زایی هستید از کاری که باید میکردید و نکردید ؟؟؟
مگه به صورت قانونی اعلام کرده بودید ؟ وقتی موضوعی رو انتخابی میزارید نمیتونید بعدش بگید ممنوع بوده!!!
عجب بساطیه ها
باید ماشین افراد خاطی مصادره بشه به نفع ملت
اجرا کنید اونهم بدون هیچ نوع کوتاهی
چرا اینهمه مثال ، سراغ سیگار رفتید جناب رضایی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
یکی پیدا نشد بگه باید به مردم یعنی همه مردم پول داد و کمک کرد تا در خانه بمانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
همه مردم؟؟؟!!!!! بهتره ما هم شرط انصاف رو رعایت کنیم وقتی حقوق کارمندها، کارگرها و ... پرداخت میشه دیگه چه انتظاری باید داشته باشیم. اتفاقا باید دولت رو کمک کرد به اون اقشاری از جامعه که حقوق ثابت ندارند بیشتر توجه کنه. واقعا شرایط بحرانی هست
يعني مثلا شما ميخواهيد مالكين پمپ بنزينهارا جريمه كنيد يا تعميركاري كه ماشين در راه مانده را درست كرد فقط به فكر طرحهاي من دراوردي نباشيد اصلا نميذاشتين مردم به سفر بروند از اولش سخت گيري ميكرديد و قرنطينه ي كامل انجام ميشد اما چون قرنطينه برا دولت هزينه دارد و نميخواهد حقوق و امكانات به مردم در قرنطينه بدهد مملكت را رها كرده و حالا كه اوضاع بحراني شده با سراسيمگي و مشاوران بي سوادي مثل شما ميخواهد قضيه را جمع كند تنها چيزي كه مهم نيست فدا شدن جان مردم است
آقا اینا همه حرفه ... دیرجنبیدید .... همون اولش باید قم رو قرنطینه میکردین ..... الان دیگه ویروس تا بالای قله دماوند هم رفته و لذا جربمه کردن و خالی کردن جیب خلق الله، چاره کار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
بله. خیییلی دیر جنبیدند ولی جلوی ضرر رو از هر کجا بگیری
منفعته. موضوع خالی کردن جیب خلق الله نیست ولی این اقدامات بازدارنده به شدت لازمه، قطعا از اعمال جرائم بسیار سنگین در کشورهای اروپایی و پیشرفته خبر دارید پس لطفا مسائل رو با هم قاطی نکنید چون تا نباشد چوب تر ...... با آرزوی سلامتی همه مردم عزیز کشورم
آقا مهار کرونا رو بدن چینی ها انحام بدن
هر عقل سلیمی برخورد با متخلفین و ناقضین مقررات و قوانین رو باور داره، تعجب ما از اینه که چرا حالا؟؟؟!!! تو هر جامعه ای آدم های خاطی هستند و از همون ابتدا باید تصمیمات جامع و سختگیرانه گرفته می شد یا حداقل از ابتدای هفته پایانی سال ۹۸، آقا خیییلی دیر جنبیدید ولی لطفا با قدرت ادامه بدید. حتما آمار رو خوندید که ۹۰۰۰ نفر از مسافرها مشکوک به کرونا هستند. سلامت و جون مردم نباید ملعبه و بازیچه دست یه عده آدم خودخواه بشه
اونهایی گه که به اصل قرنطینه نمودن بیماری مانند کرونا که از قم شروع و به دیگر استان ها سرایت کرده را چگونه باید رفتار نمود چگونه باید جریمه نمود آیا کنترل یک یا دو استان ساده تر و کم هزینه تر از کنترل کل کشور نیود جواب این همه خسارت سنگین جانی و مالی خانوار هایی که به خاطر اشتباه وزیر بهداشت و تنی چند از آقایان علما اتفاق افتاد را چگونه باید جبران کرد
ممنوعیت ورود و خروج به شهرها باید بصورت گسترده اعمال شود تا شیوع ویروس به کنترل درآید. نباید مسافرت انجام شود.
سلام
امروز شنبه نهم فروردین تمام راه های خروجی استان تهران به جنوب و‌شرغ و‌عرب باز است بدون حتی کنترل تب
اون کارگران و دستفروشان و مغازه داران کرایه ای رو در نظر گرفتید که هی میگید قرنطینه قرنطینه. به میزان کافی ماسک و لوازم بهداشتی مورد نیاز برای مردم تامین کنید و در دسترس قرار بدید بزارید مردم زندگی کنند کار یک روز و دو روز نیست که بتونن گرسنه تو خونه بمونن من راننده های آژانسی و مسافرکشی رو دیدم و می شناسم که ۵ لیتر ۵ لیتر بنزین می زنند
تنها راه حلش وضع حکومت نظامی هست اونم برای 2 ماه
خود کرده را تدبیر نیست...
تو فقط سانسور کن تابناک ، بعد اسم رسانه هم گذاشتید رو خودتون ،
اول قرنطینه نکردید تا بنزین را با قیمت بیشتر از فوب خلیج فارس به حلق ملت کنید حالا که مسافرتها انجام شده برای برگشت نسخه می پیچید
باید زودتر از اینها با این افراد بی وجدان برخورد میشد بابت این تعطیلی های طولانی که با این کارها ادامه دار میشود کل مملکت نابود میشه
اقای دکتر کف گیر ته دیگ خورده می خواهید مملکت با جریمه کردن غیر اصولی و بستن مالیات سنگین بر اقتصاد بیمارتان را اداره کنید مردم می فرستید اول سفر بعد گرگون می گیرد برای برگشتن شهر خودشان جریمه کنید مثلا بگید ما تلاش کردیم بیماری کنترل کنیم مردم عامل اپیدیمی این بیماری شدن
اين 15 روز طلايي تعطيلات نوروز را كه ميتوانستيم زنجيره شيوع كرونا را پاره كنيم با سهل انگار ي مسولين وعدم توجه مردم در مسافرت رفتن از دست داديم
داستان «چوب و پیاز و سکه» در ایران
آمریکا این کشور شیطانی دو هزار میلیارد دلار به مردمش پول میده . اینا در کشور امام زمانیشون مردومو جریمه میکنن!!!!!؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل