بازدید 13477
نباید بگذاریم ۷۰درصد مردم به کرونا مبتلا شوند

دکتر زالی: "ایمنی جمعی" منسوخ شده است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با منسوخ دانستن ایمنی گله‌ای گفت: اگر این الگوی مصون‌سازی اجرا شود باید تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه مبتلا و بستری شوند که این امر منجر به فوت عده کثیری خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۹ 26 March 2020
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛ دکتر علیرضا زالی در گفتگو با رادیو سلامت، عدم توجه به بحث قرنطینه‌سازی و اجرای طرح ایمنی گله‌ای را تصوری بسیار غلط و منسوخ‌شده برشمرد و اظهار کرد: ایمنی جمعی یا مصونیت دسته‌جمعی (Herd immunity) که به آن ایمنی گله‌ای نیز می‌گویند، شکلی از مصونیت غیرمستقیم در برابر بیماری واگیر است که این بحث در ایمنی شناسی جهانی و بیماری‌های نوپدید هیچ جایگاهی ندارد و این نوع ایمن‌سازی تقریباً در مورد بیماری‌های نوپدید غیرقابل اجراست.

وی افزود: اگر این الگوی مصون‌سازی اجرا شود باید تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند که این امر منجر به بستری شدن تعداد زیادی از افراد در بیمارستان و همچنین فوت عده کثیری از مبتلایان خواهد شد و یک آمار وحشتناک از مرگ‌ومیر بر اثر این روش ایجاد می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با منسوخ دانستن این روش، خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری تاکنون ایمنی دسته‌جمعی توصیه نشده و سازمان جهانی بهداشت نیز صراحتاً مخالفت خود را با این کار اعلام کرده است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری به‌صورت متقن و ثابت‌شده این اقدام را در دستور کار خود قرار نداده است و این روش کاملاً غیرعلمی و استاندارد است.

زالی با اشاره به اینکه کرونا یک ویروس نوپدید است و از ظرفیت بالای تنوع ژنتیکی برخوردار است یادآور شد: این ویروس متناسب با شرایط بیماری‌زایی و ساختار ایمنی افراد، در هر فرد مبتلا، تابلوی کاملاً متفاوتی را ایجاد می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر امروز فردی در معرض اتفاقی ویروس قرار گیرد حتماً به‌سلامت از آن عبور کند.

به‌گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در جامعه ما که جمعیت زیادی از افراد سالمند، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی عروقی، دیابت، گیرندگان اعضای پیوند و مصرف‌کنندگان دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد استفاده از این روش مصون‌سازی به استقبال مرگ رفتن است و اساساً هیچ گروهی از ایمنی‌شناسی جهانی و داخلی و اپیدمیولوژیست‌ها مطلقاً این روش را توصیه نمی‌کنند.

زالی متذکر شد: شاید در این نوع طرح، کرونا با بیماری‌هایی مثل سرخک و اوریون اشتباه گرفته شده درصورتی که الگوی بیماری‌زایی، انتشار و گسترش و سرایت کروناویروس با سایر بیماری‌های که از قبل می‌شناختیم کاملاً متفاوت است. این روش مصون‌سازی مربوط به قرن‌های بسیار دور است، زمانی که دارو، واکسن، امکان ایزولاسیون و غربالگری و قرنطینه‌سازی در منزل وجود نداشت.

وی ادامه داد: این روش از نظر پزشکی، اجتماعی، علمی و اجرایی توصیه نمی‌شود و استفاده از آن در مورد کرونا به‌شدت می‌تواند با اخلاق پزشکی در تناقض باشد، به این معنی که در بیماری کرونا باید مداخلات فعالانه انجام دهیم و استفاده از این روش‌ها که مردم منفعلانه در معرض یک بیماری قرار گیرند اساساً کاری غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران، تأکید کرد: با تمام تلاش باید مانع از بروز چنین اتفاقی در جامعه شویم که ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم به بیماری کرونا مبتلا شوند، چون یک تابلوی بسیار هولناک را در ادامه مسیر خواهیم داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر