بازدید 3889
اقتصاد در گذر زمان

از «محکومیت اقدام انگلیس به استخراج خاك سرخ معادن ابوموسي» تا «آزاد شدن 1.7 میلیارد دلار دارایی توقیف شده بانک مرکزی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۶۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 27 March 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 فروردین 1314، وزارت امور خارجه در يادداشتي به سفارت انگليس، اقدام آن كشور در كسب امتياز استخراج خاك سرخ معادن ابوموسي و صدور آن به انگلستان را محكوم كرد و آن را تعرض به حاكميت ملي ايران دانست. اين امتياز از سوي حاكم شارجه به انگليسيها واگذار شد.

8 فروردین 1333، انتظام وزير خارجه ايران با بيان اينكه انعقاد قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوطه در خارج از مرزهاي ايران با قانون ملي شدن صنعت نفت مغايرت ندارد، راه را بر كنسرسيوم بين‌المللي نفت ايران هموار كرد. در پي اين سخنان كنسرسيوم شركتهاي 8 گانه خارجي مربوط به نفت ايران از 22 فروردين 1333 رسماً كار خود را آغاز کردند.

8 فروردین 1357، ايران گفت‌ و گوهايي را براي خريد 4 نيروگاه اتمي جديد از آلمان غربي آغاز كرد. همزمان با اين گفت ‌و‌ گوها، مذاكرات ايران با آمريكا براي خريد 6 الي 8 رآكتوراتمي توليد انرژي ادامه دارد.

همچنین در این روز به دليل اعتصابات گسترده كارگران در سراسر كشور، حكومت شاه طي توافقي با دولت بنگلادش هزاران كارگر و تكنسين آن كشور را استخدام مي‌كند.

8 فروردین 1396، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه 1395 را معادل 9 درصد اعلام کرد که بر این اساس نرخ تورم سالیانه پس از 26 سال تک رقمی شد.

8 فروردین 1397، بر اساس گزارش های منتشر شده، سیریل راماپوسا رییس جمهور آفریقای جنوبی پیشنهاد کرد که قاره ی آفریقا واحد پولی جدیدی را ایجاد کند.

8 فروردین 1398، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از لغو توقیف 1.7 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران در آمریکا خبر داد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل