بازدید 16581

۲۰ رویداد مهم اقتصادی در سال سخت اقتصاد ایران؛ از گرانی بنزین و دلار تا رکوردشکنی قیمت مسکن و شاخص بورس

میزان نقدینگی در اردیبهشت ماه سال جاری از رقم افسانه‌ای ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت و نرخ تورم نقطه به نقطه رکورد ۵۲.۱ درصد را به نام خود به ثبت رساند. دلار بعد از ثبات نسبی به کانال ۱۶ هزار تومان وارد شد. قیمت پراید از ۶۰ میلیون تومان عبور کرد و اقتصاد ایران با نفت کوچکتر شد، بدون نفت بدون تغییر ماند!
کد خبر: ۹۶۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ 19 March 2020

20 رویداد مهم اقتصادی سال 98، از تحریم سپاه تا رشد قیمت دلار

20 رویداد مهم اقتصادی سال 98، از تحریم سپاه تا رشد قیمت دلارسال ۱۳۹۸ با همه فراز و نشیب‌های خود رو به اتمام است و امروز آخرین روز از این سال را پشت سر خواهیم گذاشت. سالی که پر از رویداد‌های مهم اقتصادی بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در آغازین ساعت های سال جاری رهبر انقلاب طی سخنانی این سال را سال رونق تولید نامیدند و فرمودند: آنچه من عرض می کنم، این است که مسئله‌ فوری و جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً "اقتصاد" است. در مساله‌ اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مساله مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانجات و کم ‌کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانجات از این قبیل است. اینها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس ‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از "توسعه‌ تولید ملّی". رهبر انقلاب در بخش دیگری از صحبت های خود گفتند: امسال مساله‌ "تولید" مطرح است.  

از صحبت های رهبر انقلاب می شد پیش بینی کرد که سالی مهم اقتصادی را پیش روی خواهیم داشت.

در این مطلب قصد این است که به ۲۰ رویداد مهم اقتصادی سال ۱۳۹۸ اشاره‌ای داشته باشیم و فراز و نشیب‌های اقتصادی سال ۱۳۹۸ را مروری کنیم.

۱- تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

کاخ سفید در روز دوشنبه نوزدهم فروردین ماه ۱۳۹۸ در اقدامی غیر قانونی و خصمانه طی بیانیه‌ای رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار داد. همین موضوع باعث التهاباتی در بازار ارز شد و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

وی طی یادداشتی اعلام کرد: اقدام اخیر دولت آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین نشانه شکست سیاست آن کشور در فشار علیه ملت ایران و تحریم‌های مالی و پولی طی یک سال گذشته، خصوصاً شکست سنگین دهه اول فروردین ۹۸ است. اگر امید جدی به موفقیت سیاست‌های گذشته داشت، طبیعتاً به این کار خطرناک متوسل نمی‌شد. بانک مرکزی به همراه دولت برنامه‌های خود از جمله دسترسی‌های ارزی پایدار، ایمن و تحریم ناپذیر را با قدرت پیش می‌برد و این اقدام نیز تأثیر پایداری در بازار‌ها ندارد.

۲- معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران لغو شد

در آبان ماه سال ۱۳۹۸ آمریکا اعلام کرد که هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا از تحریم‌های نفتی ایران به مدت شش ماه معاف هستند. این مهلت شش ماهه در اردیبهشت ماه سال جاری به پایان رسید و دوم اردیبهشت ۱۳۹۸ کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای دیگر کشور‌ها خبر داد.

در این بیانیه آمده بود: "ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت‌ها بابت خرید نفت از ایران را که ماه می تمام می‌شود، تمدید نکند. این موضوع برای این است که صادرات نفت ایران به صفر رسانده شود و اصلی‌ترین درآمد دولت ایران از آن گرفته شود".

۳- رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه شکسته شد

در اردیبهشت ماه سال جاری بود که نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۲.۱ درصد رسید و رکورد تازه‌ای ثبت شد. همچنین در شهریور ماه سال جاری نرخ تورم سالانه به قله ۴۲.۷ درصد رسید و از مهرماه سال جاری بعد از هفده ماه صعود مداوم نرخ تورم سالانه، دولت توانست روند نرخ تورم سالانه را نزولی کند و طبق آخرین آمار منتشره در این زمینه، نرخ تورم سالانه در بهمن ماه سال جاری به ۳۷ درصد کاهش یافته است.

۴- عبور نقدینگی از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در دوم شهریورماه ۱۳۹۸ در حالی که در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین شرکت کرده بود گفت: حجم نقدینگی به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد نقدینگی در دو ماه امسال ۲۵ درصد بوده است.

۵- آغاز ثبت نام طرح مسکن ملی

اوایل شهریورماه امسال، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از مورخه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

۶- شروع پاییز و افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار از آغازین روز‌های پاییز کلید خورد. در حالی که قیمت هر دلار در یکم مهرماه سال ۱۳۹۸ در بازار ۱۱ هزار و ۳۴۶ تومان بود، قیمت آن در آذر ماه سال ۱۳۹۸ به ۱۲ هزار و ۵۴۱ تومان افزایش یافت و رشد ۱۰.۵ درصدی را تجربه نمود. بعد از این نیز در بازه‌های مختلف به دلیل شوک‌های مختلفی که به اقتصاد ایران وارد شد، قیمت دلار افزایش یافت و در نهایت قیمت دلار در روز‌های پایانی سال در بازار آزاد به کانال ۱۶ هزار تومان وارد شد.

۷- افزایش قیمت بنزین و ورود یارانه معیشتی به ادبیات اقتصادی

در ساعت صفر ۲۴ آبان ماه سال جاری سرانجام قیمت بنزین افزایش یافت و سهمیه بندی آن نیز کلید خورد. قیمت هر لیتر بنزین آزاد با رشدی ۲۰۰ درصدی به ۳ هزار تومان و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با رشدی ۵۰ درصدی به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت. برای خودرو‌های سواری نیز سهمیه ۶۰ لیتر در ماه در نظر گرفته شد. عواید حاصل از افزایش قیمت بنزین به صورت یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران ماهانه تخصیص یافت و تاکنون چهار مرحله یارانه معیشتی پرداخت شده است.

۸- آذرماه و تقدیم لایحه بودجه ۹۹/ وابستگی بودجه به نفت ۱۰ درصد

در هفدهم آذرماه سال جاری دولت لایحه بودجه سال ۹۹ را تقدیم مجلس کرد؛ بودجه‌ای که با اصلاحات ساختاری همراه بود. رقم کلی بودجه (سقف بودجه) ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد رشد را نشان می‌داد. از مهمترین نکات لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ رشد ۱۳ درصدی درآمد‌های مالیاتی و عوارض و رسیدن آن به رقم ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بود. همچنین میزان وابستگی بودجه به نفت ۱۰ درصد اعلام شد که کمترین مقدار وابستگی بودجه به نفت در سال‌های اخیر بود.

۹- تعداد بیکاران کاهش یافت

بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد جمعیت بیکاران کشور در پاییز ۱۳۹۸، دو میلیون و ۸۹۲ هزار و ۷۲۶ نفر گزارش شد که این تعداد در مقایسه با پاییز ۱۳۹۷ کاهشی ۳۲۴ هزار و ۳۴۹ نفری را تجربه نموده بود. با این کاهش جمعیت بیکاران، نرخ بیکاری نیز از ۱۱.۸ درصد در پاییز ۱۳۹۷ به ۱۰.۶ درصد در پاییز ۱۳۹۸ کاهش یافت.

۱۰- اقتصاد ایران با نفت کوچک تر شد، بدون نفت بدون تغییر ماند!

در بیستم بهمن ماه سال جاری، جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران برای اولین بار در سال جاری جزئیات رشد اقتصادی را اعلام کرد. این جزئیات رشد اقتصادی مربوط به ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ بود. آمار‌های اعلام شده در مورد نرخ رشد اقتصادی در نه ماهه سال جاری نشان داد که میزان رشد اقتصادی با نفت برای ایران در ۹ ماهه سال جاری ۷.۶- درصد بوده است؛ بنابراین اقتصاد ایران با نفت در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کوچکتر شده بود. همچنین تولید ناخالص داخلی بدون نفت، در ۹ ماهه سال جاری ۴۳۰ هزار میلیارد تومان گزارش شد که این میزان تولید ناخالص داخلی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر بود و در نتیجه رشد اقتصادی بدون نفت در ۹ ماهه سال جاری صفر درصد گزارش شد.

۱۱- پراید به بیش از ۶۰ میلیون تومان رسید

در حالی که قیمت خودرو تا پایان شهریور ماه سال جاری به یک ثبات نسبی رسیده بود، با شروع فصل پاییز روند صعودی خود را آغاز کرد، به گونه‌ای که قیمت پراید به بیش از ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت. رسیدن قیمت پراید به ۶۰ میلیون تومان را شاید یکی از مهمترین رویداد‌های اقتصادی سال ۹۸ باید محسوب کرد؛ خودرویی که گفته می‌شود تولید آن از سال ۹۹ متوقف خواهد شد.

۱۲- پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

از اواخر سال ۱۳۹۴ بود که دولت ایران مذاکرات فشرده‌ای با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت ایجاد منطقه موقت آزاد تجاری برای یک دوره سه ساله آزمایشی آغاز کرد و سرانجام موافقت‌نامه مذکور، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی (اردیبهشت ماه ۱۳۹۷) در شهر آستانه پایتخت قزاقستان توسط وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت ایران امضا و هیات وزیران نیز در هجدهم آذرماه ۱۳۹۷ لایحه مربوطه را به تصویب رساند. مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قانونی در هفتم بهمن ۱۳۹۷، با پیوستن ایران به این اتحادیه موافقت کرد که بر اساس آن، ایران سه سال آزمایشی به عضویت این اتحادیه در‌آید و پس از آن در صورت توافق انجام‌شده با ذی‌نفعان، امکان عضویت دائمی ایران در این منطقه آزاد تجاری فراهم خواهد شد. از پنجم آبان ماه سال جاری تجارت آزاد میان ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا رسماً آغاز شد.

۱۳- آغاز عملیات بازار باز برای کنترل نقدینگی و مهار تورم

در ۲۱ دی ماه سال جاری بود که بانک مرکزی طی اطلاعیه رسماً آغاز اجرای عملیات بازار باز را اعلام کرد. عملیات بازار باز در اصل خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد، برای گسترش و یا انقباض میزان پول در سیستم بانکی است که توسط بانک‌های مرکزی انجام می‌شود. هنگامی که میزان نقدینگی در بازار بالا رود بانک مرکزی اقدام به عرضه اوراق قرضه می‌کند تا با جمع آوری نقدینگی، نقدینگی سرگردان را کاهش دهد و در مقابل هر جا بانک مرکزی احساس کند که بازار به نقدینگی نیاز دارد شروع به خرید اوراق قرضه خواهد کرد تا از این طریق نقدینگی لازم را به بازار تزریق کند. هدف نهایی از اجرای عملیات بازار باز کنترل نقدینگی و مهار تورم است.

۱۴- رکوردشکنی قیمت زمین و مسکن

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون بازار معاملات مسکن در شهر تهران که مربوط به بهمن ماه سال جاری بود، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به ۱۴ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان رسید که این قیمت در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب رشد ۴.۳ درصدی و ۴۴.۴ درصدی را ثبت کرد و رکورد تازه‌ای به نام قیمت مسکن خورد. همچنین طبق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در پاییز امسال نسبت به فصل قبل ١١,٧ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٣.٥ درصد افزایش داشته است.

۱۵- راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان و امکان مالیات ستانی از خانه‌های خالی

سرانجام پس از وعده‌های فراوان برای راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان این سامانه در اواخر بهمن ماه سال جاری راه اندازی شد تا مالیات ستانی از خانه‌های خالی پس از گذشت چهار سال از تصویب قانون آن امکان پذیر شود. در این باره در مورخه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیری که در دوره قبلی برای راه‌اندازی سامانه طی شد مسیر درستی نبود و به سرانجام نرسید. بر اساس تکلیف قانونی ما این مسیر را اصلاح کردیم و از امروز (۲۹ بهمن ۱۳۹۸) این سامانه برای شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی شد.

 

۱۶- شیوع ویروس کرونا در ایران و رکود کسب و کار‌ها

در ۲۹ بهمن ماه سال جاری به صورت رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام شد. با شیوع این ویروس بسیاری از کسب و کار‌ها از رونق افتادند و اقتصاد ایران از ناحیه شیوع این ویروس هزینه‌هایی را متحمل شد. به عنوان نمونه برخی کسب و کار‌ها از جمله کسب و کارهایی، چون "خدمات گردشگری" و "باشگاه ورزشی" با شیوع این ویروس در ایران با کاهش ۱۰۰ درصدی تقاضا رو به رو شدند.

۱۷- ورود ایران به لیست سیاه FATF

پس از گذشت حدود سه و نیم سال از خروج ایران از فهرست سیاه FATF و شش بار تمدید مهلت ایران برای تصویب لوایح مربوط به آن، سرانجام در دوم اسفندماه ۱۳۹۸ دوباره ایران به لیست سیاه FATF بازگشت.

۱۸- سقوط قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار

بعد از شیوع ویروس کرونا در دنیا و کاهش تقاضا برای نفت، اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها برای کاهش عرضه نفت جهت تاثیرگذاری بر قیمت آن دور هم جمع شدند، اما این نشست با کارشکنی روسیه بدون توافق خاصی به پایان رسید تا قیمت نفت در اولین قدم به زیر ۵۰ دلار سقوط کند. این سقوط نفت با خبر افزایش عرضه نفت از سوی عربستان در روز‌های بعد ادامه یافت تا آنجا که قیمت هر بشکه نفت به زیر ۳۰ دلار کاهش یابد و به حدود ۲۷ دلار برسد!

۱۹- بازدهی ۱۸۷ درصدی بورس

شاخص کل بورس در حالی که در ابتدای سال جاری بر روی ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد قرار داشت، با شکستن کانال‌های مختلف سرانجام در ۲۸ اسفندماه سال جاری بر روی ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد آرام گرفت. این رشد شاخص کل بورس، بازدهی ۱۸۷ درصدی را برای سهامداران در سال ۱۳۹۸ به ارمغان آورد. بازدهی که در هیچ یک از بازار‌های موازی حاصل نشد.

۲۰- داخلی سازی برخی قطعات خودرو‌های ساخت داخل

تحریم‌ها و عدم رسیدن قطعات خودرو موجب شد تا بسیاری از خودرو‌ها در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ کشور دپو شوند و همین عدم تجاری سازی خودرو‌ها باعث شد تا قیمت خودرو در کشور بعد از اعمال تحریم‌ها رشد کند. از شهریور ماه سال جاری داخلی سازی قطعات خودرو جدی آغاز شد تا آنجا که گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که ۳۲ قطعه از مجموع قطعات هدف گذاری شده جهت ساخت در داخل را به تولید رسانده و از این بابت ۱۶.۷ میلیون یورو ارزبری کشور را کاهش داده است.

عدم راه اندازی بازار متشکل ارزی

به هر صورت این بیست رویداد مهم اقتصادی سال ۱۳۹۸ بود. در سال جاری می‌شد شاهد رویداد‌های مهم اقتصادی دیگری نیز باشیم، اما به هر دلیل این رویداد‌ها به وقوع نپیوست. از جمله اینکه بازار متشکل ارزی تا یک قدمی اجرایی شدن پیش رفت، اما هرگز اجرایی نشد و یا طرح مالیات بر عایدی سرمایه که بار‌ها وزیر اقتصاد وعده ارسال لایحه آن به مجلس را داد و هرگز این وعده‌ها عملی نشد. گویا باید منتظر اجرایی شدن این وعده‌ها در سال آینده باید باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
سال 98 هیچ اتفاق متبت اقتصادی رخ نداد و طبق معمول توروم ریشه بیشتر مشکلات بود و توروم یا کاهش ارزش پول ملی هم فقط با سیاست ها و تصمیمات دولت رخ می دهد امیدوارم مسئولان برای سال 99 تصمیمات درستی بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
بخاطرات مصائب و گرفتاری های متعدد این مردم وامانده و مفلوک، باید به یکایک مسئولین نشان افتخار داد
همسرمن پزشک فوق تخصص است از امروزکه اخباراعلام کرد بیش ازیک میلیون نفر به مسافرت رفته اند به ایشان حکم کردم که دیگرحق ندارد به محل کارش برود گفت من درمقابل بیمارانم مسوولم گفتم دیگرمسوول نیستی مردم بیخیالی که درقبال سلامتی خودشان احساس مسوولیت نمیکنند چه دلیلی دارد تودرمقابل این مردم احساس مسوولیت کنی وجان خودت وخانواده ات رابه خطر بیاندازی ؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
خانم من پزشک بازنشسته است از طرف کانون پزشکان پیشنهاد کار برای ساعتی ۲۰۰ اورو دریافت کرده است و من به ایشان "حکم" کردم که انجام نده چون از نظر ریه مشکل دارد ولی با همه اینها در فکر انجام این کار است!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
چرا وقتی قم را قرنطینه نکردند و ویروس کورونا مثل مور و ملخ وارد شهرهای دیگر شد، همسرتان از رفتن به مطب منع نکردید؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
حکم کردی؟ دلیل منفیم همین بود...
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
شما خودت هنو خیلی چیزا رو نمیفهمی آقا!!!
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
حکم کردم چون بدلیل احساس مسوولیتی که دارد خواهش مرابرای عدم طبابت نپذیرفت حکم کردم چون دارم میبینم که چه تعداد زیادی از پزشکان وپرستاران عزیزجانشان را برای این چندمیلیون نفر مسافربیخیال فداکردند وازاین بابت بسیار متاسف ومتاثرم ولی این تنهاراه حفاظت ازجان همسروخانواده ام هست یقیین داشته باشید با ادامه رفتار غیرعقلانی این چندمیلیون نفر امارتلفات بطورچشمگیری افزایش خواهدیافت
هرسال بدتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
مگر انتظار دیگری هم باید داشت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
موندن در این کشور، تلف کردن عمر است. باید هرچه زودتر مهاجرت کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
هرکی ناراحته، جم کنه بره. به سلامت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
من وخانواده ام بسختی تونستیم کارت اقامت دایم کانادا روبگیریم ولی الان بخاطرکروناگیرافتادیم وهیچ پروازی انجام نمیشه ازخداوند میخوام که هرچه زودتر راهها بازبشه ماجونمونو برداریم واز این ممکلت فرارکنیم یکی از دلایل این فراربزرگ بی خیالی وبی اعتنایی ملت به سلامتی خودشان ودیگران است وضعیت جاده هاراببینید انگارنه انگار که کرونا جان بیش ازهرارنفرروگزفته !!!
تیتر روزنامه وطن امروز مورخ سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۸:
جذاب حبابی !!!
بالا رفتن ارزش سهام بانک هاوخودروسازان که درگیرزیان های عملیاتی هستند نشان از رفتار حبابی بورس دارد!
بالاخره جرایدهم به رشدغیرعادی وغیرمنطقی وحبابی بودن بورس اذعان کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
بابا تو هم خودت کشتی با این حساسیت به رشد بورس،دلال چی هستی،رک و راست بگو ،
ای کاش کسی یا مسئولی بود به این سوالات پاسخ می داد.
1- آیا دولت هیج کاری برای مهار افزایش قیمت ها نمی توانست انجام دهد؟ یا هر کار که می توانست انجام داد و فقط تماشاچی انفجار قیمت ها در بازارهای مختلف نبود و عملکردش در این زمینه مثبت است؟ آیا در شرایط تحریم دولت بهتر از این نمی توانست عمل کند؟
2- برخی اقتصاددانان معتقدند با افزایش قیمت ها و نابود شدن قدرت خرید مردم؛ نقدینگی در جامعه کاهش یافته است؟ آیا واقعاً چنین است ؟
3- عملکرد دولت و سیاست های در پیش گرفته شده از سوی دولت آیا باعث نمی شود که در آینده نزدیک همین نقدینگی فعلی مجدداً چند برابر شود؟
4-آیا طی 40 سال گذشته همواره وضع به این صورت پیش نرفته است که دائماً صحبت از کم بودن عرضه نسبت به تقاضا به میان می آید و با افزایش نقدینگی تورم در جامعه افزایش یافته است؟ حال چه سیاست روشنی از سوی دولت و یا دولت های فعلی برای مهار تقاضا و تقویت عرضه در پیش گرفته می شود؟ آیا کسی می تواند روند 40 ساله را تغییر دهد و در طی 5 یا حتی 10 سال عرضه در جامعه را بیافزاید و نقدینگی را کنترل کند؟ با چه برنامه و سیاست مشخص پولی و مالی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
یادتونه که موقع گرون کردن بنزین، یه عده ای از مسئولین می گفتند که هیچ چیز دیگری گرون نخواهد شد؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
خودت اولش گفتی: ای کاش
سال ۹۹ هراتفاقی که بیفتد یقینا قیمت مسکن ریزش میکند ومحتکران ودلالهای مسکن عیش انان به عزاتبدیل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
هر سال همین رو میگن ... هر سال هم مسکن گرونتر میشه
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
عزیز جان شما انگار سنتون کمه متوجه نیستی که تاریخ نشون نداده ریزشی در کار باشه سفت بشین که سال ۹۹ صعود در حد اورست داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
انشالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
وقتی قیمت همه چه داره بالا می‌ره
چطور ممکنه قیمت مسکن پایین بیاد
سال منحوس 98 ساعاتي ديگر تمام ميشود در سال جديد ارزوي توفيق براي مردم زجر كشيده ايران را دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
تشکر از محبت شما، اما گمون نکنم سال آینده هم چندان بهتر از ۹۸ باشه
با این مدیریت، رو به سرازیری هستیم
سلام من گفته ام سال ۹۹ سال عزای دلالهای مسکن ومحتکران مسکن است هرانسان فهیمی میداند نمره منفی به این کامنت یعنی چه یعنی احراز هویت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
عزیز دل،وقتی پراید زیر پات شده شصت میلیون،به نظرت مسکن قیمتش میاد پایین؟
رويداد مهم اينكه ديگه ركورد شكني سالانه قيمت مسكن مهم نيست!!!
آنقدر برای یمن و سوریه خرج کردیم که حالا پول نداریم ماسک و دستکش مجانی بدیم به مردم.اگر هم صندوق ذخیره ارزی پول داره پس چرا ۲ هفته مردم را خونه نشین نمیکنید و رفاه مردم رو فراهم نمی کنید؟
وای بر کسانی که یک میلیون وپانصدهزاربه کارگرماهیانه حقوق میدهند
وکارگربدبخت همیشه بایدشرمنده خانواده باشه
سانسورچی سانسورکن چون توهم جیره خوارخودشونی
من یه دانشجو ام. به عنوان یه جوون چه قدر باید کار کنم تا یه ماشین 60 میلیونی بخرم چه قدر باید کار کنم تا بتونم ماهی 1.5 تا 2 تومن اجاره هم بدم؟ چه قدر باید کار کنم تا بتونم ازدواج کنم؟ چه قدر باید کار کنم تا بتونم یه زندگی رو بچرخونم؟ دو سال از عمرم رو باید تلف کنم برای سربازی بعدشم یکی دو سال باید مفتی یه جا کار کنم تازه بعدش باید کلی پول ازدواج بدم)(شایدم ندم) که بعدش تازه سر پیری یه حقوق بخور و نمیر بگیرم... بعدش یه سری مف... با پول ما جوونا عشق و حال کنن... این مملکت داری نیست این مردم خشمگین ان
لعنت به کسایی که خونه رو محل سرمایه گذاریشون انتخاب میکنند و باعث میشن بدبختایی مثل ما نتونن خونه دار بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
اگه اونوقت که قیمت ماشین چندبرابر میشه یا سکه گرون میشه،یا دلار رکورد میزنه ته دل بعضی ها قنج میره،باید بدونن که خونه دار شدن بعضی ها رویا میشه،مملکت را دلالی برداشته،هر کسی به نوعی،پس زیاد غرغر نکنیم.
از مسئولین بپرسین افتخار هم میکنن به این رکورد شکنی، ملت درمانده شده
دقت کنید که همه موارد بعدی بعد از شماره ۱ و ۲ و مخصوصا ۲ شروع شد
پس در کنار همه ناکارآمدی مسئولان، نقش شیطان بزرگ و ظالم به ملت ایران را از یاد نبریم
هر سال دریغ از پارسال
سال نحس وجود ندارد.
مکان نحس وجود ندارد.
-
نحسی حاصل تفکر، احساس، عمل
تفکرات (مطلق گرایی، خود بزرگ بینی، دشمن پنداری و ...) ،
احساسات( تنفر، کینه‌توزی و ...)
عملکرد (غیر علمی، مفسدانه، خیانت کارانه ) سالهای گذشته است.
دوست داشتم بگم سال ۹۹ سال خوبی باشه. اما دولت نقشه های خیلی بدی برای مردم و سرمایه های مردم کشیده. و از اول روزهای سال ۹۹ با قیمت دلار سورپرایز خواهیم شد.
خدا به ملت ایران رحم کنه
امین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
من میدونم که تو یه دلالی،من می دونم که تو از عذاب مردم در شرایط سخت اقتصادی حض می بری
انشاالله در سال 99 دروعگوبی وکلاهبرداری واختلاس وچیزهای دیگری تمام شود تا خداوند به لطف خود عذاب کرونا را از سر این ملت محو گرداند
زاد و ولد نکنید . چون زندگی کردن برای فرزندی که در ۲۰ سال دیگر میخواهد زندگی تشکبل دهد و دوباره فرزندانی بدنیا بیاورند که طبق تعریف مسولین این کشور اقتصاد اولویت اصلی انها نیست . شادی و رفاه اجتماعی هدف انها نیست بلکه انها میگویند ما میخواهیم همه کسانیکه بعدا بدنیا میایند حرف گوش باشند . مطیع هر سیاستی که اتخاذ میکنیم مردم باید حرف شنو باشند . باید تسلیم سیاست های ما باشند . در صورتی انقلاب برای این بود که رصایت مردم حاصل شود مسئولان حرف مردم را اجرا کنند . ایا در چنین گفتمانی در اینده زندگی برای فرزندان ماها سخت نیست ؟
همه در سال نو همدل باشیم و از آقایان سیاست مدار تقاضا دارم در سال جدید هیچ دروغی نگویند
متاسفم برای خودم که در این شرایط ایران بدنیا اومدم و عمرم به خرافات عده ای هدر رفت. خلاصه ایران جنگ با دنیا، اقتصاد ویران، چشم پوشی در برابر فقر مردم.
سال جدید و قدیم نداریم، اینها همه اش قراردادی ست، 98 با 99 چه فرقی میکنه؟ هیچ
کارهای دولت در سال 98 رو مردم فراموش نخواهند کرد
تو این سالهای نحس و بیخود که جوونی خیلی از ایرانی ها رفت خبر خوشی بود؟
سلام لطف کنید درپاسخ به اقای جواد که به من گفته مثل اینکه سن تو کم است وتاریخ نشان نداده که ریزش قیمتی درکارباشه منتشربفرمایید که؛ من ۶۵ سال دارم واینقدر مطالب تابناک برام جالبه که اکثرا مشارکت میکنم ودرپاسخ به شما اقای جواد باید بگویم درسال ۸۹ مسکن درحد پنجاه درصد ودربعضی شهرها بیشتر ریزش قیمت داشت ودلیل ان هم جهش قیمت بی رویه سال ۸۴ و۸۵ بود لذا بدانکه سا ل اینده رکود شدید درمسکن حادث میشه ونتیجه این رکود هم ریزش شدید قیمت مسکن است واین نظرمن تنها نیست قریب بهاکثر اساتید دانشگاه واقتصاد دانان این نظر را داده اند پس سال اینده سال عزای دلالان مسکن ومحتکرین مسکن است وبهتراست قضاوت دلالانه ومحتکرانه ننماییم
۲۰۰ میلیارد دلار طبق گفته رییس جمهور (دهم دیماه ۹۸) خسارت سالیانه دشمنی با آمریکاست! آیا وقتش نرسیده به این دشمنی بیهوده و پرهزینه از جیب ملت خاتمه بدیم؟!
بی شک رتبه بندی معلمان خبرسازترین موضوع بود که عکس العمل ترامپ رت نیز به همراه داشت ؟؟
حباب بورس می ترکه و کشور درگیر رکود تورمی شدید میشه و قیمت ارز و طلا به ترتیب به 25 هزار تون و 1 میلیون تومن میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
جنابعالی چرا ذوق می کنی که هموطنات بیفتن به سختی؟؟،فقط یه دلیل میتونه داشته باشه،و اون اینه که دلالی،این مملکت برا دلالا بهشته،چون با بی سوادی و کلی پررویی و کلک بازی ،نونشونو میزنن تو خون مردم شریف کشور،کلی هم ذوق می کنن،ادعای زرنگیشون هم تا عرش بالا می ره.
مسلماوقتی ارزش پول سقوط میکندودستمزدهابالامیرودهمه چیزگران میشودازطلا ودلارووسائل زندگی و مسکن وغیره واگرامکان جبرانش نباشدیعنی بازارخریدوفروش پررونق نباشدبیکاری وفقربیدادمیکندکارگران گرسنه زیادمیشونددرهرحال تاکاروتولید نباشدگرانی زیادمیشودبخصوص اگرامکان‌تعامل باکشورهای ثروتمنددنیانداشته باشیم انشاالله خدابخیرکندوسالی خوب واهمه مهمترباسلامتی برای همه باشد هرگزازلطف خداعافل نشویم باهمت عالی وتلاش همه مشکلات حل میشود
سلام.در آبان ۹۷ آمریکا اعلام کرد که هشت کشور...
تصحیح کنید بجای ۹۸ بنویسید ۹۷
شما همون عدد تورمی که به نفع تونه بگید و سر ملت منت بذارید! و ملت هم با عدد تورمی واقعی و بالاتر از عدد تورمی شما زندگی کنن و اینجوری خیالتونو راحت کنید که خیلی برای مردم زحمت می کشید!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل