بازدید 7565

سال سیل آبی؛ وقوع ۱۳۸ سیل در کشور طی سال ۹۸

در سال ۹۸، ۱۳۸ سیل در کشور به وقوع پیوست که دو مورد از آن‌ها جزو سیل‌های ویرانگر ۴۰ سال اخیر بودند.
کد خبر: ۹۶۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 18 March 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با انتشار گزارشی از سیل‌های سال ۹۸ گفته است که تغییر اقلیم و تجاوز به حریم رودخانه دلیل وقوع سیل‌های شدید طی سالی که گذشت، بودند.‎

*بر اساس این گزارش از ۱۲ مورد سیل ویرانگر چهار دهه اخیر دو مورد آن طی سال ۹۸ رخ داده است و یکی از گسترده‌ترین سیل‌های نیم قرن اخیر کشور نیز در فروردین ماه ۹۸ در پهنه‌ای به وسعت ۲۵ استان رخ داد.

*بیش از ۱۴ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور پهنه بحرانی سیل در سال ۹۸ بودند و در این میان سیلاب به زیرساخت‌های ۱۶ استان کشور خسارت وارد کرد.

* به ترتیب استان‌های خراسان رضوی با ۳۲ مورد سیل، هرمزگان ۲۶ مورد و سیستان و بلوچستان ۱۵ مورد بیشترین فراوانی وقوع سیل در کشور را داشتند.

*از حیث شدت و بزرگی سیلاب و خسارات آن استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شاهد یکی از شدیدترین سیلاب‌های نیم قرن اخیر در کشور بودند.

*استان گلستان در فروردین ماه سال ۹۸ شاهد سیلاب مخرب با دبی ۵۷۰ متر مکعب در ثانیه بود و سیستان و بلوچستان نیز در دی ماه ۹۸ با سیلاب سهمگینی با دبی ۳۵۰۰ متر مکعب در ثانیه و باشدت حدود شش برابر سیلاب گلستان مواجه شد.

*در این میان بیشترین میزان خسارت به لرستان وارد شد و بالاترین آمار تلفات جانی سیل در سال ۹۸ در یک محل با سیل آنی (ناگهانی) را تنگه دروازه قرآن شیراز با ۲۱ کشته داشت.

*بر اساس گزارش دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها تغییر اقلیم و عدم رعایت حریم سیلاب دلیل تشدید خسارت سیل در کشور طی سال ۹۸ بود.

*مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده در سطح کشور بیش از ۱۰.۵ میلیارد متر مکعب از سیلاب‌های سال ۹۸ را مهار کرد و در کنار آن با نفوذ به درون زمین علاوه بر کاهش خسارت سیل موجب تقویت ذخیره آب سبز در منطقه غیر اشباع خاک و بهبود وضعیت آبی آبخوان‌ها چشمه‌ها و قنات‌ها شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل