بازدید 8587
۵
سایه کرونا روی سر مهم‌ترین رویدادهای سینما ایران و جهان؛

جشنواره جهانی فجر و جشنواره کن در تابستان نود و نه برپا می‌شود؟

باید در نظر داشت تنها زمانی می‌توان موافق برگزاری این رویدادها بود یا در آنها شرکت کرد که شیوع ویروس کرونا به صفر نزدیک شده باشد، چرا که در غیر این صورت هر رویدادی که با حضور گسترده اشخاص همراه باشد، می‌تواند بستر مساعد برای گسترش کرونا باشد.
کد خبر: ۹۶۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶ 12 March 2020

جشنواره جهانی فجر و جشنواره کن در تابستان نود و نه برپا می‌شود؟جشنواره جهانی فیلم فجر در شرایطی ار انتهای فروردین نود و نه به نیمه خرداد سال آینده تغییر زمان داد که جشنواره کن کمی زودتر برپا خواهد شد اما آیا اساساً امکان برگزاری این رویدادها وجود دارد یا هر دو جشنواره در این دوره یا برگزار نخواهد شد یا به تابستان منتقل می‌شوند و آیا اساساً انتقال جشنواره‌ها به تابستان منجر خواهد شد تا اتفاقی که برای جشنواره برلین رخ داد، تکرار نشود؟

به گزارش «تابناک»؛ شیوع ویروس کرونا باعث شده قریب به اتفاق رویدادهای مهم در مسیر لغو قرار گیرد و سرنوشت بسیاری از رویدادهای مهم هنری نیز در سایه‌ای از ابهام میان تغییر زمان و لغو برای سال پیش‌رو قرار گرفته است. جشنواره برلین که در دهه نخست اسفند نود و هشت و همزمان با اوج‌گیری‌ نگرانی‌ها نسبت به کرونا برگزار شد، وضعیت عجیبی داشت و اگرچه عموم نسبت به شدت خطر کرونا آگاهی نداشتند اما بسیاری از سینماگران به جشنواره هفتادم برلین نیامدند و کاخ این جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین به مراتب خلوت‌تر بود.

از سویی دیگر مدیران جشنواره فیلم کن هنوز زیر بار لغو این جشنواره نرفته‌اند و تیری فرمو مدیر جشنواره کن به لوموند گفته است: «کسانی که نگران هستند با دید، «امروز 12 ماه مارس»، به مسایل نگاه می‌کنند، اما جشنواره دو ماه دیگر برپا خواهد شد. فکر می‌کنم از حالا تا آن موقع وضعیت فرق خواهد کرد و امیدواریم اپیدمی کرونا مهارشود. هر وضعیت جدیدی پیش آید بررسی و خودمان را با آن هماهنگ خواهیم کرد. فیلم‌ها همچنان درحال بازبینی هستند.»

جشنواره جهانی فجر و جشنواره کن در تابستان نود و نه برپا می‌شود؟

با این حال پیر لسکیور رئیس جشنواره فیلم کن موضع محتاطانه‌تری در پیش گرفت و درباره هفتاد و سومین جشنواره فیلم کن که همچنان قرار است از 23 اردیبهشت تا 3 خرداد در کن فرانسه برپا شود، اعلام کرد: «نسبت به برگزاری جشنواره در تاریخ مقرر خوشبین هستیم و امیدواریم دوره اوج شیوع ویروس کرونا تا پایان ماه مارس به پایان برسد، اما غیرمسئولانه نیز تصمیم نخواهیم گرفت و در غیر این صورت جشنواره را لغو میکنیم.»؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، برای نخستین بار از سال 1968 است. البته در همین مقطع نیز اطراف جشنواره کن خالی شده و  MipTV که بازار محصولات تلویزیونی کن است و همچنین سومین دوره جشنواره سریال‌های تلویزیونی در شهر کن فرانسه (CannesSeries) لغو شده است.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد بین المللی سینمای ایران که قرار بود به روال سال‌های پیشین 28 فروردین تا 5 اردیبهشت نود و نه برگزار شود، وضعیت پیچیده‌تری دارد؛ به ویژه آنکه اکنون مشخص شده اوج کرونا در ایران، 20 فروردین یعنی هشت روز پیش از آغاز کرونا است و ممکن است تا زمان جشنواره اساساً پروازی برای حضور مهمانان خارجی در جشنواره فجر نباشد و در عین حال اگر پروازی نیز باشد، با توجه به وسعت شیوع کرنا در ایران و انعکاس بین‌المللی‌اش، بعید است بتوان سینماگران مطرحی را در چنین شرایطی به ایران کشاند؛ کما اینکه بسیاری از سینماگران به جشنواره برلین نرفتند، همانگونه که احتمالاً گروهی از سینماگران به جشنواره کن نخواهند رفت.

مدیران جشنواره جهانی فجر تصمیم گرفتند جشنواره فیلم فجر را در نیمه دوم خرداد ماه برگزار کنند، هرچند هنوز تاریخ دقیق اعلام نشده اما این مقطع پس از جشنواره فیلم کن می‌شود و شاید تا آن زمان خطر کرونا کاهش یافته باشد اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست و باید دید در هفته‌های پیش‌رو چه شرایطی در ایران رقم می‌خورد. در شرایطی که سایه کرونا روی سر مهم‌ترین رویدادهای سینما ایران و جهان است، باید در نظر داشت تنها زمانی می‌توان موافق برگزاری این رویدادها بود یا در آنها شرکت کرد که شیوع ویروس کرونا به صفر نزدیک شده باشد، چرا که در غیر این صورت هر رویدادی که با حضور گسترده اشخاص همراه باشد، می‌تواند بستر مساعد برای گسترش کرونا باشد. از این زاویه تنها می‌توان امیدوار بود کرونا تا تابستان مهار شود و تابستان نود و نه، فصل داغ جشنواره‌ها باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
چرا اینقدر موس موس میکنید

یه کلام بگید تهران قرنطینه شد تمام ،

والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
گیرم که قرنطینه شده...ناراحتی شما؟
امیدوارم به امید خدا دیگه جشنواره فجر برپا نشود , چه با کرونا چه بی کرونا
واقعیت اینه که یا این استراتژی سیاست مداران ما هست که اجازه می دهند که ضربه اولیه بحران با تمامی قوت خود وارد بشه و بعد در حملات بعدی آن را کنترل یا سرشکن کنند و یا این که این امر به خاطر عدم کفایت مسئولان در کنترل بحران هست نمونه بارز آن بحران اززهای خارجی سال گذشته هم می شه دید که قیمت ها بالا می رفت و هیچ کاری از طرف مسئولان انجام نمی شد.
یک جشنواره فیلم داخلی رویکردش رو دیحیتالی کرد و کل مراحل رو بصورت اینترنتی برگزار میکنه
باز هم همت و مهربانی شیرازی ها در این شرایط سخت ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل