بازدید 2901
اقتصاد در گذر زمان

از «تمدید موافقتنامه مبادله کالا بین ایران و چکسلواکی» تا «نرخ تورم 0.5 درصد در کره جنوبی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۶۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 04 March 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 اسفند 1337، موافقتنامه مبادله کالا بین دولت ‌های ایران و چکسلواکی به مدت یکسال تمدید شد.

14 اسفند 1345، دکتر محمد مصدق نخست وزیر سابق ایران در سن ۸۵ سالگی در قریه احمد در تبعید درگذشت.

14 اسفند 1353، موافقتنامه همكاري ‌هاي هسته‌ اي براي مدت 5 سال ميان ايران و آمريكا به امضا رسيد.

14 اسفند 1356، شاه در تنگنای مشکلات مهم سیاسی در داخل کشور دستور مبارزه با گرانفروشی را صادر کرد. همچنین در این روز، قرارداد خرید ۶ فروند هواپیمای ایرباس برای ایران امضا شد. در خبر دیگر این روز، در پي آزاد شدن 14 دانشجوي اشغال كننده سفارت ايران در آلمان شرقي، دولت ايران روابط تجاري و بازرگاني با آلمان شرقي را قطع كرد.

14 اسفند 1357، صادرات نفت ايران پس از 70 روز وقفه از سر گرفته شد. اولين كشتي حامل نفت ايران متعلق به ژاپن بود كه 230 هزار تن نفت سبك و سنگين متعلق به حوزه هاي نفتي آغاجاري و گچساران را از جزيره خارك بارگيري كرده بود. همچنین در این روز، به حكم امام‌ خميني (ره) دومين نهاد پس از پيروزي انقلاب با نام «كميته امداد امام‌ خميني » تاسيس شد.

14 اسفند 1390، ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی از پیش ‌بینی تورم ۲۱ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۹۰ خبر داد؛ این در حالی است که پیش از این مسوولان اقتصادی تورم ۱۸ درصدی را برای سال ۹۰ پیش ‌بینی می ‌کردند.

14 اسفند 1392، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با حضور در نشست خبری هیات دولت گزارشی از روند وصول دلارهای تحریمی ارائه کرد و از اعلام آمادگی یک بانک سوئیس و سه بانک ژاپنی برای واریز اقساط بعدی منابع 2.4 میلیارد دلاری بلوکه شده ایران خبر داد.

14 اسفند 1396، یک شرکت تولیدکننده محصولات لبنی معروف به دلیل گرانفروشی به پرداخت ۳۰ میلیارد تومان جریمه در حق صندوق دولت محکوم شد.

14 اسفند 1397، نرخ تورم کره‌جنوبی در فوریه ۲۰۱۹ به ۵/ ۰ درصد رسید.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل