بازدید 18830
فدراسیون ایران در چنبره قدرت بازنشسته‌های پرنفوذ؛ چگونه قانون ده امضا حاکم شد؟

رمزگشایی از چهارنامه بی‌پاسخ فیفا در دوره ریاست تاج، که منجر به لغو انتخابات شد / قاضی قاطع کمیته ‌اخلاق چگونه بعد از محروم کردن سه مدیر متخلف فوتبال کنار رفت؟

حالا می‌توان معادله کنار رفتن خودخواسته و تدریجی قاضی تورک، رییس کمیته اخلاق فدراسیون را بیشتر لمس کرد. چطور شد که پس از صدور حکم محکومیت و محرومیت علیه بهاروند، طالقانی و فتاحی پس از وقوع افتضاح ننگین فینال جام حذفی، نقش قاضی تورک کمرنگ و چگونه رای کاملا مستند و مستدل وی توسط کمیته استیناف شکسته شد؟
کد خبر: ۹۶۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳ 03 March 2020

چاهی که مهدی تاج و همکارانش برای فوتبال ایران کنده اند، هر روز عمیق‌تر می‌شود و در حالی که تصور می‌شد ماجرای بدهی سنگین به مارک ویلموتس در صورت صدور حکم فیفا، آخرین شاهکار این مدیر اصفهانی باشد، حالا با نامه رسمی فیفا مشخص شده که بی اعتنایی تاج، گره تازه‌ای به معادلات مدیریتی فوتبال ایران زده است که شاید با دست باز نشده و کار به دندان بکشد!

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ با پاسخ صریح و قاطعی که دیروز از فدراسیون جهانی فوتبال رسید، مشخص شد که رییس مستعفی فدراسیون فوتبال به دلایلی که درحال حاضر برای اهالی فوتبال مشخص نیست، به نامه‌های بسیار مهم و پیاپی فیفا پاسخ نداده و با بی جواب گذاشتن مهمترین سوالات نهاد جهانی، اکنون واضح مانع انتخاب جانشین برای صندلی ریاست شده است. در این میان، گویا کسی نیست این مدیر اصفهانی بحران ساز را احضار و از او پاسخ بخواهد!

چرا فدراسیون تاج به چهارنامه مهم فیفا اعتنایی نکرد؟

فدراسیون فوتبال ایران درگیر ماجرای پیچیده‌ای شده که بررسی نمونه‌های مشابه آن در دنیا نشان می‌دهد، حالا حالا‌ها نمی‌شود به خروجش از بن بست امید بست. حالا مشخص می‌شود، چرا اندک چهره‌های شاخص و کارآمد فوتبال ایران در سطح مدیریت برای ثبت نام پا پیش نگذاشتند و حاضر نشده بودند، برای انتخابات روز ۲۵ اسفند خود را کاندیدا کنند. شرط صریح فیفا برای برگزاری این انتخابات، اصلاح اساسنامه است و گفته می‌شود دلیل بی توجهی فدراسیون به اخطار‌های قبلی اینفانتینو، وجود بندی با نام ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ذکر توضیحات دقیق است که موجب پاکسازی فدراسیون از مدیران پا به سن گذاشته و غیرقانونی حاضر می‌شد و عملا منافع شخصی و گروهی عده‌ای خاص را قطع می‌کرد. این بند که با تعریف فدراسیون فوتبال ایران به عنوان مجموعه‌ای مطیع قوانین عمومی کشور معرفی می‌کرد، باعث شد تا مدیران سابق تمایلی به ارسال نسخه جدید اساسنامه به فیفا نداشته باشند، چون در آن صورت باید صندلی خود را تحویل نسل جوان‌تر داده و میدان را ترک می‌کردند. اکنون در فاصله دوازده روز تا موعد مقرر، بسیار بعید است بشود با تصویب اساسنامه اصلاح شده مدنظر فیفا و ارسال آن به سوییس، نظر مثبت فدراسیون جهانی را جلب کرد.

رمزگشایی از چهارنامه بی‌پاسخ فیفا در دوره ریاست تاج که منجر به لغو انتخابات شد / قاضی قاطع کمیته‌اخلاق چگونه بعدازمحروم کردن ۳مدیرمتخلف فوتبال کناررفت؟

چگونه تاج مانع استقرار کمیته اخلاق مستقل برای برخورد با فساد شد؟ 

فیفا در نامه اول خود به فدراسیون ایران نوشته بود، در ماه‌های گذشته یعنی زمانی که شخص تاج هنوز بر مسند قدرت تکیه زده بود، چهار بار برای اصلاح اساسنامه نامه زده، اما اتفاقی در این زمینه نیفتاده است! آیا این موضوع مشکوک و قابل پیگیری نیست؟ چرا تاج تمایلی به استقرار کمیته اخلاق و استیناف مستقل از قدرت حاکم در فدراسیون نداشت؟ فیفا قطعا موضع خود در انتصاب رییس کمیته اخلاق توسط مجمع را قبلا هم متذکر شده بود، اما از دید رسانه‌ها و مردم پنهان نگه داشته شد.

پرسش این است که چطور احکام قاطع کمیته اخلاق، یکی پس از دیگری وتو شدند و اغلب آن‌ها با سردرگمی در استیناف قابلیت اجرا پیدا نکردند؟ حالا می‌توان معادله حذف تدریجی قاضی تورک، رییس کمیته اخلاق فدراسیون را بیشتر لمس کرد. چطور شد که بعد از صدور حکم محکومیت و محرومیت علیه بهاروند، طالقانی و فتاحی پس از وقوع افتضاح ننگین فینال جام حذفی، نقش قاضی تورک کمرنگ و چگونه رای کاملا مستند و مستدل وی توسط کمیته استیناف شکسته شد؟

چگونه محمدرضا ساکت، یار غار مهدی تاج بعد از اعلام پذیرش قانون بازنشستگی در فدراسیون فوتبال و کنار رفتن از پست دبیرکلی، نقش پررنگ تری پیدا کرد و پست‌ها را یکی پس از دیگری در اختیار گرفت و جای او یک جوان بی تجربه در سطوح عالی مدیریت، ناگهان سرپرست دبیرکل شد و با وجود گذشت ماه‌ها از دوره شش ماهه قانونی‌اش، همچنان در این سمت به عنوان سرپرست موقت! ماند؟ آیا اصولا برگزاری یک انتخابات قانونی توسط یک مقام غیرقانونی یعنی دبیرکلی که از دوره موقتی اش ماه هاست که منقضی شده، ممکن است؟

برگزاری انتخابات با اصلاح فوری اساسنامه، طبق اساسنامه قبلی؟!

حالا شنیده می‌شود که فدراسیون قصد دارد بار دیگر در نامه‌ای جدید و برای فرار از بن بست به ابهامات فیفا کتبا پاسخ دهد و مثلا جای خالی برخی مکانیزم‌های تعیین صلاحیت و همچنین ایراد‌های جدی که مانع ورود چهره‌های برجسته فوتبال کشور به مجمع شد را با وصله و پینه بپوشاند، اما چطور می‌خواهد به ایراد بسیار مهم فیفا به بند عجیب لزوم جمع آوری ده امضا از اعضای مجمع برای حضور در رقابت بر سر ریاست فدراسیون فوتبال را جواب بدهد؟ مگر می‌توان به جز لغو انتخابات فعلی و ثبت نام‌های انجام شده کنونی و همچنین تعیین زمان جدید ثبت نام پس از اصلاح اساسنامه، حق آن‌هایی که از این قانون متضرر شده اند را داد؟ این خواسته عجیب یعنی اینکه با اصلاح فوری اساسنامه و ارسال آن بدون تصویب آن در مجمع، از فیفا بخواهیم انتخابات آتی طبق همان بند‌های اساسنامه قبلی برگزار شود!

فوتبال ایران را در چاه بی تدبیری و منافع شخصی رها نکنید

قطعا فدراسیون جهانی فوتبال ـ همانطور که بار‌ها ثابت کرده است ـ در صورت مشاهده تعامل مثبت از سوی نهاد‌های مسئول در داخل کشور به برگزاری انتخابات رضایت خواهد داد؛ اما با وضع پر هرج و مرج موجود و همچنین اصرار چندین بازنشسته پرنفوذ به حفظ جایگاه فعلی شان در صحنه اداره فوتبال ایران، نمی‌توان به رفع فوری موانع حاضر امید بست، چون این دسته قدرتمند به این راحتی‌ها و بدون دخالت نهاد‌های ذیربط و قانونی از امتیازات متعدد حضور در راس فوتبال کشور دست نخواهند کشید.

رها کردن فوتبال ایران در شرایط پریشان و به هم ریخته فعلی که از یک سو لیگ فوتبالش به اجبار تعطیل شده و احیانا با چند هفته وقفه مواجه خواهد بود و از سوی دیگر نامه رسمی شکایت ویلموتس برای دریافت ۶ میلیون یورو غرامت رسیده است که باید با تمرکز کامل به جنگ حقوقی با این مربی بلژیکی فرصت طلب و زیاده خواه رفت و از دیگر جهت نیز باید هرچه سریعتر به اوضاع وخیم تیم ملی فوتبال در مقدماتی جام جهانی سروسامان داده شود تا شاهد حذف زودهنگام پس از دو صعود آسان مواجه نشویم، به هیچ عنوان صلاح نیست. اگر کمی درنگ و تاخیر شود، بدون شک کشور‌های عربی منطقه به آسانی مقاصد خود را گرفتن حق میزبانی از ایران در لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی فوتبال را هم پیاده خواهند کرد، حال آن که ساختار فوتبال ایران در شرایط فعلی هیچ گونه توانی برای دفاع از حق خود در محافل بین المللی ندارد؛ هرچند در دوره مهدی تاج و علی کفاشیان نیز تا حد زیادی فاقد این توانایی بود.

نویسنده: مجید کوهستانی

رمزگشایی از چهارنامه بی‌پاسخ فیفا در دوره ریاست تاج که منجر به لغو انتخابات شد / قاضی قاطع کمیته‌اخلاق چگونه بعدازمحروم کردن ۳مدیرمتخلف فوتبال کناررفت؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
پرسپولیس زمین رو ترک می کنه سه به هیچ به نفعش می زنن پرسپولیس تخلف می کنه تیم روبروش جریمه می شه پرسپولیس خطا می کنه خطا به نفع تیم روبرو می گیرن و هزاران تخلف که پرسپولیس کرده و می کنی و بقیه تیم ها جاش مجازات می شن چند سال مهندسی کامل فوتبال ایران توسط وزیر بعد انتظار دارید فیفا دخالت نکنه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
دیشب یکی از عوامل پیروزی میگفت اگه لیگ آسیا هم بخاطر کرونا تعطیل بشه باید بازی‌ها را سه هیچ به نفع ما بزنن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
این مطلب چه ربطی با اظهار نظر شما داره؟؟؟!!!؟ وضعیت فدراسیون خرابه ؟ چرا پای پرسپولیس رو پیش میکشین ؟؟!!؟
کامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
پرسپولیس بدجورآتیش به جون همتون انداخته.
این چاه رو وزیر پرسپولیسی ورزش کند نه تاج
مملکت همه جایش وصل است فوتبال جزئی از آن است.
مملکت همه جایش ول است فوتبال جزئی از آن است.
فساد فوتبالی شنیده بودیم ولی تا این حد ندیده بودیم
فقط خود خدا می دونه که این پست و مقامها چه امتیازات و آورده ها و رانتهایی برای افراد داره ، که برای بدست آوردنش دیگه حتی حفظ ظاهر هم نمی کنن ! ! ! . . . . .
وقتی برنامه ای مانند 90، که به بررسی فساد در فوتبال می پرداخت، را تعطیل می کنند، امکان این گونه تخلفات بیشتر می شود. آقایانی که در تعطیلی این برنامه نقش داشتند، مستقیم و غیرمستقیم در این افتضاح شریک هستند. مسئله جالب مخالفت غالب مردم با تعطیلی این برنامه بود. این مسئله نشان می دهد که غالب مردم ما فهیم هستند.
مسلمونای هند رو دارن تیکه پاره می کنند شما داری از فوتبال حرف میزنی؟؟؟؟؟؟
یه خرده وجدان، شرافت، انسانیست.....
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
میتونین یه جبهه هم توی شبه قاره هند باز کنید ،
mm
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
اگر ما منجی مسلمان جهانیم؟!!! فعلا مدیران کشور مسلمونی ما را حفظ کنند مابقی پیش کش
از آقای رئیسی می خواهیم وارد ماجرا شده و ضررو زیان وارده توسط مدیریت فدراسیون فوتبال را از انها رفته و مجازات شوند طوری نشود که یک مدیر هر کاری بکند و در صورت تخلف و دادن ضرر و زیان ازاد و رها باشه چرا با بیت المال این چنینی رفتار می کند.
یکی نیست به مردم توضیح بده تو این مملکت چه خبره؟ چرا قوه قضاییه با این مفاسد برخورد قاطع نمیکنه؟ چرا مسیولان هواپیمایی ماهان در اوج کرونا پرواز به چین و به ویژه ووهان را افزایش دادند؟ چرا زوایای پنهان سقوط هواپیمای اکراینی افشا نمیشه؟ همه باید در برابر سو استفاده از قدرت افراد قاطعانه و شفاف ایستادگی کنند وگرنه بنیان‌های کشور در خطر جدی قرار گرفته
من موندم چرا تاج رو محاکمه نمیکنن. به بهانه مشکل قلبی رفت کنار تا محاکمه نشه. اگه کشور درست و درمون بود این آقا رو مجبور میکرد که خودش هزینه این افتضاحات رو بده. اما چه سود که مملکت رو به فناست. چند سال بعد که کشور از بیت المال خساراتی که این آقا رو داد اونوقت میاد با پست بالاتر. چون تجربه ثابت کرده در ایران اینجوریه
پاسخ ها
mm
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
هزینه این افتضاح را نده بلکه درصد و سهمی که خودش به جیب زده برگردانند
ورزش ما به خصوص فوتبال اسير باند بازي هاي سياسي و مافيايي شده است به راحتي براي يك تيم خاص مربي تيم ديگر مجبور به ترك تيم سابق خود ميكنند
چقدر جالب تاکید بر اصفهانی بودن تاج دارید.اصلا نم مقاله جانبدارانه نیست!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
کاملا موافقم
کسی نیست حق تضییع شده فوتبال ایران را از این تاج بگیره .
واقعا آدم باید خیلی بی خرد و کوته بین باشه که در جواب یک مطلب اینچنینی که داره فساد بنیادی در فوتبال ایران رو نقد میکنه و صحبت از نابودی تمام اجزای این ورزش توی کشور میکنه ، بیاد بگه نتیجه بازی x با y باید به نفع z میشد . آخه چرا اینقدر .............. !!!!!!!!!؟؟؟؟
تعطیل کنید پولها هم بلعیده میشه خروجی صفر
چرا از لفظ اصفهانی استفاده میکنید ؟ مگر بقیه مدیران که تهرآنی هستند و واضح طرفدار تیمهایی پایتخت چه گلی به سر فوتبال کشور زدند ؟ اینگونه استفاده از کلمه اصفهانی قطعا بی منظور نیست. نکند تابناک هم مانند ارکان ورزش و صدآسیما پرسپولیسی است ؟؟!
آقازاده ها و بازنشستگان اگر هنری دارند و مدعی هستند بروند بخش خصوصی کار کنند
چرا قانون منع بکارگیری بازنشسته ها اجرایی نمیشه ؟
چرا همشون دارن در پستهای مشاور فعالیت میکنن ؟
هم حقوق بازنسشتگی بگیرن هم حقوق مشاوری ؟
چرا توی مملکت همش داره مسخره بازی طی میشه ؟
همه چی به مسخره گرفته شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان