بازدید 8047

نخست‌وزیر اوکراین دوباره استعفا داد

ناکامی دولت اوکراین در حل‌وفصل مسائل کلیدی سبب شده تا بار دیگر زمزمه استعفای نخست‌وزیر این کشور شنیده شود و برخی رسانه‌ها از تقدیم استعفای اولکسی هونچاروک به رئیس جمهوری خبر داده‌اند.
کد خبر: ۹۶۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ 29 February 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رسانه اوکراینی ان وی (NV) دیشب (جمعه ۹ اسفند) اعلام کرد که اولکسی هونچاروک نخست‌وزیر این کشور دوباره و پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال عزلش از سوی رئیس جمهوری، استعفای خود را تقدیم ولودومیر زلنسکی کرده است.

یک منبع آگاه نیز امروز به خبرگزاری رویترز گفت که هونچاروک آماده کناره‌گیری است اما توضیح بیشتری نداد. دفترهای نخست وزیر و رئیس جمهوری نیز در این زمینه اظهارنظری نکردند.

به نوشته رویترز، زلنسکی چهارشنبه پیش جلسه ویژه‌ای با پارلمان تشکیل داد. گرچه مطابق قانون اساسی اوکراین عزل و نصب نخست‌وزیر بر عهده این نهاد قانونگذاری است اما با توجه به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان به وسیله حزب «خدتمگزار مردم» زلنسکی، او برای برکناری هونچاروک نیازی به جلب موافقت احزاب دیگر ندارد.

جایگزینی هونچاروک همزمان با کاهش اقبال عمومی به دولت مطرح شده است. زلنسکی سال ۲۰۱۹ با وعده مبارزه با فساد و پایان دادن به جنگ داخلی با رای بالایی بر سر کار آمد و اکنون در پی اخذ وامی چند میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول است.

نخست‌وزیر هفته پیش اقدام به استعفا یا گفت‌وگو در این مورد با مقام بالاتر خود را رد کرده بود اما از ژانویه پیش(دی‌ماه) مکالماتی از او منتشر شد و از آن زمان زیر ذره بین رفته است.

هونچاروک اواخر دی‌ماه، پس از چهارماه تصدی پست نخست‌وزیری اوکراین و در پی افشای فایل صوتی جلسات محرمانه کابینه، استعفایش را تقدیم زلنسکی رئیس جمهوری کرد که با مخالفت او مواجه شد.
در این فایل‌های صوتی، نخست‌وزیر از حاضران جلسه می‌خواهد تا دلایل مشکلات اقتصادی به زبان ساده به زلنسکی گفته شود زیرا او (رئیس جمهوری) «چندان از اقتصاد سر در نمی‌آورد.»

شخص رئیس جهوری گفته که با سرهی تیهیپکو (Serhiy Tihipko) تاجر و سیاستمدار پیشین که رسانه‌های اوکراین او را جانشین نخست‌وزیر کنونی می‌دانند، دیدار کرده است.
به گفته رسانه ان وی، ممکن است دنیس اشمیگال (Denys Shmygal) معاون نخست وزیر تا زمانی که فردی برای تصدی این سمت تعیین شود، سرپرستی نخست وزیری را برعهده گیرد.

با وجود آنکه زلنسکی وعده پایان دادن به جنگ داخلی را داده بود و تاحدی توانسته با اقدام‌هایی مانند تبادل زندانیان با روسیه اعتمادسازی کند اما این مناقشه همچنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش هفته پیش موسسه بین‌المللی جامعه شناسی کی‌یف، اعتماد اوکراینی‌ها به توانایی دولت در حل و فصل مسائل کلیدی افت یافته و فقط ۲۵ درصد اوکراینی‌ها باور دارند که مسئولان در حل مناقشه شرق این کشور موفق بوده‌اند که نسبت به سه ماه پیش، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

نظر منفی اوکراینی‌ها در مورد میزان موفقیت مبارزه با فساد در نظرسنجی دسامبر ۷۶ درصد بود که اکنون به ۸۳ درصد رسیده است.
در این مدت نیز حمایت از هونچاروک از ۱۲ به ۸ درصد کاهش یافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر