بازدید 31043
تحولات سوریه؛

وضعیت قرمز در ادلب سوریه با کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه توسط روسیه / جلسه اضطراری شورای امنیت ملی ترکیه / حرکت ناو‌های روسیه به سمت سواحل سوریه

تنش‌ها و درگیری‌ها در ادلب سوریه بار دیگر به اوج خود رسیده است و این بار مواضع نیرو‌های ترکیه در درون خاک سوریه مورد هدف نیرو‌های ارتش سوریه و روسیه قرار گرفت که منجر به کشته شدن بیش از سی نظامی ترکیه شد؛ رخدادی که سطح تنش‌ها را به شدت بالا برده است.
کد خبر: ۹۶۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ 28 February 2020

وضعیت قرمز در ادلب سوریه با کشته شدن 34 سرباز ترکیه توسط روسیه/ جلسه اضطراری شورای امنیت ملی ترکیه/ حرکت ناوهای روسیه به سمت سواحل سوریه

تحریریه تابناک جهان: تنش‌ها و درگیری‌ها در ادلب سوریه، بار دیگر به اوج خود رسیده است و این بار مواضع نیرو‌های ترکیه در درون خاک سوریه مورد هدف نیرو‌های ارتش سوریه و روسیه قرار گرفت که منجر به کشته شدن بیش از سی نظامی ترکیه شد. رخدادی که سطح تنش‌ها را به شدت بالا برده است.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان سوری بامداد جمعه مدعی کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه در استان ادلب سوریه شد. استاندار «هاتای» که با «ادلب» هم‌مرز است، کشته شدن ۳۳ سرباز را تأیید کرده است.

همزمان رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند، شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تشکیل جلسه داده است.

شبکه خبری المیادین گزارش داده، این سرباز‌ها در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب انجام شد، کشته شده‌اند.

اهمیت خبر
ادلب آخرین دژ تروریست ها در سوریه است که ترکیه از آن در جهت پیشبرد منافع خود در سوریه استفاده کرده است. با این حال، ارتش سوریه و روسیه از چندی پیش، تحرکات نظامی و عملیاتی خود برای فتح ادلب و بیرون راندن تروریست ها از ادلب را آغاز کردند؛ مساله ای که چندان مطلوب ترکیه نبوده و به همین جهت آنکارا تلاش دارد با هر قیمتی، مانع از حملات ارتش سوریه برای بازپسگیری ادلب شود. مساله ای که از روز پنجشنبه منجر به افزایش تنش ها و کشته شدن 34 نیروی ترک در حملات هوایی روس ها شد. به نظر می رسد، ساعات و روزهای آینده سرنوشت ساز خواهد بود. از یک طرف ممکن است، تلاش محور روسیه، سوریه و ایران برای بازپس‌گیری ادلب افزایش تنش و برخورد با ترکیه را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر، احتمالا فتح ادلب قریب الوقوع خواهد بود. پیرزوی در نبرد ادلب به معنای پایان تروریسم سازمان یافته در سوریه و تثبیت ارتش و نظام سوریه خواهد بود.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگار خود در سوریه گزارش داد، چهار بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال اجساد سربازان کشته‌ شده و نظامیان مجروح وارد حریم هوایی سوریه شد. 

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از استاندار «هاتای» شمار سربازان کشته شده در جریان این حمله هوایی را ۳۳ تن اعلام کرده است. استاندار هاتای مدعی شده، سربازان ترکیه‌ای در حمله جنگنده‌های ارتش سوریه کشته شده‌اند. برخی منابع دیگر گفته‌اند، این حمله هوایی توسط روسیه انجام شده است. 

بر اساس گزارش آناتولی ترکیه، در پی این حمله، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه - جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برای بررسی مسائل مربوط به سوریه و ادلب برگزار کرده است.

در ادامه تحولات ساعات اخیر در سوریه و ترکیه، آناتولی خبر داد که مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تلفنی گفت‌وگو کرده است. مقامات وزارت امور خارجه ترکیه و سازمان ناتو هنوز درباره محور این گفت‌وگوی تلفنی اظهارنظری نکرده‌اند.

همچنین المیادین گزارش داده است که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای ترک خود، حمله اخیر در ادلب را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است. پنتاگون اعلام کرده که واشنگتن در حال مذاکره راهکارهای همکاری با ترکیه و جامعه بین‌المللی است.

همزمان با این تحولات، برخی منابع مدعی شده‌اند، این حملات توسط ارتش روسیه انجام شده است. پیشتر رسانه‌های روس اعلام کرده بودند، شماری از جنگنده‌های این کشور در منطقه ادلب، توسط نیروهای ترکیه هدف قرار گرفته‌اند. ساعاتی بعد آناتولی این خبر را به نقل از منابع آگاه تکذیب کرد و نوشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق، گزارش‌های رسانه‌های روسیه مبنی بر هدف قرار گرفتن جنگنده‌های این کشور توسط نیروهای ترکیه در ادلب صحت ندارد.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره با استناد به منابع دیپلماتیک در وزارت امور خارجه ترکیه گزارش داده که یک هیأت روس در آنکارا درباره وضعیت ادلب با مقام‌های ترک گفت‌وگو کرده است.

به نوشته الجزیره، طرف ترکی بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و اهمیت اجرای کامل توافقنامه سوچی تأکید کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ترکیه با حمله به ارتش سوریه از شبه‌نظامیان در ادلب حمایت می‌کند و آنکارا «همچنان به نقض قراردادهای سوچی درباره ادلب می‌پردازد».

وضعیت قرمز در ادلب سوریه با کشته شدن 34 سرباز ترکیه توسط روسیه/ جلسه اضطراری شورای امنیت ملی ترکیه/ حرکت ناوهای روسیه به سمت سواحل سوریه

همچنین برخی رسانه‌ها از آماده‌باش نیرو‌های ترکیه در خاک سوریه خبر داده‌اند. در پی این تحولات، پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌اند.

ساعتی بعد از این اعلام حمله به نیرو‌های ترک در حومه ادلب، منابع خبری از شنیده شدن دو صدای انفجار در نزدیکی شهر لاذقیه، طی بامداد جمعه خبر دادند. پس از آن، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد، در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به «قنیطره»، دست‌کم سه سرباز سوری زخمی شده‌اند.

فخرالدین آلتون، رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، در واکنش به حملات اخیر به نیرو‌های ترک مستقر در ادلب، گفته است: خون نیرو‌های قهرمان ترکیه بر زمین نخواهد ماند. اقدامات ما در سوریه تا شکستن دست متجاوزان به پرچم کشورمان ادامه خواهد یافت. به رژیم نامشروعی که نیرو‌های کشورمان را هدف قرار داده است، پاسخ قاطع و متقابل نشان خواهیم داد.

او افزوده است: جامعه بین‌المللی، به ویژه طرف‌های روند آستانه، به وظایف و مسئولیت خود عمل کنند. نمی‌توانیم اجازه دهیم حوادث رواندا و بوسنی و هرزگوین در ادلب تکرار شود.

در ادامه این تحولات، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا، تلفنی گفت‌وگو کرد. هنوز در خصوص جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی، گزارشی ارائه نشده است.

تهدید ترکیه با برگ مهاجران

خبرنگار «میدل‌ایست‌آی» مدعی شده ترکیه، اروپا و ناتو را تهدید کرده مرز‌های خودش را به روی مهاجران سوریه خواهد گشود و تمامی موانع برای ورود سیل مهاجران به سمت اروپا را از میان برخواهد داشت.

رویترز هم به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای نوشته، آنکارا به پلیس و گارد ساحلی و نیرو‌های مرزبانی این کشور دستور داده مانع ورود مهاجران سوریه‌ای نشوند. این مقام ترکیه‌ای گفته آنکارا تصمیم گرفته از رسیدن مهاجران سوری به اروپا، از طریق دریا یا هوا جلوگیری نکند.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه در واکنش به گزارش‌های منتشره در برخی رسانه‌ها در خصوص قصد این کشور برای گشودن مرز‌ها به روی مهاجران سوری گفت: سیاست آنکارا در خصوص مهاجران تغییر نکرده، اما ترکیه دیگر قادر به جلوگیری از ورود آن‌ها نخواهد بود.

واکنش روسیه

مسکو درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه توضیح داد: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند».

بر این اساس، وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه جنگنده‌های این کشور به نظامیان ترکیه در ادلب حمله نکرده‌اند، گفت: «روسیه بعد از مطلع شدن از کشته شدن نظامیان ترکیه، هر کاری می‌توانست برای اعمال آتش‌بس در ادلب انجام داد».

وزارت دفاع روسیه این ویدئو را از عملیات یگان‌های ویژه ارتش این کشور علیه عناصر مسلح در ادلب منتشر کرد.

واکنش ناتو

همچنین دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حملات اخیر به ادلب را محکوم کرد.

سخنگوی ناتو در مصاحبه با آناتولی، محور گفت‌وگوی تلفنی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان را تشریح کرد و گفت: دبیرکل ناتو در این گفت‌وگو حملات دولت اسد و روسیه به ادلب را محکوم کرده و از آن‌ها خواست حقوق بین‌المللی را رعایت و از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح حمایت کنند.

به گفته اوانا لونگسکو، «دبیرکل ناتو تاکید کرده که تمام طرف‌ها باید تنش را کاهش دهند و اقدامی را که موجب وخامت بیشتر این وضعیت بسیار خطرناک و شرایط وحشتناک انسانی در منطقه می‌شود، انجام ندهند».

صبح جمعه یعنی ساعاتی بعد از وقوع درگیری مرگبار در ادلب، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، همراه با فرماندهان نیرو‌های زمینی و هوایی ارتش این کشور به مرز ترکیه با سوریه رفتند و از مرکز فرماندهی عملیات ادلب در این استان بازدید کردند.

هشدار شدید روس‌ها به ترکیه

ولادیمیر زاباروف، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس دومای روسیه گفت: هرگونه عملیات نظامی ترکیه در ادلب پایان بدی برای ترکیه خواهد داشت. ترکیه از تروریست‌ها در ادلب حمایت می‌کند و باید این کار را متوقف کند. ترکیه به تعهدات خود درباره مبارزه با تروریسم پایبند نبوده و به خاطر این برخورد‌ها، ادلب سوریه به مقر تروریست‌ها تبدیل شده است.

وی گفت: چنین اقداماتی تهدیدی نه فقط برای سوریه بلکه برای کل منطقه است.

حرکت ناو‌های موشک انداز روسیه به سمت سواحل سوریه

فرماندهی ناوگان دریایی روسیه امروز جمعه اعلام کرد، دو ناو روسی حامل موشک‌های کالیبر از طریق تنگه‌های بسفر و داردانل ترکیه به سمت ساحل سوریه در حرکت هستند.

وضعیت قرمز در ادلب سوریه با کشته شدن 34 سرباز ترکیه توسط روسیه/ جلسه اضطراری شورای امنیت ملی ترکیه/ حرکت ناوهای روسیه به سمت سواحل سوریه

این دو ناو به نام های "ادمیرال ماکاروف" و "ادمیرال گریگوریویچ" در حال حرکت به سواحل سوریه هستند.

واکنش سناتور آمریکایی

«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای سوریه، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در استان ادلب سوریه شد. 

لیندسی گراهام اوضاع میدانی در ادلب را «یکی از بدترین فجایع بشری طی چندین دهه» خواند و گفت، لازم است این وضعیت به پایان برسد. 

او بدون اشاره به خرابی‌های به بار آمده توسط تروریست‌های تحت حمایت آمریکا در نقاط مختلف سوریه از جمله ادلب، تلاش کرد دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، ایران و روسیه را مقصر جلوه دهد. 

گراهام گفت: «دنیا دست روی دست گذاشته و در حال تماشای تخریب ادلب توسط [بشار] اسد، ایران و روس‌هاست.»

این سناتور آمریکایی در ادامه از عملیات غیرقانونی ترکیه در ادلب حمایت کرد و گفت: «من مداخله ترکیه در ادلب را بسیار تحسین می‌کنم. اکنون وقت آن است که جامعه بین‌الملل برای نجات هزاران مرد، زن و کودک از مرگ وحشتناک دست به کار شود و منطقه پرواز ممنوع برقرار کند.»

تأکید ایران بر آرام سازی سریع فضای متشنج موجود در ادلب

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در خصوص تحولات جاری در ادلب بیانیه ای را صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با حساسیت در حال رصد و پیگیری تحولات میدانی و پیامدهای منطقه ای جاری در ادلب بوده و بر ضرورت مدیریت فضای متشنج موجود و آرام سازی آن در اسرع وقت تاکید دارد.»

این بیانیه می افزاید: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصمیم قبلی سران روند آستانه مبنی بر برگزاری این نشست در کشورمان، بر تداوم تلاش های خود جهت برگزاری آن در شرایط حساس کنونی تاکید دارد و معتقد است، این نشست می تواند در تداوم توافقات پیشین این روند مبنی بر مبارزه با تروریسم، اجتناب از هرگونه آسیب به غیر نظامیان و حل و فصل سیاسی اختلافات گام موثری بردارد.»

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با محکوم سازی اقدامات طرف های ثالث برای خدشه دار کردن این روند خصوصا ایالات متحده آمریکا که غیر مسئولانه، همواره به دنبال بروز تنش در منطقه بوده و هدف از حضور خود در سوریه را نیز غارت منابع نفتی این کشور اعلام کرده است، با شرکای خود در روند آستانه کماکان در تماس نزدیک بوده و تلاش خود برای پایان دادن شرایط ملتهب موجود را ادامه خواهد داد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۳۰
تابناک عزیز
مدتی است که وقایع مربوط به حضور ارتش ترکیه در سوریه را با آب و تاب منتشر می کنید. حدود سه ماه پیش نیز شاهد اخبار مفصل تابناک از درگیری ارتش ترکیه با گروه های مسلح کرد سوریه در شمال این کشور بودیم.
یک طرف قضیه ترک است و طرف دیگر کرد و از هر دو قوم، هموطنانی قرن هاست که در ایران زندگی کرده اند و خود را ایرانی می دانند.
ذیل اخبار شما در این رابطه، بیشتر شاهد نظراتی از سوی هموطنان کردزبان هستیم که به شدت به ترکیه حمله کرده حتی آرزوی مرگ آنها و نابودی ترکیه را دارند. در مقابل، هموطنان ترک زبان، از اقدامات ترکیه حمایت کرده و جدل های کلامی مفصل و تاسف آوری بین این دو دسته از هموطنان هستیم.
تا همین چند ماه پیش، اکثر قریب به اتفاق هموطنان ترک و کردزبان، زندگی بسیار مسالمت آمیز و بی دغدغه ای در کنار و حتی با هم داشتند و واژه ای بنام قوم گرایی و تعصب قومیتی بین آنها وجود نداشت. متاسفانه کم کم آتش کینه و دشمنی بین این دو در حال شعله ور شدن است.
مسلما هیچ عقل سالمی بروز جنگ داخلی در کشور را نمی پسندد. در این وانفسای تحریم، کرونا و مشکلات داخلی، اولویت اول ایرانیان، ایران و مسائل خودشان است و ترکان ترکیه و اکراد سوریه در اولویت های بسیار پائین تر قرار می گیرند.
بنابراین پیشنهاد می کنم بخش نظرات را ذیل اخبار مذکور حذف کنید که کاری متعهدانه در جهت حفظ اتحاد داخلی و تمامیت ارضی میهن عزیزمان خواهد بود.
با احترام و تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
لعنت به اردوغانیسم لعنت به پژاک
ما با مردم مشکلی نداریم ما با خونخور ها مشکل داریم
اردوغان خبیث یکی مثل رضاشاه است به نام مردم هوس کشور گشایی کرده و مهم نیست چقدر خون بی گناهان ریخته بشه
لعنت بر این مردکه دروغگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
مردم آذری چه ربطی به ملت ترکیه دارند.عزیز من مطالعه نمی کنید.حداقل از یک کارشناس بپرسید.در ضمن ما ایرانیان پشت و پناه هم تباران خود در دنیا هستیم.طبق نظر شما اگر صدام خدای نکرده خوزستان را اشغال کرده بود و مشغول قتل عام بختیاریها بود ما باید می گفتیم به ما چه
بزنید این ترکیه رو...
ما. را در سوریه چه کار ؟لطفا مردم ایرام را به دردس بیشتر دچار نکنید
اردوغان! باد کاشته ای طوفان درو خواهی کرد.
ترکیه داره شرایط رو پیچیده میکنه و قطعا فقط اسرائیل و آمریکا از این شرایط نفع میبرن.
اگر درگیری مستقیم بین ترکیه و روسیه پیش بیاد فاجعه رخ میده.آمریکا و روسیه با فاصله ای زیاد بهترین ارتش های جهان رو دارن.
به یاری خدا ترکیه در حال نابودیست.
ترکیه دیگه خیلی داره پاش رو از گلیمش دراز تر میکنه . باید سرجاش نشونده بشه


متاسفانه ترکیه به واسطه عضویت در ناتو توهم ابر قدرتی زده و خودش رو هم ردیف قدرت های جهانی فرض کرده و اصرار بچه گانه ای داره که در هر معرکه ای ابراز اندام کنه . از لیبی گرفته تا سوریه . هیچ دستاوردی هم نداره جز سوار شدن بر پشت ادوات نظامی ساخت آمریکا و دادن تلفات سنگین به دلیل نداشتن علم جنگ و استراتژی .

ترکیه به هیچ وجه در حد و اندازه ای نیست که بخواد نقش مهره و قدرت رو بازی کنه . بهتره به پشت مرزهای خودش برگرده و بازی رو به دست بزرگان بسپاره و متناسب با نقش و حد و اندازه خودش رفتار کنه .

مقامات ترکیه بسیار کودکانه فکر میکنند و تصور میکنن که آمریکا و قدرت های بزرگ قراره به واسطه ترکیه ! مقابل ابر قدرت نظامی روسیه قرار بگیره که 7 هزار کلاهک اتمی در زرادخانه هاش داره و موشک های اتمی در اختیار داره که میتونن در کمتر از ده دقیقه اروپا رو از کره زمین محو کنن .
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد از نیروی هوا ـ فضای روسیه در یکی از مناطق استان ادلب سوریه که در آنجا نظامیان ترکیه مورد گلوله باران ارتش دولتی سوریه قرار گرفته اند، استفاده نشده است.

به گزارش اسپوتنیک ، پیش از این ، مقامات ترکیه از کشته شدن 33 نظامی در نتیجه حمله هوایی سوریه به ادلب خبر داده بودند و اطلاع داده بودند 36 نفر دیگر زخمی شده اند. اردوغان جلسه‌ای در مورد اوضاع امنیتی تشکیل داد که روسای نهادهای امنیتی و وزیر امور خارجه در آن حضور داشتند.
اصلاح بفرمایید:
«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای امریکا خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در استان ادلب سوریه شد.
ترکیه باید از سوریه خارج بشه

حق را به سوریه باید داد

ارتش زاغارتی اردوغان در سوریه چه غلطی میکنه ؟
منفعل ترین واکنش برا ایران بوده
سوریه یه کشوری است که کاملا در اختیار روسیه است.
حتی ایران به عنوان سرباز روسبه در سوریه نقش دارد.
وقتی چند سال تروریست ها شهر حلب را با خاک یکسان می کردند، باید فکر اینجا را هم می کردند که آتش به شهر خودشان کشیده شود.
ورود ارتش ترکیه به سوریه دامی بزرگ از سوی امریکا و روسیه بود. اردوغان بازی خورد و در این چند سال مستمر بین امریکا و روسیه پاس داده شد. هیچ کشوری اجازه نمی دهد شهری از کشور به تصرف یک کشور دیگر در بیاید. بیرون راندن ارتش اشغالگر و حامی ترور ترکیه حق سوریه است. ایا اردوغان اجازه می دهد سوریه یا هر کشور دیگری یکی از شهرهای ترکیه را اشغال کند؟ اردوغان باید از ماجراجویی در سوریه عراق و لیبی که به سقوط سیاسی او منجر واهد شد دست بردارد و توبه کند
ارتش قهرمان ترکیه بزودی انتقام این گستاخی و جنایت روسها را خواهد گرفت و درسی فراموش نشدنی به مزدوران پوتین خواهد داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
لعنت اردوغانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
اینبار استثنائاً دم روسیه گرم. خوب گذاشت تو پاچۀ عردوغان. کیف کردم
ترکیه بختش خوابیده
با
این طمع کارش طی یکدهه یکسره میشه
اومد نفت ببره دماغش سوخت
بیرون راندن ارتش اشغالگر ترکیه حق مشروع سوریه است. ایا ترکیه اجازه می دهد کشوری دیگری یکی از شهرهایش را اشغال کند؟ کدام حقوق و قانونی اشغالگری ترکیه را مشروع می داند؟ دخالت های بیجا ترکیه در امور کشورهای مختلف که جدیدا در لیبی هم مشاهده میشود و باعث کشته شدن 7 سرباز ترکیه شد جز عمیق تر شدن شکاف بین گروه های مختلف در ان کشورها چه دستاوردی داشته است؟ چرا ترکیه به خاطر طمع ورزی خود اتش به کشورهای مسلمان می اندازد؟ ترکیه بهتر نیست حقوق مردمان کشورش از جمله علویان، زازاها، کردها و ... را محترم بشمار و نمونه واقعی دموکراسی را با ازاد کردن مخالف سیاسی خبرنگاران از زندان ها و... به نمایش بگذارد و از دخالت در امور کشورهای منطقه دست بکشد. این خونهایی که به ناحق ریخته می شود قطعا بی پاسخ نخواهد ماند این وعده الهی است.
سازمان ملل بهتره بمیره با این دخالت های طرفدارانه از غرب و ظالمین

اردوغان هم بدجور چت مغز شده ...خب آخه داری زیاده روی میکنی ...
بر پدر این روسا لعنت...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
ور پیر ای مرتکه اردوغان لعنت
آمریکا و روسیه هر دو مانع اصلی صلح و ثبات در سوریه هستند اگر ایران کمک کند دولتهای سوریه و ترکیه با هم مذاکره کرده و مشکلشان را حل کنند . زیرا روسیه هیچوقت نمی گذارد رابطه بین ترکیه و سوریه بهتر شود. البته متاسفانه الان ایران کنترل زیادی روی دولت سوریه ندارد و روسیه بر تمام عرصه میدانی و حریم هوایی سوریه تسلط کامل دارد.
سوریە کە کلا نابود شدە، دو کشور ایران و ترکیە هم بە خاطر هزینە های سنگین جنگ سوریە نابود شدەاند
ترکیه فکر میکه حق داره دز قبرس, لیبی, سوریه دخالت نظامی کنه و قبرستان نظامیانش اباد نشه, بالاخره دست انتقام خدا از استینی بیرون میاد و ترکیه تاریخی ادب خواخد شد که حسرت عثمانی رو تا ابد به ور ببره
جامعه جهانی باید ترکیه رو بعنوان جنابت کار جنگی قرار بده و حل مشکل تروریستها در سوریه با مردم سوره هست نه ترکیه تجاوزکار
اولا بیش درصد مردم ترکیه علوی هستند و ترکیه صرفا به خاطر علوی بودن اقای بشار اسد این همه تروریست از گوشه کنار دنیا وارد سوریه کرد با تجهیزات کامل که سوریه را ما خود بکنه
اردغان فقط منفعت میشناسه و از دین به عنوان ابزار استفاده می کنه سوریه ضعیف شده اردوغان گرگ شده خداوند لعنتش کنه ریاکارانه اسزاییل دعوا کرد ما ایرانی ها خوشمان امد نمی دونستیم که به خاطر منفعت رابطه اقتصادی نظامی داره و پرچم اسراییل تو سفارتش در ترکیه می رقصه
روسیه، ترکیه، داعش و سوریه با هم درگیر شدن، جواد جان داره آمریکا رو محکوم می کنه! خخخخ
دیشب نیروی هوایی ترکیه تا ساعت ده صبح بیش از دویست هدف در سوریه رو بمباران کرده و بالغ بر ۵۵ تانک و ۲۹ توپخانه سنگین و کلی پادگانها به همراه تجهیزات رو از بین برده است . که در این ارتباط هیچگونه عکس العملی از طرف جامعه جهانی منتشر نشده و فقط پوتین تلفنی خواستار توقف عملیات شده است . در این حمله هوایی ترکیه بالغ بر سیصد سرباز سوری کشته شده اند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار