بازدید 15413

ساخت موادی که جلوی تکثیر ویروس کرونا را می‌گیرد

محققان، موادی ساخته‌اند که می‌تواند جلوی تکثیر ویروس‌های کرونا و دیگر ویروس‌های بیماری‌زا را بگیرد. البته این مواد هنوز در آزمایشگاه بررسی شده‌ و روی انسان آزمایش نشده‌اند.
کد خبر: ۹۶۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 27 February 2020

 

به گزارش  تابناک به نقل از خبرآنلاین، بنابر گزارش ۱۳فوریه سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا بیش از ۴۵هزار نفر در چین را مبتلا کرده که از این میان ۱۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا که با نام SARS-CoV-۲ یا ۲۰۱۹-nCoV هم شناخته می‌شود، علایمی بسیار شبیه ویروس سارس (SARS) و مرس (MERS) دارد. تمام این ویروس‌ها، علایمی شبیه آنفولانزا و اغلب، ذات‌الریه از خود بروز می‌دهند. اما تاکنون درمان‌های موثری برای این بیماری‌ها ایجاد نشده است.

اخیرا محققان راه‌حلی برای تولید طیف وسیعی از داروهای ضدویروسی یافته‌اند که می‌تواند تمام ویروس‌های کرونایی و همینطور انتروویروس‌ها را هدف قرار داده و از بین ببرند. انتروویروس‌ها، ویروس‌هایی هستند که باعث سرماخوردگی‌های ساده، آنفولانزا، بیماری‌ دست و پا و دهان، فلج اطفال، مننژیت کودکان، آنسفالیت، پهلودرد و سندرم خستگی مزمن می‌شوند.

تمام این ویروس‌ها یک نوع آنزیم هیدرولیزکننده پروتئین به نام «پروتئاز اصلی» در ویروس کرونا و «پروتئاز ۳C» در انتروویروس‌ها دارند. وجود این نوع آنزیم‌، که در هر دو نوع ویروس شبیه هستند، برای تکثیر ویروس ضروری است.

محققان، ساختارهای کریستالی آنزیم پروتئاز را با استفاده از پرتو ایکس بررسی کردند و یکسری مواد به نام کتامید آلفا (α-ketoamide) ساختند که می‌تواند در محل فعالیت آنزیم‌ها مستقر شده و عملکرد آنها را مختل کند.

آنها با مطالعه مولکول‌های موجود در لوله آزمایش و همچنین سلول‌های انسانی کشت شده در ظروف آزمایشگاهی، نوعی بازدارنده کشف کردند که جلوی فعالیت ویروس‌های کرونا و انتروویروس را می‌گیرد.

در این میان مولکول دیگری هم کشف شد که می‌تواند عملکرد ویروس‌های MERS-CoV را مختل کند. از آنجایی‌که پروتئاز انواع ویروس‌های کرونا و انتروویروس شبیه هستند، پس می‌توان از این مواد ایجاد شده برای مقابله با ویروس کرونای جدید هم استفاده کرد.

محققان امیدوارند که این روش درمانی، مراحل آزمایشی خود را به سرعت بگذراند و در اختیار جامعه پزشکی و بیماران قرار گیرد و از گسترش بیشتر کرونای جدید پیشگیری کند.

مترجم: نادیا زکالوند

منبع: مدیکال اکسپرس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر