بازدید 14447
۴
گزارش

۳ ایراد عجیب فیفا به انتخابات فوتبال ایران درپاسخ به نامه مشکوک

در حالی که اساسنامه فدراسیون فوتبال و ضمیمه الف اساسنامه صراحتاً ایراد‌های گرفته شده از سوی فیفا را رد می‌کند، آیا مدیران موقت فدراسیون پاسخ قانونی به فیفا خواهد داد؟
کد خبر: ۹۶۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ 26 February 2020

با نزدیک شدن به تاریخ 25 اسفند و به سنگ خوردن تیر عده ای خاص که قانون مانع تداوم حضورشان در فوتبال شده است، پیش‌بینی می‌شد که همین عده‌ در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، تحرکاتی برای منافع شخصی داشته باشند.

به گزارش تابناک ورزشی، حالا طبق گزارش های منتشر شده در برخی خبرگزاری ها گویا همینطور هم شده و نامه‌نگاری‌های آن‌ها با فدراسیون جهانی فوتبال درخصوص انتخابات و اساسنامه داخلی فدراسیون شاخک‌های فیفا را حساس کرده که مبادا بی‌قانونی رخ دهد.

ماجرا می‌تواند جالب توجه باشد، از آنجایی که پیش از ارسال نامه به فدراسیون، در محافل گفته می‌شد که فیفا قصد دارد جلوی انتخابات را بگیرد و به زودی نامه‌ای به فدراسیون ارسال می‌کند. مسلماً وقتی چنین مسئله‌ای پیش‌بینی می‌شود و عده‌ای قصد زمینه‌سازی دارند، یعنی تحرکاتی رخ داده و این عده از ارسال نامه با خبر هستند.

۳ ایراد عجیب فیفا به انتخابات فوتبال ایران درپاسخ به نامه مشکوک

ماجرا از این قرار است که بیش از ۲ هفته پیش نامه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا ارسال و در آن گفته می‌شود که فدراسیون ایران قصد دارد انتخابات را برگزار کند. حدود دو هفته بعد فیفا پاسخ این نامه را داده و اعلام می‌کند انتخابات ایران نباید با شرایط کنونی برگزار شود. ایراد‌های فیفا که سه مورد بوده کاملا غیرمستند است.

آیا وزیر ورزش با حضور بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون فوتبال موافق است؟ یکی از مواردی که فیفا مطرح کرده، این است که چرا آیین‌نامه‌ای برای انتخابات ندارید؟ این ایراد در حالی مطرح شده که فدراسیون فوتبال با آیین‌نامه انتخاباتی کار خود را در انتخابات پیش می‌برد و پیش از این هم به آیین‌نامه اشاراتی شده است. ضمیمه الف. اساسنامه دقیقاً همان آیین‌نامه انتخاباتی است که تمام موارد مربوط به انتخابات با این آیین‌نامه پیش می‌رود.

فیفا ایراد دیگری به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته مبنی بر اینکه شما (فدراسیون فوتبال ایران) کمیته انتخابات ندارید. این مسئله هم ایراد دیگری است که خلاف ادعای فیفا وارد نیست و فدراسیون فوتبال دقیقاً با تشکیل کمیته انتخابات کار‌های انتخاباتی را پیش می‌برد.

طبق ماده ۴ ضمیمه الف. اساسنامه «کمیته‌ای مرکب از دبیرکل، مسئول امور حقوقی فدراسیون و یک کارشناس به انتخاب هیئت رئیسه فدراسیون، پس از انقضای مهلت ثبت نام تشکیل و حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری اسامی افراد واجد شرایط را به مراجع ذیصلاح اعلام می‌نماید». این درست همان کمیته انتخاباتی است که فیفا مدعی شده وجود ندارد. با این حال حتی طبق ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال «هیئت رئیسه در صورت لزوم می‌تواند کمیته‌های موقتی را برای انجام وظایف خاصی در یک دوره زمانی محدود ایجاد نماید».

ایراد بعدی فیفا در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال هم جالب است. آن‌ها مدعی این هستند کمیته استیناف انتخابات در اساسنامه وجود ندارد، با این حال بازهم این ادعای فیفا وارد نیست. طبق ماده ۶ ضمیمه الف. اساسنامه «در صورتی که نامزد یا نامزد‌هایی توسط کمیته موضوع ماده ۴ مورد پذیرش قرار نگیرند و به این موضوع اعتراض داشته باشند، باید ظرف مدت ۴۸ ساعت اداری پس از اعلام اسامی، مراتب اعتراض کتبی خود را اعلام و کمیته‌ای مرکب از رئیس فدراسیون یا نماینده وی، رئیس کمیته استیناف و یک نفر به انتخاب هیئت رئیسه فدراسیون به موضوع رسیدگی و ظرف مدت سه روز اداری نتیجه قطعی را اعلام نمایند».

طبق ماده‌های اشاره شده و بند‌های موجود در اساسنامه فدراسیون و همچنین مواد ضمیمه الف. اساسنامه، ادعا‌های فیفا و ایراد‌های آن‌ها خلاف واقعیت است. هرچند شاید اینجا نتوان فیفا را محکوم کرد، بلکه مسئله به اینجا باز می‌گردد که آن‌هایی که در این خصوص مخفیانه با فیفا مکاتبه کرده‌اند، تمام واقعیت را نگفته یا آیین نامه انتخابات را به فیفا ارسال نکرده‌اند که آن‌ها مدعی نبودن آیین نامه هستند.

در این شرایط باید دید پاسخ فدراسیون فوتبال با وجود این واقعیت‌ها به فیفا چه خواهد بود. در حالی که اساسنامه فدراسیون فوتبال و ضمیمه الف اساسنامه صراحتاً ایراد‌های گرفته شده از سوی فیفا را رد می‌کند، آیا مدیران موقت فدراسیون پاسخ قانونی به فیفا خواهد داد؟ شنیده شده پاسخ ایران امروز یا حداکثر فردا به فیفا ارسال می‌شود و پس از پاسخ احتمالی نیز باید دید آیا فیفا بازهم همچنان اصرار به تغییر اساسنامه پیش از انتخابات خواهد داشت، در حالی که اساسنامه فعلی فدراسیون هم مورد تأیید فیفا بوده و دو بار با همین اساسنامه انتخابات برگزار شده است. این اساسنامه در سال ۱۳۹۰ به فیفا ارسال شده و از آن زمان تاکنون این ایراد‌ها به آن گرفته نشده و حال این سؤال پیش می‌آید که چه شده که فیفا در این مقطع، از اساسنامه ایراد گرفته و خواهان عدم برگزاری انتخابات شده است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
خبر نخوندم حق با فیفاست
خبر خوندم حق با فیفاست
بابا انتخابات فوتبالیمون هم که مثل همه انتخابات دیگمون فقط ظاهر داره!
آقازاده ها و بازنشستگان اگر هنری دارند و مدعی هستند بروند بخش خصوصی کار کنند
چرا قانون منع بکارگیری بازنشسته ها اجرایی نمیشه ؟
چرا همشون دارن در پستهای مشاور فعالیت میکنن ؟
هم حقوق بازنسشتگی بگیرن هم حقوق مشاوری ؟
چرا توی مملکت همش داره مسخره بازی طی میشه ؟
همه چی به مسخره گرفته شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر