بازدید 17106

مسیح دانشوری؛ نامی ماندگار در عرصه پزشکی

در میان همه بزرگان دانش پزشکی ایران که در صده و دهه های گذشته در خدمت به مردم ایران سنگ تمام گذاشتند، نام افرادی چون دکتر مسیح دانشوری همچون ستاره ای درخشان و ماندگار باقی مانده است؛ دانشمند بزرگی که عرصه پزشکی کشور را در حوزه بیماری های ریوی متحول کرد و اکنون نیز نام او زینت بخش یکی از بیمارستان های تخصصی کشور است.
کد خبر: ۹۶۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶ 25 February 2020

مسیح دانشوری؛ نامی ماندگار در عرصه پزشکی

به گزارش «تابناک»، مسیح دانشوری، اولین پزشک متخصص ریه ایران، در سال ۱۲۷۸ در کاشمر متولد شد. «سيدعلي دانشوري» پدر دكتر مسيح دانشوري از اهالي نيشابور؛ طبيبي حاذق، مشهور و ملقب به «حافظ الصحه مجدالحكماء» بود.

 پدر بزرگ مسيح دانشوري نيز از افراد سرشناس و علمای مذهبي نيشابور و به ‌نام «سيد اسماعيل محض‌اله» بوده است. دانشوری تحصیلات ابتدایی را در کاشمر و سپس جهت ادامه تحصیل به مشهد رفت.

پس از مدتی به مدرسه فرانسوی «سن لوئی» تهران اعزام و به رشته پزشکی علاقه‌مند شد و در سال۱۳۰۲ جهت تحصیل در رشته طب به فرانسه رفت و در رشته بیماریهای ریوی و سل فارغ‌التحصیل شد و پس از مدتی در سال ۱۳۱۶ آسایشگاه سل شاه آباد را در محل کنونی بیمارستان مسیح دانشوری بنیان گذاشت. مسیح دانشوری سرانجام در سال ۱۳۴۷ در تهران درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.

مسيح به پدر خود اصرار می کند كه بايد در رشته طب تحصيل كند و براي اين كار بايد به فرنگ برود. پدرش وي را در سال 1302 به فرانسه فرستاد تا در رشته طب به تحصيل ادامه دهد.

دكتر مسيح دانشوري پس از خاتمه تحصيلات در رشته بيماري هاي ريوي و سل از فرانسه مراجعت کرد و بيمارستان مسيح دانشوري فعلي را محلي مناسب براي تبديل به يك مركز استراحت و درمان بيماران مبتلا به سل يافت و در 26 مرداد ماه 1316 شمسي اين مركز رسما به عنوان آسايشگاه سل شاه آباد افتتاح شد.

پس از افتتاح آسايشگاه سل شاه آباد، دكتر مسيح دانشوري به معالجه و درمان بيماران مبتلا به سل پرداخت. بنظر می‌رسد دکتر پس از مراجعت به ایران، با توجه به کوچک بودن شهر کاشمر و از سوی دیگر احساس این که در پایتخت بیش از شهرستان به وجود او نیاز است در تهران ماند و به مداوای بیماران مشغول شد.

 از جمله بیمارانی که با تلاش وی از مرگ نجات یافتند شخصی به نام «رزاق منش» بود که از ثروتمندان پایتخت به شمار می‌آمد. لذا پس از بهبود با کمک یکدیگر بیمارستان رزاق منش را در تهران احداث کردند. وی در تاسیس چند بیمارستان دیگر همچون بیمارستان ابوعلی و بیمارستان فیروزآبادی نقش محوری داشت.

بنای اولیه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در سال ۱۲۷۳ جهت مداوای بیماری ریوی مظفرالدین شاه قاجار و به توصیه پزشک معالج او احداث شد. پس از آن، دکتر مسیحِ دانشوری، کاخ مظفری را در شمالی‌ترین نقطه تهران به یک مدرسه پرستاری تبدیل کرد.

سال ۱۳۷۱ ه. ش. علی اکبر ولایتی با همراهی چند تن از استادان پزشکی مرکزِ تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی که در محوطه فیزیکی این مرکز پزشکی قرار دارد را تأسیس کردند و در سال ۱۳۷۷ با ادغام این مرکز با بیمارستان مسیح دانشوری، «مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانیِ سل و بیماری‌های ریویِ دکتر مسیح دانشوری»، پایه‌گذاری شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل