بازدید 74093
۳

سکه به بالاترین قیمت خود رسید

نزدیک شدن طلای جهانی به مرز هزار و ۷۰۰ دلاری زمینه‌ساز پرش سکه تمام بهار آزادی شد. روز دوشنبه، سکه توانست ۲۳۰ هزار تومان افزایش را تجربه کند و با عبور قدرتمند از مرز ۶ میلیون تومانی به بهای ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت سکه در تمام طول تاریخ است.
کد خبر: ۹۶۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ 25 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، چنین رکوردی تحت تاثیر افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود که به بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۲ رسید و در آستانه شکست مرز هزار و ۷۰۰ دلاری قرار گرفت. رشد قیمت دلار نیز در افزایش قیمت سکه اثرگذار بود.

سکه در تعقیب اونس جهانی

در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی به جاده صعودی بازگشت و سرعت رشد قیمتی دلار بیشتر شد. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی با قدرت مرز ۶ میلیونی را شکست و در مقطعی خود را به نزدیکی کانال ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی رساند. گفته می‌شد که حدود ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده سکه با قیمت ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رفت که ۲۳۰ هزار تومان بیشتر از روز یکشنبه بود. فلز گرانبهای داخلی حتی در روز یکشنبه ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود و عده‌ای این اتفاق را به معنای تغییر جهت انتظاری بازیگران بازار سکه تعبیر کرده بودند.

با این حال، روز دوشنبه بازار سکه روند افزایشی را صورت داد که مطابق انتظار آنها نبود. حتی برخی فعالان عنوان می‌کردند که قیمت فروش سکه در روز دوشنبه بالاتر از ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. در واقع در شرایطی که نوسانات بازار زیاد است و فضا تا حدی هیجانی شده است، قیمت‌های متفاوتی برای خرید و فروش ثبت می‌شود. آنچه مسلم است دیروز مرز ۶ میلیونی سکه شکسته شد و این فلز گرانبها به سطح قیمتی رسید که در طول تاریخ خود آن را تجربه نکرده بود.

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد سکه تمام بهار آزادی چنین جهشی را تجربه کند، پرواز یکباره طلای جهانی به بالای مرز هزار و ۶۵۰ دلار و حتی لمس نقطه هزار و ۶۹۰ دلار بود. در واقع از نگاه برخی معامله‌گران بازار سکه این افزایش طلای جهانی بود که قیمت‌ها را در بازار داخلی تحریک کرد. در این میان عده دیگری از معامله‌گران باور داشتند، رشد قیمتی دلار موجب شد که سکه‌بازان بار دیگر به موقعیت خرید بازگردند.

از نظر آنها، سکه‌بازان در روز یکشنبه با این تصور فروش‌های خود را افزایش دادند که قیمت دلار طی روزهای آتی کاهشی خواهد شد. با این حال، برخلاف تصور آنها، روز دوشنبه دلار افزایشی شد و آنها نیز ناچار شدند خود را با این اتفاق هماهنگ کنند. روز دوشنبه اسکناس آمریکایی ۱۵۰ تومان رشد را تجربه کرد و به بهای ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. دلار روز یکشنبه تنها ۱۰۰ تومان افزایش را به ثبت رسانده بود. شاخص ارزی در اواسط روز دوشنبه برای شکستن محدوده ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی نیز تلاش کرد ولی موفق به عبور از آن نشد.

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کردند که پس از ساعت چهار بعدازظهر میزان فروش‌ها در بازار دلار بالا رفت و همین عامل می‌تواند زمینه‌ساز افت قیمت‌ها در روز جاری شود. به گفته آنها، نرخ حواله درهم نیز در اواسط روز گذشته تا نزدیکی مرز ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی بالا رفت، ولی در اواخر روز تا نقطه ۴ هزار و ۲۴۰ تومان عقب‌نشینی کرده بود. به گفته فعالان، هم‌اکنون پایه ۴هزار تومانی برای درهم تبدیل به یک مرز حمایتی محکم شده است و تا زمانی که قیمت بالای آن مرز قرار دارد،‌ بهای دلار نیز نمی‌تواند به راحتی به زیر ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بازگردد.

در این میان، عده‌ای از فعالان باور داشتند افزایش قیمت دلار به اندازه‌ای برای برخی معامله‌گران غیرمنتظره بود که خالی‌فروشان زیادی را دچار ضرر کرد. در واقع دیروز خالی‌فروشان ناچار شدند برای پرداخت تعهد خود در قامت یک خریدار وارد بازار شوند و از این طریق به قیمت فشار بیشتری وارد شود.

در این میان، دیروز صرافی‌های بانکی در واکنش به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بر تابلوی خود افزایش قیمتی را ثبت نکردند. دیروز صرافی ملی هر دلار را با قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رساند که ۳۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود. هر چقدر فاصله قیمت دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی بیشتر شود، تقاضای کاذب بیشتری وارد بازار خواهد شد. به گفته فعالان تبعات ورود ویروس کرونا به کشور نیز در رشد قیمت‌ها موثر بوده است و در صورت ادامه می‌تواند قیمت‌ها را با نوسان بیشتری مواجه کند. بازارساز به نظر می‌رسد به دنبال آن است که در شرایط فعلی نوسانات را بیشتر مدیریت کند و پس از آرام شدن اوضاع، قیمت‌ها را بشکند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳
اونس جهانی در حال کاهش میباشد . لطفا" شما نیز به مانند مسئولین دروغ نگویید . علت افزایش بهای سکه افزایش نرخ دلار توسط ریاست بانک مرکزی میباشد نه اونس جهانی .
دلخوش به این مقدار نباشید حالا مقام انسانیت مونده
هموه صاحبخانه شدن ...
شايعه پراكني نكن تابناك ! اصلاً هم گرون نشده .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان