بازدید 7372

وزیر خارجه اتریش شنبه به ایران سفر می‌کند

وزیر امور خارجه ارتش گفت که روزهای شنبه و یکشنبه برای انتقال پیام اروپایی‌ها پیرامون برجام به ایران سفر می‌کند.
کد خبر: ۹۶۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶ 20 February 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش در کنفرانس خبری مشترک با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود گفت که روزهای شنبه و یکشنبه به تهران سفر خواهد کرد.

وی گفت در این سفر که پس از دیدار با «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد، حامل پیامی اروپایی‌ها برای ایران خواهد بود.

ماس نیز در این کنفرانس خبری گفت: اروپایی‌ها توافق دارند که باید هر کاری برای کاهش تنش‌ها در این وضعیت انجام دهیم. راهبرد فشار حداکثری [آمریکا] از نظر ما فایده‌ای ندارد، اما ما نیز فشار خود را بر ایران افزایش داده‌ایم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر از سفر وزیران امور خارجه هلند و اتریش به تهران در ابتدای هفته آینده خبر داد.

موسوی اظهار داشت: در گفت و گو با دو وزیر اروپایی یاد شده، علاوه بر بررسی روابط دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل بین المللی و منطقه ای، انتقاد جمهوری اسلامی ایران نسبت به بی عملی اروپا در قبال اجرای تعهدات خود ذیل برجام و انفعال آنها در برابر تحمیل قوانین فراسرزمینی آمریکا مورد تاکید قرارخواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: همچنین بر این نکته اصولی که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز صرفا از طریق مشارکت و تعامل جمعی کشورهای این منطقه محقق می شود، در این مذاکرات تاکید خواهد شد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران یکشنبه‌شب ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

۹ روز بعد (۲۴ دی‌ماه)، سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) با صدور بیانیه‌ای سازوکار حل اختلاف در برجام را فعال کردند. البته جوسپ بورل می‌گوید که این سازوکار هنوز فعال نشده و مهلت آن تمدید شده است.
ایران تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

سفر وزیر امور خارجه هلند به ایران همچنین می‌تواند به کاهش تنش‌ها در روابط دو جانبه میان دو کشور کمک کند. سال گذشته دو کشور تعدادی از دیپلمات‌های خود را به دلیل اتهام‌هایی که هلند درباره حوادث اتفاق افتاده در خاک آن کشور به ایران نسبت داد، فراخواندند.
بلوک اکنون می‌گوید، تنها از طریق گفت‌وگو می‌توان نگرانی‌ها را بر طرف کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی