بازدید 13262
۲

وزیر خارجه قطر: قدردان ایران هستیم

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی از ایران به دلیل باز کردن بنادر و فرودگاه‌های خود به روی قطر پس از محاصره این کشور، تشکر کرد. وزیر خارجه قطر: قدردان ایران هستیم.
کد خبر: ۹۶۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳ 19 February 2020

وزیر خارجه قطر: قدردان ایران هستیم

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا درباره موضوعات مختلف صحبت کرد.

این مقام قطری گفت: ایران بنادر و فرودگاه‌های خود را پس از محاصره بر روی ما باز کرد و قدردان نقش هر کسی که در کنار ما ایستاد، هستیم. بیشتر کالا‌ها از حریم هوایی ایران، وارد قطر می‌شود.

وزیر امور خارجه قطر افزود: دوحه حدود سه سال است قربانی محاصره است و از تلاش‌های امیر کویت برای دستیابی به راه حل قدردانی می‌کنیم. ما مذاکراتی را با عربستان آغاز کرده بودیم، اما در ماه ژانویه گذشته بدون هیچ توضیحی متوقف شد. از هر تلاشی برای حل بحران خلیج فارس استقبال می‌کنیم.

محمد بن عبدالرحمن همچنین گفت: بندر حمد میزبان حدود ۷۰ درصدی کالا‌هایی است که به قطر می‌رسد. منافع ما آن است که منطقه به دور از هر نوع کشمکشی باشد و مناقشه‌ای بین آمریکا و ایران صورت نگیرد.

وی در ادامه از کشور‌های خاورمیانه برای توافقنامه مشترک امنیتی مبتنی بر احترام به حق حاکمیت کشور‌ها و خودداری از دخالت در امور آنها، دعوت کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش به مسئله فلسطین پرداخت و گفت: از هر پیشرفتی در گفت‌وگو‌های صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها که مطابق قطعنامه‌های بین المللی باشد، استقبال می‌کنیم. قطر از جمله بزرگترین حامیان فلسطینی هاست.

محمد بن عبدالرحمن درباره افغانستان و لیبی هم گفت: پیشرفتی که در مذاکرات بین طالبان و واشنگتن در قطر به دست آمد، گامی در مسیر صلح در افغانستان است. موضع ثابتی در حمایت از دولت قانونی در لیبی یعنی دولت وفاق ملی این کشور داریم. باید برای تثبیت آتش بس در لیبی و دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور تلاش کرد. یکی از طرف‌ها به قطعنامه‌های بین المللی مربوط به آتش بس در لیبی احترام نمی‌گذارد. باید به قطعنامه‌های بین المللی درباره ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی و نیز از گفت‌وگو بین لیبیایی‌ها حمایت کرد.

گروهی از کشور‌ها به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در ژوئن ۲۰۱۷ با تشکیل یک ائتلاف، قطر را تحت محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قرار دادند. با این حال این بحران در عوض به زانو درآوردن قطر باعث شده دوحه به اشکال مختلفی از نتایج آن بهره‌مند شود. محاصره باعث شده قطر به دنبال تنوع بخشی به روابط منطقه‌ای و جهانی خود و کسب استقلال عمل از ریاض و ابوظبی برود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
با وجود مدیون بودن به ایران، پس چرا ویزای کار به ایرانی ها نمی دهند؟!
خوب شما هم به ایران در تحریم کمک کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر