بازدید 17270

ویلاها هم شامل مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مالیات بر عایدی مسکن شامل معاملاتی می‌شود که مالک پس از گذشت یک سال از خرید نسبت به فروش آن اقدام کند. در این صورت مالیات ۲۵ درصدی به مابه التفاوت قیمت این ملک در زمان خرید و فروش تعلق می‌گیرد و نه کل ارزش آن.
کد خبر: ۹۶۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 19 February 2020

به گزارش «تابناک»، محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره نرخ‌های مالیات بر عایدی مسکن اظهار داشت: روح این قانون مالیاتی برای جلوگیری از سوداگری و در جهت کنترل معاملات افرادی است که ملکی را خریداری و در مدت زمان کوتاهی پس از خرید قصد فروش آن را دارند.

وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی برای استفاده شخصی معاف از مالیات بر عایدی مسکن هستند، ادامه داد: این مالیات شامل معاملاتی می‌شود که مالک پس از گذشت یک سال از خرید نسبت به فروش آن اقدام کند. در این صورت مالیات ۲۵ درصدی به مابه التفاوت قیمت این ملک در زمان خرید و فروش تعلق می‌گیرد و نه کل ارزش آن. یعنی اگر ارزش این ملک در زمان خرید یک میلیارد تومان باشد و قیمت آن پس از یک سال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برسد، مالیات ۲۵ درصدی به ۲۰۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: براساس فاصله زمانی خرید تا فروش ملک و مابه التفاوت آن نرخ مالیات تعیین می‌شود.

محمودزاده با بیان اینکه روح قانون برای جلوگیری از تبدیل پول به سرمایه راکد است، گفت: فقط تنظیم و تصویب قانون نمی‌تواند ابزار مهارکننده باشد، قوانین زمانی می‌توانند موثر واقع شوند که دقیق و درست به اجرا برسند.

وی افزود:‌ مهم پیامی است که این قانون به بازار می‌دهد مبنی بر اینکه سوداگری بازار املاک جایگاهی در نظام اقتصادی کشور ندارد. در بخش مسکن سرمایه عمده‌ای که باید در چرخه اقتصاد کشور به جریان دربیاید به طور دائم راکد مانده است و از سوی دیگر همواره باعث تنش‌های قیمتی در بازار تخصصی مسکن می‌شود و در این شرایط نهایتا مصرف‌کننده واقعی زیان می‌بیند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این مالیات شامل حال سازندگان مسکن و انبوه‌ساران نمی‌شود.

محمودزاده همچنین درباره مالیات بر خانه‌های خالی پس از شروع به کار سامانه اسکان و املاک اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه اسکان و املاک وظیفه و تکلیف قانونی بود که با راه‌اندازی آن سازمان امور مالیاتی می‌تواند نسبت به اخذ مالیات بر خانه‌های خالی اقدام کند.

وی درباره مبنای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه گفت: خانه‌های خالی سکنه از طریق سامانه‌های متعددی شناسایی می‌شوند و اطلاعات مکمل این سامانه‌ها نمی‌تواند سرعت کار را افزایش دهد و اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار مسئولان اجرایی قرار دهد.

معاون امور مسکن و ساختمان ادامه داد: هرچند در گذشته مبنای شناسایی خانه‌های خالی قبوض آب،‌ برق و گاز بود اما امروز از طریق همکاری نهاد‌های مختلف فاکتورهای متعددی برای شناسایی این واحدها وجود دارد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که آیا ویلاها هم شامل مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند، تاکید کرد: در قانون، خانه‌های دوم به رسمیت شناخته نشده است و اعمال قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر این دسته از واحدها بستگی به کاربری آنها دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ویلاها به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول مراکزی هستند که به اجاره عمومی داده می‌شوند، دسته دیگر واحد مسکونی هستند اما مالک در این واحدها مستقر نیست، این دسته شامل مالیات می شوند که البته ممکن است نرخ مالیات ویلاها متفاوت باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۶
سر گردنه س
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
اتفاقا این کار درستی هست که 150 ساله داره در کل دنیا انجام میشه. کشور انگلستان بعد از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از سفته بازی و دلالی و احتکار املاک این مالیات ها را به جریان انداخت. در 180 کشور دنیا اعم از اروپا و امریکا و حتی کشور بوتسوانا در آفریقا مالیات بر تعدد املاک و مالیات بر عایدی سرمایه و خانه خالی وجود دارد. اتفاقا تعلل زیاد دولت و مجلس به خاطر اقتصاد رانتی و نفتی در وضع مالیات بر فعالیتهای دلالی و خوابیدن سرمایه های کلان در بازارهای راکد همچون خانه های خالی و املاک غیر مصرفی باعث این جهش قیمتی در بازار مسکن ایران شده است! توجه کنید که بر طبق آمار دقیق حدود 80 درصد از تقاضای موجود در بازار مسکن ایران از نوع سرمایه گذاری و غیر مصرفی و بدون نیاز حقیقی به مسکن است در حالی که قبل از انقلاب این عدد فقط 20 درصد بوده و بازار مسکن در پیش از انقلاب 80 درصد مصرف واقعی و غیر دلالی بود. این گام نخست انشالا خوب برداشته بشه تا بساط دلالی و خرید و فروش کاذب جمع بشه تا فقط جوان نیازمند به مسکن بدون پرداخت مالیات بره خونه بخره و راحت زندگی کنه. شما هم اگر سرمایه داری ببر در بورس و تولید واقعی نه دلالی و در شیشیه کردن خون مردم بیچاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
اینها همان کارشناسهائی هستند که اقتصاد را به این
وضع انداخته اند و مردم را مقصر میدانند.
هر كاري هم بكنيد اخرش اوضاع همينه ....
چهار تا سرمایه دار هم که ویلا دارن با اینکارتون می فروشن میرن ترکیه میخرن !!!
التماس دعا حاج عاقا
سال ۹۹ سالیست که برای نفس کشیدن هم مالیات باید داد
این یکی از کارهای درست و لازم دولت و مجلس در این چند سال هست که 150 ساله داره در کل دنیا انجام میشه. کشور انگلستان بعد از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از سفته بازی و دلالی و احتکار املاک این مالیات ها را به جریان انداخت. در 180 کشور دنیا اعم از اروپا و امریکا و حتی کشور بوتسوانا در آفریقا مالیات بر تعدد املاک و مالیات بر عایدی سرمایه و خانه خالی وجود دارد. اتفاقا تعلل زیاد دولت و مجلس به خاطر اقتصاد رانتی و نفتی در وضع مالیات بر فعالیتهای دلالی و خوابیدن سرمایه های کلان در بازارهای راکد همچون خانه های خالی و املاک غیر مصرفی باعث این جهش قیمتی در بازار مسکن ایران شده است! توجه کنید که بر طبق آمار دقیق و تصریح اتحادیه املاک ایران حدود 70 تا 80 درصد از تقاضا و عطش خرید موجود در بازار مسکن ایران از نوع سرمایه گذاری کاذب و غیر مصرفی و بدون نیاز حقیقی به مسکن است در حالی که قبل از انقلاب این عدد فقط 20 درصد بوده و بازار مسکن در پیش از انقلاب 80 درصد مصرف واقعی و غیر دلالی بود. این گام نخست انشالا خوب برداشته بشه تا بساط دلالی و خرید و فروش کاذب جمع بشه تا فقط جوانان و خانواده های نیازمند به مسکن بدون پرداخت مالیات برن خونه بخرند و راحت زندگی کنند. شما هم اگر سرمایه داری ببر در بورس و تولید واقعی نه دلالی و در شیشه کردن خون مردم بیچاره. گام دوم این برنامه مالیات بستن بر ویلاها و خانه های لوکس بالای چند میلیارد تومن و همچنین مالیات بر املاک متععدی هست که در تملک یک فرد با یک کد ملی قرار دارند. در واقع خانه اول هر فرد برای سکونت معاف از مالیات است و از خانه دوم به بعد مالیات بر دارایی و ثروت اخذ خواهد شد که در اکثر کشورهای پیشرفته متداول است. کسی هم که میخواهد برود در ترکیه خانه بخرد تا اینجا یک جوان بدبخت برای خرید یک خانه 45 متری درمانده نشود و یک دلال دارای 10 تا ویلا و آپارتمان خالی هم زمان باشد!
مملکت باحالی داریم. یعنی موندم این نوابغ رو چرا نمیدزدن ببرن ناسا
جناب آقای مسئول، مدیر،کارشناس: با این کاراتون قیمت خونه ها رو بالاتر می برید و فروشنده مالیاتی رو که باید بده میکشه رو قیمت خونه و ویلا. اینجوری که شما میگید طرف خونه رو میخره و خالی میگذاره تا وقت فروش و وقت فروش هم مالیاتشو میده البته از جیب خریدار.
درستش اینه که مالیات بر خونه های خالی رو باید سالانه اخذ کنید و اگه یه خونه ده سال هم خالی باشه هر ده سال رو از صاحبش مالیات بگیرید اون هم با درصد بالا. اینجوری دیگه کسی هوس خرید خونه نمیکنه تا چند سال نگه داره و بعد بفروشه.
یکی نیست به این جیگر بگه این کجاش از خرید و فروش جلوگیری میکنه؟ با این کار فقط دولت هم از سوداگردی سهم میبره.اگر راست میگین خرید و فروش کمتر از یک سال رو ممنوع کنین.
يك كاري كنين كه اون دو نفري هم كه پول هاشون رو اينجا خرج مي كنن پشيمون بشن برن اون ور اب سرمايه گذاري كنن .
عمرا اگه دولت از خانه های خالی مالیات بگیره چون چاقو دستشو نمیبره.....
دادا من خونه خریدم 5 سال پیش و حالا میخوام عوض کنم چرا چرا چرا چرا چرا باید مالیات بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این حرام است حرام
به جای گرفتن از سوداگر از من چرا می گیرید سوداگر خودشما و امثال شما و همرده شماست نه ملت بدبخت
ازکی معاون وزیر راه وزیر دارائی نیز شده ودرمورد مالیات اظهار نظر مینماید؟این همان سرک کشیدن به کار دیگران ودخالت دراموری که مربوط به آنها نیست
اگه این قانون اجرا بشه در آینده نزدیک کارگران ساختمانی بیکار میشن و مشاغل متعدد مربوط به ساختمان و ساختمان سازی هم تعطیل میشه و به خیل بیکاران اضافه میشه . ای کاش بجای این قوانین مردم راتشویق به ساختن خانه های دوم و سوم هم میکردند تا حداقل این کارگران زحمت کش با این سیاستهای غلط بیکار نشوند . اگه دست من بود بجای مالیات ، صاحبان و سازندگان خانه ها و ویلاهای خالی را تشوبق هم میکردم . اما کو گوش شنوا
برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن از بابت اخذ مالیات، دولت باید مالیات رو از از صاحب خونه های خالی به صورت سالانه بگیره و نه موقع خرید و فروش. مثلا اگه کسی 1 خونه خالی داره و مستاجر هم نمیده بر اساس ارزش رو اون خونه سالانه 20 تا 30 درصد قیمت خونه رو مالیات ببندن به صاحب اون خونه و در اولین فرصت ازش بگیرن یا موقع دادن مالیات مشاغل یا موقع خروج از کشور یا به هر دلیلی دیگه. و موقع خرید وفروش خونه مالیاتی نگیرن تا بهانه ای واسه افزایش قیمت نداشته باشن.
یه نفر از دوستان می گفت تو سوئد به محض اینکه به دولت بدهکار بشی در اولین فرصت بدهیتونو تصفیه میکنن و نمیذارن به دولت بدهکار باشی ولی تو بازار سرمایه یا هر جای دیگه فعالیت داشته باشی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل