بازدید 10589

افسانه جدید ورزش جهان را بشناسید + عکس

کد خبر: ۹۵۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵ 18 February 2020

ورزشکار ۲۰ ساله سوئدی - آمریکایی با پرشی معادل ۶.۱۷ متر موفق شد رکورد جهانی ماده پرش با نیزه را بشکند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ مادرش هلنا تماشا کرد گرگ چطور برابر بوبکا مبارزه می‌کرد. «آسان» کلمه‌ای است که او بعد از تماشای مسابقه هفته گذشته بار‌ها از آن استفاده می‌کند: «وقتی در استادیوم بودم و کارش را می‌دیدم، فکر می‌کردم وحشتناک است، اما انگار برایش خیلی سخت نبود. نمی‌دانم باید این حرف را بزنم یا نه، اما فکر نمی‌کنم بوبکا اینقدر آسان می‌پرید.» آسان باشد یا نه، سؤال سخت این است که آیا دوپلانتیس می‌تواند بالاتر هم بپرد. کندریکس ادامه می‌دهد: «مردم دیدند موندو چقدر آسان و سریع این کار را انجام داد و چقدر او جوان است و تنها این سؤال را می‌پرسند که کی دوباره این کار را می‌کند، اما وقتی از کسی چنین انتظاری داشته باشید، نابودش می‌کنید. نمی‌گویم موندو را، چون او بزرگتر از این فشار‌ها است، اما در ورزش خیلی چیز‌ها فراتر از رکورد جهانی است که شما باید به آن برسید.»

دوپلانتیس این را می‌د‌اند و قبول دارد. حالا هیچ چیز در توکیو جز مدال طلا قابل قبول نیست بخصوص الان. سؤال طاقت فرسای دیگر چیست. آیا می‌تواند بالاتر بپرد؟ دوپلانتیس می‌خندد و می‌گوید: «در این یک هفته بار‌ها از من این سؤال را پرسیده‌اند. فکر می‌کنم تنها سؤالی است که در حال حاضر از من پرسیده می‌شود، اما جای تعجب نیست، شما رکورد جهانی را شکسته‌اید و می‌خواهند بدانند دفعه بعدی کی است. نمی‌خواهم برای خودم حدی قائل شوم. حس خوبی دارم و دلیلی نمی‌بینم که بگویم در ۲۰ سالگی به اوج رسیده‌ام و بعد از آن بالاتر نخواهم رفت.»

«آن‌ها را سرزنش نمی‌کنم که می‌خواهند دوران حرفه‌ای دیوانه واری مثل یوسین بولت داشته باشم. تلاشم را می‌کنم و این ورزش را تا جایی که می‌توانم جلو می‌برم و می‌دانم بهترین روش برای رسیدن به این هدف پریدن تا بالاترین ارتفاع ممکن است.» آرماند «موندو» دوپلانتیس در مسابقات هفته گذشته در لهستان پرش با نیزه را به قله‌ای جدید رساند و حالا مکرراً با این سؤال مواجه می‌شود که آیا می‌تواند یوسین بولت جدید دو و میدانی باشد.

سؤال بزرگی است و وظیفه‌ای سخت‌تر برای ورزشکار ۲۰ ساله که اولین سال فعالیت حرفه‌ای خود را سپری می‌کند، اما دوپلانتیس یک ۲۰ ساله معمولی نیست. پسر قهرمان پرش با نیزه (پدرش گرگ ۵.۸ متر پرید) از سه سالگی پرش را آغاز کرده است. خانواده دوپلانتیس در حیاط پشتی خانه‌شان در لوییزیانای آمریکا امکانات پرش با نیزه را فراهم کرده بودند. موندو که دو برادر بزرگتر از خودش دارد، استعدادش را ثابت کرد. رکورد جهانی هفته گذشته او ۱۳ سال بعد از آن به دست آمد که برای نخستین بار در دسته زیر هفت سال مسابقه داد. او دارنده رکورد جهانی در همه رده‌های سنی از ۷ تا ۱۲ سال است و بعد از ۱۷ سال تا بزرگسالان. خودش می‌گوید سال‌های ۱۶-۱۴ سالگی ناموفق بوده، اما پرنده سوئدی بعد از آن یکه تازی‌اش را از سر گرفته.

مادرش هلنا که رکورددار دو دهگانه در اسکاندیناوی بوده و در کنار گرگ یکی از دو مربی دوپلانتیس فعالیت کرده، می‌گوید: «اوهمیشه به من می‌گوید پرش با نیزه چقدر آسان است، انگار برای پرش با نیزه به دنیا آمده.»

گرگ در دوران طلایی پرش با نیزه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ فعالیت می‌کرده زمانی که سرگی بوبکا تفریحی رکورد جهان را می‌شکست، اما پسر او وقتی فقط ۱۷ سال داشت، به رکورد ۵.۸ متر پدر رسید و چند ماه بعد ۵.۹ پرید.

سه سال بعد، موندو در گرندپری داخل سالن گلاسکو ۲۷ سانتیمتر از آن رکورد بالاتر پرید و خودش را به عنوان وارث بولت مطرح کرد. موندو با وجود آنکه در آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شده، برای کشورش سوئد مسابقه می‌دهد. او می‌گوید: «هرگز تصور نمی‌کردم چنین جایگاهی به دست آورم و مردم از من به عنوان سردمدار دو و میدانی حرف بزنند. من فقط با نیزه می‌پرم که رشته عجیب و منحصر به فردی است. خیلی خوشحالم که باعث توجه به پرش با نیزه شده‌ام، این برایم رویایی است. این را هم می‌دانم تا وقتی در حال فعالیت هستم نباید زیاد حرف بزنم، رقبای سرسختی دارم که همه نگران‌کننده هستند.»

اصلی‌ترین آن‌ها سم کندریکس آمریکایی است که در مسابقات قهرمانی جهان سال گذشته در دوحه، بالاتر از دوپلانتیس مدال طلا گرفته. در گلاسکو یک دفعه جایشان عوض شد و کندریکس، قهرمان جهان، یک باره به نقش مکمل بدل شد، اما آیا کندریکس فکر می‌کند موفقیت‌های موندو انگیزه‌اش را از بین ببرد: «فکر نمی‌کنم، او دو برادر بزرگتر دارد و اجازه نمی‌دهد این چیز‌ها تغییرش دهد. موندو به اندازه کافی تجربه دارد که این چیز‌ها را بداند، این چیز‌ها در خونش است.»

واقعاً همینطور است، یک موضوع خانوادگی است. همه بچه‌های هلنا رکورد‌های خوبی دارند، آندریاس ۲۶ ساله ۵.۴۲ متر، آنتوان که در حال حاضر در تیم بیسبال نیویورک متز بازی می‌کند، ۲۳ ساله ۴.۳ متر، موندو ۲۰ ساله ۶.۱۷ متر و یوهانا ۱۷ ساله ۳.۵۸ متر.

سرعت یکی از بزرگترین سلاح‌های موندو است. او صد متر را البته با کمک وزش باد در ۱۰.۵۷ ثانیه دویده و باور دارد می‌تواند به رکورد ۱۰.۴ برسد. این اطمینان و افزایش سرعت ریشه در تصمیم دوپلانتیس برای کنارگذاشتن سبک زندگی دانشگاهی و حرفه‌ای شدن دارد. او سال گذشته را در دانشگاه ایالتی لوییزیانا درس خواند، اما چاق و کم تحرک شده بود. او با کمک مادرش که کارشناس تغذیه هم هست، فرم بدنی خیلی خوبی به دست آورد البته غذا‌های سرخ کردنی که عاشقش بود را کنار گذاشت: «نمی‌شود اهل لوییزیانا باشی و عاشق سرخ کردنی نباشی.» جای آن را سبزیجات گرفت.

هلنا می‌گوید: «موندو هیچ وقت سبزیجات دوست نداشت و آن‌ها را کنار بشقابش رها می‌کرد، ما همیشه سر سفره از سبزیجات استفاده می‌کنیم.» شاید هر یک سبزی باعث می‌شود یک سانتیمتر بیشتر بپرد. سبک کار بوبکا رکوردشکنی سانتیمتری بود. این پرنده اوکراینی ۳۵ بار (۱۷ بار در فضای باز و ۱۸ بار در سالن) رکورد شکست در دوران پرافتخاری که با یک مدال المپیک و شش عنوان جهانی همراه بود. او وقتی بالاخره بازنشسته شد رکورد ۶.۱۴ متر را بر جای گذاشت که رونو لاوینی فرانسوی به ۶.۱۶ رساند. دوپلانتیس به شوخی می‌گوید: بوبکا رکورد‌ها را برای من گذاشت! اگر وقتی می‌رفت رکورد ۶.۱۰ را به جا گذاشته بود تا به حال هفت بار رکوردش را زده بودم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر