بازدید 14326
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

رمزگشایی از پرواز دلار‌های ایرانی از چهارراه استانبول به مقصد سرمایه‌گذاری در ترکیه

طبق آمار اعلام شده ایرانیان در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۷۰ شرکت جدید در ترکیه به ثبت رسانده اند. همچنین حدود ۵۵۰۰ مسکن در ترکیه توسط ایرانیان خریداری شده است. این فعالیت‌های اقتصادی ایرانیان در خاک ترکیه موجب شده است تا سرمایه‌هایی از ایران خارج شده و به سمت ترکیه روانه شود. طبق برآورد‌های انجام شده تنها در سال ۲۰۱۹ حداقل ۱.۳ میلیارد دلار توسط ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه پرداخت شده است!
کد خبر: ۹۵۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 16 February 2020

ثبت 970 شرکت جدید و رشد 50 درصدی خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه، ترکیه چگونه سرمایه های ایرانی را درو کرد؟

رمزگشایی از پرواز دلار‌های ایرانی از چهارراه استانبول به مقصد سرمایه‌گذاری در ترکیهطبق آمار اعلام شده ایرانیان در سال 2019 حدود 970 شرکت جدید در ترکیه به ثبت رسانده اند. همچنین در سال 2019 حدود 5500 مسکن در ترکیه توسط ایرانیان خریداری شده است. این فعالیت های اقتصادی ایرانیان در خاک ترکیه موجب شده است تا سرمایه هایی از ایران خارج شده و به سمت ترکیه روانه شود. طبق برآوردهای انجام شده تنها در سال 2019 حداقل 1.3 میلیارد دلار توسط ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه پرداخت شده است!

به گزارش تابناک اقتصادی، سیدجلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران طی مصاحبه ای گفت: براساس آمارهای ثبت شده، ایرانی‌ها جزو اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران وارد شده به ترکیه در سال ۲۰۱۹ هستند. در این سال حدودا ۱۲ هزار و ۶۰۰ شرکت جدید خارجی در ترکیه به ثبت رسیده که حدود یک دوازدهم آن مربوط به ایرانی‌ها می‌شود. وی افزود: سرمایه‌گذاران ایرانی در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۷۰ شرکت جدید در ترکیه ثبت کردند.

این اظهارات در حالی است که آمارهای مرکز آمار ترکیه نیز نشان می دهد که ایرانی‌ها در سال 2019 نزدیک به ۵۵۰۰ خانه در ترکیه خریداری کرده اند و بعد از عراقی‌ها دومین خریداران بزرگ مسکن در ترکیه بوده اند؛ این رقم نسبت به سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته است.

از آنجا که آمار بالا به خوبی بیانگر خروج سرمایه از کشور به سمت ترکیه می باشد، حالا این پرسش مطرح است که چرا ایرانیان در سال گذشته میلادی تمایل بیشتری به خرید خانه در ترکیه و ثبت شرکت در این کشور داشته اند؟

شاید دو دلیل عمده باعث شده است تا ایرانیان سرمایه های خود را به سمت کشور ترکیه سوق دهند که در ادامه به این دو دلیل اشاره خواهد شد.

  • آسان تر شدن اخذ حق شهروندی ترکیه، شیب خروج سرمایه را تندتر کرد

یکی از دلایل مهم خروج سرمایه ها از ایران و حرکت آن ها به سمت ترکیه آسانتر شدن اخذ حق شهروندی ترکیه در مقایسه با گذشته است. در اواخر شهریور ماه سال گذشته بود که روزنامه هاریات دیلی ترکیه اعلام کرد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخذ حق شهروندی ترکیه را آسانتر از گذشته کرده است.

بر اساس جدول زیر تا پیش از وضع قانون جدید، میزان سرمایه گذاری برای دریافت شهروندی ترکیه برای خارجی ها دو میلیون دلار بود که این رقم به ۵۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد. همچنین متقاضیان تا پیش از این باید خانه‌ هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می ‌خریدند تا بتوانند شهروندی ترکیه را کسب کنند که این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

به علاوه به موجب قانون جدید، سپرده گذاری از حداقل ۳ میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار در بانک های ترکیه ای برای خارجی ها کاهش پیدا کرد. همچنین اعلام شد که آن دسته از خارجی هایی که اقدام به ایجاد حداقل ۵۰ شغل کنند می توانند پاسپورت ترکیه ای را دریافت کنند. پیش از این باید حداقل ۱۰۰ فرصت شغلی توسط خارجی ها برای دریافت شهروندی ترکیه ایجاد می شد.

ثبت 970 شرکت جدید و رشد 50 درصدی خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه، ترکیه چگونه سرمایه های ایرانی را درو کرد؟

 

  • راه اندازی یک کسب و کار در ترکیه راحت تر از ایران است

همچنین بررسی گزارش های انجام (سهولت) فضای کسب و کار بانک جهانی نشان می دهد که همواره فضای کسب و کار ترکیه از ایران بهتر بوده است و راه اندازی یک کسب و کار و ادامه آن در ترکیه بسیار بهتر از ایران بوده است.

گزارش سهولت (انجام) کسب و کار 2020، هفدهمین و آخرین گزارش از سلسله گزارش های بانک جهانی است که در آن این نهاد بین المللی، 190 کشور جهان را بر اساس 11 حوزه قوانین مربوط به کسب و کار مورد بررسی قرار داده اما برای محاسبه نمره کل سهولت کسب و کار کشورها تنها از ده شاخص ابتدایی استفاده کرده است.

این یازده شاخص عبارتند از:‌

  1. «شروع کسب ‌و کار»
  2. «دریافت‌ مجوزهای ساخت»
  3. «دریافت برق»
  4. «ثبت مالکیت»
  5. «دریافت اعتبار»
  6. «حمایت از سرمایه ‌گذاران خرد»
  7. «پرداخت مالیات»
  8. «تجارت فرامرزی»
  9. «اجرای قراردادها»
  10. «حل ‌و فصل ورشکستگی» 
  11. «مقررات بازار کار»

در این گزارشِ بانک جهانی که در آن 190 کشور دنیا حضور دارند، ایران در شاخص کلی سهولت کسب و کار با کسب نمره 58.5 از صد نمره در جایگاه 127 ایستاده است. این در حالی است که کشور ترکیه با کسب نمره 76.8 در جایگاه 33 دنیا قرار گرفته است.

این اعداد و رتبه ها نشان می دهند که در ایران قوانین و مقررات مربوط به انجام یک کسب و کار سخت تر و پیچیده تر از ترکیه است.

ثبت 970 شرکت جدید و رشد 50 درصدی خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه، ترکیه چگونه سرمایه های ایرانی را درو کرد؟

همچنین برای درک بهتر فاصله ایران و ترکیه در محیط کسب و کار به بررسی وضعیت ایران در زیرشاخص "شروع یک کسب و کار" در دو کشور نیز می پردازیم.

در ایران یک فعال اقتصادی مرد، باید برای راه اندازی یک کسب و کار 10 فرآیند را به مدت 72 روز طی کند و به میزان 1.1 درصد از درآمد سرانه خود را برای این کار هزینه نماید.

این در حالی است که یک فعال اقتصادی مرد برای راه اندازی یک کسب و کار در ترکیه تنها نیاز دارد تا 7 مرحله را در 7 روز طی کند و 6 درصد از سرانه خود را برای این منظور هزینه نماید.

با توجه به این نتایج راه اندازی یک کسب و کار یا شرکت در ترکیه بسیار سهل تر از ایران است.

ایران در شاخص سهولت راه اندازی یک کسب و کار در بین 190 کشور دنیا در رتبه 178م قرار گرفته است و تنها راه اندازی کسب و کار در 12 کشور سخت تر از ایران است.

در سال 2019 چقدر سرمایه از ایران به ترکیه جهت خرید مسکن روانه شده است؟

هر چند که نمی توان به صورت دقیق اعلام کرد که چقدر سرمایه از ایران به سمت ترکیه جهت خرید مسکن روانه شده است اما می توان با در نظر گرفتن فرضیاتی برآورد حداقلی در این زمینه داشت.

از آنجا که طبق آمار در سال 2019 حدود 5500 خانه در ترکیه توسط ایرانیان خریداری شده است و به فرض اینکه تمام ایرانیانی که در ترکیه خانه خریداری کرده اند، با هدف اخذ حق شهروندی ترکیه این کار را انجام داده باشند، بنابراین می توان با در نظر گرفتن این موضوع که حداقل ارزش خانه خریداری شده برای اخذ شهروندی ترکیه باید 250 هزار دلار باشد، گفت که حداقل یک میلیارد و 375 میلیون دلار سرمایه از ایران به سوی ترکیه جهت خرید خانه سرازیر شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
مشکل ایران اینه زمین و امکانات ارزان برای کسب و کارهای کوچک نیست. فرض کن، الان یک نفر قصد داشته باشه کارگاه قالی بافی راه بندازه، یک مکان مناسب نیاز داره، قیمت اجاره بالاست، تا بتونه به درآمد زایی برسه، باید کلی پول اجاره بده. بنابراین خرید زمین ارزان نقش حیاتی داره. ضمنا ماموران بیمه تامین اجتماعی خیلی خوب راهنمایی نمیکنند، و من تازه کار اگر قصد کنم که یک کارگاه راه بندازم، بدلیل کم اطلاعی از مسائل بیمه ممکنه دچار مشکل بشم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
چرا مردم از ایران فراری شدن اونم به طرف ترکیه. در حالیکه ترکیه 30سال پیش وضعش بدتر از ایران بود. چرا مسولین جواب نمیدن. چون تو ایران دولت‌ها کاره ای نیستن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
به نظر میرسه بعد از غرب ستیزی
نوبت به تشدید دوباره تورک ستیزی رسیده است.
بزودی آمار سکته در بین افرادی که سرمایه های خود را در ترکیه به باد دادند خیلی بالا می رود. منتظر تریکیدن حباب مسکن باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
دوست عقده ای و بی سواد من، کسی که رفته ترکیه مسکن
خریده برای سرمایه گذاری نرفته بلکه برای دریافت شهروندی ترکیه و به دست آوردن اعتبار و آبروی بین المللی برای خودش و خانوادش این کار رو کرده
Mousa
| Ukraine |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
شما چی سکته نکردی ارزش پول کشورت تو ده سال بیش از ۱۴۰۰ درصد افت کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
خیلی ها فقط به خاطر سود مسکن نخریده اند.


اما سرمایه گذاری در ایران واقعا مذخرف هست.... حتی در بخش دلالی....
مخصوصا به دلیل عدم ثبات سیاست ها....
مثلا نمونه آخر تصمیم به اخذ مالیات بر خودرو هست... اگرچه با احتکار و ... واقعا مخالفم و باید سیاست های دولت طوری تنظیم شده باشد که وسائل و کالاهای ضروری به راحتی تامین شوند....
و در این مورد راه های بسیار برای کنترل بازار هست اما دولت ما فقط دونگ خودش را میخواهد و بس وگرنه اصلا کنترل بازار مطرح نیست.... افراد به فکر حفظ سرمایه و دستاورهای خویش هستند....
چطور دلار و ارز خارجی منتقل میکنند وقتی فقط هر شخص میتونه 2000 دلار نقدی خریداری کنه؟ مگر برای حواله های شخصی سقفی تعیین نشده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
عمو تو کجای کاری.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
همان جوری که ژن خوب ها میلیارد دلاری خارج کرده و کبک و کانادا ویلا رومی می خرند!‌
چرا شما همش دنبال رمز و رموزی؟
به همچی شک دارین جز ناکارامدی خودتون؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
آفرین. بعد فکر هم میکنن خیلی زرنگ و ریز بین هستن!
الان قیمت خرید یه ملک خوب تو استامبول از یه جای متوسط تو تهران کمتر نباشه بیشتر هم نیست.به همین دلیل مردم هم تصمیم گرفتن به جای خرید خانه تو ایران تو ترکیه ملک بخرند و تابعیت این کشور رو هم دریافت کنند.
چرا . ؟؟؟ علتش چیست .؟؟؟!!!!
فعلا اونهایی که قصد تجارت داشته باشند با قطع عملیات بانکی ایران و جهان هیچ تجارتی نمیتوانند بکنند پس بین کشورهای همسایه ترکیه بهترین جاست و تجارت و روابط بین المللی وجود دارد و البته امنیت سرمایه‌گذاری
تابناک جان ترا به خدا این تبلیغات را موقع نوشتن نظر از صفحه حذف کن چون نوشته ها پیدا نیستند. اگر این کار را کردی آنوقت میشود به تغییرات بزرگ در ایران امیدوار بود.
متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
راست میگه بخدا
اینهمه دلار توسط آقازاده ها رفت آمریکا صدای شما درنیامد نوبت مردم بدبخت که رسید شروع شد و شلوغش کردید ؟؟

اصلا به هیچکس ربطی نداره

وارد حریم خصوصی خانواده ها نشوید
دنبال رمز می گردی؟ اقتصاد ناپایدار ناشی از تندروی های غیر منطقی
سرمایه های کلان ایرانیان در ترکیه و امارات به کار گرفته شده و همه این سرمایه گذارن از صاحبان قدرت و ثروت مملکت خودمان هستند که شناخت کامل از توان مالی ایرانیان دارند و موجبات رونق کار در ترکیه و امارات شده اند . البته چشم انداز آینده هم در خروج سرمایه اهمیت زیادی دارد . بحث آزادی های شخصی در انتخاب ها هم مساله حائز اهمیتی است
وقتي مردم ميبينند اينده خوبي ندارند از روي ناچاري سرمايه ها را خارج ميكند
فعلا ایران مرده
ایران مرده مناسب برای عدهدای خاص است . در فضای مرده فقط عده ای خاص می توانند تغذیه کنند که کاملا برای مردم مشهود هستند
دلایل زیاده!‌ برای مثال :
- ارزش بالاتر پاسورت ترکیه
- اقتصاد قوی تر ترکیه (با وجود نداشتن نفت!)
- بازار مسکن ترکیه به دلیل علاقه روس ها انگلیسی ها و اعراب به سواحل مدیترانه. بازار داغی هست.
- وصل بودن بانک های ترکیه به بانک های بین المللی
-آزادی ها بیشتر در ترکیه و ...

اما مهم ترین دلیل فرار از شعب ابی طالب می باشد!‌
آفرین به این دولت که همسایه ها دعا گویش هستند
در ایران ما با یک دولت بی کفایت و تفرعن طلبکار پر رو پر مدعا تا کارآمد طرف هستیم
که کارمندان این دولت هم طبق روال معمول فقط سنگ اندازی می کنند
همین پول برای توسعه شهرک های شیک و توریستی در سواحل گسترده جنوب ایران مثل بندر لنگه یا جاسک یا جزیره هرمز یا قسم می توانست صرف شود. دولت ایران باید دولت آشتی ملی درست کند. دولت جوان بدون برنامه اقتصادی فقط ایران را به انزوا خواهد درد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
سواحل گسترده جنوب ایران فقط قابلیت 4 ماه زندگی را دارند به خاطر شرایط آب و هوائی، و به دلیل اقتصادی که اصلا قابل قیاس با سواحل توریستی ترکیه نیستند
امنیت سرمایگذاری فقط و فقط مربوط به طبقه کارگر راضی یا حد اقل بالای فقر میباشد. بهمین خاطر سرمایه تحت شرایط متعارفی در ایران از امنیت خاصی برخوردار نیست.
امنیت تجارت بین المللی هم بستگی به درجه چپاولگری ام.آمریکا دارد. هرچه بیشتر از کشوری چپاول کند امنیت تجارت بین المللی آنکشور تا چندی برقرار است و در عین حال آنکشور اجازه قوی شدن و رسیدن بتوان اقتصادی جهت رقابت با ام.آمریکا را نداشته باشد(که در مورد ایران چین و روسیه هم‌اکنون چنین نیست حتی میتوان از EU نامبرد).
ام.آمریکا خود به پیسی افتاده است و میخواهد حالا از آب کره بگیرد و اینست که پوست گاوهای شیرده را هم میکند و اروپا را هم میخواهد به گاو شیرده تبدیل کند. بنابراین هردو نکته برشمرده شما بزودی به عکس خود تبدیل خواهند شد و ایرانیان پرطمع که باعث رنگینی رخسار پولدازن ترکیه گردیده اند بزودی پشیمان خواهند شد.
چیزی که هردو نکته بالا را در مورد ایرانیان بخصوص «زنان خانه خر و سرمایگذار» شدت میدهد آزادی های ابتدایی و قابل فهم برای زنان است که در هیچ کجای دنیا زنان ثروتمند حاضر بقبول آن نیستند(امکان تعویض تابعیت به ترکی که به همه کشورهای اروپایی بدون ویزا راه دارد)!؛
وقتی تابعیت دوگانه به رسمیت شناخته می شه وقتی به هر کسی اجازه خروج ارز به هر عنوانی از ایران داده می شه اینجوری سرمایه کشور تاراج می شه...
خنده دار تر این که باهزینه های زیاد هر فرد رشد می کنه مثل اب خوردن کشور های دیگه اتباع ایرانی رو می دزدن و سر جریان این دزدی و سقوط هواپیمای اوکراینی در خواست غرامت بخاطر همون شهروندان ایرانی دزدیده شده می کنن
جالبه قیمت خونه در استانبول و آنکارا و ازمیر و سایر شهرهای ترکیه بسیار ارزانتر از تهران و مشهد و تبریز و اصفهان است بعد شما طوری نوشته اید که انگار هر ایرانی خانه ای بالغ بر 235 هزار دلاری در ترکیه خریده! نه بابا، اکثر خانه های خریداری شده توسط ایرانیها نهایت در حد 100 تا 200 هزار لیر است که این عدد را تقسیم بر 6 بکنی قیمت هر خانه به دلار درمیاد.
متوسط قیمت خانه در استانبول و آنکارای ترکیه حدودا 33 هزار دلار است. و نهایت خانه های خریداری شده قیمتش از 300 میلیون دلار بیشتر نیست. 1.3 میلیارد را از کجا آوردید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
دوست عزیز 250 هزار دلار حداقل سرمایه گذاری اعلام شده توسط دولت ترکیه برای اخذ اقامت/شهروندی آن مملکت می باشد. و گرنه مردم هم دوست داشتند با خرید زمینی یا کانکسی!‌با چند ده دلار اقامت بگیرند. اما ممکن نیست.
ناشناس
| Turkey |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
دوست گرامی، خیلی از اینهایی که در ترکیه خانه می خرند صرفا دنبال اقامت و پاسپورت ترکیه نیستند. تنها اندک سرمایه شونو می خوان حفظ بشه. به خازر همین اکثرا خانه ۲۵۰ هزار دلاری نمی خرند. خیلیاشون مفرهنگی بازنشسته هستند که خودشون و بچه هاشون هم چندماهی توی اون خونه زندگی می کنند یا اجاره میدن خونه شونو. پس آمار ۱.۳ میلیارد دلار صدق نمی کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
برای دریافت پاسبورت باید ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری کنید برای دریافت اقامت فقط خرید ملک کافیست پس همه اون تعداد ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری نکردند.
در ضمن تابناک جان این تبلیغات کچلها و موکاری و غیره را لطفا بردار. من آلرژی به این عکسها دارم و حالم بد می شه! مطمئنم اگه نظرسنجی بذارید خیلی از مخاطبان هم با من هم عقیده هستند.
مخصوصا عکس آقای پیراهن سبزی که کچله و پرزهای قرمزرنگ بسیار زشتی روی سرشه. بشدت منزجر کننده هست و بازخورد منفی داره این تبلیغات.
به خاطر وجود همین عکسهای وحشتناک جراحی کچلی کلا قید خبرهایت را زده ام.
جایز است از خود بپرسید که اگه فردا کشور دوست وبرادر بورکینافاسو پاسپورت سرمایه گزاری بد و یا کشور نا کجا استان ویزا اقامت بده ما ایرانی‌ها براش صف میکشیم
بورس بی وقفه داره رکوردمیزنه صدای هیچکس هم درنمیاد و کارشناسان اقتصادی فقط نظاره گرند !!!
جراید :با افزایش تلفات ویروس کرونا، شاخص‌های بورسی جهان ریزشی شدند!
بیان ازبورس ایران یادبگیرندکه درهرشرایطی حتی جنگ وویروس وزلزله و بحران مالی جهانی و حمله موجودات فضایی وغیره هم نه تنهاسقوط نمیکنه بلکه روزانه ۱۰-۲۰ هزارواحدرشدمیکنه خخخخخ
من با سازوکاری که می بینم، هیچ امیدی به بهبود ایران نیست. بهترین چاره خروج از ایران است.
مسلما خریداران از نورچشمی ها و آقازاده ها هستند زیرا اکثریت ملت قدرت خرید این املاک را ندارند البته خدمتتان عارضم بسیاری از نورچشمی ها و بستگان آنان املاک فراوانی در کشور های اسپانیا و پرتغال نیز بی سروصدا خریداری کرده اند
وقتی که ایرانیان به حق خود قانع نیستند و دروغ و دزدی شده عرف جامعه .الخصوص در بخش مسکن.به هر بنگاهی سر می زنی می بینی هرجور میخواهند عمل میکنند کسی ناظر نیست کسی درب این بنگاههای معاملاتی را نمی بندد این صنف را منحل نمی کنند .مردم با خیال راحت می روند ترکیه و امارات بئون اینکه سرشان کلاه بگذارنند تا جیب انها را بزنند .....خانه می خرند با ارامش .زندگی میکنند خانه متری یکمیلون ساخته دوسال پیش الان می دهد 20 میلیون متری قالب کند ..چرا مگر زمین با دلار بوده یا زمانی ساخته با دلار ساخته .خنده دار نیست این قیمتها .خنده دار نیست .که ظرف این 2 سال هیچ خانه ای ساخته نشده .فقط قیمتها بالا رفته تا خانه 50 ساله یا بالای 10 سال کلنگی را را به قیمت 12 میلیون به بالا بفروشند .مردم دنیا به ما نمی خندند .....پس با همین پولی که می توانیم 100 متر اپارتمان شیک در ترکیه بخریم تازه اقامت و پاسپورت انرا هم بگیرم .بدهیم به دلالان شما که چی بشود.....خانه متری ی کمیلیون را به 20 میلیون قالب کنند .که چی بشود .برو عمو یک کم دو برت را نگاه کن بعد حرف بزن
مسلماایران کره شمالی نیست که مرزهای بسته داشته باشد درکشورمامثل تمام کشورهای پیشرفته مالکیت محترم است ایرانیهامشتاق به سرمایه گذاری دربازارمسکن ترکیه بلائل متعددی هستند منجمله اینکه نزدیکترین همسایه اروپائی ماوهمکیش ماست که ترکها برای ایرانیها احترام قائلند کشوری بسرعت درحال پیشرفت بااقتصادی نسبتا پایداراست واعتبارخوبی دردنیاداردوپاسپورت معتبری داردمسلماهیچکس مایل نیست سرمایه اش رابه خارج ببرد مگر بی ثباتی اقتصادی وناامنی سرمایه گذاری ببینیدهرروزه قانونی جدید برای کمترکردن سرمایه شهروندان وبخطرانداختن سرمایه سرمایه داران بخصوص دربخش مسکن وضع میشودخوب شماهرچه خوش بین بسرمایه گذاری دروطنت باشی هرروزنگران ترمیشوی وافسوس که مدیران اقتصادی کشورمان به این مسائل توجه نمیکنند و هیچکس هم مسلما جرات نمیکندسرمایه خودراازخارج به اینجابیاورد
سرمایه در ایران بماند از طریق مالیات همه را دولت تصاحب میکند.
اگر قوانین کشور ماهم بازدارنده نبود این سرمایه ها در کشور هزینه میشد....
چرا؟
دلیل اصلی فرار دلار از ایران و خرید خانه در ترکیه هیچیک از آنهایی نیست که در این مقاله ذکر شده است. دلیل اصلی این بحران ارزانی دلار در ایران است. با توجه به میانگین تورم طی پنجاه سال اخیر، بسادگی مشاهده میشود که دلار در ایران کمترین تورم را طی پنجاه سل اخیر داشته است. همه اجناس منقول و غیر منقول دیگر تورمی بسیار بیشتر از دلار داشته اند. و دلیل این مسئله نیز این است که آقایان برای تهیه دلار زحمت خاصی نکشیده اند جز فروش نفت خدادادی. چه صادراتی راحتتر از این؟ کدام کالا را میتوان به این راحتی تولیدکرد؟ البته اگر استخراج نفت خدادادی از زمین را یک عمل تولیدی فرض کنیم ! اگر میزان تورم هر کالای دیگر را مبنا بگیریم دلار باید به قیمتی بسیار بسیار بیشتر از این عرضه شود. به هر حال، تا آقایان دلار را با این قیمت ارزان و غیر واقعی در اختیار ملت میگذارند همین آش هست و همین کاسه. پدر اقتصاد مملکت را در آوردند. ملت هم که ناراحت است که چرا دولت به ما دلار ارزان نمیدهد برویم خارج حال کنیم. کسی هم برایشان توضیح نمیدهد که این چه بلای بزرگی است برای اقتصاد و آینده این ملت.
پاسخ ها
تاریخ
| Netherlands |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
می شود قیمت واقعی دلار میل جنابعالی را اعلام بفرمایند؟
شما اينجا رو عين تركيه كن ببين كسي ميره اونجا؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر