بازدید 6978
۲

معکوس شدن روند صعودی قیمت در بازار خودرو به چه دلیل بود؟

تا حدود یک هفته پیش قیمت خودرو بر مدار صعود قرار داشت و قیمت ها روز به روز در حال افزایش بود اما از یک هفته پیش به یکباره قیمت خودرو کاهش یافت به طوری که قیمت خودروی ساینا از 79 میلیون تومان به 75 میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافت یا اینکه قیمت خودروی سمند LX حدود شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت.
کد خبر: ۹۵۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵ 15 February 2020

معکوس شدن روند صعودی قیمت در بازار خودرو به چه دلیل بود؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در چند ماه اخیر روند قیمت خودرو صعودی بود و این روند افزایش قیمت خودرو در چند هفته اخیر تشدید شد. به عنوان نمونه قیمت خودروی سمند ال ایکس در ابتدای پاییز سال جاری 57.8 میلیون تومان بود که این قیمت در 21 بهمن ماه سال جاری به حدود 97 میلیون تومان افزایش یافت یا خودروی سورن در ابتدای فصل پاییز 95 میلیون تومان معامله می شد که قیمت این خودرو نیز در بهمن ماه سال جاری به 126 میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین خودروی تیبا 2 که در اوایل پاییز 53.7 میلیون تومان قیمت گذاری می شد در بهمن ماه سال جاری قیمت های 74 تا 75 میلیون تومان را به خود دید.

اما در چند روز اخیر روند رو به رشد قیمت خودرو معکوس شد به طوری که قیمت پراید 111 از 66 میلیون و 500 هزار تومان به 63 میلیون و 900 هزار تومان کاهش یافت. همچنین قیمت خودرو تیبا از 76 میلیون تومان به 74 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

در گروه خودروهای سایپا بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودروی ساینا بود که از 79 میلیون تومان به 75 میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافت.

در گروه ایران خودرو نیز بیشترین و کمترین کاهش به ترتیب مربوط به خودروهای دنا و رانا با 7 میلیون تومان و 3 میلیون تومان کاهش بود.

همچنین سایر خودروهای پرتقاضای این گروه از جمله سمند LX  شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس، ۲۰۶ صندوقدار تیپ۲ و تیپ۵ آن هریک شش میلیون تومان و ۲۰۷ صندوقدار پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

دلیل این کاهش قیمت خودرو در یک هفته اخیر چه بود؟

بررسی ها نشان می داد که سوداگری متهم ردیف اول افزایش قیمت خودرو در چند ماه اخیر بوده است. احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: فرآیندی تعریف شده است که پس از چهار الی پنج ماه بعد از فروش خودرو توسط خودروساز به خریدار، با خریدار تماس گرفته می شود که آیا از خدمات پس از فروش و سرویس اولیه خودرو راضی بودید یا خیر؟  قریب به 70 درصد اعلام کرده اند که خودرو را فروخته اند! این نشان می دهد که 70 درصد تقاضاها برای خرید خودرو به منظور حفظ ارزش پول یا دلالی است.

بنابراین دلیل کاهش قیمت خودرو را نیز باید در کاهش میزان سوداگری در این بازار جستجو کرد. اما چه اتفاقی موجب شد تا سوداگری در بازار خودرو کاهش یابد؟

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با علت کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو گفت:  اینکه قیمت‌ها کاهشی‌اند، عمدتا به دلیل تصمیم گرفته شده در بودجه ۱۳۹۹ است که پیش‌بینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود. چند ماه است که سرمایه‌گذاران برای خرید خودرو هجوم آورده‌اند و اکنون که متوجه شده‌اند ممکن است دولت مالیات کلانی از آن‌ها دریافت کنند، نگران شده و در نتیجه خودروهای در انبار ذخیره شده را به بازار عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: همزمان با این موضوع، با عرضه روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه هریک از خودروسازان بزرگ به بازار، قیمت‌ها کاهشی شده‌اند.

البته در کنار همه این موارد نباید از دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر نظارت بیشتر بر بازار خودرو هم به سادگی عبور کرد. آیت الله رئیسی در مورخه 21 بهمن ماه سال جاری با اشاره به اینکه گزارش‎هایی درباره افزایش قیمت خودرو به دستگاه قضائی رسیده است، گفت: این مسأله امری غیرقابل قبول است. ایشان خواستار نظارت همه‎جانبه مسئولان وزارت صمت، سازمان تعزیزات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‎کنندگان در این زمینه شدند. 

به هر صورت برای ثبات قیمتی در بازار خودرو علاوه بر وضع مالیات بر فعالیت های سوداگرانه در این بازار، باید خودروسازان تولید و عرضه خود را افزایش دهند و از سوی دیگر نهادهای مسئول در راستای حذف رانت ایجاد شده به دلیل اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار، اجازه فروش خودرو با فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار را صادر کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
هر چقد هم تبلیغ بکنین کسی نداره که بگیره مجبورین فتیله رو بکشین پایین
...تا بوده همین بوده
بازار میره بالا بعد یه مدت یه عده تز میدن که باید اجازه فروش خودرو با فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار را صادر کنن و بعد کارخونه هم میبره بالا و این دور باطل ادامه داره ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل