بازدید 1815

مالیات بر عایدی سرمایه نسخه‌ای برای ایجاد رونق در بازارهای مولد

کد خبر: ۹۵۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ 04 February 2020

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه راه‌حلی برای ایجاد رونق در بازارهای مولد همچون مسکن است گفت: این مالیات باعث رکود در بازار مسکن نمی‌شود. چرا که گرانی در بازار مسکن باعث رکود خواهد شد، در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار مسکن دایر شود، کاهش قیمت و افزایش معاملات را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، هادی سلیمی زاده - کارشناس اقتصادی - در خصوص فعالیت‌های نامولد در کشور، گفت: بهترین راهکار اجازه ندادن برای ایجاد سوداگری در بازارهای کشور است. این سوداگری ها را به راحتی می‌توان حل کرد.

وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از راهکارهای مقابله با سوداگری است. در مالیات بر عایدی سرمایه، درصدی از افزایش قیمت کالا به عنوان مالیات اخذ می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که سوداگری از میان برود.

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر خروجی سرمایه‌ای بازار مسکن در پی عدم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، بیان کرد: از سال ۵۵ تا ۷۷ تقاضای سرمایه ای در بازار مسکن به ۷۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: دولت در این موارد باید مصداقی برخورد کند. در اکثر کشورهای پیشرفته، این قانون اجرا می‌شود.

سلیمی زاده گفت: در این نوع مالیات قرار نیست از همه خانه‌ها مالیات گرفته شود بلکه کسانی که بیش از ۳ خانه دارند باید مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند. در دنیا دولت حتی در بازار اجاره بها نیز ورود دارد.

وی افزود: عملا با مالیات بر عایدی سرمایه، خیلی بازارهای سوداگری صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه خود به خود به بازار های مولد سوق پیدا می کند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: تورم از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۷ بیش از ۷ برابر و شاخص مسکن نیز در همین بازه زمانی بیش از ۱۰ برابر شده است. شاخص دلار نیز ۱۲ برابر و شاخص بورس نیز بیش از ۲۵ برابر شده که خود نشان دهنده سود ده بودن بازارهای مالی نسبت به سایر بازارها است.

سلیمی زاده گفت: بر اساس برآوردها مالیات بر عایدی سرمایه، شامل تنها ۱۰ درصد از افراد جامعه می شود و سایر مردم کشور، این مالیات را نمی پردازند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل