بازدید 30840
شانس مصرف کننده واقعی با گوی و گردونه؟!

خرید خودرو از کارخانه با عبور از صافی قرعه‌کشی/ تحویل خودرو به متقاضیان با قرعه‌کشی، درمان بیماری بازار خودرو خواهد بود؟

در چند ماه اخیر قیمت خودرو افزایش چشمگیری یافته است. انگشت اتهام این بار هم به سوی خودروسازان است، اما آمار‌های تولید خودرو نشان می‌دهد که میزان تولید خودرو در ماه‌های اخیر افزایشی بوده است. در این بین وزارت صمت به دنبال راهکار‌هایی است تا تقاضا را مدیریت کند. زمزمه‌هایی پیرامون استفاده از شیوه قرعه کشی برای فروش خودرو به گوش می‌رسد. آیا این راهکار می‌تواند ثبات قیمت را به بازار خودرو باز گرداند؟
کد خبر: ۹۵۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸ 13 February 2020

خرید خودرو از کارخانه با عبور از صافی قرعه‌کشی/ آیا مصرف کننده واقعی با گوی و گردونه به خودرو خواهد رسید؟

تابناک اقتصادیدر چند ماه اخیر قیمت خودرو افزایش چشمگیری یافته است. انگشت اتهام این بار هم به سوی خودروسازان است اما آمارهای تولید خودرو نشان می دهد که میزان تولید خودرو در ماه های اخیر افزایشی بوده است. در این بین وزارت صمت به دنبال راهکارهایی است تا تقاضا را مدیریت کند. زمزمه هایی پیرامون استفاده از شیوه قرعه کشی برای فروش خودرو به گوش می رسد. آیا این راهکار می تواند ثبات قیمت را به بازار خودرو باز گرداند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در چند ماه اخیر قیمت خودروها رشد چشمگیری را یافته و این روند افزایش قیمت خودرو در چند هفته اخیر تشدید شده است. به عنوان نمونه قیمت خودروی سمند ال ایکس در ابتدای پاییز سال جاری 57.8 میلیون تومان بود که این قیمت در بهمن ماه سال جاری به حدود 97 میلیون تومان افزایش یافت. یا خودروی سورن در ابتدای فصل پاییز 95 میلیون تومان معامله می شد که قیمت این خودرو نیز در بهمن ماه سال جاری به 126 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین خودروی تیبا 2 که در اوایل پاییز 53.7 میلیون تومان قیمت گذاری می شد در بهمن ماه سال جاری قیمت های 74 تا 75 میلیون تومان را به خود دید.

این افزایش قیمت خودرو تا جایی پیش رفت که رئیس دستگاه قضا نیز به آن معترض شد. آیت الله رئیسی در مورخه 21 بهمن ماه سال جاری با اشاره به اینکه گزارش‎هایی درباره افزایش قیمت خودرو به دستگاه قضائی رسیده است، گفت: این مسأله امری غیرقابل قبول است. ایشان خواستار نظارت همه‎جانبه مسئولان وزارت صمت، سازمان تعزیزات و سازمان حمایت از حقوق مصرف‎کنندگان در این زمینه شدند.  رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: مسئولان باید با انجام وظایف خود و تشدید نظارت، خصوصاً در ایام پایانی سال مانع افزایش کاذب قیمت کالاها شده و اجازه ندهند مردم در این زمینه نگران شوند.

وضعیت تولید خودرو چگونه است؟

با توجه به اینکه سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو سهامی عام هستند بنابراین آمار ماهانه تولید را در سایت کدال منتشر می کنند. آنچه مشخص است در ده ماهه سال جاری خودروسازان 706 هزار و 823 دستگاه خودرو تولید کردند که سهم ایران‌خودرو 312 هزار و 457 دستگاه،  سایپا 309 هزار و 735 دستگاه و پارس‌خودرو 84 هزار و 631 دستگاه بود.

شرکت ایران خودرو در دی ماه سال جاری توانسته است 51 هزار و 923 دستگاه انواع خودرو تولید کند. این در حالی است که آمارهای تولید در آذر ماه در مجموع 48 هزار و 717 دستگاه بوده است. تعداد خودروهای تولیدی ایران خودرو در دی ماه در مقایسه با آذر ماه رشد 6.5 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین شرکت سایپا نیز در دی ماه سال جاری 39 هزار و 863 دستگاه خودرو تولید کرده است که این میزان تولید در مقایسه با آذرماه سال جاری که 37 هزار و 193 دستگاه خودرو تولید شده بود، رشد 7 درصدی را نشان می دهد.

شرکت پارس خودرو نیز در دی ماه امسال  11 هزار و 891 دستگاه خودرو تولید کرده است که این میزان تولید در مقایسه با 11 هزار و 73 دستگاه خودروی تولید شده در آذر ماه سال جاری رشد 7.5 درصدی را نشان می دهد.

در مجموع میزان تولید خودروسازان روند رو به رشدی را داشته است و نمی توان کاهش تولید را مقصر گرانی های اخیر بازار خودرو دانست، هر چند که خودروسازان باز هم باید برای تنظیم بازار میزان تولید خود را افزایش دهند چرا که تا رسیدن به آنچه قبل از تحریم ها تولید می کردند فاصله بسیاری باقی است.

سوداگری متهم ردیف اول افزایش قیمت خودرو

هر چند که معمولاً به دلیل افزایش تقاضای سنتی برای خودرو در پایان سال، قیمت آن افزایش می یابد اما شاید سوداگری در این بازار عامل اصلی افزایش قیمت ها بوده است و افزایش تولید خودرو توسط خودروسازان هم در این شرایط چندان به چشم نمی آید.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: فرآیندی تعریف شده است که پس از چهار الی پنج ماه بعد از فروش خودرو توسط خودروساز به خریدار، با خریدار تماس گرفته می شود که آیا از خدمات پس از فروش و سرویس اولیه خودرو راضی بودید یا خیر؟  قریب به 70 درصد اعلام کرده اند که خودرو را فروخته اند! این نشان می دهد که 70 درصد تقاضاها برای خرید خودرو به منظور حفظ ارزش پول یا دلالی است.

ریشه این سوداگری در بازار خودرو کجاست؟

وجود تفاوت های قیمتی باعث ایجاد رانت می شود و بستر را برای سوداگری فراهم می کند. دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه قیمت های ارائه شده برای فروش خودرو توسط خودروسازان مربوط به بهمن ماه سال گذشته می باشد گفت: در بهمن ماه سال 97 سازمان حمایت در محاسبه قیمت تمام شده پراید به این نتیجه رسید که قیمت تمام شده این خودرو 39 میلیون تومان است. به این قیمت تمام شده، بایستی سود کارخانه، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 3 درصد هزینه شماره گذاری و حدود 3 درصد هزینه بیمه شخص ثالث اضافه شود و در نهایت قیمت واقعی خودروی پراید که باید به دست مصرف کننده برسد حدود 48 میلیون تومان می باشد اما به خودروساز تکلیف کرده اند که خودروی پراید 132 را 37.5 میلیون تومان به فروش برساند. با این اوضاع خودروساز هر خودروی پراید را با حدود 10 میلیون تومان کمتر از قیمت واقعی آن (48 میلیون تومان) به فروش می رساند.

وی افزود: این خودرو در بازار بیش از 60 میلیون تومان به فروش می رسد و این اختلاف بیش از 23 میلیون تومانی (قیمت کارخانه 37.5 میلیون تومان) باعث شده است تا مردم برای خرید خودرو از کارخانه، هجوم بیاورند. مثلا خودروساز می خواهد 2 هزار دستگاه خودرو را فروش فوری یک ماهه کند، نزدیک به یک الی دو میلیون نفر متقاضی برای خرید این دو هزار دستگاه پیدا می شود. یعنی به ازای هر هزار نفر یک نفر برنده ثبت نام خودرو می شود!

آیا قرعه کشی راهکار نهایی برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو است؟

در سال گذشته دو راهکار برای جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو ارائه شد که هیچ کدام از آن ها آن گونه که باید اجرایی نشد. اولین راهکار این بود که خودروها به کسانی پیش فروش شود که دارای خودرو نبوده اند و به هر کد ملی تنها یک خودرو فروخته شود و فرد اجازه فروش خودرو را تا یک سال نداشته باشد. دومین راهکار این بود که خودروسازان برای کنترل قیمت خودرو اجازه داشته باشند، خودرو را 5 درصد زیر حاشیه بازار بفروشند که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت حتی یک روز هم این فرمول عملی نشد.

به تازگی عنوان شده است که وزارت صمت قرار است راهکارهای دیگری برای جلوگیری از فروش خودرو به سفته بازان ارائه دهد. فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو طی مصاحبه ای در مورخه 16 بهمن ماه سال جاری گفت:  امروز با وزیر صنعت جلسه داریم تا برنامه ا ی را برای مدیریت تقاضا، نهایی کنیم که طی ۲ روز آینده توسط وزیر اعلام خواهد شد. در این مورد اما رضا رحمانی، وزیر صمت نیز تلویحا خبر از ارائه طرحی مبنی بر مدیریت تقاضا و تنظیم بازار خودرو داده بود، طرحی که قرار است طی روزهای آتی و پس از انجام چکش‌کاری‌های لازم، اعلام و اجرا شود.

شنیده ها حکایت از آن دارد که وزارت صمت و خودروسازان تصمیم گرفته اند تقاضا در بازار خودرو را از مسیر «قرعه‌کشی» کنترل کنند تا به نوعی دست دلالان و سوداگران را از این بازار کوتاه کنند.

ظاهرا در روش جدید، ثبت‌نام برای عموم و البته با قید و شرط‌هایی خاص، آزاد بوده، اما ملاک تحویل خودرو به مشتریان، بیرون آمدن نام آنها از گردونه قرعه‌کشی است. به عبارت بهتر، تکمیل ثبت‌نام ملاک دریافت خودرو نخواهد بود و منوط به این است که نام افراد از صافی قرعه‌کشی نیز رد شود.

به گفته غلامعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در سیستم قرعه کشی مدنظر شرکت های خودروسازی، باید افراد براساس کد ملی در یک سامانه مشخص ثبت نام کرده و مبلغی را نیز به عنوان پیش پرداخت به شرکت های خودروسازی پرداخت کنند.

اگر شنیده‌ها درست و طرح جامع وزارت صمت برای مدیریت تقاضا و تنظیم بازار خودرو همین روش قرعه‌کشی باشد، سیاستگذاری‌ها عملا به دهه ۶۰ برگشته‌اند. در این دهه و آن‌طور که مدیران خودرویی وقت می‌گویند، برای فروش خودرو به مشتریان از روش قرعه‌کشی استفاده می‌شده است. در آن دوران، برای خودرویی مانند پیکان تقاضای فراوانی وجود داشته، زیرا اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن بسیار زیاد بوده است.

مدیریت تقاضا در بازار خودرو با روش قرعه کشی چه ایراداتی دارد؟

قرعه کشی شاید علاج و چاره بازار خودرو نباشد چرا که فرد دلال و سوداگر می تواند با توجه به سود قابل توجه ای که از اختلاف قیمت موجود بین قیمت کارخانه و بازار به دست می آورد عده بسیاری را برای رسیدن به هدف خود که همانا خرید خودرو از کارخانه است، به کار بگیرد! در این صورت شانس موفقیت فرد دلال در قرعه کشی باز هم بیشتر از مصرف کننده واقعی خواهد بود. همچنین ممکن است این روش نیز مورد اعتراض کسانی که در این قرعه کشی برنده نشده اند قرار بگیرد و تعداد این افراد هم کم نخواهد بود چرا که همان گونه که در بالا اعلام شد برای پیش فروش هزار دستگاه خودرو بعضاً یک میلیون نفر برای خرید هجوم می آورند و از هر هزار نفر یک نفر برنده خواهد شد و 999 نفر بازنده خواهند بود و ظرفیت بالقوه برای اعتراض را دارند!

غلامعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: این طرح زمانی با موفقیت مواجه می شود که کسانی که در روند خرید خودرو ثبت نام می کنند، هویت مشخص داشته باشند تا هر چه بیشتر مسیر دلالی را مسدود کنیم. سبحانی فر تاکید کرد: اگر ساز وکار صورت گرفته در راستا ایجاد طرح قرعه کشی برای تحویل خودرو به مردم به صورت آشکارو علنی باشد و ما هیچ رویه مخفی در آن مشاهده نکنیم، این رویکر می تواند در جهت حل مقطعی افزایش قیمت خودرو بازار تاثیر گذار باشد. وی افزود: ما باید در این سازوکار طراحی شده در جهت تحویل خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی تلاش کنیم و در واقع هدف اصلی خود را این موضوع قرار دهیم چراکه اگر دلالان و سودجویان بازار خودرو در این حوزه وارد عمل شوند، نتیجه مطلوب و مورد رضایت مردم و شرکت های خودروساز فراهم نخواهد شد.

خرید خودرو از کارخانه با عبور از صافی قرعه‌کشی/ آیا مصرف کننده واقعی با گوی و گردونه به خودرو خواهد رسید؟

اما به نظر می رسد برای رسیدن به ثبات در بازار خودرو، در اولین گام وزارت صمت باید با واقعی سازی قیمت خودرو و کاهش فاصله قیمت بازار و کارخانه جلوی سفته بازی را بگیرد. چاره کار هم این است که برای مدتی اجازه دهد که خودروسازان با فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار بفروشند و همچنین شرط پاسخگویی و نتیجه مثبت این فرمول این است که تولید خودروسازان افزایش یابد و حتی یک روز هم در تولید و عرضه وقفه نداشته باشند و باید وزارت صمت و نهادهای نظارتی بر تولید خودروسازان نظارت دقیق داشته باشند.

در دومین گام باید نظارت بر خریداران افزایش یابد و فرد خریدار باید اجازه فروش خودرو خریداری شده تا یکسال را نداشته باشد. برای این موضوع باید راهکارهایی اندیشیده شود تا کنترل بر خرید و فروش خودرو وجود داشته باشد. همچنین باید به هر کدملی تنها یک خودرو تعلق بگیرد و فرد ثبت نام کننده و دریافت کننده خودرو تا یک سال اجازه ثبت نام مجدد را نداشته باشد.

در سومین گام باید نظارت بر سایت های قیمت گذار بیشتر شود و این سایت ها نیز برای سر و سامان بخشیدن به اوضاع فعلی بازار خودرو با نهادهای نظارتی همکاری های لازم را داشته باشند و از درج قیمت خودداری کنند و نرخ را بر مبنای توافق خریدار و فروشنده قرار دهند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۷
اجازه واردات خودرو را بدهید ؟؟؟؟ما را امیدی به خودرو سازان وطنی نیست . دولت و مافیای خودرو مردم را مسخره کرده است سوخت و خودرو را گران میفروشد و دروازه های کشور را بسته است تا دسته بیل نیز از چین وارد میکنند ولی خودرو را اجازه واردات نمیدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
اجازه واردات خودرو؟؟؟؟ که دلارها بره برای واردات خودرو؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
جواب ۱۷۲۵:نه تا دلارهای ارزان برود سواحل انتالیا برای یک سری بی غم و عشق و صفا
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
وظیفه بانک مرکزی اختصاص ارز برای همه کالا ها حتی خودرو است.
چه بازار قوی اقتصادی مانده برایمان که میترسند اجازه واردات .مثلا ۲۰۰۰ خودرو جدید را بدهند
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
نیست دلارها الان اختلاس و بخوری نمیشه. برا خودرو خرج کردن حرام است اره؟
عربلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
اجازه واردات خودرو بله که در کنار خارج شدن دلار ، ایمنی و جان و سلامت و آرامش مردم
و پول هم باید بدین براشهم تضمین بشه نه تو این ارابه های مرگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
ناشناس 17:25 شکر خورد، مردم اجازه پول خودشان را دارند ، حداقل مثل افغانستان، عراق و سایر بدبخت بیچاره ها باشیم. ت
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
کل لپ مطلب این مقاله این بود که به خودروسازی رسما اجازه گرانروی با فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار داده شود
یعنی خودرو ساز اول قیمت بازار رو خودش با روشهایی خودش مشخص کنه بعد 5 درصد کمتر بفروشه
کیه که نمونه این بازیها و گردن فروشی ها همش توسط خودرو سازان و نمایندگی هامون اداره میشه
راهکارهایی که ارائه کردین توو ایران جواب نمیده. توو همه دنیا خودرو (خودرو! نه این ارابه های مرگ از رده خارج) یه کالای مصرفیه ولی توو ایران بخاطر انحصار و منفعت یه عده خاص، شده سرمایه و خریدنش هم با اون کیفیت نازل و داغون، خودش داستانیه. تا زمانی که منفعت اون عده خاص از همین رویه تامین میشه هیچ امیدی به بهبود وضعیت خودرو توو ایران نیست
من نمیدونم چرا چند تا کارخانه دیگر با برند های دیگر در کشور درست نمیشه همه اش همین دو تا کارخونه سایپا و ایران خودرو هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
بنز مگه میتونه با ایران خودرو و سایپا رقابت کنه؟؟ از تولید ملی حمایت کن لطفا
نظارت بر تولید و عرضه، حلقه گمشده در تنظیم بازار.
خودروساز نباید با هر بهانه‌ای خودرو در انبار دپو کنه. باید برخورد جدی بشه
ضمنا تورم بسیار بالای ونزولایی باعث شده مردم برای سرمایه گذاری به سمت خودرو و طلا و دلار روی بیاورند. همه این مشکلات هم دست دولت میباشد نه مردم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
خدا را شکر هنوز ونزوئلا نشدیم
خدا را شکر دلار ۴۰ تومان نشده
هورااااااااااا
روزنامه های دهه ۶۰ را بروید ببینید که ان زمان هم برای دریافت تلویزیون ملت ثبت نام میکردند و منتظر نتایج دل انگیز قرعه کشی و سپس درج اسامی ثبت نام کنندگان نهایی در روزنانه ها چاپ‌ میشد.
خسته نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
وضعیت جنگی بود با زمان حاضر فرق میکنند البته امکان نداره بدون قصد این حرف زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
ملت رو مسخره کردید...چقدر دیگه باید بدبختی بکشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
یه زمانی هم برای سیم کارت ثبت نام و قرعه کشی می‌کردند...
ای روزگار....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
به عقب برنمیگردیم. علی برکت الله
لیاقت مردمی که برای تولیدات این تابوت سازها،صف می کشن همینه.
مثل آلمانی و ژاپنی‌ها و چینی ها باید از تولید ملی و داخلی خودمون، حمایت کنیم. ما میتوانیم. باید به توان خودمون ایمان داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
رفتار خودروساز آلمانی و ژاپنی و همچنین محصولاتشون رو از روزی که کارخانه هاشون راه افتاد تا الآن با داخلی ها مقایسه می کنی؟ کسی که خودش رو زده به خواب بیدار نمیشه کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
بله باید حمایت کنیم، در صورتی که به بهانه تولید ملی خون ملت تو شیشه نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
شما برو حمایت کن
امیر مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
اسمی که واسه خودت گذاشتی واقعن برازندته افکارت هم مثه همه مدیرای ایرانی
مردم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
قیاس مع الفارغ نکن. زمانی میشه از تولید داخلی حمایت کرد که مولفه های تولید داخل را داشته باشد. ضمنا اگر هم اینطور باشد حمایت بازه زمانی محدودی داره نه یک عمر....
جالب نیست این مونتاژکارها زمانی نمی تونستند بفروشند حالا می خوان با قرعه کشی بچپونند به مردم.واقعا خودرو سازهای بزرگ باید از این مغز نخودی ها یاد بگیرند.
مهمترین شرط در فروش خودرو اینه که طرف تا 3 سال حق فروش نداشته باشه و داشتن گارانتی! به این شرط باشه که سالی حداقل10 هزار کیلومتر کارکرد داشته باشه. توی قرارداد ذکر بشه این موارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
کاملا درست است باید شرایط سخت شود و هرکسی بالای 18 سال و دارای گواهی نامه بتواند ثبت نام کند غیر ان باز هم دلالی میشود
وقتی نظرات مردم عوام را می خوانم برای این سطح از درک اقتصادی متاسف می شوم.علیرغم تولید روزی ۴۰۰۰ خودرو تقاضا برای ان به حدی بالاست که به فکر روش قرون وسطایی قرعه کشی افتاده اند ان وقت جماعتی سرخوش می گویند خودروهای داخلی خوب نیست و واردات خودرو را آراد کنید حال با کدام دلار و به چه قیمت؟ یاد ضرب المثل موش تو سوراخ نمی رفت جارو هم به دمش می بست و یارو را تو ده راه نمی دا ند سراغ خانه کدخدا را می گرفت می افتم
اکثر افرادی که برای خورو ثبت نام می کنند فقط برای حفظ ارزش پولشان است و نه نیاز به خودرو جهت استفاده و نوع خودرو برای انها مهم نیست در ثبت نام ها در نمایندگی ها بصورت چندش اوری دیده می شود. ایجاد یک نیاز کاذب که تاوان انرا خیابانهای شهرها محیط زیست و ایجاد هزارها کار کاذب گه که در ماجرای بنزین به یک بحران بزرگ تبدیل می شود.. تا وقتیکه سایپا و ایران خودرو و ... بدون نظارت اقدام به تولید می کنند نیاز به دشمن نداریم
بنز c200 صد میلیونه
خدا گران فروش و کم فروش را لعنت کرده
تابی حرفهایی میزنی درمان؟؟ مگه مافیاهای اقتصادی روابط و ضوابط میزارن هر قسمت از اقتسادمون یک مافیا داره میگه مال منه مال خودرو فقط خیلی تو چشم ترن همونهایی که قرعه کشی را طراحی کردن خودشون میدونن چه شکلی ببرن
تابناک یعنی وضعیت فعلی مناسب تر از قرع کشی است؟ به نظر بنده هزار مرتبه قرعه کشی بهتر از وضعیتی است که عده ای دلال در با طراحی ربات در کسری از ثانیه خودرو ثبتنام می کنند یا شایبه هایی در مورد اجازه ثبت نام فقط برای برخی IPها وجود دارد می باشد حداقل مردم عادی به ندازه دلال ها شانس برابر خاهند داشت و هزار مرتبه از پیشنهاد قرعه کشی ، امکان واردات خودرو نو و دست دوم باتعرفه پایین است!
سلام
به نظر اینجانب لازم است به تقاضای موجود با عرضه کافی پاسخ مثبت داد ،با توجه اینکه توان تولید داخل محدود و کمتر از تقاضای موجود است، بهترین راه حل تسهیل در واردات خودرو است
هر راه حل دیگر ی که کمبودرا جبران نکند ،راه حل علمی و منطقی نیست و بعد از کوتاه مدتی محکوم به شکست است
پاسخ ها
رضا
| Romania |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
برادر راه های بهتری هم هست از جمله انکه نیاز نیست هر ننه قمری خودروی شخصی داشته باشد بهتر است از متقاضیان تست سواد ،رفتار اجتماعی و هوش بگیرند و فقط به افراد واجد شرایط اجازه داشتن خودرو را بدهند تا هر سال شاهد مرگ ۱۵۰۰۰ نفر در جاده ها نباشیم
با قرعه کشی برگشتیم به دوران اوائل دهه 60 که با قرعه کشی رنو 40 و پیکان 30 می دادند
ملت رو مسخره کردید
اتل متا توتوله مملکت داری چجوره
بازی شده دیگه همچیمون
فروش 5 در صد زیر قیمت بازار یعنی تبانی شرکتهای خودرو ساز با دلالها برای افزایش دائمی و بدون توقف قیمتها
اما می توان مثلا ممنوعیت فروش خودرو را به سه سال افزایش داد.
طرح واردات خودرو دست دوم خارجی با عمر مثلا زیر 5 سال هم طرح بدی نیست.
خودرو یک کالای مصرفی هست یا قیمت تولید و عرضه مشخص. مگر فروشنده و خریدار برای انتقال سند مراجعه نمی‌کنند؟ خوب خیلی راحت می‌شود قانونی تصویب کرد که فروشنده حق فروش با قیمت بیشتر از قیمت کارخانه را نداشته باشد در غیر این صورت تعذیرات پدرش را درآورد....

مشکل جای دیگری است! عمده این دلالان خودی هستند و جلوی خودی ها را هم نباید گرفت
کشور شده مثل کشور کره شمالی و هیچ امیدی به این ها نیست
نه تنها خودروی ملی دروغ بود بلکه تحریمها داره خودشو نشون میده .

قبول واقعیت و اعتراف به آن شجاعت میخواهد و این شجاعت در مسئولان هرگز وجود ندارد
سه راهکار اولی اینکه خودروسازان جدید و خصوصی تاسیس بشه البته که بلند مدت هست
دوم اینکه برای خرید خودرو از حساب شخص خریدار پول برداشت بشه
سه اینکه عرضه و تقاضای خودرو مورد تاکید قرار بگیره یعنی اگه خریدار زیاد باشه تولید رو زیاد کنن
ادارهٔ راهنمایی و رانندگی مرکز شماره گذاری خود رو شمارهٔ‌ملی همهٔ‌افرادی که خودرو بنامشات است را دارد ؟ بهترین گزینه اینکه افراد با شمارهٔ‌ملی که دو سال گذشته خودرو بنام آنها پلاک شده واگذار نکنند ؟ و داشتن گواهینامهٔ رانندگی هم یکی از شروط باشد ؟ تا هیچ کسی در دو سال قادر به خرید خودرو نباشد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
باید مدت 5 سال شود و دارای گواهی نامه باشد
مشكل كاملاً واضحه و راهكار هم مشخص ، توليد در ايران به اندازه تقاضا نيست و در نتيجه اينهمه مشكلات بوجود اومده و تنها راهش هم تسهيل در واردات خودرو است تا عرضه با تقاضا برابر و حتي بيشتر شود تا قيمتها كاهش يابند . اما منافع عده اي خاص و قدرتمند در كشورمان در گرو ادامه اين شرايط است و اجازه نمي دهند مشكل حل شود .
شما واردات رو آزاد کنید همه چی درست میشه
دو تا روش موثر برای بهینه کردن توزیع عادلانه
۱- اولویت فروش خودرو به اشخاصی که فاقد خودرو هستند
۲- افزایش محدودیت دوره خرید خودرو متناسب با عرصه وتقاضا
جدا خسته نباشید!
اول مشکل برای مردم بوجود میارید بعد برای حل کردن اون مشکل، 10 تا مشکل دیگه بوجود میارید؟!
برید ببینید در تمام دنیا خودروساز منت مردم رو میکشه برای خرید اینجا دقیق برعکسه! چرا؟! چون یک بازار بسته ایجاد کردید با دو فرغون ساز مافیایی که به هر دلیل و اتفاقی ادعای افزایش قیمت دارن! آشغال تولید میکنند همیشه هم طلبکار هستند!
خودشون بازار رو ملتهب میکنند و بعد ادعا میکنند با 5% زیر بازاری که خودشون درست کردن بفروشن قیمت کنترل میشه! دقت کنید کنترل میشه نه کاهشی!
یک بار برای همیشه باید این دوتا غده سرطانی رو از صنعت ایران کند و بیرون انداخت. تنها راه نابودی این مافیای کثیف فقط و فقط آزاد کردن واردات اتوموبیل و ایجاد نمایندگی های واقعی فروش خودروسازان بین المللی هست. نه این که مثل قبل به نور چشمی ها مجوز نمایندگی بدن!
اینطوری هرکسی میتونه بر اساس قدرت خرید و نیازش اون ماشینی رو که میخواد رو با روش های بین المملی بخره و استفاده کنه.

هر روش دیگه ای بجز این آب در هاون کوبیدن هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
درووود بر شما هموطن عزیز. حیف که فقط یک مثبت میشه داد.
مسولین نمیخواند قیمت کنترل کنند. مسولین که آمار سرپرست خانواده ها را دارند به جای اینکه اعلام کنند هر کد ملی یه خودرو میتونه ثبت نام کنه اعلام کنند که سرپرست خانواده میتونه یک خودرو ثبت نام کنه با این کارخودر به دست مصرف کننده واقعی میرسه وتقاضای کاذب تو بازار کمتر میشه
حقمون همینه، اعتراض نکنید، منتظر بدتر از این هم باشیم
گرانی خودرو روی همه چیز اثر گذاشته و همه را گران کرده. راه ارزان شدن خودرو واردات خودروهای دست دوم بعنوان مثال از ۲۰۱۴ به بعد با حذف عوارض گمرکی است تا مردم مجبور نشوند برای پراید ۸ میلیون تومانی ۷۰ میلیون تومان بدهند. این انصاف نیست که در مدت یک سال خودرو ۳۰۰ درصد گران شود.
مورد تقاضا و تأمین خودرو یکی از مواردی است که حاصل بی کفایتی مسئولین اعم از ورارت صمت و سایر ارگان‌های دست اندر کار از جمله سازمان حمایت و غیره می‌باشد. یقیناً آنچه در این بازار که یکی از بازارهای پر سود برای کسب درآمد می‌باشد اتفاق افتاده متأثر از وضعیت کلی نظام مخروبه اقتصادی کشور و اینه تمام نمایی از تأثیر تحریم‌ها بر کشورمان می‌باشد. باید قبول کرد که جریان سرمایه متوجه این بخش ضربه گیر افزایش و از هم گسیختگی بازارهای مشابه دیگر از جمله ارز و مسکن و غیره می‌باشد. درست است ک ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود موجب این چنین آشوب‌هایی در بخش‌های مختلف کشور شده و می‌شود ولی همین موضوع نیز نتیجه تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور است چرا که وجود حداکثر ۱۵۰ میلیارد دلار نقدینگی در کشوری با ۸۳ میلیون جمعیت و تولید نا خالص ملی ( داخلی ) حدود ۴۵۰ میلیارد دلار برای سال ۲۰۱۸ نه تنها نباید مشکلات به شرح بالا را ایجاد کند که باید در جهت کمک به چرخه اقتصادی بخصوص در تولید باشد که نیست. چرا ؟ چون تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داریم . در این شرایط مجموعه نقدینگی کل کشور به مثابه موتور تخریب بخش‌هایی از اقتصاد کشور عمل میکند چون این سرمایه ( نقدینگی ) فارغ از سیاست هدایتی کشور بدنبال ساز و کار نرمال خود در دنیا یعنی کسب بالاترین سود در هر زمینه ممکن می‌باشد.در شرایط تحریم و فشار اقتصادی این سرمایه ( نقدینگی ) هرگز دنبال تولید نمیرود چرا؟ چون تحت شرایط حاضر و جاری در کشور حداکثر سود در تولید نیست. این سرمایه ( نقدینگی ) ترسوست. بخش‌های بزرگی از آن پس اندازه‌ای حجم وسیعی از آحاد مردم است ماحصل سالها تلاششان است که به راحتی به بازارهای غیر مطمئنی که در ید خودش نباشد اعتماد نمیکند. بخش بزرگ دیگر آن متعلق به سرمایه داران خصوصی و شبه خصوصی و شبه دولتی و ارگان‌ها و غیره می‌باشد که اتفاقاً از بخش اول ترسوتر است و همراه با رانت ناشی از قدرت خود حوزه های کسب حداکثری سود و زمان مناسب حجوم‌ به این حوزه ها را بهتر میشناسد و نأثیر گذار تر است.،اما چرا این بخش اخیر وجود دارد؟ این بخش از نقدینگی (سرمایه ) نتیجه مستقیم تحریم‌ها و یا به عبارت دیگر مولود همین وضعیت است. چرا عده ای ادعا می‌کنند تحریم‌ها برای کشور نه تنها تهدید نبوده که حتی فرصت هم بوده، درست نیست. برای کشور تهدیدی همه جانبه بوده و هست ولی برای عده ای فرصت بوده ، هست و خواهد بود. آنقدر که کشور به مذاکره داخلی برای برون رفت از تحریم‌ها احتیاج دارد بیش از مذاکره با طرفهای خارجی است. پیش مذاکره ای برای یکدست شدن نظرات برای مذاکره نهایی.
کم عقلانه ترین روشها را بکار میگیریم و روش بدیهی و عاقلانه را نمیبینیم . تنها راه اینه که کارخانه همراه با بازار قیمت را بکشه بالا و حتی یک روز هم معطل نکنه هرچی بازار رفت بالا کارخانه هم درجا بره بالا ولی در عوض به روز تحویل بده خود به خود قیمت متعادل میشه
عاملش خود دکلته برا جمع نقدینگی
خدا منو بکش. شرکت بنز دنبال مشتری میگرده تا ماشین بفروشه اینجا این فرقون ها رو میخوان با قرعه کشی به مردم بدن. واااااااای.
نمیشه با این کارا
همه چیز رو بازار تعیین میکنه تا زمانی که تقاضا هست که امری طبیعیه چون مردم انتخابی ندارند دلالان می تازند درسته میگن نخرید تا ارزون بشه بله درسته ولی همه میخوان ماشین داشته باشه پس تقاضا واسه خودرو هست
واردات هم که آزاد نمی کنن بنابراین با رشد منفی تولید خودرو و تقاضا زیاد نتیجه میشه همینی که میبینی
تمامی خودرو سازای ایران بد قولن
۴۰ هزار نفر تو ایران خودرو ۴۰ هزار نفر تو سایپا دست در دست هم یه پراید تولید میکنن و یه سمند و پژو
مدیراشون هم همچین باد تو غب غبشون میندازن که انگار ظفر رو فرستادن فضا
خخخخخخخخ
هموطنان عزیز اصلا" نگران نباشید. با شرکت پرشور در انتخابات همه چی درست میشه .
مردم ایران باید زور بالا سرشون باشه هرکس رو میبینی دو سه تا خودرو با کارت ملی این و اون میخره میزاره توی پارکینگ دلالی میکنه.. یه مجازات حبس یا اعدام این مشکل رو حل میکته
مردم ایران باید زور بالا سرشون باشه هرکس رو میبینی دو سه تا خودرو با کارت ملی این و اون میخره میزاره توی پارکینگ دلالی میکنه.. یه مجازات حبس یا اعدام این مشکل رو حل میکته
داداش / مدیر / رییس هر کی هستی خودتم میدونی که به راحتی میشه این بحران رو کنترل کرد یا نمیخوایی یا نمیزارن مثلا به خودروهای فروخته شده تا 18 ماه اجازه فک پلاک ندین ضمن اینکه هر شخص فقط حق داشتن 1 پلاک رو داره مثال دوم انجام سرویس های دوره ایی و گارانتی فقط توسط شخص مالک همان خریدار اصلی باید صورت بگیره و لا غیر بازم بگم مثال سوم شرط استفاده از بیمه شخص ثالث و بدنه هم خوانی نام بیمه گذار با مالک خودرو و شخص راننده باشه در ضمن اگه میخوایی بگی که ماشینت از چشمت افتاده میخوایی بفروشی به کسی هم ربط نداره باشه فقط باید تفاوت قیمت کارخونه بابازار آزاد رو بریزی به حساب خودرو ساز یا دارایی یا هر جایی که دولت تعیین کنه و .... خواستی بازم بگم که دیگه خیلی نامردی حقوق رو تو بگیری اونوقت من ...
این مافیای مخوف نمی گذارند ماشین بدست مردم بشکل معقول برسد.بیخود وقت خودتونو تلف نکنید.اینا تا نوه نتیجه هاشون سیر و فربه نشوند راحت نخواهند شد.پولی که از مردم میگیرند هزینه خیلی جاها و خیلی کسان میشود! پس پیش بسوی گرانتر شدن...!
اینقدتبلیغ الکی برا خرید خودرو نکنید ما با همون ماشین کهنه ها سر میکنیم
اگر دولت نیمی از خودرو های تولیدی را با واسطه سازمان حمایت عرضه مستقیم در بازار آزاد کند بازار روز بشدت میشکند و مابه التفاوت را هم به حمل و نقل عمومی بدهند کاری شبیه آقای همتی در مورد ارز اینطور کنترل قیمت گذاری خودرو دست دولت می افتد نه دست دلالان و نمایشگاهها و یا نمایندگی ها
اگر ردیف بودجه های خودرو سازها منتشر بشه که معلوم بشه چقدر و کجا هزینه می کنند، خیلی از مشکلات حل میشه. اینکه یک قطعه چند تموم میشه چند فروخته میشه هزینه حقوق و پاداش و بالاسری خودرو ساز چقدر است.
ان طور که بر اورد می شود در شرایط فعلی حدود یک میلیون خودرو تولید می شود که به طورمیانگین قیمت کارخانه با بازار حدود بیست میلیون تفاوت دارد با ضرب20000000در1000000رقم بیست هزار میلیاردتومان بدست می اید .خودرو ساز ما این مبلغ را به واسطه ودلال می دهد ان وقت ور شکست می شود واز جیب دولت که همان جیب ملت است کمک می خواهد؟باز بگویید با این مدیران چرا ما کره نشدیم؟؟؟
تابناک عزیز لطفا منتشر کن.
برادر من این روشها علمی نیست. رییس بانک مرکزی قیمت دلار را به صورت مصنوعی پایین نگه داشته که دو آسیب ذیل را به دنبال داشته و خواهد داشت:
1- پایین نگه داشتن دستوری و مصنوعی دلار موقتی است و از اونجاییکه قیمت اجناس در حال حاضر به قیمت واقعی دلار می باشد و همچنین نظر به اینکه ثبات دستوری قیمت دلار تاب نخواهد آورد لذا قیمت ها مجددا به بهانه افزایش قیمت دلار بالا خواهد رفت.
2- با توجه به نرخ دستوری دلار نقدینگی به سمت اجناس مورد نیاز مردم(از جمله خودرو و ...) هجوم پیدا کرده و ضربه بزرگتری را به فشر ضعیف و متوسط جامعه وارد کرده است. در صورتیکه هدف و نیاز اصلی مردم دلار نیست.
در نهایت اینکه راهکار بازار خودرو فقط و فقط بازار رقابتی است که مطمینا در بازار رقابتی این خودروها هیچ تقاضایی ندارند. می بایست یک عزم ملی با رویکرد منافع ملی(موکدا منافع مردم) ایجاد که واقعا بررسی بشه آیا ادامه روند تولید خودرو به این شکل توجیه اقتصادی داره یا نه؟ قطعا جواب خیر هست.
قرعه کشی واقعی روش خوبی هست به شرطی که سند خودرو را بعد از 5 سال بدهند تا خرید و فروش نشه
ماشین هاییکه برخی شرکت ها اقساطی می فروشند( در سایت دویار موجود است) مشخص هست با تبانی خودروهای تولیدی را می گیرند و دو برابر می فروشند بنده 6 ماهه میخواخم ثبت نام کنم ولی نمی توانم و همه این مسائل به نظر من بازی دادن مردم هست و
آمریکا با رسانه و بزرگ نمایی ویروس کرونا چین را به زانو در میاورد فرض کنیم بابت ۱۹ هزار کشته سالانه تصادفات مردم ایران هر روز اطلاع رسانی میشد اصلا کسی سوار ماشین نمیشد و قیمت خودرو ۱۰ درصد میشد
... در کجای دنیا خودرو پیش فروش می شود . در کجای دنیا خودرو چند نرخی است . همش فریب مردم است تا خود خودرو سازان درست نشوندوضع همین است .تا دلال بازی خود خودروسازان و زیر مجموعه هاشان هست وضع همینه ...
هرچه سرمان بياورند خودروسازان حقمان هست
مونتاژ داخل با تولید داخل فرق میکنه...... فرقش به اندازه صنعت خودروی ایران با کره یا ژاپنه!!!
واریزی را برداشتید دست سود جویان بیشتر باز کردید... راست میگید شرایط غرعه کشی را منوط به پرداخت قیمت خودرو کنید تا ببینیم دلالها دل دارن .حساب سیاهی لشکرهاشون پر کنند
سلام
والا با این طرح قرعه کشی که تقاضای کاذب صد برابر شده
دلالی و گرانی بیشتر شده نسبت به روش قبلی
اینا اومدن قرعه کشی را بذارن برای عدالت ولی خودش شده منبع بی عدالتی
یک فرد میره با ۱۰۰ کد ملی ثبت نام میکنه بعد منه بدبخت با یکی چگونه برنده بشم اخه این کجاش عادلانه است
این روش فقط و فقط برای خودروساز عالیه و باعث میشود ضررش جبران شود و مردم هیچ نفعی نمیبرند
لطفا اعتراض ما را به مسئولین برسانید بگین این طرح قرعه کشی را بردارند.
و به روش قبلی ثبت نام بازگردد.
این چه قانونیه آخه قرعه چیه این همه خودرو در انبار ایرانخودرو وجود داره بیاد به اندازه هرکد ملی که بدون خودرو هست خودرو بدهد این چه قانونیه واقعا متاسفم برای ایران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر